BMW gaat EV laten aanvoelen als een ICE, ze gaan de elektro-auto’s de sensatie van een plofmotor meegeven en we zijn benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Wie weleens in een elektrische auto heeft gereden, zal het zijn opgevallen. Ze gaan heel erg makkelijk best wel snel. Een elektromotor levert bij 0 toeren al het maximale koppel en er is geen vertraging als je het gaspedaal indrukt. Mede daardoor zijn ze echt erg vlot.
Dat heeft wel een nadeeltje. Het is zó gemakkelijk dat het niet meer leuk is. Nog een nadeel, de beleving is dermate eendimensionaal dat je vrij snel erop uitgekeken bent. Nu is meer vermogen in een elektrowaggie stoppen iets dat fabrikanten graag doen. Het is vrij makkelijk en op YouTube doet iedereen kwartmijl-sprintjes. Ook is een EV leuk laten rijden een stuk moeilijker dan ‘m sneller maken.
BMW gaat EV laten aanvoelen als benzinemotor
BMW is bezig dat probleem op te lossen. Daar kwam het Amerikaanse CarBuzz achter. Het Duitse merk heeft bij het Amerikaanse patenten en handelsmerk kantoor een patent ingediend. Het gaat om een systeem dat er voor zorgt dat je zelf dingen als gaspedaalrespons plus vermogens- en koppelkromme kunt aanpassen.
Dat is deels al gemeengoed bij alle auto’s, ook met de ouderwetse Otto- of dieselmotor. De gaspedaalreactie die in Eco-stand vertraagd is en juist in Sport wat vinniger reageert.
Ook het manipuleren van het vermogen en koppel is niet nieuw. Zeker bij krachtige motoren wordt de power softwarematig geknepen in de eerste versnelling(en). Bij Ferrari hebben ze beide krommes dermate aangepast, zodat je alsnog zin hebt om volgas te blijven geven naar de toerenbegrenzer. In principe lijkt het systeem van BMW op dat van Ferrari, maar de Duitsers gaan een paar stapjes verder.
Manipuleren
Omdat de meeste elektrische auto’s één versnelling hebben (de Audi e-tron GT en Porsche Taycan hebben er twee), is de stand van het gaspedaal gelijk aan de snelheid die je rijdt. Dat is precies hetgeen BMW kan manipuleren. Via het toucscreen menu kun je dan aangeven welke rijmodus je wil gebruiken tijdens je rit. Je kan het manipuleren van de krommes ook zelf doen, aldus de Amerikaanse publicatie.
De bedoeling is om te zorgen dat er weer wat Freude am Fahren terugkeert;
Met de uitvinding kan gebruik worden gemaakt van het hele spectrum van mogelijke versnellingscurven. De curve (vormen) kunnen een emotioneel karakter hebben en de voertuiggebruiker bekoren
BMW, vindt EV’s dus ook saai rijden.
Kijk, dat is nog eens vriendelijk. Wanneer het systeem aanwezig is op de auto’s, is niet bekend. Het is in elk geval goed om te weten dat er nog leuk rijdende auto’s aankomen.
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
Johanneke zegt
Persoonlijk vind ik dat er vrijwel geen verschil is tussen rijden met een EV en rijden met een automaat. Gaspedaal in en je gaat. Thats it. Kan heel relaxed zijn, en in de file erg fijn, maar ik vind er geen drol aan. Als ik leuk wil rijden wil ik zelf schakelen en rev matchen.
cdlop01 zegt
Juist enorm verschil in rijden….hoe kom je daar nu bij dat dit niet zo is? Ik rij regelmatig zakelijk in een Mustang EV en vind het erg wennen, harde vering, zwaar, veel onderstellawaai en niet dynamisch…. . Afwezigheid motorgeluid stoort mij ook behoorlijk, dom gezoem. Ook hebben wij twee Tesla’s, ook daar rij ik regelmatig mee, keiharde vering, onderstellawaai en geen enkele belevi g, wel snel en goede actieradius. Een benzine auto is op vlak comfort, rijbeleving ontzettend veel leuker en aangenamer…. .
Gelukkig is Toyota bezig met ontwikkeling handbak voor EV’S..
vondick zegt
Ik vind mijn 5 serie met ZF8 en twinturbo zes-in-lijn bijzonder vergelijkbaar rijden als een willekeurige Model S. Omdat BMW werkelijk ALLES in het werk heeft gesteld voor een snelle gasrespons, veel koppel bij lage toeren, supersoepele en snelle versnellingsbak. Dat is enorm knap van BMW, dat het lijkt alsof je aan een elastiek trekt en vervolgens in rechte lijn wordt weggesleurd. Een EV doet dit ook, alleen dan met een NOG directere respons, en de mogelijkheid om harder te remmen op de motor. In technisch opzicht dus NOG beter, alleen minder knap, want superieure techniek tov de enorm complexe mechanische opzet van de ICE.
cdlop01 zegt
Wat een onzin. Je denk toch niet dat uitgerekend Bmw, en ook Toyota zoveel investeren om een ice gelijkwaardige rijbeleving te krijgen….. . Het rijdt compleet anders.
vondick zegt
Ik rijd beiden concepten dagelijks. Dit is mijn ervaring. In iedergeval geen onzin dus.
