And that’s a good thing.
Een BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’ voor op de openbare weg is al niet te versmaden, de raceversie voor het IMSA GT Championship is zo mogelijk nog lekkerder. De wielkastverbreders en een voorspoiler waar menig sneeuwschuiver jaloers op is, maken het toch al niet onaardige spoilerpakket van de 3.0 CSL op magistrale wijze af. Vooral in Motorsport-kleuren is de CSL een waar feestje om te zien. Credits scoorde de 3.0 CSL niet alleen met zijn looks, deze bouwde hij ook op met een indrukwekkende erelijst van overwinningen. Misschien wel de mooiste overwinning is die tijdens de 12 uur van Sebring in 1975, met achter het stuur onder andere Hans-Joachim Stuck.
De rekenwonders onder ons hadden het al door, dat is precies 40 jaar geleden. Reden voor BMW om deze prachtige racewagen eens in het zonnetje te zetten tijdens het Amelia Island Coucours d’Elegance. Dat doen ze niet alleen door de wagen zelf op Amelia Island te parkeren, ze onthullen ook een speciale Z4 GTLM-racewagen met livery geïnspireerd op de 3.0 CSL IMSA-racer.
Heel leuk natuurlijk, maar we zijn benieuwd of het resultaat net zo vet wordt als de Vision Gran Turismo in Motorsport-kleuren, een concept die helaas alleen in de racegame Gran Turismo 6 bestaat.
bouwvakkert zegt
Vind ze z4 een geweldige auto, zo’n versie is dan ook meer dan welkom!
super zegt
eren == uitmelken dus
thomcarspotter zegt
@super: noem het wat je wilt, een hetere Z4 is volgens mij meer dan welkom!
jrk68 zegt
@super:
Dat zou pas zo zijn als hij ook echt in de showroom zou staan, (waar blijft godverdegodver die straat Z4GT3) niet op de fairway van een golfbaan….
Alpinaa zegt
Over BMW Motorsport gesproken, kijk de filmdocu Adrenalin over de geschiedenis van BMW Motorsport maar eens! Aanrader voor iedere petrolhead!
lekkaah zegt
@Alpinaa: waar download ik die
Dutchdriftking zegt
Heel leuk natuurlijk, maar komt er ook een straatversie van deze?
guusboum zegt
Als ze maar niet een z4 18i, of een andere ‘slappe’ motor, voorzien van wat stickers, plakplaatjes en een livery…. De 4.4l V8 erin en nu!
scottishcarspotter2000 zegt
@guusboum: dan wel met Akrapovic, dan klinkt het ook nog eens redelijk
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: ik kan niet wachten totdat @jrmpower24 hier met filmpjes komt verklaren dat de huidige 4.4 echt een mooi, vol en grommend geluid heeft!
jrmpower24 zegt
@gtwillem: hey alles goed? ;) jullie mening als je het niet mooi vindt. dat het een vol, grommende geluid is is gewoon een feit. wacht dan maar tot je een in het echt hoort als je dat niet op filmpjes kan horen. Ik ben niet de enige dit vindt als je dat soms denkt ;p @scottishcarspotter2000:
e1000bmw zegt
@guusboum: liever de 6-in-lijn van de M3/4…
En dan te bedenken dat de E9 3.0 CSL (eigenlijk 3.5 CSL in dit geval) de voorloper van de 6-serie was…die is uitgegroeid tot een zwaarlijvige zeekoe…
bouwvakkert zegt
@e1000bmw523i: wel een hele mooie zeekoe, maar inderdaad dat gewicht is jammer.
thomcarspotter zegt
@guusboum: gewoon het M3 blok erin lepelen en klaar
jrk68 zegt
@guusboum:
Even voor de beeldvorming,
dit is dus de Z4 GTLM die met een andere livery op Amelia Island komt te staan.
donvincenzo zegt
OK, dus het wordt een one off. Een leuk modelletje voor die gelegenheid, maar niet te koop. Jammer.
Lennaert zegt
Maar waarom de Z4? Ze hebben ook mooie auto’s om uit te kiezen.
goodolddays zegt
Hoog tijd dat de Z4 een fatsoenlijke upgrade / schnellvariant kreeg…
donvincenzo zegt
@goodolddays: Ach, hou toch op. Dat gemiemel altijd dat er geen Z4M meer is. De huidige 35is is sneller dan de Z4M ooit was.
lekbak zegt
@donvincenzo: sneller misschien, maar een hele andere auto. Een M of AMG is natuurlijk veel meer dan een sterke motor. Juist die extras missen bij de .35
donvincenzo zegt
@lekbak: Ligt er nogal aan over welke 35 je het hebt. Een 35i is vooral een Z4 met een sterke motor, maar een 35is verschilt ook op allerlei andere punten. En als je dan nog steeds niet tevreden bent kun je je auto altijd even uit logeren sturen in Buchloe, als je begrijpt wat ik bedoel…
gtwillem zegt
@donvincenzo: de Z4 35is is een iets strakkere uitvoering, maar echt geen M-sport model, laat staan een volwardig M-model. Een M235i is een veel leukere, lichtere, snellere en ruimere auto (wat een beetje tegensteijdig is).
