Nee, niet de leukste auto uit het gamma!
Sommige auto’s worden niet begrepen. Men kijkt naar de lijnvoering en zegt: Lelijk! Next! Dat is zonde, want sommige lelijke auto’s zijn gewoon briljant. Denk aan de Fiat Multipla, Audi A2 en de Renault Modus.
De BMW i3 past ook in dat rijtje. Persoonlijk vind ik ‘m geweldig, met name de i3S. Maar voor velen is het net even iets te apart. Pieter Nota, de grote marketing directeur van BMW heeft aangeven dat de i3 zijn langste tijd erop heeft zitten en géén opvolger zal krijgen.
BMW gaat wel vol inzetten op elektrische auto’s en plug-in hybrides, maar de i3 zal langzaam uitgefaseerd gaan worden. Dat laat Nota weten aan de Financial Times. De elektrische auto’s moeten meer mainstream gaan worden. Nota bevestigde tevens dat er 13 geheel elektrische BMW’s worden gelanceerd voor 2023. Ook geeft Nota aan dat de PHEV een toekomst heeft. Daarmee kan met in stedelijke gebieden geheel elektrisch rijden, maar stelt het de bestuurder wel in staat om alsnog lange afstanden te rijden.
De BMW i3 is om meerdere redenen bijzonder. De auto kwam in 2013 op de markt. De i3 is grotendeels opgetrokken uit koolstofvezel met kunststof panelen. Mede daardoor is de auto erg licht, maar ook prijzig. In de tussentijd zijn ook de elektrische motoren van de concurrentie flink verbeterd. Destijds werd de i3 ontwikkeld om de bouwkwaliteit van een 7 Serie, de ruimte van een 5 Serie en de prijs van 3 Serie te bieden.
De BMW i3 krijgt later dit jaar nog wel een update. De i3 was overigens geen complete ‘faal’. De kleine auto was tevens een test voor BMW om nuttige ervaring op te doen met elektrische auto’s en de klanten daarvan, zonder dat het ten koste ging van de verkopen van traditionele BMW’s.
chriscross zegt
Zo, dat gedrocht op fietsbanden zijn we ook vanaf
skinny058 zegt
@chriscross: Ah u heeft er nog nooit mee gereden, merk ik?
boomhauwer zegt
@skinny058: rijkwaliteiten zeggen niets over het uiterlijk. Het rijdt eigenlijk heerlijk maar het ziet er niet uit.
JanJansen zegt
Niet de leukste auto uit het gamma? Beste Willeme, wilt u per direct een proefrit gaan maken in een i3.
Dat ding stuurt hartstikke tof! Is in dat opzicht meer een M-badge waardig dan een logge M3.
deamid zegt
@JanJansen: vgm bedoelt ie juist dat het wél de leukste auto is. Als in: ow nee niet die!?
8cylinder zegt
Coole auto, verdiende meer. Kennelijk de moordende concurrentie strijd met de elektrische bakfiets verloren.
morph zegt
De nieuwe nieren pasten er niet op…
eklasse zegt
@morph: Hij past er zelf wel in.
niex zegt
Ik vind het ontwerp 3x niks maar vind hem leuker als bv de nieuwe 8 serie.
california zegt
@niex: nee beter he
escort77 zegt
Ik hoop dat die update ook een vijfde zitplaats inhoudt, dan ga ik serieus kijken.
sanderz28 zegt
@escort77: dit idd
bottles zegt
Mooi. Ben voor de techniek die zich onderhuids bevindt, maar ik ben blij dat we die achterlijke wasmachine op onderzetters niet meer terug gaan zien.
Hubert zegt
Was anders wel de meest vooruitstrevende BMW sinds lange tijd.
Niet alleen omdat hij elektrische was, maar ook om de gebruikte materialen en productietechnieken.
JanJansen zegt
@hubert: waarschijnlijk een klassieker in de dop, alleen weten we dat nog niet.
