Helaas, helaas. We lieten het vorige week al even doorschemeren, en dachten toen dat de lichtgewicht M3 CSL er niet zou komen vanwege de kwakkelende economische situatie.
In Car Magazine laat men nu echter weten dat BMW zich wil concentreren op de geplande M-versies van de X5 en X6. Over ongewilde modellen in een recessie gesproken. BMW M-eindbaas Ludwig Willisch, ‘de Schepper’ voor jullie, meldt in ieder geval dat er momenteel “hoogstwaarschijnlijk niet genoeg vraag is naar een M3 CSL”. Dat staat haaks op wat de vice-president vorig jaar zei: “vanaf nu zal er altijd een CSL-versie van de M3 komen”. Wie is de n00b?
Het beloofde iets indrukwekkends te worden: minstens 100 kg lichter en zo’n 450 tot 470 pk klinken ons altijd als muziek in de oren. Maar er is nog hoop, want in principe komen de modellen waarvan BMW zegt dat ze niet komen, eigenlijk altijd op de markt.
IlCuoreSportivo zegt
Zo’n CSL is volens mij alleen interessant op het circuit. Wat power betreft zit het toch wel goed met de huidige m3.
Ze zouden er beter wat meer passie insteken ipv power.
pk’s zijn maar een deel van de rijbeleving.
Pieter zegt
nja, hopen van wel dan.
Robert zegt
@ IlCuoreSportivo
Of van het geld wat ze qua ontwikkeling kunnen besparen een fatsoenlijke designer inhuren.
Het lukt BMW wel om auto er “dik” te laten uitzien maar of het mooi is …………
Hugo zegt
Alsof de verkoop van auto’s in dat segment wordt aangetast door de ‘recessie’.
Het ‘volk’ zou zo’n auto in the first place al niet kopen.
babbaloerie zegt
Dan moeten ze de E46 CSL maar weer in productie nemen, dan sla je twee vliegen in één klap: mooiere auto, en je hoeft geen nieuwe versie te ontwikkelen.
Wouter zegt
“Wat power betreft zit het toch wel goed met de huidige m3.”
Ja, maar tegen meer pk’s en minder gewicht heeft niemand bezwaar.
Timmie zegt
De huidige M3 heeft reeds veel gewichtsbesparing ondergaan (o.a. carbon dak). Zou je daar nog veel afkrijgen zonder het interieur te strippen? Mocht het een extremere versie zijn (gestript interieur en koetswerkaddenda rondom) zou de vraag idd te klein zijn omdat ie dan enkel bruikbaar is op een circuit. Als er enkel wat vermogen bijkomt (en hel kleine koetswerkdetails), zou de vraag naar de “gewone” M3 kelderen. Beide situaties willen ze wel vermijden… Vorig jaar bleek de interesse in een CSL er wel te zijn, en dan liet BMW doorschemeren dat ie er wel zou komen. Nu is de interesse blijkbaar (sterk) geluwd, waarop er beslist is dat CSL er niet komt. BMW is zo wel puppet on a string. Heerlijk, die manipulatie!
VonStroke zegt
Slaat nergens op zijn argumenten, iemand die een CSL koopt heeft denk ik uberhaupt weinig of geen last van dat ongedierte dat recessie heet.
Ik hoop dat ie er wel komt en die M versie van een X5/6 mogen ze ook achterwege laten. Blijkbaar hebben ze daar ook geen principes meer.
Timmie zegt
Ik zie eigenlijk het nut niet meer van een M-versie van de X5, nu er een M-versie van de X6 lijkt aan te komen…
Creative zegt
kwakkelende economische situatie?
dan maar een bentley met een gouden dak….
bmw killer/sloper zegt
mooi dat scheelt mij weer werk!joepie hoe minder bmw des te beter!
victor zegt
wouter, ik lees dat als tegen meer pk’s en minder luxe heeft niemand bezwaar, maa rik wel!
Markus zegt
Precies wat VonStroke al zegt, die 200 auto’s raken ze wel kwijt.