Daarnaast kan je de Z4 35is wel naar Buchloe brengen, maar ze kunnen hem wassen en er desnoods 20″ wielen onder leggen, maar dat is het wel een beetje. De huidige Z4 komt niet voor in hun modelportfolio. Van de vorige was er wel een Alpina Roadster S, met een 305 sterke 3.4 zes in lijn. De laatste Alpina met handgebouwde motor.
Aangezien er wel een SLK55 AMG is, zou er naar mijn mening ook wel een topversie van de Z4 mogen komen. Misschien het blok uit de 550i overzetten? Of de zes in lijn uit de M4? Waarschijnlijk niet, maar eigenlijk is BMW het wel aannzijn stand verplicht (maar ja, ze waren het ook aan hun stand verplicht om geen 7-zits midi MPV te bouwen met driecilinder diesels en voorwielaandrijving…)
donvincenzo zegt
@gtwillem: Heb je wel eens geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn? Of alleen op internet gekeken? Er zijn inmiddels namelijk meerdere Z4’s in Buchloe langs geweest voor een kuurtje, waaronder minimaal één Nederlandse. En nee, het worden dan inderdaad geen Alpina’s, met een eigen typenaam, maar er verandert wel ietsje meer dan de velgen (sterker nog, de velgen blijven gewoon zoals ze waren).
gtwillem zegt
@donvincenzo: wat veranderd er dan? Alpina levert via de dealers velgen, onderstelkits en en aerodynamisch plakspul. Chiptuning alleen wordt door Alpina standaard altijd afgeraden.
Ik heb bij BMW gewerkt en daar hadden we diverse mogelijkheden met Alpina onderdelen, maar geen chiptuning. Voor de E46 hadden ze wel mooie uitaten, maar volgens mij doen ze dat ook niet meer. Alpina die tuningkits levert voor vermogen lijkt mij heel erg sterk. Misschien dat je Aachen bedoeld?
gtwillem zegt
@donvincenzo: volgens mij valt dat wel mee. De Z4 35is heeft aanzienlijk meer koppel en drie pk minder. Maar de oude Z4 M was flink lichter. Dus in het dagelijks gebruik voelt een nieuwe 35is misschien iets alerter in de lage toerenregionen, de oude Z4 is echt wel een stukje sneller in rechte lijn. In de bochten ga ik ook voor de lichtere Z4 M. De huidige Z4 is niet zozeer een slechte auto, maar een sportieve auto het niet meer. Het is een soort compacte SL geworden: comfortabel, vlot, klapdak. Wel bizar krap trouwens (ik pas er met geen mogelijkheid in, terwijl ik nèt in een S2000 en Elise, dak open dat wel pas…)
mcshine zegt
@gtwillem: uhm nee… Zowel qua rechte lijnsnelheid als qua interieurruimte heb je gewoon geen gelijk. Het is zo’n beetje de enige roadster waar ik met mijn 1.93 lekker in kan wegzakken. Daarnaast heb ik hiervoor een E46 M3 cabrio gehad, maar de 35is is echt een pak sneller.
gtwillem zegt
@mcshine: ik zou het prettig vinden dat als je mij verbetert, dit wel correct doet (zoals @jrk68 en @tupperware dat zo goed kunnen ;-))
Ik heb wel degelijk gelijk, want toen ik in de nieuwe Z4 probeerde te zitten, pastte het gewoon niet. Nu ben ik een stuk groter dan jij met je 1,93, maar in het vorige type Z4 ging het net, in de huidige Z4 kan ik gewoon nergens mijn benen kwijt. Daar kun je mij geen ‘ongelijk’ in geven: ik pas er simpelweg niet in. De SLK, TT en Boxster zijn allemaal geen ruimte wonders, maar daarin gaat het net.
Qua snelheid had ik het over een Z4 M in vergelijking met een Z4 35is. Niet de E46 M3 Cabriolet. Die weegt 1730Kg, nogal wiedes dat de Z4 3.5is sneller aanvoelt of is.
Maar de Z4 35is is een zwaardere, loggere, comfortabelere en minder spannende auto dan de gene die hij ‘vervangt’. Wat ie eigenlijk niet doet, want het is gewoon een heel ander type auto. Dat is niet erg, overigens, maar een bewuste keuze. BMW heeft meer voor een SLK concurrent gekozen, dan een Boxster tegenhanger. Meer een degelijke auto voor de dame of heer op leeftijd dan een echte rijdersauto. Zal wel meer markt voor zijn. De vorige Z4 had veel meer karakter, maar was geen verkoopwonder.
