Eerst kreeg Toyota diesels van BMW, kort daarop meldden de twee dat de samenwerking verder werd uitgebreid op ‘groen’ gebied. Nu willen de twee op nog meer fronten samenwerken.
Hybride technologie en in mindere mate diesels zijn nu populair maar BMW en Toyota kijken verder. Aldus een vooraankondiging. De twee willen hun samenwerking uitbreiden voorbij groene en duivelse technologie. Wat, wanneer, hoelang en hoeveel is nog niet bekend. Toyota en BMW geven even ‘geen commentaar’. De komende weken moet er duidelijkheid komen.
BMW heeft inmiddels flinke ervaring op gebied van turbo’s en variabele nokkenassen. Toyota wil haar kwaliteit nog steeds verbeteren. Toyota heeft een grote markt van goedkopere auto’s. Beiden hebben toch wel heel prettige gevoelens bij achterwielaandrijving.
Een GT 86-geïnspireerde roadster of BMW 1 Serie met voorwielaandrijving. Navigatiesystemen, airconditioning knopjes, versnellingsbakken, de mogelijkheden voor samenwerken zijn eindeloos. Willen autofabrikanten overleven dan zullen ze moeten groeien. Als ze de sterkste punten combineren kunnen ’s werelds meest waardevolle automerk en de runner-up een onverslaanbaar duo vormen. (via autonews.com)
bigcar zegt
ik zeg: DOEN!
De betrouwbaarheid van een Toyota, de power en efficiëntie (afgekort: LOL) van een BMW staat garant voor: über-wagens!
veyronslr zegt
En lexus dan?
bigcar zegt
@veyronslr: nee, iig over de motoren kunnen we het volgende zeggen: lexus mag onder geen beding gebruik maken van de bmw motoren, anders zou bmw zich namelijk snijden in eigen vingers. wellicht dat we hier meer over te horen krijgen de komende weken i.v.m. de toelichting over samenwerking. maar over de motoren staat het voorlopig vast (zie dat eerste linkje in het artikel)
revstars-net zegt
@veyronslr: zal vast wel een afspraak komen dat BMW techniek niet bij Lexus gebruikt wordt, dan zouden ze immers tegen zich zelf concurreren..
bigcar zegt
Een avensis met een BMW blokje is verre van verkeerd, maar dan wil ik er toch ook wel supergraag achterwiel aandrijving bij!
bigcar zegt
bonkers zegt
@bigcar: een rwd prius zou een grote verbetering zijn.
lincoln zegt
@bonkers:
ten opzichte van ??
C220AMG zegt
@lincoln: een voorwiel aangedreven variant?
bigcar zegt
@bonkers: ik doelde toch meer op een rwd avensis, die spreekt mij meer aan! maar nu je het zegt, een rdw prius is ook niet verkeerd..
Design_Driven zegt
@bigcar: Laat die maar fwd, die koop je toch niet voor het rij plezier, kom op zeg!
Die koop je alleen omdat je een links geroerd pak yoghurt bent.
imba zegt
@bigcar: Een Avensis met bmw ”blokje” zou stuk gaan. Dus nee bedankt. Het enige wat bmw zou kunnen leveren wat heel blijft is het embleem. Hoewel die kapjes na een poosje ook al beginnen te oxideren…
robbievw zegt
@bigcar: van een avensis met achterwiel aandrijving wordt ik niet warm van;)
bmwfreak zegt
Please , geen voorwielaandrijving op BMW!…
bigcar zegt
@bmwfreak: bmw en voorwielaandrijving is hetzelfde als vloeken in de kerk. is hetzelfde als een vrouw zonder borsten, is hetzelfde als een huwelijk tussen 2 mannen, is hetzelfde als een bureau zonder stoel, is hetzelfe als een aarde zonder lekkere wijven, is hetzelfde als, als, als.. een telefoon zonder bereik, een smartphone zonder internet, hetzelfde als arabieren zonder speelgoed.
kortom: moge god degene bij bmw vervloeken die het in zijn hoofd haalt.
tampie zegt
@bmwfreak: Dat gaat er gewoon komen, namelijk op basis van het Mini platform komt er een BMW die onder de 1 serie wordt gepositioneerd. Maar waarschijnlijk heb je in het verleden ook groepen “Please geen vierwielaandrijving” en “Please geen 4 cilinders” en “Please geen downsizing”.
