De superieure Solid State-accu is dichterbij dan je denkt.
Als sinds jaar en dag wordt er over gesproken: de Solid State-accu. Dit wordt de grote doorbraak, waarmee alle nadelen van een EV in één klap verleden tijd zijn. Anno 2022 is het nog steeds toekomstmuziek, maar de Solid State-accu komt desalniettemin stap voor stap dichterbij.
Er wordt niet voor niets reikhalzend uitgekeken naar Solid State-accu’s, want deze zijn zo’n beetje op alle vlakken superieur aan de huidige lithium-ion accu’s. Dat betekent dus: meer range, minder gewicht, snellere laadtijden en minder brandgevaar. Wat wil je nog meer? Oké, dat het goedkoper is, maar dat komt vanzelf.
Achter de schermen wordt er uiteraard op diverse fronten druk gewerkt aan de ontwikkeling van Solid State-accu’s. BMW en Ford hebben daarbij hun hoop gevestigd op Solid Power. Dit is een start-up die hun hoofdkwartier in Colorado heeft staan.
Dit bedrijf heeft nu een belangrijke stap gezet, zo laten ze vandaag weten. Ze hebben namelijk de pilot productielijn voor de accu’s gereed. De productie wordt langzaam opgestart, maar op volle kracht kan deze productielijn 300 accucellen per week produceren.
Dat zet nog geen zoden aan de dijk, maar dat hoeft ook niet. Het gaat namelijk om accu’s die gebruikt kunnen worden om te testen. Solid Power geeft aan dat ze nog dit jaar de eerste exemplaren kunnen leveren aan hun partners. Dat zijn dus BMW en Ford, die zich alvast in de handen kunnen wrijven.
Helaas gaat het nog wel even duren voordat je daadwerkelijk een BMW of een Ford met een Solid State-accu kunt bestellen. De autofabrikanten moeten eerst nog druk gaan testen om de accu gereed te maken voor serieproductie. Dat zal op z’n vroegst in 2026 zijn. Dat is in ieder geval het jaartal dat de CEO van Solid Power noemde. We wachten in spanning af.
e36thuglife zegt
Ik ga pas na denken over een electro waggi kopen als je ook gwn een nieuwe accu op autodoc kan bestellen en dan kan kiezen uit verschillende merken. Jwz BOSCH accu of Valeo accu of FEBI accu of Tjing Plong accu. Dan word het leuk want zo als het nu is kan je gelijk je auto naar de sloop brengen als je accu kapot is zo duur zijn die dingen.
mopar70 zegt
Kudo’s voor Tjing Plong.
SimonMc zegt
*Kudos (sorry)
Richmond zegt
Het probleem is niet het kopen van nieuwe accu’s. Het vervangen zelf is veel werk, bijna meer werk dan het vervangen van een ice motor.
nofxke zegt
Weet niet bij welk merk je werkt, maar heb al bij 3 merken accu’s gewisseld en dit is vele malen sneller dan een elektromotor in of uitbouwen
boriske zegt
Autobild heeft daar een artikel over geschreven, bij Hyundai/Kia zou het zo’n 10 uur duren om de accu er uit te halen en dan weer 10u om die er terug in te plaatsen. Dat zijn al 20 werkuren welke je rond de 8 a 10000 euro kosten aan werk alleen. Tel daar nog maar eens de prijs van de accu bij.
Knul zegt
20 uren * €100 per uur is toch echt €2000. Weet niet naar welke garage jij gaat, maar een uurloon van €400 vind ik erg stevig.
nofxke zegt
Over Hyundai/Kia weet ik niets, bij Europese merken is dit meestal binnen de 4 uur gedaan
Richmond zegt
Bij zowel Peugeot als bij BMW is de monteur minimaal twee dagen bezig. En dat is zonder de tijd om een eventuele storing te onderzoeken. En dan zijn het ook nog speciaal opgeleide monteurs en een speciaal ingerichte werkplek (brug). Dat is niet iets wat je ff als beunhaas doet, ook al zou je aan de onderdelen kunnen komen.
maotje zegt
Het probleem is dat een hoop mensen onzin roepen.
tenaci zegt
Toyota is al verder op weg. Die willen rond 2025 al de eerste auto’s met solid state batterie verkopen. Volgens mij wel eerst als hybride. Dan kan het dan nog erg dure pakket wat kleiner en kunnen ze toch al flink praktijkervaring opdoen.
mashell zegt
Aankondigingen uit het verleden hebben geen betekenis in de toekomst.
