Wie zweert bij achterwielaandrijving mag nu hartverscheurend beginnen te huilen, want er is geen weg meer terug. Ook BMW gaat aan de FWD met een klein model dat onder de 1-Serie moet komen te staan. Om daar voorzichtig aan te wennen hebben we hier een stapeltje spyshots voor een eerste kennismaking met dit model.
De auto die pas in 2013/2014 op de markt komt heeft de (interne?) modelnaam ‘BMW FAST’ gekregen, waarbij FAST voor ‘Family Activity Sports Tourer’ staat. Marketingpraat voor minder rijplezier en meer opbergruimte? De tijd zal het leren. Van een hoestende spionagefotograaf in regenjas kregen we wel te horen dat dit model optioneel ook met AWD te leveren is en dat er zuinige diesel- en benzinemotoren met vermogens variërend van 75 tot 155 pk in komen te liggen. Verrassend. Over hybridevarianten wordt tot nu toe met geen woord gerept.
De BMW FAST staat op het UKL1-platform waarop ook alle toekomstige MINI’s worden gebaseerd en door het ontbreken van achterwielaandrijving schijnt de opbergruimte niet misselijk te zijn. Dan weten we ook meteen de doelgroep voor deze BMW-waarvan-de-echte-naam-nog-niet-bekend-is: mensen die veel waarde aan opbergruimte hechten. Maar volgens PR-baas Ian Robertson van BMW wordt ook deze FWD Bimmer een “ultimate driving machine“. Daar houden we je aan, Ian. FOTO’S!
Over de naamgeving van dit model: BMW schijnt nog steeds niet te weten welke naam dit modelletje krijgt. En niet alleen over de FAST peinzen ze nog, ook de rest van BMW’s line-up en die van Rolls Royce en MINI wordt de komende jaren wellicht compleet anders. (via insideline)
divine zegt
Gelukkig rijden de meest fanatieke RWD liefhebbers met een aftandse vierdehands VW Golf.
ericc zegt
Mogelijk geven ze deze uitvoering een nieuwe merknaam. Bv. Isotta.
En met de MINI hadden ze al een FWD op de markt, dus de overstap is niet groot.
Of is deze FAST een gecamoufleerde MINI-SUV.
Of een instap-Rolls zoals de AM Cygnet…
divine zegt
@ericc: bedoel je Isetta?
Wouter zegt
Ah leuk, een B-klasse met BMW badge. Of de 116i Plus. Dit wordt dus het eerste model met optionele 45km/u sticker?
dennisr zegt
@wouter: je kan vast niet wachten op de rijtest :lol:
drivingpleasure zegt
@wouter: hater
fwdsucks zegt
Waardeloos dit. Het begin van het verval…
HDM zegt
Een auto met deze afmetingen, en dan onder de 1… Jaaaaaaja. Dit wordt gewoon een BMW 2-serie boven de 1 denk ik, net als de B net boven de A gaat staan.
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: Misschien onder de 1 qua prijs? Budget-modelletje? Nieuw submerkje zoals ‘i’ voor elektrisch?
EdGaR zegt
Als ik zo de spyshots bekijk ziet hij er nog best groot uit voor een stadsauto.. maar dat kan aan mij liggen.
flutterby zegt
Dit is geen BMW. ik herken ik de vormen ook geen BMW.
bempi zegt
@flutterby:
Door die wrap zie je wel minder, maar de buitenspiegels en de achterkant onthullen veel.
OT: In deze tijden zal BMW ook meer kijken naar omzet dan huisregels. FWD zal alleen maar meer klanten trekken en meer winst. Een 1 serie GT zou wel gepast zijn als benaming. In elk geval beter dan een 2 serie ?
drentje zegt
@flutterby: dat is de bedoelling van de wrap….
ot: als dit net als de b klasse wordt, zeg ik nu al vast nee bedankt.
dennisr zegt
ik ben opzich wel een voorstander van verandering op auto gebied.. maar sommige merken zie ik liever zoals ze horen te zijn.. zoals bmw een RWD hoort te zijn.. ik zie bmw ook liever sportief in plaats van stads-gebakjes.. maarja.. als ik het voor het zeggen had…
Vreddy_B zegt
@dennisr:
Soms gaat het niet om wat hoort. Principes zijn er om aan de kant te zetten. BMW wil gewoon mee doen op die markt.
fwdsucks zegt
@Vreddy_B: En net als andere merken die puur voor de extra omzet producten op de markt brengen die er niet bij horen afzakken tot een slap recidu… Nu zijn daar ook best uitzonderingen op te vinden, en wellicht dat BMW tot die gelukkigen gaat behoren. We zullen zien.
Het gaat echter, altijd, wel om wat hoort. Als je omzet heilig verklaart ipv waar je voor staat, loopt het zelden goed af.
raoulkroes zegt
Waarom is het kenteken weg gewerkt op de foto’s?
baasbas zegt
De koper van zo een auto maalt niet om de aandrijving..
Die zal hoe dan ook wel goed verkocht worden. Alstie maar niet zo lelijk als die X1 wordt…
Tommy2 zegt
Begin van het einde? FAST, ‘Family Activity Sports Tourer’. Oftewel suffe luchtverplaatser aka MPV. Koop gewoon een 3-serie Touring mensen!
norge zegt
Alles onder 3 serie zou gewoon voorwielaandrijving moeten hebben ,achter neemt gewoon te veel plaats in en zorgt ervoor dat de auto te klein wordt van binnen,de rest van de wereld is daar al lang achter .
tarquesh zegt
Vroeger heete BMW’s mini ‘Isetta’ dus heeft BMW ervaring met een model een naam te geven en zeer kleine auto’s te produceren.
cijfereeksen mogen ze ook houden want dat past bij BMW, met de begrippen 1 serie u.s.w.
Noem de 0 serie ‘Isetta B2go’
yoris zegt
Dat is wel heel makkelijk in de hufelandstrasse fotootjes gaan nemen, beetje te makkelijk hé!
Freewarefreak zegt
Als ik zo eens goed de foto’s bestudeer dan is dit toch echt geen kleine auto. Kijk naar de afmetingen van de bestuurder t.o.v. de auto. Toch zeker zo groot als een Golf. Is dit dan de echte concurrent daar voor? Zelfde afmetingen, zelfde aandrijfconcept, veel binnenruimte. Als je goed kijkt door de wrap heen zie je een gewone nette 4 deurs hatch.
mashell zegt
Hier worden Opel dealers bang van, BMW komt met een Meriva killer.
pizzakoerier zegt
Wanneer komt de M versie?? Even serieus..Ik vind dit echt om te huilen gewoon, straks vergaat het BMW net als Honda :-(
theblackdude zegt
De bmw 0 serie met 1.2 liter motor met airco. Kan niet wachten.
Esprit_de_Flandre zegt
Lijkt wat een Scenic maar dan lager. Veel lager. Ik ben benieuwd hoe fantastisch die koffer echt zal zijn…