Mies zegt
Ze stoppen wel tijd en geld in een M3 sedan en cabrio, maar niet in een nieuwe CSL……. !? En M staat toch voor Motorsport? Een SUV (X5/X6) heeft niets met motorsport te maken alsof je daarmee naar het circuit gaat.
colouragga zegt
Kan die wel hard voorbij de nieuwste trend in verkeersdrempel land? http://www.geekologie.com/2008/08/how_to_slow_down_speeders_in_c.php
gerard zegt
denk ie dan dat er wel vraag naar een kansloos snelle en slurpende SUV (Toureg r50, ml63) is , die zijn niet bedoeld om hard te gaan. die gasten moeten gewoon weer een csl maken, reken maar dat er genoeg animo voor is!!!
Timmie zegt
Die M-versie van de X5/X6 komt er gewoon om de concurrentie tegemoet te komen. Het heeft meer met imago te maken dan passie. Mocht ie er komen, met of zonder powerupgrade, dan zal ie nog niet aan de top staan. De Cayenne Turbo (S) staat onbedreigd aan kop. De Touareg R50 komt iets te kort. En zelfs de G55 AMG met zijn 507 pk doet nog aardig mee. Laten we hopen dat een X5-M snel afgekraakt wordt!!!
Jurrian zegt
Nee heh, die klote suv’s verpesten alles. en dat terwijl de huidige m3 al veelste zwaar is. met een CSL kunnen ze toch veel beter laten zien tot wat ze in staat zijn door middel van allerlei F1 techniek.
Majinstar zegt
En terecht dat de CSL niet uitkomt. Deze M3 e92 is lang niet zo gewild als de E46 uitvoering. Ik hoop dat er snel en nu een lichtje bij ze zal branden, dat het gewoon zo niet verder kan.
De X5-M had al veel eerder moeten worden uitgebracht, daarnaast voor de X6-M zie ik weinig toekomstperspectieven als het komt op de verkoop ervan.
wotevajjjj zegt
er zal wel een of andere tunert komen met een m3 csl
Timmie zegt
Dames en heren, in deze segmenten van de autowereld maakt de passie stilaan plaats voor prestigedrang. Gelukkig is hier een positieve kant aan: die drang zal uiteindelijk tot de ondergang van de bewuste merken leiden!
YK zegt
@bmw killer/sloper,
Slaap jij wel elke avond met een gerust hart?
Bertus zegt
Ach ja, met de “gewone” M valt ook best te leven toch?
Al die PK’s zijn tegenwoordig door elke nitwit in het gareel te houden met die stabiliteitssystemen, maar het begint zo ook steeds meer op computerracespelletjes te lijken, het oogt aardig, maar het gevoel is er niet. Elke halve zool kan zo tegenwoordig met een PK monster overweg, rijvaardigheid is alvast niet meer nodig. Die CSL zou alleen nuttig zijn zonder stabiliteitssystemen, dat ruimt namelijk aardig op onder alle ovemoedige patsertjes, Darwin ook weer eens blij…
Senor Ignis zegt
@ IlCuoreSportivo:
als dat Cuore in je naam staat voor de Daihatsu Cuore dan vraag ik me af in hoeverre jij je moet uitlaten over passie en rijbeleving..
Timmie zegt
Idd, de CSL zou enkel voor het circuit moeten zijn… Dus: geen rijhulpsystemen en een compleet gestript interieur. En misschien een iets afwijkende body tegenover de normale M3 om wannabees geen kans te geven.
Bertus zegt
@Suzuki Ignis:
Google es op “il cuore sportivo”, helder licht…
LPJ zegt
@Senor Ignis: Il Cuore Sportivo is zowat de slagzin van Alfa Romeo. “Het Sportieve Hart” in het Italiaans.
RenJie zegt
@Senor Ignis
als dat Ignis in je naam staat voor de Suzuki Ignis dan vraag ik me af in hoeverre jij je moet uitlaten over passie en rijbeleving..
GeoBem007 zegt
De CSL zou worden voor de M3 zoals de RS voor de Porsche GT3 is. Een echte trackday-racer.
De X5 & X6-M modellen worden voor BMW wat de Turbo (S) doet voor de Cayenne.
Nu, waar ligt de grootste markt denken jullie? Gisterenavond hierover nog een aardige discussie gehad met dekster, de vlaeminck & Rick Dos.
