Na meer dan 1 miljoen 1.6 liter (en 1,4 liter) prijswinnende viercilinder Prince-blokjes is het mooi geweest. De Duits-Franse samenwerking tussen BMW en Peugeot-Citroën (PSA) krijgt waarschijnlijk geen vervolg.
Sinds 2002 maakten beide bedrijven gebruik van dezelfde motorarchitectuur in bepaalde modellen. Voor BMW waren dit de MINI’s en de lichtste 1 Series, PSA lepelde het Prince-blokje in een groot aantal middenklassers, waaronder de DS-lijn van Citroën.
Echter, de relatie tussen beide partijen is nogal bekoeld, sinds PSA met General Motors (GM) in bed kroop, en daarmee de facto de joint venture electrification opblies (wat de weg vrijmaakte voor Toyota). Daarnaast heeft BMW ondertussen zijn eigen architectuur voor sub-2 liter blokjes, in de vorm van de geavanceerde 1,5 liter driecilinder.
Dit blokje komt in de nieuwe generatie MINI (vanaf 2014) te liggen, en ook de 1 Serie krijgt deze motorisering, waarmee het Prince-blok overbodig wordt. De productovereenkomst loopt nog tot 2016, maar daarna is het schluß, aldus het Franse Les Echos.
Ik gok dat beide partijen er niet zo rouwig om zijn, BMW heeft niemand nodig, en PSA kan met zijn huidige samenwerkingsverband waarschijnlijk gemakkelijk wat bij Opel uit de schappen trekken. En laat Opel de laatste tijd nou lekker aan het ontwikkelen zijn, zowel drie- als viercilinders.
kimi100 zegt
Whoehoe! Daar kunnen BMW liefhebbers alleen maar blij van worden!
Vreddy_B zegt
@kimi100: Want?? Je BMW is minder stoer wanneer je blokje uit de 1 serie ook in de DS van je buurman ligt? Of hoe moet ik dat zien..?
bsxc2 zegt
@Vreddy_B: Bij een BMW is het sterkste argument om er een te kopen de motor, dan wil jij toch ook niet dat Citroën of Peugeot hiermee ook rijdt.
Ik moet wel zeggen dat BMW rijders ‘een beetje’ zelfingenomen mensen zijn, op een leuke manier (ik wil geen fan boy gezeik hebben namelijk).
kimi100 zegt
@Vreddy_B: Nee zeker niet, dat is niet mijn punt. Dit is alleen een onbetrouwbaar blok dat bij veel auto’s voor problemen zorgt. En aangezien de auto zelf wel goed is bij BWM/MINI is het fijn dat dit blok wordt vervangen.
motoragent zegt
@kimi100: Want de onbetrouwbaarheid van dit blok is alleen maar aan PSA te wijten?
kimi100 zegt
@motoragent: nou ik was er niet bij toen ze de motor ontwikkelde, dus misschien wel… :p Maar ik heb geen ervaring met PSA, dus daarom kan ik daar niks over zeggen
rufctr01 zegt
@kimi100: bullshit wat je zegt, dit blok is voor het grootste gedeelte door BMW ontwikkeld.
kimi100 zegt
@rufctr01: Zoals ik al zei, ik was er niet bij
brabantia zegt
@kimi100: blok had alleen in het begin problemen, is nu al verholpen
MLTB zegt
@Vreddy_B: Precies ja, snotaap.
Bartholomeo zegt
@kimi100: Precies, daar kunnen ALLEEN bmw liefhebbers blij van worden ! :)
desjonnies zegt
@Bartholomeo:
Alle drie zitten ze te juichen !
mashell zegt
@kimi100: Ja natuurlijk, want de BMW liefhebbers hebben al te kennen gegeven niet te kunnen wachten tot de 4 cilinders door 3 cilinders vervangen worden. De BMW liefhebbers verwachten een gelijk gevoel van geluk te beleven als toen hun BMW de gehate 6 cilinder lijn motoren door turbogeblazen 4 cilinders verving. Of wacht…
kimi100 zegt
@mashell: Haha daar heb je een goed punt. Misschien had ik beter MINI liefhebbers kunnen zeggen dan.
bmw-m zegt
En terecht dat ze ermee stoppen. Die motor is niks waard.
Wouter24 zegt
Olieboten, niks dan gelazer met die dingen. Onder andere kettingspanner, en dus distributie die verspringt. Daar gaan je eurootjes…
911GT2 zegt
Zijn dat niet die blokkies die allemaal in de soep draaiden?
Svda zegt
@911GT2: Jep en hoog olieverbruik
ablogjunk zegt
@dahlback: -=edit: zie deze comment=-
nibor zegt
Nu staat er in het artikel alleen dat BMW niemand nodig heeft, maar dat heeft Peugeot evenmin. Nu lijkt het net of Peugeot geen fatsoenlijke motoren kan maken, terwijl de (vooral de eerste) Prince-motoren juist de motoren met de hoogste uitval zijn die Peugeot ook gebruikt heeft.
sir_smokalot zegt
BMW heeft niemand nodig omdat ze hun nieuwe generatie modulaire motoren al klaar hebben. PSA niet voor zover ik weet, die moeten dus leunen op samenwerkende partijen..
topless zegt
@sir_smokalot:
Vandaar de samenwerking met Toyota.
alcantara zegt
DS, zijn dat die Franse wagentjes met veel chroomstripjes en 2 dubbeldikke uitlaten maar die eigenlijk voor geen meter vooruit komen? Veel show, no go.
sir_smokalot zegt
Komt toch alleszins aardig vooruit als je het mij vraagt:
http://www.youtube.com/watch?v=85xLOqG2FFo
bmwuberalles zegt
@sir_smokalot: dat ziet er erg spannend uit in ’t cockpit van een citroen. bestuurder van porsche is waarschijnlijk aan het genieten van een stukje mozart…
ds3thp zegt
@bmwuberalles: ik vind dit anders best vooruit komen:
http://www.youtube.com/watch?v=kpNbLFy00Bk
406_v6 zegt
@alcantara: Net zo als die namaak mini’s die straks ook uit Born komen?
deladude zegt
@alcantara: met 200pk in mijn boodschappenkarretje zou ik anders niets tekort komen hoor…
Pallas zegt
Prince-blokje? Zijn ze paars en harig dan?
gearhead zegt
@ alcantara: klopt. Precies NIET wat de oorsprong van DS belichaamt. Snapt u het nog?
luwek zegt
@redactie, dit blok is overigens niet alleen in de 1 serie te vinden. De 320i ede gebruikt de 170 pk versie, evenals de turkse 520i (om belastingredenen neem ik aan).
cupsport zegt
@luwek: BMW gebruikt al sinds 2009 deze blokken niet meer…
razzie zegt
De Mini Cooper word er een stuk beter op. Alle huidige 2 generaties zijn 10 jaar na productie datum een wegwerp autootje.