BMW en Mercedes zijn aangeklaagd omdat ze te weinig doen om de planeet te redden. Audi moet niet gniffelen, want die staan ook op het lijstje. How dare you!
Automerken moeten hun zooi op orde krijgen. Jarenlang hebben ze de transitie naar elektrische auto’s uit weten te stellen. Dankzij lobbyisten kon men de overheden ervan overtuigen dat het echt niet anders kon en men hun best deed. Maar mede dankzij vroege initiatieven van Renault, Nissan, BMW en Tesla bleek al snel dat een elektrische auto helemaal niet zo’n probleem moet zijn.
Ondanks dat het autonieuws dat je leest voornamelijk over elektrische auto’s gaat, is het nog steeds een klein gedeelte van de markt. Zeker in landen buiten Europa, maar ook in Europa worden nog altijd voldoende auto’s gebouwd en verkocht met de ouderwetse plofmotor.
BMW en Mercedes aangeklaagd
Volgens de Deutsche Umwelthilfe, een milieuorganisatie (zonder link met de overheid) doen BMW en Mercedes aantoonbaar te weinig om hun wagenpark te verschonen. Omdat de beide Duitse luxemerken niet voldoende hun best doen, neemt de Deutsche Umwelthilfe actie. BMW en Mercedes worden aangeklaagd door hen. Dat meldt Reuters. Het hing al even in de lucht en de dreiging was er. Maar nu is het dan eindelijk officieel. De aanklachten zijn afgelopen maandagavond ingediend.
De fabrikanten zelf lijken niet heel erg onder de indruk te zijn. Ze hebben immers aangegeven dat ze zelf het liefste voor 2030 enkel en alleen elektrische auto’s maken, mits de marktomstandigheden dat toelaten.
Precedent
Dat is natuurlijk precies een belangrijke angel. Ondanks dat Volkswagen (inclusief Audi en Porsche) nu nog buiten schot lijken te zijn, houdt de Deutsche Umwelthilfe hen ook in de gaten.
De Deutsche Umwelthilfe haalt een precedent uit mei 2020 aan. Daarin bepaalde het hooggerechtshof dat klimaatdoelstellingen die vastgelegd waren, niet voldoende waren. Als het hof wederom met de Deutsche Umwelthilfe eens is, zou dat weer een nieuw precedent kunnen scheppen.
Robert zegt
Niet in het artikel, maar wel vermeldenswaardig is, dat men zich in Duitsland goed heeft laten inspireren door de gewonnen rechtszaak van de milieugroepen tegen Shell. En die rechtszaak in Duitsland wordt ook zeker niet kansloos geacht, omdat men dezelfde gronden en Europese afspraken als argumentatie heeft aangehaald.
herve11f zegt
Doe lekker verder de zaken zo onbetaalbaar te maken dat we eindigen in rijk en arm zoals in de middeleeuwen want daar zal het uiteindelijk op uitdraaien.
mashell zegt
Auto’s onbetaalbaar maken is natuurlijk al jaren het verdienmodel van BMW en Mercedes.
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
elemento zegt
Lobby kwam meer door de oliemagnaten…. om alles verder ontwikkelem elektrisch auto kost veel. Duidelijkheid begin periode 1930 waren al accu voor autos. Wat een dom artikel…gesniffel
ericc zegt
Ik begrijp niet waar zulke organisaties het recht vandaan halen om fabrikanten aan te klagen. Moet je toch echt een bekrompen geest voor zijn. Er is toch geen misdaad gepleegd? Zou ik dan mijn buren kunnen aanklagen omdat ze hun open haard veel gebruiken? Klein zielige mensen…
mashell zegt
Het recht halen ze gewoon uit de wet. En aangezien het klimaat iedereen aangaat mag ook iedereen aanklagen. Ik vraag me eigenlijk af waarom je dat een bekrompen geest zou willen noemen. Dat lijkt me meer aan de andere kant van toepassing, om een beetje meer winst aan de aandeelhouders uit te kunnen wordt de toekomst van de mensheid op het spel gezet, dat is best wel bekrompen.
Je buren aanklagen omdat ze als een stel holbewoners een vuurtje stoken in hun huis lijkt me een goed idee, jij lijdt daaraan directe gezondheidsschade. Als je ziet wat er vanwege corona allemaal verboden kon worden dan is het verbieden van open vuur zoals open haarden en zaken als sigaretten niet teveel gevraagd.
weereentankleeg zegt
@mashell: uiteindelijk heeft alles impact op het klimaat dus kan je iedereen voor alles aanklagen.
Maar goed, als mensheid zijn wij onderdeel van het milieu dus we schijten ons eigen bed onder. In die zin zijn we dommer dan alle andere diersoorten gecombineerd.
Maar laten we ons vooral lekker bezig houden met de buurman, terwijl dat 0,0000….001% impact heeft. Misschien die tijd combineren en energie combineren om werk te maken waar het echt zin heeft? Iets met VS, India en China e.d. Genoeg plekken waar de rivieren zo goor zijn dat afvalwater van Tata daarbij vergeleken Spa Blauw is.
e38ossie zegt
De vraag is wat ze willen bereiken. Wat moeten die fabrikanten doen als die milieuorganisatie in het gelijk wordt gesteld? Boetes betalen? Aan wie? Versneld spullen op de markt gooien die niet voldoen? Ik dacht dat de meeste autofabrikanten echt wel hun best deden. Miljarden worden in al die milieumaatregelen gestopt.
MarcoM zegt
Stel dat opeens iedereen in Duitsland een EV wil hebben, of zeg, 50%, het electriciteitsnetwerk trekt dat niet en daarnaast gaan de overtollige auto’s naar.. jaja, Afrika. Pas nog een documentaire gezien op de WDR, scheepsladingen vol, nu al, en in Afrika doe ze echt niet aan het milieu. Kortom, leuke poging van de aanklagers maar in de praktijk zal het eerder 2035 tot 2040 duren voordat dan 40% een EV heeft.
lexis zegt
Tja Duitsers en sjoemelen een combo die boihkbaar
lexis zegt
Tja Duitsers en sjoemelen een combo die blijkbaar onafscheidelijk is. Een voorbeeldje Bmw 3.0 zescylinder die op papier tussen 139 en 149 gr gr co2/km uitstoot volgens het boekje . Wie gelooft dat eigenlijk? Maar door de lakse Europse regels met talloze achterpootjes kan dit blijven duren. Ik rii een f32 met min iof meer dezelfde motor maar dan zonder de mhev en die krijg je amper onder de 10l per 100km. Op papier ook maar 170 gr co2 maar in realiteit dik over de 200gr.
Maar zonder dikke motoren hebben deze merken geen reden van bestaan meer. Dat ze maar eens dik op hun bek gaan.