De geruchten dat BMW en Mercedes closer zouden gaan samenwerken doen al een tijdje de ronde. Maar heeft BMW’s hoofd van ontwikkeling Klaus Draeger tegenover Auto Motor und Sport bevestigd dat beide merken samen onderdelen gaan inkopen.
Fanboys zullen zich niet direct zorgen hoeven te gaan maken, want het zal voornamelijk gaan om onderdelen die niet heel specifiek zijn of bepalend zijn voor de prestaties of de merk identiteit. Doel van de samenwerking is dan ook vooral om lagere kosten te kunnen bedingen bij leveranciers. Want hoe meer je inkoopt, hoe meer korting je kan vragen.
Overigens gaan er ook nog steeds geruchten dat Mercedes en BMW samen een platform voor een kleine auto willen ontwikkelen en dat BMW motoren wil gaan leveren aan onder andere Mercedes. (via: Automotive News)
technopatat zegt
heb ik eigenlijk geen problemen mee, enkel met die motoren een beetje, maar als het de prijs drukt kan het uiteindelijk maar in ons voordeel spelen …
RobertJ zegt
euhh, premium concurrenten samenwerken? of is er 1 niet premium? :P
Willem dL zegt
Als het een financieel voordeel oplevert en het imago van beide merken gewaarborgd blijft kan ik dit slechts toejuigen!
MATSS zegt
als het bij dat kleine wagentje alleen blijft vind ik het ok maar als het topmodel samen zou zijn dan nie zu
Super zegt
ach ja, ze gaan tenslotte ook 1 f1 motor gebruiken dus waarom niet;)
Joost zegt
@RobertJ waarom telkens weer die premium-shit omhoog halen.. Het is niet meer grappig ofzo xD
jeroen zegt
Whahahhha, als mercedes met bmw motoren geleverd gaan worden zullen die mercs ook stijgen in de lijst met minst stilstaande auto`s langs de kant van de weg. zo zie je maar, bmw is gewoon kwaliteit.
ZubZero zegt
tjhaa snap ik BMW heeft beste motors ter wereld!
JPM zegt
De eerste stap naar een fusie is er! Natuurlijk hoeft dit helemaal niet maar het verleden heeft laten zien dat als er succesvolle strategische allianties plaatsvinden en in de markt is veel sprake van concurrentie dan kan het zo zijn dat na verloop van tijd de joint venture of alliantie omgezet wordt in een fusie of overname. Ik ben benieuwd, maar denk niet dat dit de komende 10 jaar zal gebeuren. Time will tell.
SjoerdV zegt
ik begrijp het wel, nu Porsche een groot aandeel heeft in de VW groep. Porsche kan alle niche markten vervullen met nieuwe modellen tegen lage (lagere) prijzen dan dat BMW of Mercedes dat ooit zouden kunnen.
Ook al heb ik liever een ster in mijn voorruit…ik begrijp de nodige beslissing helemaal.
Emile_Benz zegt
@ jeroen & ZubZero: dat is stierenpoep. Mercedes heeft de beste (diesel)motoren. Mercedes is niet voor niets het meestgekozen merk als taxi…
Heb ooit iemand (die was absuluut geen mercedes-fan) eens horen zeggen: “Er is maar 1 diesel…en dat is ’n mercedes-diesel”
On-topic: ik heb geen problemen met de samenwerking, als het financieel aantrekkelijk is. Moet het natuurlijk wel in de consumentenprijs doorwerken…
*bladert door de brochure van de nieuwe C-klasse*
ripjans zegt
Alleen maar weer positief, scheelt ons weer een paar eurotjes.
M-lover zegt
@Emile_Benz :
je kan dan wel niet echt zeggen dat ze zuinig zijn of veel vermogen hebben tov alle anderen… (heb voor statistiek het verbruik tegen de cilinderinhoud uitgezet, komt mercedes er echt niet goed uit, en tja,als je dan toch aant rondneuzen bent op de site kijk je ook al eens naar vermogen, en dat valt dan ook al weer tegen naar mijn mening!)
en ‘ze’ zeggen ook dat merc-jes altijd dampen lijk een schouw, maar ik zal wss met andere mensen praten ;)
blijft een feit dat het geen slechte motoren zijn, maar daar houd ik het dan ook bij!
hoe minder de consument moet betalen voor dezelfde kwaliteit hoe beter!
lincoln zegt
@M-lover .. vermogen is van zo,n ondergeschikt belang ..
leuk voor reageerders maar niet interessant voor consumenten iig ..
MB heeft zich echt wel bewezen wat diesels betreft .. en binnenkort komen ze met hele schone .. daar kan de concurentie een puntje aan zuigen .. let maar op ..
