Eindelijk! De elektrische stationwagon van BMW kan niet snel genoeg komen, nietwaar?
Verplicht een elektrishce auto leasen. Vanaf 2025 is dat een dingetje, zo kan waarde collega @RubenPriest u vanochtend mede delen. Ja, het kabinet stopt de arme leaserijder verplicht in een elektrische auto. Het is nu nog een gerucht uit De Telegraaf (dus het is waar), maar met een supergroen kabinet en een welwillende tweede kamer moet deze regeling er vrij snel doorgedrukt kunnen worden, nietwaar?
De zakelijke rijder wil echter wel iets te kiezen hebben en dat is nu nog niet echt het geval. Per budget zijn er een paar realistische keuzes, maar die zijn zeker niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen wil een crossover.
Elektrische stationwagon van BMW
Maar gelukkig is er goed nieuws! BMW komt namelijk met een elektrische stationwagon. Dat bevestigt ynguldyn (een uitstekende bron, die ook de M5 Touring bevestigde) via Bimmer Post. Dan heb je het beste van twee werelden, wellicht. De crossovers zijn uiteraard wereldwijd veel populairder en dat is de reden dat er een iX1, iX3 en iX zijn.
Maar het wordt nu tijd voor meer differentiatie en daar hoort een elektrische stationwagon van BMW bij. Precies waar veel Europeanen om vragen. Dan heb je wel het gemak van een crossover, maar niet het ernstige overgewicht en de matige rijeigenschappen.
De gedachtegang is niet vreemd. De BMW Touring-modellen zijn erg populair, zo niet populairder dan de sedan in veel landen. Uiteraard is de gewone elektrische 3 Serie Sedan de basis voor die auto. Twee landen waar de sedan erg populair is (VS en China) zijn ook enorme markten voor de 3 Serie.
De i3 is er stiekem al
Op dit moment is er een i3 in China, een elektrische sedan die staat op het CLAR-platform, waar de de normale Dreier ook op staat. Echter, dat platform en die basis gaan niet gebruikt worden.
Het ‘Neue Klasse’-platform zal als basis dienen voor de nieuwe BMW i3. Nu denk je wellicht: “Maar er was toch al een i3 in Europa?”. Klopt, die enigszins onbegrepen auto krijgt volgende maand een spuitje.
De nieuwe i3 komt als sedan (NA0) en als stationwagon (NA1). Ja, NA1, benieuwd wat pre-facelift Honda NSX-liefhebbers daarvan vinden. Net als de BMW 2 Serie Coupé (G42) worden deze auto’s gebouwd in Mexico, in de San Luis Potosi-fabriek.
Uiteraard is ons kabinet belstuivaardiger en daadkrachtiger dan een automerk uit München. In 2025 zul je het nog eventjes met een voorloopauto moeten doen, want de nieuwe i3 Touring – zoals die gaat heten in de folder – verwachten we niet eerder dan 2027.
Wederom opmerkelijk dat BMW naast de M5 Touring inzet op meer stationwagons, net op het moment dat Mercedes heeft aangekondigd het met minder stationwagons te willen gaan doen.
Via: BMW Blog.
lpgbarrel zegt
Dit is precies wat ik zoek! Volgens mij komt VW ook met een elektrische station.
bernoulli zegt
MG heeft hem al voor je.
lpgbarrel zegt
Tja bij de MCdonalds kan je ook dineren.. Maar is toch net niet wat ik zoek ;-)
ghini zegt
2027?? Pff
frederik zegt
Echt hè. Hoe moeilijk kan het zijn?
Robert zegt
@ghini: en dan duurt het nog minstens een paar jaar langer voordat zo’n ding een beetje een betaalbare occasion wordt.
rogerzz zegt
Komt er in de tussentijd wel een i4 touring of is de 4 alleen nog als GranCoupe mogelijk? Want 2027 is zoals hierboven benoemd wel erg ver weg.
Wel bizar dat er nog zo weinig EV stations zijn, en dat Tesla dat ook niet aan durft met de model 3. Die hadden dat ook al lang kunnen doen.
v10m5 zegt
Kijk eens naar de nieuwe iX1…
rogerzz zegt
Ik ben ±20 jaar te jong en ±20 kilogram te licht voor een nep-SUV, dat is geen optie. Oh en te arm voor een Taycan Sport Turismo, dat was anders wel een optie geweest.
560pk zegt
Iemand die de M5 touring bevestigd, kan ik niet als betrouwbare bron kwalificeren.
En 2027? Zitten we dan al niet bijna aan de LCI van de opvolger van de huidige 3?
Ik denk zelf dat het gerucht dat de nieuwe 5 serie een elektrische station krijgt (meer ruimte voor accu’s, hogere positionering, dus gemakkelijker om de meerkosten te vermarkten) veel meer iets is om naar uit te kijken, en dat deze er eerder zal zijn dan de I3 touring
ouwedibbes83 zegt
Qua verkoop “haalbaarheid” heb je gelijk, maar volgens mij is de nieuwe 5 serie al bijna klaar. Die staat niet op een nieuw elektrisch platform zoals ze nu beschrijven voor deze elektrische 3 Touring. Volgens mij betekent dat, dat een vol electro versie vd 5 veel compromissen moet sluiten.
Aan de andere kant, met de nieuwe 7 hebben ze ook 2 smaken gemaakt. Mss geldt daarvoor nog wel meer jouw argumentatie, goed te vermarkten. En was de timing voor de nieuwe 5 zodanig, dat ook daar een volledig elektrische van maken te vroeg was.
Ik weet niet in hoeverre ze bij een autofabrikant kijken naar t succes van zo’n elektrische voorganger, omdat keuzes voor een platform jaren voor de introductie al gemaakt moeten worden. Daardoor zou de huidige test op animo voor een elektrische 7 pas invloed kunnen hebben op een auto die 5-6 jaar later geïntroduceerd wordt, bv z’n eigen opvolger.
ericc zegt
Voor wanneer de iZ4?