Wie zegt er dat Duitsers en Fransen elkaar niet kunnen uitstaan? Daimler werkt al samen met Nissan-Renault, en nu kruipen ook Peugeot-Citroën en BMW wat dichter bij elkaar in bed. De concerns werken al sinds 2006 samen (met name in de ontwikkeling van motoren), met als laatste wapenfeit een hybride-samenwerking. Nu breidt de samenwerking zich uit in de vorm van een 50-50 hybride-joint venture, dat zich richt op het maken van de elektrische componenten in hybrides.
De joint venture (JV) is een voortvloeisel van de eerder aangehaalde hybride-cooperatie, en krijgt de naam BMW Peugeot Citroën Electrification, en moet nog door de Europese mededingingsautoriteiten goedgekeurd worden. Deze JV gaat batterijen, generatoren, opladers en dergelijke ontwikkelen en produceren, waarmee de ontwikkelkosten flink lager moeten uitvallen dan wanneer de bedrijven afzonderlijk van elkaar zouden werken.
Vanaf het tweede kwartaal van 2011 zal worden gestart met de samenwerking, en vanaf 2014 moeten de eerste vruchten van de samenwerking toegepast worden op de (hybride-) productiemodellen van de concerns. Voor het puur elektrische verhaal heeft PSA al een samenwerking met Mitsubishi en BMW zijn Megacity-project. Daarnaast is het ook een mogelijkheid om derde partijen van onderdelen/componenten te voorzien, waarmee Electrification dus eigenlijk op de stoel van de leveranciers gaat zitten.
Benjamin1 zegt
yay *zwaait met Peugeot en BMW vlaggetje*
De 1.6 motor is ook een groot succes dus ik kan niet wachten:D
integralechubasco zegt
‘Wie zegt er dat Duitsers en Fransen elkaar niet kunnen uitstaan?’
dat zegt de gemiddelde domme koe die op autoblog zit te spammen…
tjorque zegt
Nu nog de juiste keuzes maken:
Hybride op turbo benzineblokjes ontwikkelen ipv alleen op diesel. En dan de mogelijkheid van LPG & LNG terug het leven inblazen (had PSA in het verleden al even) en we kunnen daadwerkelijk rijplezier en lage emissies (roet, CO2 en nox) realiseren met technologie die vandaag haalbaar is op alle vlakken… En doe er ook een plugin module op, dat kost in onderdelen geen reet en levert een hoop op.
Doe mij maar een combo van het 1.6 THP blok met 155 hengstjes en een 38pk elektroblok…
Liefst in een AWD config.
mashell zegt
@tjorque: benzine en hybride is vooral voor de Amerikaanse markt interessant. Je wilt juist hybride diesels, electro voor in de stad en diesel voor de lange afstand. De VS is een belangrijke markt voro BMW en dus zullen ze wel ook benzine dingen gaan doen, maar ik hoop dat PSA het diesel hybride idee ook kan doorzetten.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk. Alleen fanboys zullen ontkennen dat dit een goed idee is…
130peeka zegt
@integralechubasco: Zegt een vent van 256 jaar, pff!
@espirit_de_flandre: Idd;)
tomofbelgium zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee eigenlijk.
Beide moeten vooruitstreven en hun marktpositie verstevigen.
Porsche bvb deed dat ook met hun diesels. Cayenne hun best verkopend model, dus hup, een diesel voor hun leasers.
Niet vergeten dat de prius aan z’n 5de generatie zal beginnen, of al zit en het de #1 hybride is.
En daarbij een Toyota die je hier voor €17.000 nieuw hebt.
I’m sorry jongens, maar ik heb liever een electrische BMW dan helemaal geen BMW!
Esprit_de_Flandre zegt
@tomofbelgium: Ben je nu geen fanboy omdat je niet ontkent dat het een goed idee is, of bewijs je dat fanboys toch verstand genoeg hebben om niet te ontkennen dat het een goed idee is?
tomofbelgium zegt
@Esprit_de_Flandre: ben fan en vind dit een heel goed idee :-)
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, mijn excuus.
Toch, stel je voor:
-ontspannen aan de stilte v een Rolls
-opladen thuis op je zonnepanelen
-bijna gratis rijden
-de prijzen aan de pomp naar beneden door minder vraag en meer aanbod
-toch met diezelfde wagen op de autobahn voluit met een schreeuwende 6-in-lijn.
-ns lekker in de portefeuilles zitten van die vette sjeiks
Wat wil je meer? :-)
Van mij part mag er zelfs Toyota bij! Zolang ze die actieradius hoog krijgen.
xilver zegt
Waarom niet… ik geloof zelfs dat BMW vorig jaar al zulke interesse had laten tonen.
4991 zegt
Mercedes-Renault
BMW-PSA
En Audi dan?
MarkieS zegt
@4991: Audi-Bugatti
norge zegt
@4991: Skoda?
4991 zegt
@norge: ’t moet wel een franse merk zijn, anders is het niet eerlijk ;)
norge zegt
@4991: Ligier dan? :mrgreen:
4991 zegt
@norge: BTW, Skoda en Audi zijn beide van VAG
Esprit_de_Flandre zegt
@4991: VAG is wel groot genoeg om zichzelf te redden zeker? Met Suzuki er nu ook nog eens bij…
As_long_as_it_is_fast zegt
Ik vind samenwerkingen een goed idee. Samenvoegen van knowhow, personeel, specifieke kennis,… Kan de consument alleen maar ten goede komen. Net als beide producenten. Dit is uiteraard niet altijd het geval, maar als de samenwerking goed verloopt, denk het wel. Gezien Bmw behoorlijk wat in huis heeft, net als Peugeot-citroën, kan dit wel eens vruchten afwerken.
As_long_as_it_is_fast zegt
afwerpen*
Justawheelchairguy zegt
Denk dat dit een goed idee is, vooral voor BMW.
rufctr01 zegt
Haha, de Duitse fanboys vinden dit niet leuk. Kunnen ze niet meer zeggen dat Franse auto’s niet goed zijn.
BMW en PSA zijn toch al heel wat jaren aan het samenwerken?
Esprit_de_Flandre zegt
@rufctr01: Ach, daar gaan ze wel een mouw aan passen. Geen enkele BMW-fanboy gaat ooit toegeven dat de motor in de 207 en de Mini hetzelfde zijn. Ze hebben ‘dezelfde basis’, heet dat dan, maar die van de Mini is ‘verbeterd en gefinetuned’ door BMW…
jonathan zegt
Ai, wat moeten de bmw fanboys nu nog op vag zeggen in zake onderdelen hergebruiken :(
The360box zegt
‘Kkan jullie ook melden dat Citroën dit jaar toch op de Rai aanwezig is, nu we t toch over Ev hebben, ik zag vandaag een Tesla ding, lelijk!
130peeka zegt
Ik merk het alweer, het wordt dus nog druk voor BMW!
Cantago zegt
Ik ben benieuwd in welk jaar het zo ver is dat er nog maar één autobedrijf is. Uiteraard met verschillende logo’s en leveranciers.