M GmbH is niet meer te doen om de passie en de motorsport, maar om geld in te zakken van BMW te krijgen.
Uiteraard hebben wij liever een M3 CSL (om van te dromen). Dat is meer een rijderswagen (of zou moeten worden) dan een X5/6-M! Zo’n lompe SUV die er enkel is voor patsers die ook nog een aardig streepje gas willen geven. (Hoewel hij beslist vet zal worden en als boodschappenwagen voor mijn vrouw, moest ik geld over hebben, zal het dan wel zoiets worden.)
Doet me wel wat denken aan de X5 V12 Le Mans. Maar dat is dan weer een volledig ander extreem geval :-)
Eric zegt
Ik denk dat BMW meer gaat downsizen wat betreft de hoeveelheid PK’s. Ook hun groen label moet verder uitgebreid worden en dat doe je niet met een sportievere versie van een bestaand model.
Op basis van de 1 de X1 en hun hybride modellen krijgen meer aandacht.
Rick dos zegt
Wel apart, dit wordt equote als hetgeen wat gezegd zou zijn:
“The last M3 CSL was very successful and fun to drive. From now on, there will always be a CSL version of the M3.”
Lees je het interview, dan lees ik toch ècht iets anders:
“Will there always be an M3 CSL from now on?
Yes, yes, yes. We are thinking about such a special version. Yes, of course. Because the last M3 CSL version was so successful and it’s fun to drive. Maybe.”
Het is dus een MISSCHIEN en dus geen vaststaand feit. En daarnaast blijkt er toch duidelijk uit dat het allemaal niet zo zeker is of er inderdaad CSL versies zouden komen…
Lezen om wat je er uit wilt lezen is ook een vak.
Maar goed, ik heb het al op een andere topic aangegeven. De essentie en de filosofie van de M divisie is al een tijd geleden buiten de deur gezet. De accountants hebben de bovenhand gekregen en de filosofie en gedachtengang achter die hele divisie is ergens onderaan te vinden. Begrijp mij goed, de auto’s die er uitrollen zijn nog steeds van toonaangevende kwaliteit, je moet immers wel enige geloofwaardigheid behouden. Maar als je nu ziet dat ze hun aandacht vestigen op X5 en X6 M varianten dan weet je dat er iets goed mis is bij die divisie als je kijkt naar de filosofie en de geschiedenis. De accountants daarentegen zullen blij zijn.
RichBoy zegt
Nou ja, dan koop ik toch gewoon een M3 alms en verander de bumpertjes toch gewoon?
freak zegt
IlCuoreSportivo schrijft,
Zo’n CSL is volens mij alleen interessant op het circuit. Wat power betreft zit het toch wel goed met de huidige m3.
Ze zouden er beter wat meer passie insteken ipv power.
pk’s zijn maar een deel van de rijbeleving.
ik weet nie hoor, maar ik lees altijd dat BMW’s de rijder heel erg bij het rijden betrekken.
Als je het over mercedes zou hebben… okee
jeroen zegt
@ IlCuoreSportivo
Wat noem je passie dan? Volgens mij zit dat gewoon tussen de oren..
CS zegt
Modellen zoals de M3 CSL vertegenwoordigen het type BMW’s die de (motor)sportieve kern van het imago van het merk vormen. Als BMW afziet van modellen die een geloofwaardige brug vormen tussen modellen voor de weg en motorsport zal op termijn het imago/prestige van het merk aangetast worden en daarmee de marges slinken.
Waarom betalen mensen zich blauw voor een Porsche als je voor minder geld een GT-R kunt kopen die ook nog eens sneller gaat? Omdat Porsche met een geloofwaardige inzet in de motorsport en een geloofwaardig brug van die motorsport naar modellen op de weg een uitstekend sportief kern imago heeft opgebouwd waar alle meelopers achteraan hobellen.
BMW heeft al meer beslissingen genomen die hun kern aantasten; de grote 6 in lijns met 100mm cylinder afstand worden al een tijd niet meer gemaakt, zodat zo’n heerlijk ongeblazen 6 als de GT3 er niet meer inzit. Van de kleine zes, hoewel beperkt in vermogen door de kleine cylinder afstand (91mm), blijft in ongeblazen vorm binnenkort qua vermogen ook niet veel meer van over. Ik weet het er zijn allemaal goede redenen voor maar het telt wel op.
