Alles moet in de automotive tegenwoordig op grote schaal. Als je dus hetzelfde platfom voor zoveel mogelijk modellen kunt gebruiken, dan heeft dat de voorkeur. BMW gaat in de toekomst naar 2 platforms, Mercedes gaat terug naar 4.
Momenteel bouwt BMW zijn modellen op 5 verschillende platforms: het voorwielaangedreven UKL-platform voor de MINI’s en de 2 Serie Active Tourer, en daarnaast de volgende 4 RWD-platforms:
– voor de 1- 2-, 3- en 4 Serie
– voor de 5 Serie t/m de Rolls-Royce Ghost
– voor de X1, X3 en X4
– voor de X5 en X6
De laatste vier platforms worden allemaal bij elkaar geveegd tot 1 groot RWD-platform, wat in gebruik wordt genomen bij de introductie van de nieuwe 7 Serie, in 2016, aldus ontwikkelingschef Herbert Diess in gesprek met Automotive News.
De 1 en 2 Serie én de X1 van de volgende generatie zullen een plek vinden op het voorwielaangedreven UKL-platform. Nadeel van deze schaalvergroting is dat je de 3 Serie op dezelfde basis als een Ghost zet, waarmee je het laagste model in je klasse enigszins over-engineert. Voordeel hiervan is dat je dit wel weer vol kunt proppen met premium features. In die optiek verdient het platform zichzelf terug.
Update: Rolls-Royce zal geen gebruik maken van het nieuwe RWD-platform, maar blijft onderdelen en systemen delen met BMW’s.
De i-reeks wordt gezien als een aparte lijn, en dus niet meegenomen in dit verhaal. BMW (5,3 miljard euro nettowinst in 2013) sprak overigens de ambitie uit dit jaar meer dan 2 miljoen auto’s te verkopen.
Mercedes
Mercedes voert nog een pak meer modellen dan BMW, en doet het dus iets rustiger aan met 4 toekomstige platformen:
1. MFA — voorwielaandrijvers: eigenlijk alles op basis van de A- en B- Klasse.
2. MRA — achterwielaandrijvers. C-Klasse, nieuwe GLK, E-Klasse, en deels de S-Klasse.
3. MHA — grote crossovers, of wat wij SUV’s noemen: de ML, de GL en de aankomende ‘MLC’.
4. MSA — sportwagens, oftewel de SL en de SLK
snelweg zegt
Als je een 3 serie koopt rijd je eigenlijk ook een kleinbeetje een Rolls royce
tartmeniet zegt
@snelweg: Nee.
mout zegt
@snelweg: Of andersom. Als je een Ghost koopt, rijd je ook een beetje 3-serie.
Maar het klopt natuurlijk: vier wielen, een hoop staal en glas.
En daar houdt het ook wel weer ongeveer op.
primer zegt
@snelweg: Ik zie al rolls stickers op 3 series hangen.
tupperware zegt
@primer:
Moet kunnen, er rijden immers ook Golfjes rond op Bentley velgen..
denniz zegt
@tupperware: ow ja? Jeetje!!blij dat ik dat nu ff weet. Bedankt. Dat wist ik niet. Je kan hier veel leren!
denniz zegt
@denniz: zal wel niet… Je moet hier in de pas lopen. Nederland op zijn best…
denniz zegt
@denniz: als je iets wil posten moet je reactie eerst woren goedgekeurd… Waarom? Ik scheld niet en zeg geen rare dingen. Worden vaste bloggers beschermd? Jammer…komt deze wel op het blog? Vaag hoor…
denniz zegt
@denniz: ja dus…. Vriendjes politiek… Bepaalde namen beschermd
ivomx5 zegt
Neem aan dat we dan ook wel een prijsdaling kunnen verwachten door deze schaalvergroting………proest…
Zolang BMW bezig is zich te focussen op wagens als de 2 en X1, en de uitlaatsound kunstmatig versterkt ben ik een beetje fanboy af…
jaapiyo zegt
Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af wat ik me nou voor moet stellen bij het idee dat een 3 serie ‘op hetzelfde platform staat’ als een Rolls Royce.
Ok bij een Golf en een A3 is het simpel, exact hetzelfde platform, andere koets en dashboard en klaar…maar bij auto’s met een toch wel aanzienlijk verschil in lengte, breedte en gewicht lijkt het me toch een ander verhaal.
Je kan natuurlijk wel een paar dingen delen zoals materiaalgebruik, aandrijving op de juiste wielen etc…Maar dat doen ze nou ook al.
