En BMW en Mercedes zijn al zo premium.
Over het begrip ‘premium’ wordt al genoeg geschreven. Het is een vrij simpele marketingterm hoe je een bepaald product tegen een hogere prijs kunt verkopen. Autofabrikanten zijn er waanzinnig goed in om zichzelf als premium te positioneren. Uiteraard zijn er ook voldoende stadia qua premium. Audi is premium in vergelijking met Volkswagen, maar Bentley is nog veel meer premium. De bekendste voorbeelden als het om premium gaat zijn wellicht BMW en Mercedes.
Deze twee Zuid-Duitse bedrijven hebben premium tot een ware kunst verheven. Maar ze gaan nóg meer premium worden. Nee, de 1 Serie en A-Klasse krijgen vooralsnog geen achterwielaandrijving (dat volgens @jaapiyo heel erg premium is). Nee, de producten van beide merken gaan aanzienlijk duurder worden.
Chiptekort
Het chiptekort heeft er al voor gezorgd dat auto’s duurder en duurder worden. De chips zijn nodig voor met name de infotainment-systemen, rijhulpsystemen en dergelijke. Er zijn minder chips en dus minder auto’s, dus de prijzen stijgen. Gemiddeld is dat al zo’n 10 tot 20 procent.
BMW en Mercedes hebben aan de Financial Times bevestigd dat ze tevreden zijn met de huidige situatie. Sterker nog, als het chiptekort geen rol meer speelt, zullen beide Duitse merken hun prijzen daarop niet meer gaan aanpassen (lees: verlagen). De lagere productie creëert schaarste waarbij beide fabrikanten wel gedijen.
Hogere winstmarge BMW en Mercedes
BMW gaat nog een stapje verder en ziet zelfs de wachttijd als premium. Volgens hen is het aankopen van een auto een zeer emotionele handeling. De wachttijd moet ervoor zorgen dat de ervaring van de klant zelfs beter is. Hoe langer je moet wachten, hoe blijer je je bent als je product er is.
De fabrikanten doen dit overigens allemaal niet voor niets. Bij BMW en Mercedes steeg de winstmarge aanzienlijk. Bij Mercedes ging deze van 8,4 procent naar 12,2 procent. Voor BMW ging het nog ietsje beter, want daar steeg de winstmarge van 8,6 naar 16 procent.
Via: Nu.nl
Met dank aan @tinnemans voor de tip!
Redbart zegt
Hoop dat Alfa Romeo kan profiteren en mensen de Giulia en Stelvio ontdekken :)
Bella Macchina zegt
Hoeft niet echt voor mij. Ik dacht dat exclusiviteit ook wel premium was en gezien de zeldzaamheid van de Giulia is die dus bijzonder premium.
tinnemans zegt
De Stelvio is de Alfa implementatie van een Opel Meriva, en moet helaas uitgefaseerd worden; https://www.autoblog.nl/nieuws/strengere-keuring-voor-ouderen-met-een-rijbewijs-1036818#comment-5560375
De Guilia zou ik zeker graag vaker op de weg zien.
Bella Macchina zegt
Wat houdt je tegen om er zelf één op de weg te brengen?
MarcoM zegt
@Redbart: dat hoop ik ook, begin een beetje te walgen van premium uitspraken, ja torenhoge garage rekeningen, dat is premium, om tegenwoordig beide merken een beetje te laten opvallen in het verkeer, moet het al haast een oranje M3 zijn of een DTM Mercedes, het is tegenwoordig alleen maar zwart of grijs.
tinnemans zegt
Heerlijk. :) :) :)
ghengiskhan zegt
Premiumer?
Premiumst?
MarcoM zegt
@ghengiskhan: hij heeft gepremiumd.
Dutchdriftking zegt
Wat is die blauwe estate toch mooi zeg! Precies zoals ik hem ook zou samenstellen.
