Opties, het blijft toch een dingetje met die Duitsers.
We moeten het Tesla wel nageven, ze hebben de autoindustrie even goed wakker geschud. We gaan het even niet hebben over de elektrische aandrijflijn. Want voor de Model S waren er ook elektrische auto’s en na de Tesla Model S zijn die er nog steeds. Nee, het gaat dit geval om een ander aspect.
Niet het autonoom rijden, het hebben van een eigen brandstofinfrastructuur of Falcon vleugeldeuren. We hebben het over de updates. Als je smartphone een update krijgt, kan deze in sommige gevallen sneller reageren of zelfs een compleet nieuwe interface hebben. Dat is bij Tesla hetzelfde, maar dan cooler. De meeste updates heb je niet direct door. Maar het is natuurlijk wel leuk om wakker te worden en op Twitter te lezen dat je auto 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u gaat. Bij veel merken moet je dan toch een nieuwe auto kopen.
BMW gaat iets soortgelijks dopen. Je kunt namelijk via ConnectedDrive diverse functies bedienen. Tot voorheen moest je dan altijd je opties uitkiezen die je wilde hebben. Achteraf kon je niet via de fabriek de opties alsnog installeren. Maar binnenkort is het de bedoeling dat er meer opties geactiveerd kunnen worden. Het zou gaan om opties als de BMW Drive Recorder, ‘High Beam’-lichtsensor en actieve cruise control. Dat meldt Vice President Product Placement Peter Heinrich aan Carscoops.
Het achteraf activeren van dit soort voorzieningen heeft een paar voordelen. Het biedt voor BMW commerciële voordelen. Misschien dat er een optie was die de eerste eigenaar niet nodig vond, maar de tweede eigenaar wel. Dan kan deze via de BMW dealer de optie activeren. Maar het biedt nog een voordeel. Mochten er opties en functies op een later moment worden geïntroduceerd, dan is het alsnog mogelijk om dit op een bestaande BMW te introduceren. Dan moet het wel gaan om een BMW met die uitgerust zijn met Remote Software Upgrade (op OS 7.0).
BMW wist het nieuws te halen door geld te gaan vragen voor services als Apple Car Play, iets waar ‘het internet’ het niet mee eens was. Volgens BMW is dit model onvermijdelijk. Als het aan de Duitse autobouwer ligt, worden de opties gelinkt aan de eigenaar, niet aan de auto. Op zich logisch, je neemt je apps ook mee naar je nieuwe smartphone, die gaan niet naar de tweede eigenaar. Overigens komen er nog serieuze updates aan, functies als het starten van de motor op afstand of de afstelling van het Adaptive M onderstel moeten ook via een afstandje geïnstalleerd kunnen worden. Het zou kunnen kleven. Want als je niet betaald hebt voor de opties, krijg je ze dus wel in je auto, maar ze werken (nog) niet.
elmerblues zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
XO101 zegt
Zullen ze bij de belastingdienst al met de handen in het haar zitten? Zo kun je natuurlijk geen bijtelling vangen of achteraf geleverde opties.
hiostu zegt
@xo101: Dat is al langere tijd het geval. Je kon al veel vaker zelfs bij de dealer opties als accessoire bestellen die dan achteraf werden gemonteerd. Denk aan trekhaak, lederen bekleding, en bij Alfa Romeo kon je zelfs het hele entertainment systeem als accessoire bestellen. Allemaal buiten de bijtelling. Het is voor een Tesla Model 3 ook goedkoper om het Self Driving optie achteraf te activeren.
olivier420 zegt
@hiostu: Behalve dan dat je gezeik krijgt met de LM. Althans, das in mijn ervaring zo.. heb ook gevraagd of ik die optie voor de model3 apart later kan bestellen, maar was absoluut uit den boze..
hiostu zegt
@olivier420: Je moet het gewoon direct bij het bestellen van de auto configureren zodat het meteen in het leasetarief wordt meegenomen. Achteraf is altijd wel wat lastiger. Alle leasemaatschappijen waarmee ik tot nu toe heb gewerkt hebben mogelijkheden voor het configureren van accessoires naar de fabrieksopties.
flutterby zegt
Alleen bij Tesla is het (op FSD na) gratis extra functionaliteit. Terwijl BMW geld vraagt voor iets wat niets kost (ook niet in ontwikkeling).