Hubert zegt
@janjansen:
Ik durf er wel een kratje bier op te zetten dat ze over 25 jaar behoorlijk aan de prijs zullen zijn.
stationcar zegt
@janjansen:
Wáárom dan? Omdat het een BMW is? Ik zie werkelijk niet waarom dit een klassieker zou worden. Zoals je weet wordt echt niet elke apart gevormde auto zomaar een klassieker.
emping zegt
@Hubert: en de i8 dan
lompey zegt
Eindelijk…..de ontwerper en de verantwoordelijke hadden ze ook de nek om moeten draaien
iannuzi zegt
@lompey: ik ben toch benieuwd wie zo dom is om jouw reactie te liken.
bottles zegt
@iannuzi: Hai ??
stationcar zegt
@iannuzi:
Hai ??
htadema zegt
De i3s rijdt geweldig. Jammer dat men weer meer mainstream gaat. Dat begint erg saai te worden.
De i3 iets platter / breder. Introductie van de i4 … en zo verder. Dan ben je bezig met een merkgezicht voor 2020 en verder.
HzR zegt
@htadema: de massa wil nu eenmaal een saaie auto. Iedereen klaagt dat alles er hetzelfde uitziet, maar als iets er ook maar een beetje anders uitziet is het lelijk…
Dutchdriftking zegt
Het was een hele goede auto voor waar hij bedacht was. En zijn tijd gewoon vooruit. Door deze auto kunnen we in de toekomst een elektrische 3-serie rijden.
bmw2coupeeigenaar zegt
Zou lachen zijn als er nog een Competition variant van verschijnt.
kennone zegt
Eindelijk goed nieuws van uit BMW?
erce zegt
Ik rijd inmiddels al bijna vijf jaar een BMW i3 en het is de best gebouwde BMW waar ik ooit in heb gereden (en ik rijd al 28 jaar BMW). Ik kan me letterlijk niet één storing herinneren en heb alleen een keer de banden moeten vervangen en een verplicht onderhoudsbeurtje van de range extender moeten doen (die ik vrijwel nooit gebruik). Wat Willeme ook zegt over de bouwkwaliteit van een 7-serie. Dit is absoluut zo, het ding zit werkelijk fantastisch in elkaar geschroefd. En idd, het is een wonderlijk model om te zien, maar wees blij dat er wat variatie op de weg rijdt ipv alleen maar grijze leasebakken.
nicolasr zegt
@erce: dan heb jij mazzel, of ik pech. Mijn i3 heeft sinds oktober 2017 7 keer bij de garage gestaan met een storing. Sterker, op dit moment staat hij er ook. SINDS 5 JULI!!!!! Een asje dat de range extender met de elektromotor verbindt is gebroken en de stukjes metaal die daarbij afbraken hebben zowel de elektromotor als de range extender vernield. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, dus het hoofdkantoor BMW wilde kijken wat er mis is gegaan en of het een probleem kon worden waarvoor alle andere i3 REX’en moesten worden teruggeroepen.
Voordeel is wel dat het onder garantie gebeurd is en ik sinds juli in een (nu niet meer zo) gloednieuwe i3 rijd, die wél de opties heeft die ik miste.
Maar goed, geen idee wanneer ik die van mij terugkrijg.
En verder, het rijdt echt fantastisch. Als ie het doet tenminste! ?
lekbak zegt
@nicolasr: zo mag een leverancier van mij altijd reageren! Product willen verbeteren is altijd plus 1!
gumz zegt
@erce: Inderdaad, mijn vriendin heeft sinds 3,5 jaar een i3 BEV. Door haar beroep als thuisverpleegkundige stapt ze letterlijk 50 keer per dag in en uit. Tot nu toe (70 000km) 1 onderhoud, 1 set achterbanden, gordelverklikker (zeer irritant) defect na 3 jaar, en recent 1 storing doordat de normale 12V batterij die het interieur bedient versleten was (wordt ook gewoon door een dynamo opgeladen), blijkbaar niet gekoppeld met de 48V batterijen. Nog geen enkel piepje of kraakje, wij zijn zeer tevreden en hopen op een iets groter model (i4?) binnen 2 jaar.
