Nee, niet door meer benzinemotoren of een hybride.
Het was een beetje een vreemde move van Audi. Op een of andere reden werd de semi-sportieve modellijn van Audi gedomineerd door zelfontbranders. De S4 sedan, S4 Avant, S5 Coupe, S5 Sportback, S6 sedan, S6 Avant en S7 Sportback zijn allemaal van dezelfde biturbo zescilinder motor met 349 pk en nog belangrijker: 700 Nm.
Het waarom van deze ‘diesel renaissance’ ging aan veel mensen voorbij. Maar wat blijkt: het verkoopt. Mocht je veel Autobahn rijden op hogere snelheid is het een manier om relatief zuinig enorme afstanden af te leggen. Het tegenovergestelde van een Tesla, zeg maar. Nu blijkt dat BMWdit stukje markt ook erg interessant vindt.
Nu hebben ze stiekem al best wat M-performance diesels, zoals de M550d, X5 M50d en de X3 M40d. De laatste additie in deze lineup van performance diesels wordt de BMW M340d. Dat meldt het doorgaans goed geïnformeerde BMWBlog. Sterker nog, de M340d gaat heel snel komen, de auto wordt in de eerste maanden van het 2020 al verwacht. Voor degenen die de tijd nog weleens verliezen: over acht weken is het alweer 2020.
De BMW M340d komt er naar verluidt maar in één uitvoering. Zo zullen alle M340d’s een Touring zijn en voorzien zijn van vierwielaandrijving. Een typische Euro-spec dus. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de motor (B57D30T0) van de X3/X4 M40d zo overgezet, dus goed voor 326 pk en 680 Nm. Dat is een 2.993 cc grote zes-in-lijn met TwinPower turbo. De X3 M40d gaat al in 4,9 seconden naar de 100 km/u, de M340d zal nog een stukje sneller zijn. Qua aankleding zal de M340d veel overeenkomsten vertonen met de M340i, waar Wouter onlangs nog een blokje om ging, check de video hier!
rikkienl zegt
Laat maar komen! Klinkt als een fijne machine.
9000cse zegt
@rikkienl: Ik leef best wel met je mee als je het een fijne machine noemt, maar toch meen ik er een paar kanttekeningen bij te moeten maken. Ik kan mij heel erg goed voorstellen, dat deze BMW geweldig zal rijden en tot bijzondere prestaties in staat is. En dat geeft de berijder uiteraard een heel prettig gevoel. Maar toch wil ik graag even stilstaan bij de praktische betekenis van een dergelijke auto.
Waarom ik dat wil doen? Omdat ik als veelrijder een auto zie, die ik best wel zou willen bezitten, maar mij afvraag of ik er werkelijk zoveel plezier aan zou ondervinden. Ik rijd nu een Mondeo Combi TDCi met 116 PK en dat is natuurlijk geen vergelijk met deze BMW. Maar ondanks het feit dat deze BMW een uitstekende vervanger zou kunnen zijn, zou ik toch graag duidelijk willen maken waarom ik hem –als ik er het geld voor zou hebben- toch zou overslaan.
Ik heb ruim 6 jaar geleden, toen ik 65 werd, door omstandigheden moeten besluiten om als koerier verder te werken en rijd sindsdien met computeronderdelen en onderdelen voor medische apparatuur door ongeveer half Europa. Altijd spoedzendingen, maar meestal bestaande uit niet meer dan slechts één klein doosje. Steden als Stockholm, Warschau, Boedapest, Milaan en Marseille zijn daarbij bekende reisdoelen. Vorige maand nog in Boekarest geweest en vorige week nog in Marseille. En zo kom ik jaarlijks aan zo’n 120.000 km.
