Tegelijkertijd krijgen ook de 2 Serie Coupé en 2 Serie Cabrio een subtiele update.
De BMW 1 Serie lijkt al een eeuwigheid onder ons, maar toch is het model pas bezig aan zijn tweede generatie. Het huidige model kwam in 2011 op de markt, maar moet nog eventjes uitzingen alvorens een voorwielaandrijver hem komt opvolgen. In 2015 kreeg de 1 Serie al eens een grote facelift, waarbij het vreemde neusje en de Polo-esque achterlichten het veld moesten ruimen en de 1 Serie een veel stoerder en fraaier jasje kreeg aangemeten (rijtest). Zo grondig is deze update allerminst.
Nee, dit is er eentje in de categorie zoekplaatje en in die gevallen helpt BMW graag een handje door met een paar plaatjes precies uit te leggen waar nu de verschillen zitten. De belangrijkste verschillen vind je in het interieur, waar je voortaan tegen een andere klokkencluster aankijkt en het infotainmentsysteem een flinke upgrade kreeg. Ook zijn er wat nieuwe materialen voor de sierstrips en de omlijsting van de middenconsole. De buitenwereld kun je tonen dat je de nieuwste 1 Serie hebt door één van de vijf nieuwe velgdesigns te kiezen of te opteren voor één van de twee nieuwe kleuren; Sunset Orange en Seaside Blue.
Is dit alles? Nee, gelukkig komt BMW ook nog even met drie nieuwe uitvoeringen: Edition Sport Line Shadow, Edition M Sport Shadow en BMW M140i Edition Shadow. Het woordje Shadow is de gemene deler en BMW-fans weten dan hoe laat het is: op deze 1 Series geen/weinig chrome. Het opvallendst zijn de zwarte nieren, maar ook de koplampen en achterlichten zijn donkerder gemaakt. Zelfs de uitlaat onstnapte niet aan de verduisteringsdrang van BMW en is uitgevoerd in ‘dark chrome’. Overigens heeft de M140i op de persplaten die BMW met dit bericht de wereld in stuurt gewoon metaalkleurige delen in de bumper en dito spiegelkappen. Smoelt best goed, maar het hele idee van een Shadow-uitvoering wordt natuurlijk wel een beetje geweld aangedaan. Een vergelijkbaar pakket is per direct overigens ook leverbaar op de 3 Serie.
De wijzigingen die BMW doorvoert op de 2 Serie Coupé en Cabriolet zijn van een zelfde subtiliteit. In het interieur dezelfde veranderingen als in de 1 Serie, terwijl de auto bovenop de twee nieuwe kleuren voor de 1 Serie voortaan óók nog in Mediterranean Blue te bestellen is. Wel krijg je maar de keuze uit een viertal nieuwe wieldesigns. Daarnaast doet de 2 Serie eindelijk mee met de LED-trent met zijn nieuwe koplampen en achterlichten. Deze hebben dezelfde vorm als voorheen, maar de indeling van de lampen is iets anders geworden. Ook de M2 profiteert van deze updates.
pomoek zegt
Al jaren de mantra bij een facelift: ‘complicate, than add chrome’.
kruimel zegt
@pomoek: gelukkig zwarte wielen voor de proleten….
viezefreddyw zegt
Edition Sport Line Shadow… Whahaha wat een naam.
prop zegt
@viezefreddyw:
Ben nog steeds aan t bijkomen. Geen kaas meer van te maken bij BMW
arias12 zegt
Weinig veranderd, maar wat een goede auto is het kan geen betere auto in het segment waartoe de BMW 1 serie behoort noemen die beter is verreweg de beste. Deze auto heeft alles wat je van het segment mag verwachten bovengemiddeld.
breakingpoint zegt
@arias12: de allerbeterste?
Boomer zegt
@arias12: Haha welk segment is dat dan volgens jou? Want volgens mij doet iedere c-segmenter hetzelfde alleen betaal jij bij BMW 120% van de prijs. Voor wat, achterwiel aandrijving? 98% van de rijders rijden dat ding als lease. Die rijden dagelijks woonwerk. Daar heb je geen achterwielaandrijving voor nodig. Geef mij maar de ruimte en voordelen van een voorwielaandrijving voor die taak. Dan heb ik in het weekend wel een auto er bij die echt leuk is.