Samenwerken doet BMW al langer, in de Mini zit bijvoorbeeld (nog) geen 100% BMW motor. Was voorheen samenwerking met Chrysler en PSA op dit moment.
robinio zegt
@tampie: De 0-serie, klinkt goed.
Renesis zegt
@robinio: 1 Serie GT, of hun i3 etc. reeksen
robinio zegt
@Renesis: Een BMW ter grootte van een Polo lijkt mij niet zo’n goed idee.
robbievw zegt
@bmwfreak: dat zal het imago van BMW niet veel goeds doen…
veyronslr zegt
Kudo’s voor ’t plaatje overigens!
meneersander zegt
Dus nu krijgen we een echte premium Prius?
lincoln zegt
zijn ze er bij BMW na 12 jaar eindelijk achter gekomen dat ze zelf geen hybride kunnen maken ..
Bart_V zegt
heeft Toyota dan geen variabele nokkenassen genaamd VVT-i ?
die waren volgens mij een van de eerste
Alwood zegt
@Bart_V: maar bmw maakt ze zo variabel dat ze geen gasklep meer nodig hebben :) en vanos is ook al héél oud.
lincoln zegt
ze zouden er voor de lol eigenlijk ook Fiat in moeten betrekken ..
masterstig zegt
Ik hou echt totaal niet van Toyota dus ik ben het er echt niet mee eens. BMW is een mooi merk met fijne auto’s (jammer van sommige types in de auto maar dat kun je BMW niet verwijten), en Toyota, tja, de Supra (ongetuned) en de GT-86 en nog andere (vooral oudere jaren 90 wagens) vind ik wel gaaf. De Toyota’s van tegenwoordig zijn gewoon extreem saai (behalve GT-86). Bijzonder ook dat er altijd zoveel gel*lt wordt over VW, maar kijk naar Toyota. Ik rij liever een VW hoor (idd best wel saai design, maar dat van Toyota is gewoon saai en lelijk, echt Aziatisch)…
badsaying zegt
@masterstig: i call bs
bigcar zegt
@masterstig: “Ik hou echt totaal niet van Toyota…”
sow, dat had ik niet van je verwacht vriend..
kijk, toyota is een prima merk, het laat je niet in de steek, en het zijn prima autotjes.
voor de deur staan bij ons de avensis en de yaris, en beiden zijn echt prima auto’s. op regulier onderhoud na vrijwel geen kosten (behalve af en toe een lampje ofzo vervangen).
dit zijn gewoon wagens die je never nooit in de steek laten, midden op een bergtop langs de duitse autobahn ofzo. ald je een rijs maakt, is het echt dè ideale (lange)afstands auto, die avensis.
bmw daarentegen, de 3 series, zijn echt heerlijke lellen van wagens. bmw staat synoniem voor rijplezier en sportiviteit. achterwielaandrijving en hoge toeren FTW!
en als je die 2 merken combineert, dan komt er echt een monster van een wagen uit joh!
masterstig zegt
@bigcar: ”Ik hou echt totaal niet van Toyota…”
sow, dat had ik niet van je verwacht vriend..
Je wist toch wel dat ik niet zo voor Japanse auto’s ben!?
Ik vind Toyota gewoon niet zo aantrekkelijk, maar ik geef toe dat het hele goede auto’s zijn. Ik vind BMW gewoon leuker en ik vind niet dat ze gecombineerd moeten worden. Dan krijg je een BMW met voorwielaandrijving en lelijk design, moeten we niet willen (ok, lichtelijk overdreven :D). BMW is ook goede kwaliteit, dus daarvoor hoeft Toyota niet in het spel te komen. Ik klink nu echt als een BMW fanboy, klopt niet helemaal maar ik ben meer voor BMW dan voor Toyota. En geloof me, Toyota is ook niet meer wat het vroeger was. Vroeger waren ze vele malen beter.
bigcar zegt
@masterstig: ik houd van beide merken!