Waarom ik dan toch kanttekeningen bij deze BMW wil plaatsen? Ik heb voorheen vele jaren internationaal op managementniveau gewerkt bij een heel grote auto-importeur en meen daarom een woordje mee te kunnen praten. In bovenstaand artikel wordt terecht al de vraag gesteld waarom BMW met deze auto Audi achterna gaat. En dat kan maar één reden hebben: Er is (nu nog) markt voor en het levert geld op. Een andere reden is er niet! Dus doet BMW (en óók Mercedes!) nog even mee. Maar geloof me maar, dat zij zich ervan bewust zijn, dat het maar tijdelijk zal zijn. De diesel is, zeker internationaal gezien, duidelijk op zijn retour, maar er zijn nu nog altijd mensen met genoeg geld, die er nog van willen genieten.
Maar let wel op de afschrijving, die je te wachten staat! Al vernomen wat de Duitse regering tezamen met de autoproducenten en toeleveranciers eergisteren besloten hebben? Over enkele jaren raak je zo’n diesel aan de straatstenen niet meer kwijt! Je mag ervan denken wat je wilt, maar we staan echt voor een transitie en die zal veel onaangename, financiële gevolgen hebben voor bezitters van diesels en óók van grote benzineauto’s. Ik zelf maak me minder zorgen, omdat mijn Mondeo toch al afgeschreven is. Ook al is hij nu technisch nog geweldig en uiterst betrouwbaar!
epic001 zegt
@9000cse: Ok
9000cse zegt
@epic001: Dat jij met je reactie zoveel plusjes weet te genereren zal je wel een opsteker opleveren. Maar het betekent tevens, dat je de inhoud van mijn lange verhaal op arrogante wijze beoordeelt. Niet dat ik er wakker van zal liggen, maar het negeren daarvan betekent tevens, dat je er geen snars van begrepen hebt. Wees er gelukkig mee!
tysson zegt
@9000cse: ok
trolololo zegt
@9000cse: tl;dr
poeperman zegt
@trolololo: dat snapt ‘ie toch niet joh, hij is 71…
9000cse zegt
@poeperman: klopt!
9000cse zegt
@poeperman: En verder: Iemand afzeiken vanwege zijn leeftijd ervaar ik beslist niet als een tekortkoming van mijzelf. Het vertelt mij slechts jouw visie op je eigen toekomst en die ziet er niet zo best uit! Ga er maar van uit dat jij op die leeftijd niet meer zult kunnen presteren wat ik nu nog bijna dagelijks doe. Prettige toekomst gewenst! Al ga ik ervan uit, dat je dan zult behoren tot de sukkelaars waarvan jij denkt dat ik nu behoor.
langejohn zegt
@9000cse: ok boomer
rossi46audi zegt
@9000cse: Mooi verhaal, lekker kort
9000cse zegt
@rossi46audi: Klopt wat je bedoelt! Jij wordt alleen van one-liners wijzer. Ik reageer graag inhoudelijk en leg mijn mening daarom ook uit. Als dat teveel leesvoer voor jou is, dan sla je het toch gewoon over?
mp014 zegt
@9000cse: lang verhaal om je punt duidelijk te maken, ik hoop dat je dat medisch spul sneller bij de eindgebruiker hebt ?
Fair verhaal trouwens maar niet onbekend en voorlopig kopen/verkopen ze (gelukkig) nog dit soort pracht wagens.
ouwedibbes83 zegt
@mp014: je zou bijna kunnen zeggen dat het uitbrengen van nieuwe (dikke) diesels er voor zorgt dat de dieselauto nog een beetje populair blijft en de oudere modellen ook wat waarde behouden. Valt de afschrijving minder negatief uit.
meneerdoorn zegt
@9000cse: mand!
raoufff zegt
@meneerdoorn: korter!!!
9000cse zegt
@raoufff en @meneerdoorn: Woef! Woef! Wrrraf! One-word-comments! Daar word je wijzer van! Heerlijk toch! Echt iets voor échte autoliefhebbers! See you at the McDonalds!
ottosk zegt
@9000cse: Als ik zoals jou 71 jaar was en 10.000 km maandelijks moet rijden het laatste waar ik me dan echt zorgen over zou maken zal hopelijk niet de restwaarde van mijn auto zijn. Triest dat je uberhaupt nog moet werken op die leeftijd.
poeperman zegt
@ottosk: maar toch op mgmtniveau gewerkt hé!
