Ideeën om de conservatieve auto-industrie te revolutioneren, we zouden er meer van moeten hebben!
Eén van de projecten om auto’s op een totaal andere wijze te bouwen is afkomstig van Local Motors, dat alweer een paar jaar aan de weg timmert met open source-technologie. De community achter dit Amerikaanse bedrijf is inmiddels gigantisch en BMW ziet de potentie er wel van in. De Duitsers springen daarom als eerste grote fabrikant op de Local Motors-bandwagon.
In feite is Local Motors een soort Autoblog vol betweters. Een community van 20.000 leden bestaande uit ingenieurs, designers, kleine fabrikanten en gewoon allround enthousiastelingen delen daar hun kennis om nieuwe auto’s te ontwerpen. En alles loopt volgens het open source-principe waardoor iedereen, ook toekomstige klanten, het ontwikkelingsproces kan volgen en verbeteringen mag aandragen. Want soms worden de auto’s ook daadwerkelijk gebouwd. Intellectueel eigendom, ze hebben er eigenlijk niets mee daar in Phoenix. En de naam ‘Local’ zegt het al een beetje: ze bouwen alles op kleine schaal en lokaal.
Levert dit louter muesli-wagentjes voor stadsmensen op? Nope, de eerste vingeroefening werd namelijk een offroader: de epische Rally Fighter die daadwerkelijk te koop is.
Een snelle blik op local-motors.com leert dat de open source-afdeling (aka The Forge) volstaat met allerhande projecten waar iedereen aan mee mag denken. Eigenlijk gewoon heel hard automotive crowdsourcen. BMW ziet zulks wel zitten en lanceert daarom de ‘Urban Driving Experience Challenge’. Wie er verstand van denkt te hebben mag voor BMW features en functies bedenken die vanaf 2025 in auto’s zouden moeten zitten. En onder de beste ideeën verdelen ze 30.000 dollar aan prijzengeld.
De Beierse autotoko deed eerder al een soortgelijk crowdsource-project in hun Co-Creation Lab, maar het moge duidelijk zijn dat Local Motors iets meer te bieden heeft, aangezien ze ’s wereld grootste community hebben vol petrolheads die iets willen bouwen. We zijn benieuwd wat we hier allemaal uit voort zullen zien komen.
Een introductievideo van BMW’s challenge is te zien op Autojunk.nl. Het eerste deel van de tweedelige ontwerpwedstrijd gaat op 25 september van start.
Met dank aan iedereen voor de tips!
splitsecond zegt
Cool! Maar waarom beginnen ze met een rally-waggie?
BmwMPower zegt
@splitsecond: BMW is niet begonnen met dit rally ding.
Dit is een van de daadwerkelijk gebouwde voertuigen die uit deze site voortkomen.
norge zegt
Lijkt me een mooie manier om je patenten en rechten kwijt te raken…
sdk16420 zegt
@norge: Dan kun je beter een joint venture in China hebben (oh wacht, die hebben ze al)
robbie zegt
@norge: die heb je hier dus niet.
norge zegt
@robbie: Dus BMW gebruikt geen kennis die ze al in het bedrijf hadden in dit LocalMotor gedoe? Tuurlijk wel, en die kennis zijn ze dus wat rechten betreft gelijk kwijt .Leuke communistische gedachte maar…
robbie zegt
@norge: dan heb je het niet goed begrepen.
BMW vraagt aan de Local Motors community: Wat moeten we doen?
En met die input kan BMW vervolgens aan de slag.
BMW brengt dus niks in. Ze gebruiken alleen maar.
Daarnaast gaat het alleen maar om visies voor 2025 en niet om concrete producten.
candyrod zegt
@robbie: Inderdaad, BMW zelf heeft maar een handvol designers die heel veel geld kosten en niet altijd met de beste ideen bovenkomen. Via deze weg hebben ze toegang tot de creativiteit van +- 400 inzendingen, 400 ontwerpen waarvan ze zelfs elementen kunnen gebruiken voor andere projecten. Dit gebeurd niet alleen bij Local-Motors, ook bij carbodydesign, cardesignnews ea proberen fabrikanten op deze manier aan goedkope oplossingen te geraken…
dubhead zegt
@norge: Het feit dat uw idee online staat met een datum erbij kan het net beschermen.
Als je gaat werken voor BMW dan gaan ze zowiezo uw ideëen voor zichzelf pattenteren, ofniet?
Trouwen, iedereen die Chineze producten consumeert – of zelfs proactief handel gaat drijven met die kerels – moet niet klagen over communisme.
Hubert zegt
@norge:
Als je met BMW een ontwikkeltraject ingaat, moet je van te voren ervoor tekenen dat alle ideeën die tijdens dit traject naar boven komen, automatisch eigendom worden van BMW.
dubhead zegt
@Hubert: ik heb niets getekend… interesant… eerst heb je de user agreement die niemand leest en niet over patteten draait en dan moet je nog bewijzen dat jij het was.
Aan de andere kant – stelen van een autist eventueel in samenwerking met zijn pesters is heel slechte PR – zeker als je net de Olypische spelen bent aan het sponsoren op kosten vd staat waarschijnlijk.
bbroek zegt
\”2025 is up to you\”
Als het aan mij ligt: Bmw, maak een r8, sls rivaal!
BmwMPower zegt
@bbroek: Waar kan ik deze toekomstige feature nu al bestellen?…
bullgod76 zegt
Kijk als BMW hun X6 er nu gelijk als dit uit had laten zien, was het mogelijk nog wat geworden met deze wagen.
Gelukkig ziet BMW dat zelf nu ook in. Hopelijk is het dus nog niet te laat
kaasboerin zegt
Nu ideeen voor 2025 bedenken??
In 2025 hebben ze al machines die ideeën voor je bedenken man. ;P
bsxc2 zegt
Ik wil een nieuwe BMW compact!
bbroek zegt
@BmwMPower: als je de andere reacties leest hebben zij ook een compleet nieuwe auto bedacht…
BmwMPower zegt
@bbroek: Die mensen, inclusief jou, kunnen niet goed lezen.
Het gaat om nieuwe features en functies die vanaf anno 2025 in de auto’s van BMW moeten zitten.
Emile_Benz zegt
@bsxc2: de 1-serie was de opvolger van de 3-compact… Neem dus maar de driedeurs Einser…
Carreza zegt
@bsxc2: ik ook!
fant zegt
2025 maar liefst… Dat is er geen van het tempo team!
Preske zegt
“gratis trial downloaden” Maar wel eerst even al je gegevens deponeren.
nee dank u
kickass zegt
Dat gekke ding bij de Gumball is toch ook van hun?
candyrod zegt
@kickass: dat gekke ding was een Rally Fighter van Local-Motors, niet goedgekeurd op onze wegen maar hij is er toch eens overgereden…
kickass zegt
@candyrod: Ik vond het eigenlijk wel een leuk ding: een soort SUV, maar het heeft ook iets sportiefs. Hou ik wel van. :)
candyrod zegt
En ik ben éen van die enthousiastelingen…ben bij die site van in het prille begin. Heel tof en heel veel bijgeleerd, want dat is waar het om draait voor die enthousiastelingen…bijleren (of verdienen) van het talent van anderen en zelf beter worden. vele van die gasten zijn ondertussen car designer geworden. Ondertussen hebben ze ook al een snelle militair interventievoertuig voorgesteld in het bijzijn van Obama. Koen Balthazar (alias Candyrod) En vooral spijtig dat zulke dingen in Belgie of Nederland niet mogelijk zijn…