M-lover zegt
vroeger de besten, maar ingehaald.
puntjes zuigen, nee, dan moeten ze van ver komen om alle andere merken in halen.
over ‘superschone’ diesels gesproken, die nieuwe 3l blok van bmw, euro6… pas in 2014 verplicht, nou tegen dan zal mercedes hem ook wel hebben ;)
Emile_Benz zegt
@ M-lover: dampen lijk schouw? Ik zie geen rookpluimpie uit m’n uitlaat komen hoor. Ook niet alsof ie op bananenschillen rijdt. Mja, mijn “dieseltje” is ook geen pauperbak…
Emile_Benz zegt
…al zeg ik ’t zelf. :roll:
Emile_Benz zegt
En zolang ik al die petjes-figuren in hun Kadett-jes en corsa-tjes eruit trek (en ’t nakijken geef) met m’n ouwe diesel, vind ik dat ie vermogen zat heeft… :wink:
lincoln zegt
@Emile .. toets links-boven effe aceton in .. en druk dan op zoeken ..
echt een aanrader ..
M-lover zegt
is wel de moeite blijkbaar, binnekort ook eens wat ‘booster’ uitproberen in mijn oliestoof ;)
TBK zegt
Vroeger kocht ik altijd samen met S. en A. m’n voorraad, leverde aanzienlijk wat korting op. Niks mis mee dus.
Emile_Benz zegt
@ lincoln: mwoehahaha, dan rij ik straks ook nieuwere modellen eruit :twisted:
royboy zegt
@technopatat: denk je dat het voordeel voor ons zal hebben…. denk het niet, gezamenlijk inkopen, lage kostprijs., zelfde of zelfs hogere verkoopprijs = meer winst!
Rick dos zegt
Dit zou wel eens wat verder kunnen gaan dan dit alleen en dan denk ik zelfs aan een soort Piëch/Porsche-Porsche-VAG verhouding…
Maar dan Quandt-BMW-Mercedes.
Gezien het feit dat Stefan Quandt een holding company heeft opgezet die zich specifiek richt op auto gerelateerde bedrijven…
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aQmQZ_RGpg5U
Ary zegt
*denkt aan tegelijkertijd samen precies dezelfde schroeven, moeren en boutjes inkopen bij de gamma* xD
ML Benz zegt
Als bmw eens gauw een eind gaat fietsen met die
brakke motoren van ze.
Ik zou er niet aan moeten denken dat dat mooie mercedes geluidje
verloren zou gaan als dat kansloze bmw-gejank.
Als het gaat om schroefjes enzo boeit het me niet. Maar verder moeten
ze ook zeker niet gaan. Waarom zou mercedes zich zo verlagen?
Pordon zegt
Ben het eens met ML benz, zolang het om boutjes en moertjes gaat vind ik het niet zo’n punt. maar als er BMW motoren in een Benz komen te liggen doet Mercedes zich daar niet goed aan. zeker wat diesels betreft.
Heb een tijdje met de 3.0 TDI van Audi gereden en hebben sinds kort de nieuwe C320 CDI en dat blok voelt toch een stuk prettig
C200 Kompressor zegt
Tja ik moet er ook niet eraan denken dat een motor van BMW in een BENZ!!
Ik zat het laast in een MB W124 Diesel (TAXI) en dat ding hat maar 8.5 ton gelopen en het loopt nog best, zou BMW Diesel motoren ook 8.5 ton kunnen halen??
Voor mij is maar 1 Diesel, dat is een Mercedes-Benz!!!!!
jack zegt
@ iedereen die erover heeft dat het ene merk beter levert als het andere,
Argumenteer er ook ff bij waarom een motor prettiger loop, ben namelijk best benieuwd wanneer iemand vindt wanneer een motor prettiger is.
Bijvoorbeeld minder trillingen of iets in de richting.
Maakt namelijk een discussie een stuk leuker…
AriM6 zegt
@ Emile_Benz
De enige reden die ik zie is wrm veel als taxi gebruikt worden is dat oude mensen houden van mercedes.
de gasten die wel bereid zijn om 50 euro te betalen voor een ritje van 10 min.
Voor de rest zie ik geen rede wrm ze mercedes nemen.
Ik geef je een voorbeel: bij ons in de winkel komt er een kerel en die heeft een 730d.
Hij gebruikt het als taxi, daarvoor had hij een Mercedes S.
Hij heeft em na een half jaar weggedaan.
De reden was omdat de service van mercedes gewoon heel slecht was.
Bij BMW is dat volgens hem niet zo.
Als je zo graag wilt weten wat er zo slecht is , dan zal ik het even voor je vragen
LP640 zegt
Waarom is het BMW logootje kleiner dan die van mercedes op het topic plaatje?
Tja zo ver kan het gaan hè ;)
DennieFR zegt
Heerlijk voor de puristen hier hahaha.
Ik kan het overigens alleen maar toejuichen..Als de korting aan de klanten doorberekend wordt tenminste ;)
Richard zegt
Het zal best de kosten drukken die samenwerking, maar de kwaliteit van Mercedes !!!! Hebben jullie wel eens een BMW met 5 a 6 ton op de teller gezien. (rijdend en wel?)
MB zegt
mensen die bmw de hemel inprijzen, zijn een stel onwetende tjappies.. kom op, bmw kan je never met een mercedes vergelijken.. vooral niet op dieselgebied. De reden dat ze als taxi worden gebruikt is omdat een mercedes veel kilometers kan maken. Mercedes kan een miljoen halen. Kan een bmw diesel dat halen?? never nooit
willem zegt
Er is maar een diesel,En dat is een toyota!daar kan geen benz of bmw tegen op