9000cse zegt
@poeperman: Ik snap je punt, maar denk even aan: De financiële crisis, pensioen en Lehman Brothers. Dan snap je het misschien.
mark997gt3 zegt
@poeperman: gewoon karakter dat deze man nog steeds werkt. Zorgt voor zichzelf en leeft niet ten koste van maatschappij. Prima toch. Mensen die langer werken worden ook ouder dan mensen die eerder stoppen.
20klepper zegt
@9000cse: ik geef je een duimpje omhoog puur voor het lange verhaal die ik overigens niet gelezen heb. :)
9000cse zegt
@20klepper: Ik ben er bijzonder trots op! Dank je! Maar ik doe dat wel vaker, omdat ik graag gebruik maak van mijn recht op vrije meningsuiting en mijn mening daarom onderbouw. En waarom zou jij zo’n lang verhaal ook moeten lezen? Sla het gewoon over, joh! Lullige one-liners zijn toch gewoon van meer importantie voor jou? Nou dan!
evdw zegt
Zal vast een zware jongen zijn zo met die 6 pitter, als touring en met xDrive.
Maar nog altijd minder zware botten dan een Tesla.
hiostu zegt
@evdw: De 330d xdrive met volle tank scheelt maar ongeveer 100kg met een Tesla Model 3. En bij de Model 3 ligt het gewicht allemaal laag en in het midden. Verschil valt me eigenlijk nog wel mee. Had een groter verschil verwacht.
evdw zegt
@hiostu: En nog zit de model 3 sneller op de 100, zeker de P.
hiostu zegt
@evdw: Een long range AWD doet het in 4,6s, de 330d in 5,1s. De performance in 3,7s. Maar beide hebben ook aardig wat meer pk.
momo zegt
@evdw: Heb je bij de model 3 ook P’s? Bedoel je niet de dual motor uitvoering?
michiel_vandelft zegt
@momo: zeker, het huidige topmodel
elemento zegt
330d chippen 258 pk gaat ook in 4.5 sec naar de honderd
boomhauwer zegt
@elemento: altijd met die idiote comments over chippen..
stuko zegt
@boomhauwer: lekker in een Golfke naar de meetings met een gechipte 110pk tdi- dan ben je toch het mannetje!
hollow zegt
@elemento: mijn 330d staat op 310 pk en 670 Nm en kan me niet voorstellen dat m’n 0-100 nog beter zou zijn dan de jouwe. Trouwens een standaard 330d op 258 pk staat op 5,6s.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! Komt er ook een Alpina variant?
mp014 zegt
@dutchdriftking: tuurlijk en dan is de keuze uiteraard snel gemaakt ??
Ik vind het sowieso een belachelijke titel boven dit artikel, alsof bmw dit spontaan verzonnen heeft nadat Audi die s4 met een diesel maakt. BMW doet dit al lang, powerdiesel met m badge. Heb ooit het genot gehad van de eerste 535d (ok ik geen m) en wat was dat een genot!!
1lunatic zegt
@mp014: De enige is de m550d, of je moet de X5 en X6 m50d willen meerekenen..
mp014 zegt
@1lunatic: mijn vorige was de X5 m50d, erg lekkere autobahn cruiser maar echt geen M badge waardig. Mijn huidige is een 10 jaar oude Kangoo….. tja soms zit het mee en soms zit het tegen he
audirs3 zegt
Gelukkig heeft BMW naast de diesel dan ook nog een benzine variant. Ik vind het een gemiste kans dat Audi niet ook de US-spec S4-S5-S6-S7 levert met benzine motoren.
karhengst zegt
Voor een sportief bedoeld blok zijn juist de PK’s belangrijker dan het koppel. Dat koppel brengt je lekker van je plek maar eenmaal op stoom zijn het de paarden die de snelheid maken.