Want de 1-serie is ook weer niet leuk genoeg om in het weekend mee te gaan toeren voor de lol. Kortom in mijn optiek te duur voor wat het brengt.
mashell zegt
@airc: ik heb zo’n 1 serie. Met achterwielaandrijving. En ja, die voegt helemaal niks toe, kost alleen maar ruimte. De wagen rijdt als een Ford Focus, stuurt precies en is een tikkie stug. Waarom ik dan toch een flink dure BMW 1 serie heb in plaats een Ford Focus? Premium merken leveren betere stoelen (en heb ik dus minder last van mijn rug) en lopen mijlen ver voorop als het gaat om infotainment. Ook is er meer te kiezen waar het op aankleding van het interieur aankomt. Deprimerend zwart met zwart en zwart hoeft niet.
LaLancia zegt
@mashell: Juist die stoelen zijn voor mij de grootste reden om die ‘premium’-merken te mijden. Wat zijn die krengen hard!
karhengst zegt
@LaLancia: Wel eens de BMW sportstoelen geprobeerd? Die zijn significant comfortabeler dan die van Audi of Mercedes-Benz. Zonder overigens hun steun te verliezen.
Kan verder de punten van Mashell enkel onderstrepen. Als ruimte een issue is voor de daily is er altijd nog de 3-Serie.
erikspeed zegt
@karhengst: als je de sportstoelen MET lendesteun bedoelt OK,
anders heb ik ze als HEL ervaren
hallobanaan zegt
@airc: Wat zou jouw ideale combinatie zijn? Geen kritiek, ben gewoon nieuwsgierig.
berlinetta zegt
@arias12: Neem even een lesje interpunctie aub. Kom je daarna weer terug.
intimrasiert zegt
@arias12: Ik zou iedereen aanraden om een ritje te maken in een achterwiel aangedreven 2-serie. Zelfs een 218d is heerlijk door een rotonde te smijten, dat agiele gevoel vind je in geen andere auto. Het formaat past bovendien perfect bij de NL verhoudingen/parkeerplaatsen. Leukste BMW van het moment.
ewoudhoed zegt
@arias12: ik wel. A klasse
erwh zegt
@arias12: uit welke taal komt deze Google translate vertaling?
bmwkevin zegt
En toch snap ik niet waarom ze bij de eerste facelift niet gewoon de huidige koplampen hebben genomen en de achterlichten van de pre facelift 1 serie. Dan was het een veel knappere bak geweest.
mashell zegt
@bmwkevin: omdat er een enorm probleem was met de achterlichten van de pre-facelift 1 serie. Die leken sprekend op de die van de Polo. Totaal niet premium. De huidige achterlichten zijn typisch BMW. En als je de wagen zonder typeplaatjes besteld dan ziet het er gewoon netjes uit.
karhengst zegt
@mashell: ik vond (en vind) de huidige achterlichten vooral typisch Toyota. Het past wel beter bij de rest van het gamma maar het blijft een goede reden achteruit in te parkeren.
mashell zegt
@karhengst: parkeren sensoren achter zijn standaard bij BMW. Nu weet je waarom ;)
LaLancia zegt
Van een lelijk eendje naar een… lelijk eendje. Daar heeft de facelift niks aan veranderd. Maar het rijdt best goed, dat wel.
Sir_Vmax zegt
T wordt een steeds meer begeerlijkere bak op deze manier. Top
berlinetta zegt
Ik was al fan van de 1 en 2-serie en dat ben ik nu nog steeds. Lijken me erg fijne auto’s. Vooral de 2-serie zou ik toch erg graag willen hebben.
ffw88 zegt
Mooie advertentie. Owh wacht…
larsdbs9 zegt
Nu nog een 1M hatchback 5 deurs (met XDrive als optie) om het de Focus RS, VW Golf R, Audi RS3 en Mercedes A45 AMG moeilijk te maken ;-D
Gulli zegt
Fuck you BMW, ik wilde mijn 1-serie in het helder blauw maar dat kon niet vanwege het feit dat ik een 116d EDE heb, en om Estorilblau te krijgen moest je het M-pakket aanvinken. Wat niet kan op een EDE. Lang verhaal kort, als ik blauw op mijn auto had gewild had ik plusminus 4800 extra moeten dokken voor een M-pakket en een niet CO2 zuinige versie. En nu komen ze met een nieuwe blauwe kleur. Fijn zo.
jorden zegt
@gulli: ja welkom in de wereld van; draai-de-koper-een-poot-uit-met-pakketjes
On-topic
Wat een tokkie gehalte zo’n zwarte BMW gril.
caspert79 zegt
Dit vind ik typisch een auto die in eerste instantie niet aantrekkelijk is: bedenkelijk design, niet al te groot, duur.
Maar als je er een rit in hebt gemaakt besef je dat dit toch wel een heel stuk leuker is dan bijvoorbeeld een Golf.