
Deze M1 is straks weer fabrieksnieuw.
Een BMW M1 is een van de meest bijzondere auto’s die je kunt tegenkomen. Dit is een auto die je werkelijk nóóit op de openbare weg ziet. Daarom is het extra zonde dat er een exemplaar gecrasht is, tijdens een van de weinige keren dat er een M1 rijdend te zien was.
BMW Classic deelt nu op Instagram beelden van een M1 die gecrasht is in 2013. Wij waren niet op de hoogte van deze crash, want er staan geen beelden van online. Maar het ging dus mis tijdens de Villa d’Este Grand Tour in 2013. De sticker van dit evenement zit nog steeds op de auto.



Waarom deelt BMW Classic foto’s van een gecrashte auto? Nou, ze gaan deze M1 weer in ere herstellen. Nu was het geen extreem zware crash, maar het herstellen luistert natuurlijk heel nauw bij een auto die dusdanig bijzonder is. De glasvezel carrosserie kun je natuurlijk niet bij de eerste de beste garage laten herstellen.
Gelukkig is de auto bij BMW Classic in goede handen. Het lijkt een serieuze restauratie te worden, want we zien ook een foto van een kaal chassis en nieuwe ophanging rondom. Het is dus niet een kwestie van een nieuw linkervoorwiel en -voorscherm.




Het lijkt er overigens op dat dit een auto was uit BMW’s eigen collectie. We zien namelijk een kenteken met de M van München. Daarnaast pakt BMW altijd groot uit op Villa d’Este, dus het is aannemelijk dat ze zelf een M1 hadden meegenomen.
Van de BMW M1 zijn er maar 453 gemaakt, dus dit is een auto waar zuinig op moeten zijn. Daarom is het goed nieuws dat deze M1 weer helemaal fabrieksnieuw wordt gemaakt. We krijgen ongetwijfeld te zijner tijd het eindresultaat te zien.
Foto’s: BMW Classic
Laat Rick het maar niet horen! Want hij is immers de enige die ze echt “fabrieksnieuw” kan maken!
Spuitbusje Real Effective op leeg spuiten en nieuw!
Restomod met huidige M3 motor zou hemels zijn!
Breng ze niet op ideeën; straks leggen ze er de hybride aandrijflijn van de M5 erin
Zolang het maar niet EV wordt!!!! Dat zou pas vloeken in de kerk zijn.
Het hondje op de header foto kan ook wel wat TLC gebruiken…
Je zal maar degene zijn die het apparaat bestuurde op het moment van de crash.
“Es bleiben im Raum… Keitel…”
Het zal wel heiligschennis zijn, maar ik vind de M1 pas echt tof met een kitje van AHG, standaard vind ik het niet een heel gaaf ding.
Als klein jochie (jaartje of 40 geleden) was ik al enorm onder de indruk van de M1. Het had iets magisch, net als de Mercedes-Benz C111 maar ook de F40, 959, Stratos, Gullwing, GTO enz enz. Super dat ze deze M1 dus nu na 12 jaar alsnog gaan herstellen, gezien de waardeontwikkeling zal het inmiddels uit kunnen.
Wat ik me afvraag, dat wat een geheel nieuw chassis lijkt… ik hoop dat dat dan maar is omdat het krom was en het (dus?) het hersteld origineel is, en niet een remake. ‘Beter dan nieuw’ restauraties vind ik altijd erg zonde, ook bij dit soort auto’s. Mijns inziens haal je de ‘ziel’ uit een auto als je ‘m volledig nieuw opbouwt. Een nieuw chassis zou ik zeker niet waarderen.
Even het stuur matteren…..en de bodem in de “real” zetten.. ;-)