racerx zegt
@flutterby: Tesla is dan ook een liefdadigheidsorganisatie, right?
flutterby zegt
@racerx: ze maken in ieder geval amper winst. #nonprofit
racerx zegt
@flutterby: hahaha, daar zou het haast op gaan lijken inderdaad.
mistermini zegt
@flutterby: Een nieuwe motor ontwikkelen kost 5 miljard euro, dat geld moet ergens van komen
roesplace zegt
Dat kan toch bij veel meer merken? Een vriend van mij wilde achteraf toch Pilot Assist in zijn Volvo hebben nadat hij dat in mijn auto had meegemaakt. Is door de dealer georganiseerd. En sinds de laatste onderhoudsbeurt heeft mijn auto de extra functionaliteit ‘Connected safety’.
ffw88 zegt
@roesplace: ja maar zodra BMW met iets komt, dan pas is het (hier) nieuwswaardig. Valt me nog mee dat er geen 100+ foto gallery bij dit artikel zit.
willeme zegt
@ffw88: Ah, je bent niet alleen het zonnetje in huis bij Apparata :-D. Het grote verschil is dat de opties al ‘in’ de auto zitten en geactiveerd kunnen worden. Er zijn een paar merken die dat hebben en een heleboel die dat nog niet hebben. BMW is een gpopulair automerk, dus ja: dan kan het voorbij komen.
pramm zegt
@willeme: Alleen het bizarre wat ik hier uit haal, is dat opties niet meer bij de auto horen maar bij de eigenaar. Ik voorzie dat BMW bij een nieuwe eigenaar opnieuw de reeds betaalde opties in rekening denkt te kunnen brengen. En daar gaat het vergelijk met de smartphone mank. Bij een smartphone betaal je voor apps van derden. Of content van derden. De hardware op de telefoon is betaald en dus ook gewoon bruikbaar. Ook als ik mijn telefoon doorverkoop.
smex zegt
Iets wat VAG eigenlijk al een tijdje doet. Ik heb bij mijn Audi ook naderhand opties als bochtverlichting, coming/leaving home, needlesweep etc aan kunnen zetten met VSDS.
SpeedGeek zegt
@smex: BMW kon dat al bij de facelift generaties van de e46’s en de e39’s dus ik begrijp het nieuws niet zo erg. Met enige software van derden kun je dit via je smartphone instellen.
mashell zegt
@smex: dat zijn natuurlijk geen opties maar instellingen. Je moet hier meer denken aan iets als DAB+ de tuner zit er gewoon al in maar je moet betalen als je het wilt hebben (heeft Audi ook nu al).
n0zem zegt
Dit lijkt me wel vrij hackgevoelig. Een kale auto kopen en daarna alle opties laten aancoderen door de plaatselijke ict nerd.
karhengst zegt
@n0zem: Dat gebeurt al jaren, de enige eis is dat de hardware in eerste instantie aanwezig is, wat dus vaak wel het geval is tegenwoordig. Je kan er amen op zeggen dat ze dus meer werk gaan steken in hun beveiliging en dat ze zonder BMW account dus tzt je opties helemaal niet meer ter beschikking hebt staan.
geertvn zegt
Als je een programma van BMW installeert kun je die zaken via de obd zelf activeren! Is vaak maar een vinkje plaatsen!
SpeedGeek zegt
@geertvn: MyCarly, als je daar op zoekt kun je met een OBD2 dongel en je smartphone de auto uitlezen en programmeren. Inderdaad een kwestie van vinkjes plaatsen.
kminne zegt
Retrofitten van hardware is natuurlijk al sinds jaar en dag mogelijk. Hier lijkt het te gaan om zaken die achteraf softwarematig geactiveerd kunnen worden. Zoals bv bij Audi’s al jarenlang de optionele bluetooth module in alle auto’s bleek te zitten maar alleen af fabriek werd geactiveerd als je 500 euro extra lapte. Of een handiger vagcommer kende die dat na aflevering voor een kratje bier deed.
vroaaaaaaaaaar zegt
@kminne: dat betekent dus dat je bij aanschaf van de auto alle hardware al hebt betaalt, ook als je er geen gebruik van wil maken. Belachelijk idee natuurlijk dat je dan voor de software, die ook allang geprogrammeerd is en alleen even geïnstalleerd moet worden, nog weer een bom duiten moet neertellen.
geertvn zegt
@vroaaaaaaaaaar: het is makkelijker en goedkoper om al die zaken in iedere auto te installeren en dan naargelang de opties die je neemt via de software te activeren.
vroaaaaaaaaaar zegt
@geertvn: dat lijkt me stug want dan zou elke auto gewoon full-option de fabriek kunnen verlaten. Hoe dan ook zijn de onderdelen dan al in de prijs van de auto opgenomen.
