BMW waarschuwt dat de EU ondanks een vrijstelling voor e-fuels de verbrandingsmotor stiekem toch wil verbannen.
UIIIIIIRROOOOOOOOPA is keihard aan het werk om de verbrandingsmotor te verbannen. Maar onder druk van met name de Duitse auto industrie, deed het vorig jaar toch een concessie. Vanaf 2035 zouden verbrandingsmotoren in auto’s voor goed verboten zijn. Maar er kwam een uitzondering voor auto’s met verbrandingsmotor die op e-fuels rijden.
Ervaren rotten wisten daarmee; ah, dus we gaan toch weer door op dezelfde voet. Maar, onder andere Oliver Zipse, topman van BMW, denkt daar anders over. We schreven onlangs al dat de honcho erg kritisch is op de regels van de EU. BMW is uitgesproken voorstander van doorgaan met de verbrandingsmotor, in een mix met andere aandrijvingsvormen. Op zich is het wel mooi om te zien dat Zipse zo bezig is met 2035. De beste man moet zich immers ook realiseren dat hij dan zelf al lang niet meer de topman zal zijn van het bedrijf, normaal gesproken. Maar hij heeft dus hart voor de zaak, kennelijk.
Zo simpel als de uitzondering voor e fuels lijkt, is die echter niet. Deze oplossing is alleen een oplossing als er grote hoeveelheden e fuel gemaakt worden, voor een acceptabele prijs. Dat is een. Maar er zijn ook, zoals altijd, regeltjes opgesteld door de EU om het gebruik van e fuels minder aantrekkelijk te maken.
Sensor
Verbrandingsmotoren moeten van de EU in 2035 namelijk een sensor hebben, die meet of er daadwerkelijk e fuel in de tank zit. En zo niet, dan mag de motor niet starten als de sleutel wordt omgedraaid (lees: op de startknop wordt gedrukt). Je moet dus niet denken dat je in je nieuwe Porsche 995 GT3 RS gewoon ouderwetse peut kan tanken en net kan doen alsof je neus bloedt.
BMW denkt dat de EU op dit soort manieren stiekem alsnog de verbrandingsmotor in de ban wil doen. Niet door het letterlijk te verbieden, maar door het zo onmogelijk te maken dat niemand het nog wil. Een beetje zoals in Nederland al jarenlang de Ford Mustang GT verboden wordt. Waarvan akte.
Hawkeye72 zegt
Hoe komen we in godesnaam van de EU en deze bemoeizucht af!
Richmond zegt
Verhuis naar een ander continent
jippie zegt
Niet! Het is wachten tot deze EU instort en dat duurt nog lang en dat wordt zeker niet leuk.
tortuga zegt
Door op de partijen te stemmen die stiekem nooit aan de macht gaan komen omdat er te veel milieu ridders zijn. Waarvan heel weinig op Autoblog.
dracae zegt
Niet, want dingen als EU samen regelen is onder de streep enorm voordelig voor 90% van ons. Ook niet want de EU maakt helemaal geen regels zonder dat onze eigen regeringen ze goedkeuren. Elk land heeft een veto.. dus het is simpel, als wij dit niet willen, dan moeten we in ons eigen land fatsoenlijk stemmen.
Dat is best lastig, want de partijen die claimen ons te willen helpen doen dat meestal ook niet en die focussen in plaats van het zelf goed regelen op het sprookje dat het allemaal aan de EU ligt en niet aan henzelf.
Trojan zegt
En de partijen die pro-EU zijn staan continu maar te trappelen om kritiekloos meer-meer-meer van onze eigen zeggenschap uit handen te geven aan de EU, waar ook veel (overwegend zuidelijke) landen in zitten die er bepaald niet dezelfde (financiele) normen/waarden op nahouden als wij. Dus waar moet je dan op stemmen als je op zoek bent naar de gezonde balans tussen samenwerken waar dat logisch is, maar zonder zomaar steeds alle zeggenschap weg te tekenen bij het kruisje?