993carrera4s zegt
@dutchdriftking: Is een E53 toch? Prachtige auto inderdaad
Bella Macchina zegt
De overgrote meerderheid van de BMW’s die ik tegenkom zijn instapversies, wel vaak met een M-badge. Premium is vooral een illusie.
bullgod76 zegt
Nog meer premium? Dus hogere prijzen en lagere kwaliteit
bullgod76 zegt
@bullgod76: en dan vergeet ik ook nog de nog mindere betrouwbaarheid.
italned zegt
Lekker duurder maken. Er zijn genoeg goedkopere premiums te vinden!
arta zegt
Zou ook een beetje raar zijn als ze nu mededelen dat je vooral moet wachten met je aankoop totdat ze volgend jaar weer veel goedkoper kunnen leveren.
Als er concurrentie is/komt zullen ze de prijzen aan moeten passen.
autopetje zegt
Deze tendence zien we al een poosje. Auto duurder. Rente omlaag. Auto duurder. Rente verder omlaag. Auto duurder. Rente naar nul. Auto duurder. Looptijd naar 200 maanden. Daarna slottermijn naar 50%. En toen belanden we weer in 2008.
raoufff zegt
Dat wordt dus niet meer met de premium taxi naar huis gaan na een avondje stevig zuipen!
cdlop01 zegt
Juist artikel in autoexpress.co.uk welke tegenovergestelde beweert. Duitse drie juist niet meer als premium worden beschouwd door teveel modellen, matige kwaliteit en veel teveel niches….
Richmond zegt
@cdlop01: teveel modellen is uiteindelijk inspelen op de klant wens, als ze niet rendabel waren. Dan waren ze allang gekilled. BMW staat zelfs in de top 4 van best verkochte merken in Nederland. Dus zo slecht is het allemaal niet
henkp1 zegt
Onlangs heb ik m’n BMW verruild voor een Renault Talisman. Initiale uitvoering met de paar opties die daarbij mogelijk zijn. Uitermate complete auto, erg mooi afgewerkt (echt waar!) met heel mooi, echt leer en mooie panelen op het dashboard. Multimedia is ok, motorisch prima, vierwielbesturing en nog veel meer. Voor een bedrag waar je net an een BMW 2 Grancoupe voor hebt met een amechtig driecilinder motor. De Talisman is veel groter, veel luxer, heeft meer vermogen, en toch heel voordelig. Kwaliteit en betrouwbaarheid is ook ok. Alleen wellicht het ‘imago’ maar dat boeit mij niet zo. Het leuke vind ik dat dat meer zegt over degenen die zich daar druk over maken dan over mijzelf. Anyways, reteblij met mijn keuze en soortgelijke actie kan ik zeker adviseren. Je kan ook eens bij Mazda kijken of Ford bijvoorbeeld gelijksoortige auto’s voor ongeveer zelfde prijzen.
net10 zegt
De marketing van BMW en Mercedes is toch wel heel erg goed, om aanzienlijk meer te vragen voor het zelfde, en dat mensen dat er ook nog voor over hebben.
Bij andere merken krijg je vaak voor het zelfde of (veel) minder geld aanzienlijk meer luxe, ruimte en kwaliteit. De door Henkp1 genoemde Renault Talisman is hier een heel mooi voorbeeld van.
henkp1 zegt
Inderdaad de droom van iedere fabrikant. En les 1 bij economie/marketing. In diezelfde les leer je overigens dat de mens een emotioneel wezen is die maar weinig rationele keuzes maakt.
lexis zegt
Samen met de stijgende premieum waardering en prijs stijgt ook het gebruik van harde plastics in het interieur. Man man recent een bmw 3 g20 en ook een x3 g serie test gereden, wel de afwerking is erop achteruit gegaan. Bv de deurpanelen zijn nu gewoon uit goed goedkoop “dacia” plastics. Waardat bij de f series nog mooi soft touch was. Zelfs de 5 serie instapper heeft harde plastics deurbekleding !. Ik ga elders shoppen bv bij Volvo nog eens stukken better kwa looks en design en hoh die rwd bij de geviseerde Zuid Duitse merken is ook niet meer dan een marketting slogan geworden. Bmw’s rijden tegenwoordig heel behoedzaam en comfortabel vooral. Alleen als het dan eens sneeuwt sta je lekker aan de kant met je rwd, zero grip onder die omstandigheden kan ik van meespreken ( F32 435i)
cupsport zegt
Onzin bericht. Er zijn geen prijsstijgingen geweest. Gewoon lekker andere media napraten zonder onderzoek te hebben gedaan.