Dat gezegd hebbende ben ik benieuwd waar de redline komt. De beperkte powerband en aflopende zaak boven de 3500 toeren vind ik nog het meest de pret drukken bij diesels.
jzaero zegt
@karhengst: niet helemaal waar. Met dit vermogen rijd je nog makkelijk 280-290 en heb je voldoende koppel om flink door te poken op tussenacceleraties en dat is precies waar je het vaakst gebruik van maakt. En BMW diesels liepen al in 2001 pas vanaf 4500 toeren af (heb zelf een 6 handbak 6 cil diesel) en merk je eigenlijk niet echt dat je toeren mist. Zeker met een minder restrictievere pijp wel leuk. De m550d merkte je ook pas vanaf 4750 dipje!
El-Loco zegt
Mercedes-AMG C45d in 3, 2, 1…
karhengst zegt
@el-loco: jaar, helaas.
De huidige kan geen V6 of 6-in-lijn hebben. Maar wellicht pompen ze de GLC nog wel even op, die heeft immers wel reeds een 6 pitter diesel onder de kap. Het zal ze vast geen windeieren leggen.
bimmerfan zegt
Waarom niet met die fijne motor van de m50d lijn? Kom je miss wel in de buurt met de m3/4 met sprintjes.
camber24 zegt
@bimmerfan: oef, 400pk diesel in een dreier, al een natte broek hier. Zou idd mooi zijn. Bye bye Audi!
reactief zegt
@bimmerfan: Die bewaren ze voor de M3d.. haha
rynnus zegt
@reactief: haha de M3d… Ik zou ‘m nog kopen ook! #dieselFTW
Onehp zegt
@bimmerfan: beetje krap onder de kap met 4 ipv 2 turbo’s?
edward330d zegt
Super gave bmw. Wel goed dat deze uitvoering er komt. Door de overdreven klimaat paniek is het bijna een doodzonde om diesel te rijden tegenwoordig.
escortje zegt
Hopelijk met echte uitlaten!
ethylestra zegt
Goed nieuws! Diesel is de enige echte hoogwaardige brandstof en zal dat blijven totdat waterstof genoeg is doorontwikkeld op veiligheidsgebied dat het het stokje kan overdragen
Jantje_555 zegt
geen manueel, spijtig
skinny058 zegt
@Jantje_555: Geloof me, deze dikke koppeldiesel rijdt veel fijner met een snelle automaat. Gemaakt om afstanden af te leggen, dan wil je niet schakelen.
karhengst zegt
@skinny058: Dergelijke dikke diesels hebben dusdanig koppel dat schakelen sowieso niet nodig is, in ieder geval niet op de lange afstand. Dan is het des te leuker op de korte stukjes te mogen poken.
En ook op de Autobahn is het alleen maar leuker om uit de Baustelle toch even die vierde versnelling er in te smijten en er als een raket vandoor te gaan.
skinny058 zegt
@karhengst: Als je een M2 CS hebt en af en toe even los wil gaan op leuke weggetjes. Bij een baustelle wegblazen gaat ook prima met een snelle automaat, is een handbak echt niet voor nodig, vind ik. En met file rijden helemaal ideaal, die heb je namelijk genoeg op de Autobahn. Dan blijf je schakelen en koppelen. Even optellen de voors en tegens en ik wist ’t wel…
karhengst zegt
@skinny058: Een handbak is heden ten dage ook niet echt nodig, want een automaat is beter. Maar in bepaalde gevallen is het wel lekker.
Als je je reistijd en route goed plant kan je de files aardig vermijden. Maar inderdaad, het blijft een persoonlijke afweging. Heb zelf een aantal jaar het bovenstaande iedere paar weken mogen doen en zou zo weer een handbak nemen. Zeker bij een biturbo diesel met z’n bredere powerband.
lexis zegt
Technology of the old world
autodrome zegt
@lexis: jij snapt er geen ene sikkepit van …
ottosk zegt
Heb eind jaren ’90 voor het eerst met een 330d met 184PK proefgereden en die was al fantastisch komende van een 130 PK 1.9TDI Passat. Tot 2007 heb ik een E65 LC 745d met 330PK (4.4l V8) gehad en daarvoor een 730d met 218PK dus ik kan me voorstellen dat een M340d met dat vermogen zeker wel het proberen waard is.