petroldrinker zegt
Probleem is dat als ze gekozen worden, de rest weigert met hun te regeren…. denk dat daar de grotere issue ligt waardoor er nooit wat veranderd…
Hawkeye72 zegt
Chique volk hier, de een noemt me simpel, de ander stuurt me naar een ander continent. Er is een trend onder bestuurders om de maakbare wereld vorm te geven met allerlei regeltjes. Als er dan partijen gebruik lijken te gaan maken van deze regeltjes, dan worden er nog meer regels uitgevaardigd…. En zo houdt de groeiende, allesomvattende bestuursmoloch zichzelf in stand. Ik zal simpel zijn, maar toch is er wel erg veel bewijs om ons heen dat dit ‘beleid’ een steeds ingrijpender effect heeft op de inwoners van NL en de EU. Maar zij de het mooie geloof in de groene wereld vol Elektrieke auto’s aanhangen willen dit niet zien, die willen geloven. En als iemand het er niet mee eens is, roep je ‘simpel’ of ‘ga maar weg’.
mashell zegt
Niet zo vreemd toch? Je vraagt bij een artikel over strenge regels aan het e-fuels (een concept voor emissievrije aandrijving voor sportwagens) over hoe we van de EU afkomen. Dat is niet het kind met het badwater weggooien, dat is kind, badwater en badkuip en al uit het venster gooien omdat je het water door zeepresten wat troebel vindt worden. Inmiddels is de EU het bestaansrecht van Nederland, dat zie je aan Schiphol, de Rotterdamse haven, de dienstensector en ook de landbouwsector, allemaal veel groter dan passend voor Nederland alleen. Het nut wat de EU ons brengt is zoveel groter dan wat regeldruk (waar Nederland zich vaak niet aan houdt vanwege economische voordelen, denk aan de stikstof uitstoot van de buitensporig grote landbouwsector, met alle problemen van dien). Ik denk zelfs dat de problemen die Nederland nu heeft: stikstof, toestand van de natuur, problemen met de asielvang, problemen met arbeidsmigranten, woningtekort allemaal voortkomen uit pogingen om zich aan EU regels te onttrekken.
Hawkeye72 zegt
Campagne folder van D66 overgeschreven? Vooral Schiphol is een bijzonder voorbeeld. Bij mijn weten moet dat inkrimpen om aan NATURA2000/CO2/groene regels van de EU te voldoen. Ps. Wat jij denkt over Nederlandse ontrekken aan EU regels gaat voorbij aan het feit dat deze regels vooral geen rekening houden met hoe dichtbevolkt Nederland is….
petroldrinker zegt
Niet, onze opa’s en oma’s cq ouders, zijn ooit zo dom geweest om voor een EU te stemmen, en wij zitten nu op de blaren…
Rick-dos zegt
Dus wat de EU gesteld heeft is: ‘e-fuels is prima zolang je er maar voor zorgt dat het ook echt e-fuels zijn wat in de motor wordt verbrand’. Goh, als je een beetje je grijze massa in je bovenkamer zou gebruiken dan zou je tot de conclusie komen dat het niet meer dan logisch is.
Maar door het ‘stiekem’ te noemen lijkt het voor de simpelen onder ons ‘bemoeizucht’.
En de software ervoor maken moet niet zo moeilijk zijn. Ze hebben immers ook een paar jaar geleden voor diesels software geschreven om aan milieuregels te kunnen voldoen. Als ze daar tijd en geld in kunnen steken dan kunnen ze ook wel software voor e-fuels maken zodat de motor niet start als er geen e-fuel wordt gebruikt.
Als BMW toch een verbrandingsmotor wil hebben dan zouden ze net als Porsche moeten investeren in onderzoek en het produceren van e-fuels. Als ze dan ook investeren in de infrastructuur, zoals Tesla heeft gedaan met hun laadstation, wellicht dat we dan nog een toekomst hebben met verbrandingsmotor.
Veel beter idee dan zitten janken dat het allemaal niet eerlijk is en een beetje dom l.llen dat het ‘stiekem’ is.
kniesoor zegt
Dat ‘stiekem’ komt niet uit de mond van Zipse, maar uit de koker van de schrijver van dit stukje. Als je een beetje je grijze massa . . . etc etc.
Rick-dos zegt
Dat was me ook volkomen duidelijk. Mooi dat het je ook is opgevallen. Je gebruikt eindelijk eens je grijze massa.