Het is zelfs mogelijk dat de doorontwikkeling van de huidige accu’s met andere anode’s en kathodes en andere materialen economisch superieur blijkt aan solid state accu’s.
autorijdert zegt
Wat veel mensen niet lijken te begrijpen is dat niet de techniek het belangrijkste is maar de prijs.
Als de Solid State accu er vandaag al zou zijn zou nog steeds niemand het kunnen kopen omdat het gewoon te duur is.
Zonder schaalvoordeel kan je het ook niet goedkoper maken.
En in 2025 kunnen ze op de schaal van hybride auto’s echt niet de prijs genoeg omlaag krijgen.
Je moet miljoenen accu’s kunnen maken voor auto’s en in 2025 is de prijs van de huidige Lithium accu’s al veel lager.
Dus heeft Solid State dan ook weer een achterstand.
En Solid State accu’s bevatten ook Lithium, ze hebben dus ook niet het voordeel dat ze een goedkoper materiaal gebruiken.
boriske zegt
Uiteraard zullen die duurder zijn, dit zal dan ook een triple down effect zijn. Het zal eerst verkrijgbaar zijn in het hoogste segment. Ferrari wou enkel een elektrische wagen uitbrengen als de technologie aan hun eisen voldoet. Zou niet voor 2025 zijn, je kan er gif op innemen dat ze enkel solid state willen.
Zal bij andere merken ook zo zijn. Een elektrische BMW 5 serie met klassieke batterij en de M5 met de solid state.
hippopotamus zegt
Aan wat voor range moet ik dan denken in een ‘enigszins betaalbare’ middenklasser in 2026?
royaledeluxe zegt
Uiteindelijk is de range niet belangrijk, wat wel belangrijk is de oplaadtijd.
Of je nu 40/50/60/70/80/90/100 liter peut tankt maakt niet uit. Het is maar een paar minuten werk.
Tot zolang de laadtijd langer is dan dat zullen we altijd een natuurlijke aversie hebben tegen batterijen.
Het was sneller en wanneer je met mensen spreekt is dat uiteindelijk wat ze willen of 1x00km range of snelle laadtijden. Beiden zijn nog niet mogelijk vandaag met de normale gebruikte batterijen.
Ik hoop dat ze alle zins een combinatie techniek van hoge densiteit condensators mengen met solidstate batterijen. Dat zou misschien de laattijd echt inkorten.
gezondverstand zegt
We hebben nog tijd genoeg om te wachten tot EV’s echt aantrekkelijk zijn.
Voor mij is dat als aan onderstaande voorwaarden voldaan is:
– Prijzen gelijk of lager dan benzine of diesel auto’s
– Range gelijk of groter dan benzine of diesel auto’s
– Laadtijd gelijk of korter dan tanken benzine of diesel auto’s
invictus66 zegt
Soms moet je ook even buiten het gekende verhaal kunnen denken.
– Over de prijs ben ik het eens. Volgens mij zou dat op termijn geen probleem mogen zijn. In principe is een electromotor minder complex.
– Voor de range laat je statement nog veel open. Iedereen zijn situatie is verschillend natuurlijk, maar een echt grote range is voor 90% van de bevolking enkel relevant die één of twee keer dat ze met de auto op reis gaan.
– Laadtijd is een beetje hetzelfde verhaal als de range. In het ideale scenario laad je gewoon dagelijks thuis of op het werk, waarbij de laadtijd minder relevant is.
flyerbunch zegt
Solid state is al langer de hoop van vele fabrikanten en idd zijn er dus ook meerdere fabrikanten hiermee bezig. Toyota wilt de spits afbijten. Er zijn daarnaast nog andere technieken en technologieën die huidige en toekomstige batterijen goedkoper en laadtijden sneller moeten maken. We zullen wel zien..
shicomm zegt
Ik denk dat toyota’s voortgang met solidstate beter is.
Daar zit de focus vooral op het kleiner en lichter maken van het cellenpakket.
Anderen mikken meer op de grotere laad en ontlaadvermogens en potentieel hogere capaciteit,
Dat een startup nu bekend maakt een pilot lijn los te gooien is aardig maar lijkt vooral een hoop wishful thinking te zijn die persberichten en aandeelhouders moet zoet houden.
Al was het maar omdat solidpower de noodzaak ziet om met getallen te smijten maar dan vervolgens aan geeft dat dit doelen zijn waar op gemikt word…
Diesel Rocks zegt
Ach, we horen toch al zeker 25 jaar dat de solid-state accu er binnen drie jaar is. Ik geloof er helemaal niets van. De meeste van die startups beloven veel, harken waanzinnig veel geld binnen en verdwijnen na een tijdje weer.