Blijft over de kostbare software upgrade die feitelijk maar 1x geprogrammeerd hoeft te worden om daarna (honderd)duizenden keren vrijwel kosteloos gekopieerd te worden. Is naar mijn idee een raar verdienmodel…
frederik zegt
@vroaaaaaaaaaar: Dat geldt natuurlijk altijd voor software. De investering van het maken van de software wordt verdeeld over alle gebruikers. Zo kun je ook wel zeggen: Office is al geprogrammeerd dus ik hoef er niet meer voor te betalen, maar dat werkt zo niet.
karhengst zegt
Afijn je betaalt straks dus 800€ voor dat verschrikkelijke digitale display van hen, om vervolgens online andere skins tegen meerprijs te mogen downloaden.
Beetje wat nu dus met de navi en audio reeds gemeengoed is: moedwillig de boel niet om aan te zien / horen maken in de hoop dat men de upgrade aanhaakt.
michiel_vandelft zegt
Ik leg m’n codeer spullen vast klaar, dit word leuk!
raoufff zegt
Het mooiste zou zijn als je na aankoop de achterkant van je 2 Serie Gran Coupé kan wijzigen!
joki zegt
Fantastisch, want nu moet ik op zoek naar een professional om andere stabilisatorstangen en ophangingsrubbers te plaatsen en dan kan het online via BMW. Of geldt het weerom enkel om opties die niks met rijden te maken hebben???
evoness zegt
Adaptive cc werkt met een radar. Om die optie achteraf te activeren moet er dus in al die BMW modellen al een radar ingebouwd zijn. Stel dat maar 25% die optie achteraf gaat activeren. Wie betalen dan de overige 75% aan hardware in de andere auto’s?
flutterby zegt
@evoness: waarschijnlijk gebruiken ze dezelfde module voor city safety wat vanuit de NCAP soort van verplicht is voor een fatsoenlijke rating.
ko4n zegt
Dit kunnen handige harrys al jaren. Gewon de beunhazen wind uit de zeilen halen
p3r0x zegt
Bij Audi binnenkort ook; je kan dan ook tijdelijk voor een bepaalde optie kiezen. Denk dan aan periodes van 1 of 2 jaar of lifetime. Kan dan zonder dealer direct van een app op je smartphone. Gaat dan om zaken als matrix led, dab radio of bij meer pk’s en een hogere v-max bij elektrische auto’s
nikk zegt
Dat moet je Tesla inderdaad meegeven. De concurrentie loopt mijlenver achter op dit gebied. Dit BMW idee is ook niet bepaald spectaculair te noemen.
mashell zegt
@nikk: ik denk juist dat Tesla achterloopt, die monteren allerlei dure sensoren waar de klant niet om gevraagd heeft en niet voor betaald heeft. Op de manier wordt je nooit winstgevend. De klassieke fabrikanten pakken dit veel slimmer aan. Alleen kleine zaken (zoals een DAB tuner van een paar Euro) die die tegen een hoge prijs verkocht kunnen worden.
j05b zegt
@mashell: de hardware zal niet verschrikkelijk duur zijn, en de kostprijs zal dalen als het in elke auto zit. Ook het assemblage proces is weer simpeler.
Betalen naar gebruik is een model dat je meer en meer gaat zien. Je kan ook denken aan betalen per minuut dat je de functies gebruikt. Google eens naar iota en de samenwerking met o.a porsche. Dr gaat echt nog een hoop veranderen de komende jaren!
nikk zegt
Bij je VAG mobiel een kabeltje via Ali kopen en dan kun je ook diverse opties aanvinken. Heus
awesome zegt
Haha betalen voor iets dat al op je auto is geïnstalleerd.
Bukt u maar even…
Dutchcarwizard zegt
Europese automerken brengen al jaren dezelfde motoren uit in diverse vermogensvarianten. Enkel de aansturing is verschillend.