Met een M3 CSL heeft BMW nog een kans een geloofwaardige brug te slaan tussen de M3 GT2/ALMS en de straat M3, maar als ze dat ook al niet meer doen, blijft er niet meer veel over. Ik hoop dat ze inzien dat investeren in een CSL niet alleen investeren in een niche is, maar ook investeren in de kern van hun imago, wat op lange termijn voor de marges geen slecht idee is.
PS. Een nieuwe lichtgewicht grote 98mm cylinder boring 6 in lijn, dat zou nog eens wat zijn. Ok het ding is 4cm langer maar dan heb je ook wat, helaas het zal er wel nooit meer van komen.
Timmie zegt
Op lange termijn krijgt het geld ALTIJD de bovenhand over de filosofie! Over 30 jaar is de M3 wellicht elektrisch…
jdm zegt
De meeste die een csl kopen zijn alleen maar posers, niet nodig dus.
DennieFR zegt
Eens met jdm..
De gewone M3 wordt niet eens gebruikt waarvoor je hem eigenlijk zou kopen,een 330i is voor 95% van de kopers al voldoende.
Het is wel leuk om een M3 te hebben,laat staan een CSL,alleen hij is nogal kostbaar om flink op het circuit los te laten,en zo denkt dus die 95% er ook over.
En op de openbare weg kan je meestal zo’n 10seconden vol op het gas om daarna de schijven flink werk te verschaffen.
Behalve de mensen die ECHT geld hebben,die kijken niet op een M3 meer of minder ;)
ps,doe mij maar gewoon een 325i met mooie wielen en M-sportpakket [dus GEEN wanne-be M3] en ik ben al een tevreden mens.
tdj zegt
“dat BMW zich wil concentreren op de geplande M-versies van de X5 en X6”
.. Wat een misser. Wie zit er nou te wachten op een sport versie van die logge bakken. Ik wil een hardcore csl, geen halvebak x5m.
GOD zegt
wat een slaatjes daar in het bestuur.
“er is waarschijnlijk geen vraag naar” WTF
En er is zeker wel vraag naar een X5M en X6M WTF
echt waar me hele avond is naar de kloten na dit bericht.
wat een bal gehakt die dit verzonnen heeft.
Als ik hem nu zag hangde ik hem met de kop in de plee na dat ik er een dikke 8 in heb gedraaid zonder door te spoelen.
CSL zegt
Natuurlijk Komt we een CSL en een GTR versie van de M3. Alleen waarschijnlijk na de M3 Touring!
GOD zegt
Ik hoop dat je gelijk hebt CSL
Al kan ik alleen maar geilen op zulke auto’s dan nog.
Word tijd dat ik de loterij win dan kan ik ook eindelijk een paar van mijn droom auto’s kopen:
E30 M3 Sport Evo 2.5 met carbon airbox alpha-n etc. in DTM Warsteiner uitvoering met gouden BBS GT’s eronder / als showmodel
E46 M3 CSL / 1 voor op het circuit en nog een voor normaal gebruik
E92 M3 in Ericsson M480 Concept uitvoering / zondagsauto
Silverarrow zegt
Mensen hebben jullie het dan echt niet in de gaten? De CSL was gewoon niet premium genoeg…
Fout zegt
M3 CSL MOET er komen!!
dekster zegt
BMW zei trouwens ook: “Wij gaan geen mooie auto’s meer ontwerpen”
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
haha :D, de CSL komt toch, geen zorgen ;)
Solstice zegt
BMW’s M-divisie verliest zo toch wel een beetje haar geloofwaardigheid, SUV’s en waarschijnlijk ook al turbomotoren… Ik denk dat dit gerucht (want meer is het niet) afkomstig is van de afdeling centenkakkers (hopelijk BMW’s kleinste afdeling ;-) ) en niet van de petrolheads bij M GmbH. Bovendien weet ook Ludwig Willisch dat hij na één à twee jaar met iets nieuws voor de M3 moet komen om te voorkomen dat de verkopen inkakken. Die vraag is er wel, enkel de timing is belangrijk (vraag kun je tenslotte ook creëren :-P).