Otua zegt
De e-fuel van Porsche zou op moleculair niveau identiek aan gewone peut. Dan zou zo’n sensor moeten reageren op additieven, die je dus in theorie ook gewoon aan normale benzine zou kunnen toevoegen. Benieuwd hoe ze dat van plan zijn aan te pakken
rismo zegt
Wel grappig, nu we al heel lang ice productielijnen hadden die eruo6/7 blokken produceren, heeft iedere fabrikant nu ook een EV productielijn inc leveranciers landschap en logistiek..
Dat gaat enorm helpen de komende 20 jaar om de temperatuur van onze planeet naar beneden te helpen, niet circulair en alleen maar meer productie faciliteiten.
misterBo zegt
Hahahhaha zolang de linkse klimaatwappies in ICE auto’s blijven rondrijden, in vliegtuigen stappen en huizen in het westen blijven kopen..valt het allemaal wel mee!
MarcoM zegt
EU wil…. Ik wil ook wel eens wat.
citroen55 zegt
Kijk wie het artikel geschreven heeft, niet uitsluitend vanwege de grammatica, dan weet je dat je de bron moet lezen.
zjos zegt
Europa betekent bureaucratische stagnatie en achteruitgang op elk gebied dus ook vervoer. Onder het mom van goed voor het milieu gaat ook hier iemand weer heel rijk van worden en de mobiliteit zal uitdraaien op net zo’n drama als de energie voorziening van de Greendeal. Als we op een normale manier auto willen blijven rijden is een Nexit de enige uitweg.
barchettadriver zegt
En dan, denk je dat fabrikanten speciaal voor NL nog brandstof-auto’s gaan uitbrengen? Zwets toch niet zo dom. En ja, Nexit is dom. Heel dom. Zie de effecten van de Brexit. Een meerderheid daar zou het maar wat graag ongedaan maken.
zjos zegt
Op dit moment is het aandeel EV in Europa heel klein. Daarbuiten is het China uitgezonderd ook niet heel veel beter. Er zijn genoeg brandstof modellen om te leveren voor Nederland. Sterker nog die keuze zal vele malen groter zijn dan het EV aanbod.
En een NEXIT zal los van de automobiliteit nog veel meer voordelen hebben. Maar goed we zitten op een autowebsite en niet een politieke dus ik ga er hier niet verder op in.
maotje zegt
@zjos
Het aandeel ev in europa is heel klein.
Dat ligt toch ook voor de hand. De opmars van de elektrische auto is eigenlijk de afgelopen 10 jr in een stroom versnelling gekomen waarvan de laatste 5 jr wellicht 80% van de stroomversnelling voor rekening is. We rijden al ruim 100 jr in auto’s met brandstofmotoren.
Niet zo gek dat het aandeel ev in europa naar verhouding nog klein is. Maar laten we over 20 jr nog eens de balans opmaken. Goed idee?
Richmond zegt
Voor het autorijden an sich heb je geen verbrandingsmotor nodig. Men houdt er aan vast vanwege argumenten als dat elektrische auto’s te duur zijn, het laden te lang duurt, het laden in het algemeen is gedoe vanwege beperkte range, angst voor extra wachttijd doordat alle laadpalen bezet zijn, geen mogelijkheid voor opladen thuis en gebrek aan belevenis. Alleen de laatste is geen steekhoudend rationeel argument. De andere zijn punten waar aan gewerkt moet worden en ook aan gewerkt wordt. En zelfs met deze problemen kun je nog steeds normaal autorijden.
Her is niet dat er per 2035 een big bang aan komt en dat iedereen over moet op ev..wat wel iedereen lijkt te denken. Iedereen die al auto rijdt kan dat gewoon blijven doen, alleen alle nieuwe auto’s op kenteken moeten ev zijn. En dat zal uiteindelijk ook de gebruikte auto markt beïnvloeden..en nog steeds kun je dat omzeilen voor jezelf door in de periode na 2035 geen jong gebruikte auto te kopen.
maotje zegt
@zjos doe jij je werk voor niks? Overal wordt aan verdiend. Het is te gemakkelijk om maar te blijven klagen over verdienmodel.
Kijk eens naar olie-industrie. Als we het over een perfect verdienmodel hebben met ruim een eur per liter aan accijns.