Kortom, is er een engineer in de tent die wat kan zeggen over wat dit nou daadwerkelijk betekent achter de marketing BS.
mtber zegt
@jaapiyo: Voor zover ik het snap betekent dat de grootte van het onderstel hetzelfde is voor de 3 serie tot en met de RR ghost zoals vermeld. Gevolg is dat wanneer een model langer is er sprake is van meer overhang van de carrosserie (voor/achterkant dan wel beide). De wielbasis blijft hetzelfde. Voor wat de breedte van de auto betreft zouden er nog wel mogelijkheden zijn met de ophanging en de breedte van de wielen, hierdoor kun je wellicht ook de breedte van de carrosserie enigszins aanpassen, al zal het niet veel zijn. Ik ben wel benieuwd hoe BMW dit dan verwerkt in het design. Platform zal wellicht langer worden dan huidige 3 serie platform, komt wellicht de beenruimte te goede. te klein kan ook niet anders krijgt een groter model zoals de ghost wel erg veel overhang, dit komt de handling weer niet ten goede. Dit is een uitdaging voor BMW die ze echt wel aan kunnen. Technisch zeker interessant om te weten hoe ze dat gaan doen.
Supreem zegt
@mtber: da’s een beetje onwerkbaar, hoor.
Huidige gedeelde onderstel zijn moduleerbaar in lengte en breedte op verscheidene punten, en niet enkel binnen de wielbasis. Zo is, als ik me niet vergis, het SPA-platform van Volvo moduleerbaar op zowat elk punt, behalve het gedeelte tussen het voorste wielhuis en de A-stijl. Ook is het ontworpen voor get accomoderen van verscheidene aandrijvingen: FWD, AWD, elektrische aandrijvingsmogelijkheden achteraan etc. Vandaar dat een dergelijk platform in staat is zowel SUV’s als sportwagens voort te brengen.
denniz zegt
@Supreem: wat leuk
Dat je dat allemaal weet! Zit je veel op het internet?
Of werk je voor een fabrikant? Kap hoor…
Supreem zegt
@denniz:
Dank je. Ik werk voor een fabrikant, ja, meer bepaald Volvo, maar niet als ingenieur ofzo.
Och, af en toe een persbericht lezen doet wonderen!
psycholander zegt
Zonde dat de 1 & 2 serie dus ook RWD worden.
Ze zijn nu bezig met Toyota voor het Z5 en Z7 platform, dus dan hebben ze toch 3 platforms of moet die ook op het almachtige RWD platform komen van hun??
gop1 zegt
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies een platform is?
jerry zegt
@gop1: Onderstel
audifreak zegt
Goed voorbeeld doet volgen.. VAG hanteert deze strategie al langer met hun MQB/MLB platforms
tupperware zegt
@audifreak:
Tja, en die hebben het weer van Fiat, die hadden dat 25 jaar geleden al.
In die tijd had Audi ook maar 2 platformen maar dat was omdat je toen kon kiezen uit een 80 of een 100, meer smaken hadden ze niet.
celicatwincam zegt
@psycholander 1 en 2 serie zijn nu toch ook RWD? Dan is er tenminste mee te spelen als het winter is
psycholander zegt
@celicatwincam: Bedoelde FWD, typo
celicatwincam zegt
@jaapiyo ben nog geen ingenieur, over een krappe 4 maanden als het goed is wel, ik doe hier even een poging voor je:
Het betekent minder kosten voor BMW, dezelfde prijs voor klanten (of zelfs hoger omdat je nu een zogenaamd RR platform, dus meer winst! Die verschillen in hoogte breedte etc met hetzelfde platform zal iets te maken hebben met het feit dat het naar ik vermoed een modulair platform is, wat afhankelijk van de gebruikte modules geschikt wordt voor een specifiek model.
raranono zegt
deels S-Klasse waar wordt dan de rest op gebouwd?
celicatwincam zegt
@psycholander dan zou ik wellicht nog een keer lezen, zoals de Heer_RooktnHoop aangeeft worden alle 4 bestaande RWD platforms vervangen door 1 RWD platform voor al deze modellen :
– voor de 1- 2-, 3- en 4 Serie
– voor de 5 Serie t/m de Rolls-Royce Ghost
– voor de X1, X3 en X4
– voor de X5 en X6
De vlag kan dus uit wat dat betreft, nu ga ik er van uit dat er mogelijkheid is om al deze modellen met 6 cilinder uit te rusten, of bmw het ook gaat doen is een tweede.
psycholander zegt
@celicatwincam: De 1 en 2 Serie én de X1 van de volgende generatie zullen een plek vinden op het voorwielaangedreven UKL-platform.
Wel lezen he ;)
celicatwincam zegt
@psycholander: oh sorry, misschien moet ik toch maar eens een bril aanschaffen. De toekomstige 2 serie valt dus ook al af als speelgoed. Er blijven straks geen lichtgewicht RWD auto’s over met leuke motorisering… De twingo wellicht;)
mierenneuker zegt
@sir_smokalot
De X1 staat op hetzelfde onderstel als de E91 3 serie.
denniz zegt
Nou en? Als de auto’s lekker rijden en een goed onderstel hebben… Wat maakt het dan uit? Jaaaa. laten we het over platformen hebben.
norge zegt
Wat is hier nieuw aan ?
Het hele VAG concern heeft maar 1 platform..
mashell zegt
@norge: dat is niet waar. Natuurlijk hebben ze het veelvuldig in de pers belicht MQB, maar ook MLB en ze hebben nog een berg oude PQ platformen in productie. Maar de tendens naar minder platformen is er en waarom ook niet, je merkt er als berijder helemaal niets van.