Jantje_555 zegt
ik begrijp ook niet waarom ze met elektrische wagens begonnen zijn…doe toch gewoon diesel en benzine hybrides tot we waterstof hebben. Je kan nu 1000km rijden en in 3 minuten vullen. Met waterstof net hetzelfde.
kobus1967 zegt
@jantje_555: en ook met minstens dezelfde kosten.
Voor waterstof heb je 2 1/2 keer zoveel energie nodig om 1km te rijden dan mer electra plus dat waterstofauto’s nog duurder zijn dan een vergelijkbare EV.
Jantje_555 zegt
@kobus1967: in het begin is alle nieuwe tech duur
monaco zegt
@Jantje_555: 20 min wachten om 700km te rijden, iedereen heeft wel een moment waarop dat kan…
lebeaunl zegt
Tsja, die nieren zijn natuurlijk véél te klein voor BMW anno nu… Altijd al een leuke auto gevonden.
bernoulli zegt
Lelijk! Next!
tjorque zegt
Mocht hij zo duur niet geweest zijn, dan had ik hem overwogen. Maar dan wel met range extender.
tourannetje zegt
Met een dikkere accu en een minder dure body zou deze het prima doen in de huidige markt.
lekbak zegt
Ik vind de i3 echt geen mooie auto. Maar ik heb groot respect voor wat BMW gemaakt heeft. Lichtgewicht is altijd beter dan zwaar, want gewicht is verspilling en verspilling is de bron van alle vervuiling (samen met consumptie). Daarbij is een range extender ook best een goed idee. Dan kan je tenminste zorgeloos een eind rijden.
fastshifter zegt
Je ziet dat veel producenten die aanvankelijk voorop liepen met (semi)electrische auto’s (BMW, Nissan, Renault, Toyota, Honda) nu opeens achterop zijn geraakt. BMW zet nu vooral in op hybride, maar naar mijn idee missen ze straks de vol-electrische boot. al zitten ze natuurlijk wel in het lastige pakket dat al die Duitsers nog erg moeten wennen aan het feit dat je niet kan tanken met een auto.
HzR zegt
@fastshifter: de i3 verkocht in het begin heel slecht. Hij was gewoon te vroeg op de markt. Ik denk dat BMW daardoor hun plannen voor toekomstige elektrische auto’s heeft bijgesteld en nu misschien iets te conservatief bezig is. Maar er zit en hel rits EV’s aan te komen en de markt begint nu ook pas langzaam warm te lopen.
HZW zegt
Ja er gingen diverse geruchten de ronde.
Wel een opvolger in de zelfde i3 style maar dan op basis van de MINI EV architectuur.
Vervolgens geen opvolger, maar daar voor in de plaats een echte EV van elk bestaand model.
Ik vind de i3 juist de leukste BMW, lijken eigenwijs, en tenminste niet zo saai ge-styled als de rest van het gamma.
janesh zegt
Mijn tweede i3 een i3s rex gaat niet meer weg. Ik rijd ruim drie jaar een i3. Fantastische auto en ik kan niet zeggen waar ik liever in rijd, de i3s of mijn 730d.
nameel zegt
Ik heb gehad; Range Rovers, een Cayenne, BMW 335 touring. En mijn i3 is gek genoeg de fijnste auto die ik gehad heb.
nicolasr zegt
@nameel: mooi hè? Het is écht een geweldig wagentje.
tim_tom zegt
Ik vind de i3 een geweldige auto. Een nieuwe BMW kan ik niet betalen maar een 2e hands is voor mij wel bereikbaar. Ik vind hem er mooier uitzien dan een Leaf, Zoe of Up (zeker in 1 donkere kleur en met stoere velgen). Hij rijdt geweldig en het retro-interieur vind ik schitterend vormgegeven.
Eigenlijk vind ik het erg jammer dat dit model stopt. Ik is een succesvolle auto, maar tegelijk een vreemde eend, in vergelijking tot de andere modellen. Uiteraard moet BMW nu zijn huidige modellen elektrificeren. Voor het bedrijf is dat wellicht belangrijker dan het investeren in deze a-typische BMW.
Ik vind het een geweldige auto. Het zou geweldig zijn geweest als BMW hem via een slimme vinding nog een upgrade had kunnen geven naar een reëel bereik van ca. 400 km.