De nieuwe Z4 35is weegt 1600kg, de vorige Z4 M Roadster woog 1444kg en de Z4 die je moet hebben, de Z4 M Coupe, weegt 1370kg. Zulke toenames in gewicht zijn gewoonweg te veel.
Dus een Z4 35is nooit sneller dan een Z4 M Coupe (die dus 230 kilo lichter is!!!), en met 155kg extra en 5pk minder, redt ie het ook niet tegen een Z4 M Roadster.
Het enige waar ze bij BMW echt de plank missloegen met de vorige Z4 M waren de banden: de standaard geleverde ContiContactSport2 waren toen al stokoud en zorgden voor relatief veel initieel onderstuur. De huidige Z4 35is staat standaard op veel betere banden. En als je wilt is er ook een vrouwenveranellingsbak leverbaar (7-traps DCT), die het gevoel van snelheid kan verhogen (schakelt prima, maar hoort niet in een ‘stoere’ roadster.
mcshine zegt
@gtwillem: echt , ik betwijfel of je er ooit in gereden hebt. De M-DCT is dezelfde bak als die in de M3 V8, heerlijke dotten tussengas bij manueel terugschakelen, en razendsnel, in S stand zelfs agressief. Trouwens 1500kg -1410kg blijft 90kg..
donvincenzo zegt
@gtwillem: Zo veel lichter was de Z4M niet. Het scheelt 90 kg ten opzichte van de 35is. Drie pk minder zul je nauwelijks merken, maar dat verschil in koppel wel. Bovendien bereikt de 35is het maximum vermogen en maximum koppel al bij een veel lager toerental dan bij de Z4M het geval was. Dat de oude Z4M sneller zou zijn in een rechte lijn wordt tegengesproken door de cijfers: de oude deed 0-100 in 5,0 seconden, de 35is doet daar 4,8 seconden over.
Dat de nieuwe Z4 krapper zou zijn kan ik echt niet plaatsen. Die is juist een flink stuk ruimer dan de vorige. Ik heb nu het nieuwe model en die biedt zeeën van ruimte in vergelijking met mijn vorige (oude model).
gtwillem zegt
@donvincenzo: de Z4 35is weegt 1599kg, de Z4 M Roadster 1474kg. Dat is een verschil van 125kg. Dat is veel. En minder vermogen.
Door het koppel, de banden en de bak zal de sprint van de nieuwe Z4 iets sneller verlopen, maar op een bochtige weg of snelweg is de oude gewoon sneller.
En dat iedereen er zo ruim in zit; geen idee. Ik kan mijn benen in het ding niet kwijt.
mcshine zegt
@gtwillem: nogmaals ledig gewicht Z4 M roadster 1410, sdrive35is 1500..
Die laatste heeft trouwens ALTIJD de M-DCT, dat was dus geen optie zoals je eerder aangaf.
niekie1999 zegt
hier zat ik op te wachten, de 3.0. CSL is al mijn favoriete BMW -misschien zelfs mijn favoriete auto- en de Z4 is een van mijn favoriete moderne BMW’s: Ik kan niet wachten, laat de hem wel extra breed zijn met sidepipes zoals het orgineel!
vinox zegt
Dat mogen ze wat mij betreft zo laten. De Z reeks heeft niks te maken met de 3.0 CSL en zo’n auto kan je wat mij betreft op veel betere manieren eren dan dat. Ik ga alvast voor de vijfde keer of zo Adrenalin kijken. Eerbetoon genoeg me dunkt.
sydney zegt
Als die Z4 dan toch nog 5 jaar mee moet, laat ze dan in godsnaam heerlijke speciale uitvoeringen komen.Te beginnen met iets lichtgewicht waarvan het dak is dichtgelast.
e1000bmw zegt
@sydney: of een coupe dan wel shooting break daklijntje…
kennone zegt
Mooooi!
Rick-dos zegt
Ehm lieve luitjes, het is voor iedereen wel duidelijk dat het niet om een Z4 special edition gaat of iets dergelijks? Het dus niet een Z4 zal zijn die in de verkoop zal gaan? Het gaat hier om de Z4 racewagen die ze voor het ALMS inzetten. Zo’n auto krijgt een livery gebaseerd op de 3.0 CSL.
jrk68 zegt
@Rick-dos:
Dat weet je dus alleen als je nog kan lezen, iets dat alleen hele oude mensen nog doen….
Daarom heb ik een foto van de auto in kwestie maar even toegevoegd aan deze kolom….
BJ zegt
Is dit niet iets voor de 2 active tourer..?
mercedesbenz63 zegt
Z4 lol ik dacht de cabrio dan… Maar oké het wordt een dik ding!
mrrallycross zegt
Sorry maar met een z4 kan je deze bazen auto niet eren…