tuurlijk, de toyota’s zijn saaie auto’s, geef ik toe, maar daar is niks mis mee, en ik houd van de sportiviteit van bmw. maar ik heb er niks tegen dat het voor toyota een enorme vooruitgang zal worden hoor!
en een bmw, tsja, ik zie ze liever niet met voorielaandrijving, maar dat zal op de 1 serie al gepland zijn en de 3 serie ontspring (hopelijk) de dans wel.
maar bmw zal er ook op vooruitgaan. tegen een 320i met bijvoorbeeld elektromotortjes op de voorwielen heb ik niks op tegene, heb ik lekker een x-drive die minder verbruikt en ook minder zal kosten daardoor, heerlijk lijkt me dat
prima toch? ;)
masterstig zegt
@bigcar: Toyota gaat idd vooruit, maar BMW in mijn ogen juist achteruit. BMW’s hebben karakter, kan je niet van een hedendaagse Toyota zeggen.
bigcar zegt
@masterstig: true, dat ontken ik ook niet,
maar een toyota staat synoniem voor betrouwbaarheid en kwaliteit, een bmw staat parallel aan het woord sportiviteit en lol (aka rijbeleving).
dat zijn nou eenmaal 2 feiten ;)
masterstig zegt
@bigcar: Maar ik wil alleen maar zeggen dat je tegenwoordig geen Toyota meer hoeft te kopen om zijn degelijkheid. Dus dan blijven er weinig redenen over om nog een Toyota te kopen. :D
pikes83 zegt
@bigcar: mee eens ze hebben immers alle 2 hun kwaliteiten waar ze in uitblinken.
masterstig zegt
@pikes83: Valt dus enorm mee, want Toyota is gewoon niet zo goed meer als vroeger. Nu zijn ze gewoon goed, maar dat is BMW ook. Dus voor de duurzaamheid hoef je echt niet meer naar de Toyota dealer te stappen (Koreanen schijnen ook aardig goed te zijn).
bigcar zegt
@masterstig: klopt, ontken ik ook niet, maar als we bijvoorbeeld het bmw boekje erbij pakken:
vroeger kwamen die dingen als warme broodjes langs de garages vanwege hun verneukte en waardeloze cilinderkoppen, hedendaags is er niks mis mee.
en toyota’s: vroeger gingen ze makkelijk 13 jaar mee, maar zolang wil niemand ze hier, dus met een kleine 5 tot 7 jaar is het ook wel goed ;)
en nogmaals, de samenwerking vind ik goed, metname omdat ik voorstander ben voor de goede bmw motoren in bijvoorbeeld de avensis, maar ook omdat ik verlang naar een avensis met rdw.
anderzijds, een 3 serie, die als hybrid zou kunnen komen, door bijvoorbeeld standaard aandrijving op de achterwielen, en elektromotoren bij de voorwielen vind ik geweldig! ;)
masterstig zegt
@bigcar: Maar voor mij zou er weinig reden voor zijn om een Toyota te kopen. Wat heb jij trouwens met de Avensis :) Btw de huidige versie (goed aangekleed, dus met donkere metallic kleur, grijze wielen, en beige interieur) ziet er best goed uit.
bigcar zegt
@masterstig: ons huiselijk prive-wagenpark bestaat uit toyota’s, dus ik denk dat de rest wel voor zich spreekt hè ;)
maar de bmw’s (lees 3 serie(en heel af en toe ook een 5 serie)), daar heb ik helemaal niks tegen hoor, die komen regelmatig voor de deur tot stilstand als bedrijfswagen :)
beide merken apprecieer ik zeer, en ik geef toe hè, dat ik later wel een wagen zou willen, van beide merken!
masterstig zegt
@bigcar: Ik kan jou geloof ik niet overtuigen… Bij ons in de familie rijden ze bijna allemaal Duits, Frans of Amerikaans. Gelukkig (srry Erme) geen Japans. Tenzij het een gave is, dus een Gt-86 of een Gtr.
jrk68 zegt
@masterstig:
Ik snap niet wat je tegen een betrouwbare BMW kan hebben.
Sprak net nog iemand met de nieuwe 3serie, spijt dat die man heeft. Niks anders dan elektronica ellende.