Tony EV zegt
De EV komt er wel en blijft er of je dat nu leuk vindt of niet. Zit nu even in een dipje maar tegen 2035 met voorsprong de meest verkochte aandrijving. De klassieke merken weren zich nu nog als een duivel in een wijwater vat maar het gaat niet helpen, het zal buigen of barsten worden.
verdebosco zegt
Samenzweerderig artikel. Daar weet Jaapiyo wel raad mee. De Weird Duck (aka Wierd Duk) van Autoblog. Blijft wel dat je E-fuel moet kunnen meten. Dus een speciaal additief toevoegen en de werking meenemen bij de APK.
Mooiste is natuurlijk dat de fossiele variant volledig kan worden vervangen door E-fuels. Dat kan als het aantal verbrandingsmotoren dat rondrijdt sterk is afgenomen, er voldoende e-fuel capaciteit is (dus lagere prijzen) en dat de overheid de productie van e-fuels garandeert. Plus een e-fuel variant die ook geschikt is voor klassiekers en youngtimers. Rond 2045 kan het zover zijn, schat ik zo in.
misterBo zegt
Tijd om uit de EU te stappen en met een aantal landen (UK, Hongarije etc) een nieuw iets op te zetten ….
pomoek zegt
Euhm nee. Orban wil helemaal niet uit de EU. Dan mist hij die heerlijke EU-tiet waar hij al jaren miljarden euro’s uit weet te sabbelen. En binnen het VK trekken ze inmiddels de haren uit hun hoofd over de Brexit.
verdebosco zegt
Nou, nee. Hoe kom je erbij? Als je nu kiest voor landen als Zweden, Denemarken, Noorwegen, Finland en Luxemburg: dat snap ik. Maar zo’n dief en Poetin-vriendje als Orban is erg dom als partner. Blijft dat de EU het beste blok is tegen grootmachten als China en de VS. En met India en de Afrikaanse Unie die demografisch en economisch binnen 20 jaar de wereldtop zijn is de EU nog noodzakelijker. De EU is nu al zo klein.
Mijn idee: weg met dwarsliggers als Hongarije en Slowakije. Welkom Noorwegen. (Nog wel de stemwetten aanpassen)
pomoek zegt
Endaarbovenop: Landen als Finland en Zweden zijn zich juist sinds méér aan het verbinden met andere landen in clubjes als de Navo.
maotje zegt
Denk je dat uit de EU stappen het verhaal van verbod op verbrandingsmotor zou stopzetten? Of zou de kans groot zijn dat dat gewoon blijft staan?
Ik denk dat je t antwoord daarop wel kan invullen
tenaci zegt
Feitelijk is er dus niets veranderd, de topman van BMW formuleert een mening. Eentje die prima past in het straatje van @jaapiyo dus die klimt vrolijk op z’n klimaatontkennersorgeltje en we hebben weer een ongenuanceerd stukje op autoblog. En dooooorrrrrr
mashell zegt
Dit stuk is qua “bang voor verandering witte man propaganda” gehalte voor Jaapiyo’s doen erg mild, hij noemt niet eens woke…
pomoek zegt
hihi
audirs3 zegt
e-fuels zijn ook kansloos… Iedereen die zich er een beetje in verdiept snapt dat het mega inefficiënt is en super duur zal zijn. Ook lost het locale problemen zoals stikstof en fijnstof niet op. En het zal waarschijnlijk ook verschrikkelijk fraude gevoelig worden, want er zullen vast mensen zijn die die sensor uitschakelen en ouderwets dinosap in hun efuel bolide gaan tanken.
tuutertuuter zegt
E-fuels zijn een complete “fugazi”. Je kan talloze methoden toepassen om het economische/thermische/ecologische rendement van energiedragers te meten, en e-fuels zullen in bijna alle methoden hard falen. Je hebt per kWh bewegingsenergie (dat wil zeggen, bij een thermisch rendement van 30% in de motor, heb je dus 3 kWh brandstof nodig om 1 kWh “bewegingsenergie” te hebben) een enorme hoeveelheid land, investering, kosten en processen nodig.
mashell zegt
Klopt natuurlijk maar een rendement van 30% hebben de huidige verbrandingsmotoren ook dat is dus “normaal en acceptabel”.