De BMW E65 Overland is een geweldig project dat helemaal af is. Ook hier met achterwielaandrijving!
Het is de minst begrepen BMW 7 Serie, die van de E65-generatie. Na jarenlange eenheidsworst bij BMW koos men voor een gewaagde strategie: heel erg veel verschillende modellen met elk een eigen karakter. Werkte het? Jazeker! Natuurlijk, de puristen vonden het niets maar er zijn niet veel puristen die daadwerkelijk een nieuwe auto kopen.
De BMW 7 Serie is misschien wel de eerste ‘moderne’ auto zoals we deze vandaag de dag kennen. Denk aan het iDrive-systeem dat zijn tijd ver vooruit is, de gewaagde styling en moderne automaat: een zestraps automaat was in 2002 echt bijzonder.
Tegenwoordig is het een uitstekende youngtimer die aanzienlijk minder antiek aanvoelt dan een vergelijkbare Mercedes-Benz S-Klasse. Dat mensen de auto ook geschikt vonden voor een offroad-versie, zagen we echter niet aankomen. Dat is echter wel het geval met deze Siebener.
BMW E65 Overland
De auto in kwestie is een BMW 730Ld LCI (ja, de lange wielbasis, dus strikt genomen is het een E66). Deze heeft de onverwoestbare M57D30 onder de kap. Dat blijkt wel uit de kilometerstand van de auto. Die bedraagt namelijk 540.000 km! De huidige eigenaar kocht de auto met een defecte transmissie, dus we gokken erop dat ‘ie niet heel erg veel kwijt was om de eigenaar te worden van deze Zeven.
Dus er bleef iets van een budget over om er wat leuks mee te doen. En als je technisch gezien handig bent, dan kun je meer dan wat leuks mee doen. We beginnen met de technische veranderingen.
Er is een liftkit waarmee de auto 2 inch hoger op de poten staat. Zowel de velgen (‘OZ Racing’ stickers in elk geval op Rota-wielen) als de banden (Yokohama Geolander) zijn gebouwd met offroaden in het achterhoofd. Alle rubbers in de ophanging zijn vervangen door items van polyurethaan.
Livery
De aandrijflijn is grotendeels standaard, maar de software van de motor en bak is aangepast. De motor is nu goed voor 286 pk, net zoveel als de eerst generatie BMW M5. Reken maar dat deze dieselbeuker flink wat meer koppel heeft. De transmssie is helemaal opnieuw opgebouwd en voorzien van de befaamde XHP stage 2-software van RBT Tuning.
Die hadden wij destijds ook geïnstalleerd op onze BMW 325d duurtester. Er is een sperdifferentieel aanwezig, maar de eigenaar wil er eentje van Quaife installeren. Tip van @martijngizmo en @wouter: spaar meteen eventjes door voor een OS Giken.
Qua uiterlijke modificaties valt natuurlijk de Rothmans-livery op. Ook zijn de Style 94-wielen vervangen door de witte items die je ziet. Verder is er een dakdrager met tent en natuurlijk vier verstralers op de motorkap.
Het is overigens niet zo dat de eigenaar in kwestie alleen maar modicaties doet om op te vallen of artikelen te maken voor het Tsjechische equivalent van de Autoblog Garage. Hij gaat er ook daadwerkelijk mee het onverhard op. Sterker nog, grote kans dat deze BMW E65 Overland meer actie zit dan de gemiddelde crossover.
Via: Carscoops
Fotocredits: E65 Overland
Meer lezen? Check hier onze special over de BMW 7 Serie (E650!
petroldrinker zegt
Mooie carbagerunner, de livery is al gedaan…. maja iets met leeftijd…
fromtheg zegt
Wat een mooi houdbaar design heeft zo’n E65 toch.