Uiteraard zijn er ook verschillen. Ik vind ze alleen opvallend klein gezien de totaal andere opzet van de techniek.
setz zegt
Vind het knap om een BMW diesel op die manier met een elektromotor te vergelijken. Tenzij je een g10 535i of g30 540i hebt, maar das dan weer geen twinturbo.
vondick zegt
N54 3 liter benzineblok had wel degelijk 2 turbo’s. Latere iteraties van dat blok (zoals in mijn geval) maken gebruik van een enkele turbo met twin-scroll techniek. Beiden door BMW naar buiten gecommuniceerd als BMW TwinPower Turbo.
setz zegt
N54 is nooit gekoppeld aan een ZF8 ;-). Maar ik heb zelf een G31 540i dus weet wat je bedoelt…
Johanneke zegt
Qua geluid is er een verschil ja. Maar naast geluid vind ik de rijbeleving hetzelfde. Harde vering herken ik mij ook niet in.
mashell zegt
Dus gemakkelijk snel, zwaar, harde vering betekent geen weinig beleving? Dat is goed nieuws voor jou want met die logica heeft een Toyota Aygo voor jou meer beleving dan een BMW M3.
Ik rijd een e-tron, groot zwaar, dankzij de luchtvering enorm comfortabel, enorm stil. Elke keer als ik een lange afstand in de e-tron rijdt dan denk ik, wat rijdt dit ding toch ongelooflijk lekker. Je wordt er gewoon niet moe van, dat is voor mij beleving, heel prettig maar kost bakken met geld. Ben jij met je Aygo veel beter af.
audirs3 zegt
@Johanneke Ik ben het helemaal met je eens, zeker als je het vergelijkt met een CVT.
leaper035t zegt
Off topic maar ik weet de Bangle 6-serie meer en meer te appreciëren. Itt de pers indertijd vond ik hem nooit vreselijk lelijk, nu vind in hem gewoon underrated cool.
PunicaOase zegt
Eens, best fraai, maar wel een fout imago en vindt maar een mooi exemplaar die niet verziekt is met allerlei plastic, etc. De opvolger lijkt wat chiquer te blijven..
potver7 zegt
Inclusief turbogat als je van 2 naar 3 schakelt?
PunicaOase zegt
Speakers binnen en buiten die flink kunnen brullen.. mooi motorgeluid is wel een belangrijke dimensie (voor mij).. mag ook een heel gaaf spacy geluidje zijn..
piebepost zegt
Dus om de beleving te verbeteren krijg je op bepaalde toerentallen minder vermogen.
Wie wil dat nou niet?
ukbob zegt
Ga maar eens een moderne Ferrari V8 proberen.. als zij het doen én het werkt, zal het wel de moeite waard zijn toch?
snelheidisrelatief zegt
Waarom? Lawaai, getril (en de geur van olie en benzine?!) toevoegen aan iets wat geluidloos, trillingsvrij en (tijdens het rijden) uitstootvrij is… onder het mom van ‘emotie’. Nee, dank je. Wtf!
cdlop01 zegt
Woke alert!
utregcity zegt
Precies wat ik ook dacht. En dan ben ik naar woke. 🤪
janboel zegt
Niks woke, gewoon vooruitgang. Hele volksstammen die lopen te klagen over technologische vooruitgang had je ook al ten tijden van overgang paard en wagen naar auto of van stoomtrein naar elektrische trein.
mashell zegt
En toch verkopen de kerstboompjes voor aan de binnenspiegel met paardenstront geur helemaal niet meer. Dus waarom gaat BMW nu wel deze heilloze weg?
Computer Freak zegt
Ik zie hier wel markt voor. Er zijn genoeg mensen die hun injectie motor willen laten voelen als een carburateur model door het kunstmatig toevoegen van geluid bij het opschakelen en het loslaten van het gaspedaal. Mensen willen graag het historische gevoel hebben (maar wel wat moderns rijden).
lodewijk zegt
Ik rij in een e-tron GT de rijbeleving ligt heel dicht bij een brandstof auto. Daarnaast heb ik nog een mini electric deze rijdt echt veel minder leuk dan een CooperS.
sabrerator zegt
Zat al een tijdje te denken wanneer iemand hier mee zou beginnen.
Je kunt een elektromotor programmeren zoals je wil, dus waarom niet als een hoogtoerig ding met weinig koppel onderin?
Het is het inbouwen van onvolkomenheid en daarmee instinctief vreemd. Maar wel een mogelijkheid om wat karakter in te bouwen.
Ben benieuwd wat het wordt.
Flutterbear zegt
Waarom zou je de techniek willen beperken? Er is met ene EV nog steeds de uitdaging om dat gewicht fatsoenlijk de bocht door te krijgen. Misschien moet BMW eens beginnen met het gewicht van de i4 ///M TwinTurbo met dubbele speakers in de achterbumper in de buurt te krijgen van een Model 3.
piebepost zegt
https://www.hagerty.com/media/automotive-history/the-harebrained-idea-to-help-horses-get-used-to-horseless-carriages/