Maar natuurlijk, nog een heilig huisje omver. BMW gaat afscheid nemen van de legendarische ‘i’.
De BMW-adept heeft het maar zwaar tegenwoordig. Deze moet constant afscheid nemen van typische BMW-eigenaardigheden. Denk aan de atmosferische zes-in-lijn, de hofmeisterknik, decent design in het algemeen en in sommige gevallen zelfs achterwielaandrijving!
BMW gaat afscheid nemen van de ‘i’
Maar er gaat meer verdwijnen bij BMW en dat is de ‘i’. En nee, het gaat niet om de i4 en i5. Nee, BMW gaat de legendarische ‘i’ vaarwel zeggen die ACHTER de modelnaam staat. Dat meldt de doorgaans uitstekend geïnformeerde ‘ynguldyn’ op Bimmer Post.
Nu is het op zich niet zo heel erg vreemd. Lang, lang geleden hadden BMW’s nog motoren met een carburateur. De latere versies met brandstofinjectie kregen de ‘i’ achter het de typenaam. Uiteindelijk had elk model brandstofinjectie en dus die ‘i’ achter de naam.
Maar BMW gaat dus die legendarische ‘i’ afdanken. De eerste auto waarmee dat gaat gebeuren is de nieuwe generatie BMW 1 Serie, de F70 (de huidige is de F40). Net als de BMW X5 van de E70-generatie krijgt de huidige 1 Serie dus geen facelift (LCI), maar gaat BMW meteen door naar een nieuw model. Daarna krijgt de BMW X3 ook de vernieuwde benaming.
De d blijft dan weer wel
Opmerkelijk is dat alleen bij benzinemotoren de i komt te verdwijnen, maar dat de diesels de ‘d’ blijven behouden. Dus de benzine 1 Serie met 1.5 liter driecilinder benzinemotor heet dan 118, terwijl de dieselversie met tweeliter viercilinder diesel 118d heet. Bij de X4 is het dan X3 xDrive20 en X4 xDrive20d.
De reden waarom BMW dit doet is vrij logisch: de ‘i’ gaan ze gebruiken voor elektrische auto’s. Sterker nog, dat doen ze al, maar dan staat de letter ervoor en niet erachter. In 2024 is het afgelopen bij alle modellen. Dus de 520i die net is voorgesteld zal een collector’s item worden als BMW de naam omdoopt naar 520 in 2024.
Meer lezen? Dit zijn bijzondere BMW coupés door de jaren heen!
Johanneke zegt
Vroegaaaah was het wel echt een mooi systeem. Serie, motorinhoud, en dan niks, of een d, of een i. Je wist meteen waar je naar keek. Een 3 serie met 2.5 liter motor en injectie, 325i. De laatste jaren was die naamgeving natuurlijk al waardeloos met downsizing, maar goed. Het was naar mijn mening de meest duidelijke naamgeving van alle fabrikanten.
Nu kunnen ze overal M-line ofzo opplakken, want zo houden een hoop mensen em hard.
Computer Freak zegt
325 was in de E30 een 2,7 liter; in de E46 was de 323i een 2,5 liter wat later de 325i werd. Bij de E90 was het 3,0 liter blok in de 325i en 328i geleverd.
Ook dat was niet zuiver maar nog altijd beter dan nu.
kuip zegt
Dan was het een “325e” met de 2.7 meen ik. De 325i had gewoon een 2.5. Bij een E30.
bustertje zegt
Klopt, dat was een eco versie. Vroeger, toen ze cilinderinhoud nog vergrootten voor de eco modellen.
jaapiyo zegt
Doen ze nu weer soms. Audi A4 2.0 TFSI met 120 pk.
Robert zegt
‘Vroegâh’ waren het engineers die de (rationele, logische) keuzes maakten. Daarna kwamen de boekhouders en de marketing peeps die er allemaal hun plasje over moesten doen. En daar ging het dan fout.
BMW staat hier overigens niet alleen in, elke merk met een historie van meer dan 40 jaar heeft hier volgens mij last van.
mashell zegt
Maar BMW heeft ook al heel lang verwarrende namen. Waar een Z3 een speciale roadster is daar is een M3 een gewone 3 serie met dikke motor en stugge vering.
jaapiyo zegt
BMW wil je graag vertellen dat bijna geen enkel bodypanel van een M3 of een gewone Dreier past.
PunicaOase zegt
Laat het gewoon allemaal weg: het ziet er rommelig uit: en degenen die het boeit weten toch wel welk model, motorisering het is en de rest boeit het geen ene r..t en snapt toch niet wat pk’s, motorinhoud, etc. zijn. Dus gewoon X3 of Z4 of 5
mashell zegt
Vroeger stond ook het uitrusting niveau nog achter op: Volvo 340 DL.
Maar je kunt je zeker afvragen waarom model en motorisering eigelijk achterop moeten staan? Zeker omdat de type plaatjes vaak niet in het design passen, bijvoorbeeld bij Mercedes of Alpina.
Jantje_555 zegt
denk dat jullie hier een typfoutje gemaakt hebben
Bij de X4 is het dan X3 xDrive20 en X4 xDrive20d.
mashell zegt
Ik heb een briljant idee:
BMW 440i voor benzine injectie
BMW 440d voor diesel
BMW 440h voor hybride en
BMW 440e voor elektrisch
De BMW marketing afdeling mag me bellen om het honerarium te bespreken.
rollingstoned zegt
Precies, keep it simple stupid 😁
bustertje zegt
En dan de laatste twee cijfers het vermogen in kW x 10
pentar zegt
Ik zou lekker ouderwets voor pk’s gaan. Dus een 435i is de 4-serie met 350 benzine-pk’s, een 318d heeft 180pk. Dat snappen mensen beter dan kW.
Richmond zegt
Of 440b voor benzine
rwdftw zegt
Binnenkort bij je tuningshop : een i voor je BMW.
allesmetturbo zegt
In 2023 het ‘i-tje’ achter je 520i weghalen en je hebt opeens het nieuwe 2024 model, vet man
donpiston zegt
De E70 X5 kreeg wel degelijk een LCI in 2010. Ik rijd zelf een E70 xdrive35i uit 2011 en dat is dus daadwerkelijk een LCI…