Hij zou het liefst zijn oude Passat CC terug hebben.
Best jammer want die 3 ziet er goed uit.
bigcar zegt
@jrk68: dat is dan wel erg jammer ja
betreft het de nieuwste dreier, of gaat het om de ietsjes oudere model?
jrk68 zegt
@bigcar:
De nieuwste ja.
masterstig zegt
@jrk68: Ik heb ook niks tegen een betrouwbare BMW ;) Maar mijn buurman heeft helemaal geen problemen met z’n 3, doet het prima.
bigcar zegt
@masterstig: zo’n model uit 2007 neem ik aan?
die zijn wel chill. heb er lang genoeg in gereden, en ook zelf in gereden (leswagen), heerlijk ding!
soms zijn er wel wat issues met die wagen en aan onderhoud ben je na verloop van tijd ook vele malen meer kwijt dan bij de japanners, maar over het algemeen vind ik dat het wel waard!
masterstig zegt
@bigcar: Nope, aller nieuwste. Prachtige wagen in bruin metallic en beige lederen interieur.
Alfarobert zegt
De wereld draait op olie.Electrische motoren is alleen om de benzineprijs op te drijven.Geloof je zelf dat we er 5 kerncentrales bij krijgen in Nederland om alle auto’s van stroom te kunnen voorzien?BMW made in Japan,staat leuk zo’n sticker onder de motorkap,haha.
bigcar zegt
@Alfarobert: volledig elektrisch rijden in NL is alleen maar goed voor de aarde als we kernenergie gebruiken in NL want de kolencentrales stoten ook tering veel co2 uit.
een elektrische auto mag dan wel geen uitlaat op dat ding hebben, maar die uitlaat zit in feite boven de kolencentrale. dus het is alleen maar het verplaatsen van de co2 problemen (met alle irritaties voor de automobilist als gevolge daarvan).
G-Ammo zegt
Zolang Toyota weer lekkere sportbakkies gaat maken samen met BMW (RWD!!!!) vind ik het helemaal top!
jdmfan zegt
@G-Ammo: misschien een nieuwe Supra met BMW 6 in lijn.
redbeams zegt
@jdmfan:
Doorontwikkeling van de 2jz-gte lijkt me beter ;)
G-Ammo zegt
@jdmfan: Hey! niet vloeken hier!
Niets gaat boven de 2JZ-GTE!
jdmfan zegt
@G-Ammo: sorry, was ff mezelf niet. M3 met door ontwikkelde 2JZ GTE dan maar?
norge zegt
een 3 serie met Toyotablokje en voorwielaandrijving zou wel een mega stap vooruit zijn voor BMW….
pikes83 zegt
@norge: ja een enorme stap:-)
drivingpleasure zegt
@norge: LOL, het zou een grote stap vooruit zijn om het grote gros van je klanten te verliezen.
atakan zegt
Binnenkort zie ik wel een topic hier: Toyota M3 FT-86 concept komt eraan!
glashelder zegt
Het gaat helemaal niet om betrouwbaarheid maal sportiviteit.
BMW is helemaal niet onbetrouwbaar en Toyota is niet veel betrouwbaarder.
Het gaat gewoon om high tech plus high tech:
hybride plus bouwkwaliteit.
Mooie combinatie.
En zo zie je maar dat de echte technici het respect voor elkaar kunnen opbrengen wat de meeste van hun fanboys nooit zal lukken.
bobb zegt
GM/PSA hebben met hun deal Toyota en BMW toch gewoon nader tot elkaar gebracht? Gaan ze nog spijt van krijgen.
speedie zegt
Je kan het ook zo bekijken : Toyota niet in staat een deftige diesel te ontwikkelen en BMW niet in staat Hybride technologie op punt te stellen. En dan nog achterwielaandrijving volhouden. Heb menig BMW en Mercedes rijder zien sukkelen afgelopen winter.
pursuit zegt
Grappig, ik denk dat BMW liefhebbers blij mogen zijn dat ’s werelds grootste autofabrikant wilt samenwerken met het relatief véél kleinere BMW. Ik denk dat die Duitsers nog genoeg kunnen leren.