Er zit nog zat leven in een zo’n fraaie youngtimer. Met de BMW E60 compressor kun je het prestatieniveau flink verhogen.
De BMW 5 Serie van de E60-generatie zal niet de geschiedenis ingaan als de meest favoriete Fünfer. Dat komt niet alleen door de Bangle-styling, maar ook door zijn epische voorganger (de E39) alsmede zijn legendarische opvolger (de F10). De auto is te oud voor de gemiddelde occasionklant en niet oud en bijzonder genoeg voor de youngtimer-rijder.
Dus wat moet je doen? Simpel, voor een appel en ei koop je een achtcilinder E60. Die kun je dan naar een specialist brengen om er wat meer power uit te halen. In dit geval hebben Faulke met ESS een compressor kit voor de BMW E60 ontwikkeld. De specialisten laten twee modellen zien, een vroege 545i (N62B44) en een latere 550i (N62B48).
BMW E60 compressor: 545i
De donkerblauw met Alpina-esque wielen en premium aluminium lijstjes is misschien wel het leukst. Deze heeft namelijk niet het M Sportpakket, maar het is wel mooi een 545i.
Standaard levert deze 4.4 V8 een gezonde 333 pk, maar na montage van de compressor kom je uit op 443 pk en 550 Nm. Daarmee is een topsnelheid mogelijk van 295 km/u. Voor een betere wegligging heeft het blauwe exemplaar rode Koni-schokdempers en verlagingsveren.
En ook voor latere V8
De zilveren heeft wel het M pakket en zit er dus een stukje vlotter uit. Sterker nog, hij is het ook! De motor is de 4.8 V8 die standaard al 367 pk en 490 levert. Na montage van de compressorkit is het vermogen bij de 550i 487 pk en 590 Nm.
Dat is iets minder vermogen dan de M5 van die generatie, maar wel flink extra koppel dat ook nog eens eerder beschikbaar is. De topsnelheid bedraagt 298 km/u. De velgen zijn de Styling 219’s, die onder een E90 M3 thuishoren. Ook staat deze heeft heen aangepast onderstel: de 550i staat in dit geval op een schroefset van H&R. Dik, hoor.
Uiteraard kun je nog veel verder gaan, dit zijn allemaal Stage 1-kits. Je kunt de compressor overigens ook op een M5 schroeven. Dan heb je ineens 700 pk!
Daarbij doen ze ook preventief onderhoud, zoals het vervangen van de lagerschalen. Ondanks dat BMW al jarenlang auto’s bouwt, vinden de Beiers lagerschalen maken die niet stuk gaan heel erg moeilijk.
Alle onderdelen voor de BMW E60 compressor zijn per direct leverbaar. Prijzen zijn een beetje afhankelijk van wat je meebrengt. Maar 5 mille ben je zo kwijt. Tel daarbij op dat je voor een beetje 545i 10 mille kwijt bent. Maar hey, dan heb je wel een lekkere youngtimer die bijna 300 km/u haalt!
Check hier het aankoopadvies om te zien waar je allemaal op moet letten bij een E60:
Dutchdriftking zegt
Ik vind het eerlijk gezegd maar een beetje knaak uitvoeringen. Een kwartiertje marktplaatsen levert veel mooiere e60/e61 modellen op. Deze bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m1987738960-bmw-5-serie-4-8-i-550-270kw-2008-zwart-m-sport-550i-lci-hud
De (imitatie?) Alpina wielen kloppen dan weer wel daar Alpina deze motor ook met compressor leverde in de E60/61 en 63 als B5 en B6. Ook nog in zogenaamde S variant met 530pk. Mocht je er eentje zoeken:
een gewone:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alpina/m2018949923-bmw-alpina-b5-e60-bj-2005-automaat?correlationId=9d635f81-fa19-4425-a688-f3bb9cf4defb
Een S:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpina-b5-b5s-touring-e61-24-59-eu-collectors-2-eig-benzine-grijs-a9a81ccf-2a0d-484a-ab3c-f3c3b97132a3?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=29&position=29&search_id=4lqwlolpz6&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2
KiraLight zegt
Leuk! retro tuning.
Hopelijk komen er meer voor andere merken en types.
karhengst zegt
Ik heb oprecht nooit goed begrepen waarom dit model niet geliefd was en waarom hier het Bangle design als nadeel wordt gezien. Op de 6- en 7-Serie kan ik daar volledig inkomen, maar dit is in mijn optiek gewoon een sportief-elegante look. De opvolger kreeg daarentegen juist altijd de klacht dat deze zo saai, behouden, zakelijk en vooral ook gewoon groot en gezapig was. Maar zelfs daardoor mocht dit model nooit in aanzien stijgen?
Misschien dat een echte BMW fan het beter uit kan leggen en in perspectief kan plaatsen?
rollingstoned zegt
Jeremy Clarkson legt het hier voor je uit:
https://m.youtube.com/watch?v=gRwR1WH0rR8
karhengst zegt
Hij vond de koplampen dus niks en de achterkant te plomp. Ben wat later op de automarkt gekomen, voor mij is z’n voorganger juist enorm ’90’s en retro, terwijl de E60 nog steeds vele tekenen van een moderne auto heeft. Dat is knap.
Het is inderdaad een sterk contrast met z’n ranke voorganger, maar inmiddels kunnen we ook wel concluderen dat BMW bewezen heeft dat het nog veel erger kan.
mc96 zegt
Lijkt me nog knap moeilijk een (goed onderhoude) basis voor de conversie te vinden.
waterisnat zegt
Ik begrijp altijd dat de 4.4 v8 uit die tijden erg problematisch was/is. Is dat enkel de lagerschalen?
Ik heb zelf de N63B44O2 versie die minder issues heeft voor zover ik weet. Zelf geen problemen mee gehad iig, maar nog relatief jong.
Dutchdriftking zegt
@waterisnat: BMW adviseerde de verkeerde olie met te lange onderhoud intervallen, en de thermostaat stond standaard op 100 graden koelwater IPV 90 omdat dit voor de uitstoot beter was. Deze combinatie was een mooie cocktail voor allerlei ellende. Als je een nette vind dan moet je eerst dit fixen, en dan is het een relatief betrouwbare motor. Dit is overigens niet de V8 van de M3, die had inderdaad net als de M3 lagerschalen ellende.
rwdftw zegt
Het is er maar eentje, maar M539 Restaurations deed een Alpina B7 met V8 en supercharger. Ik snap dat je niet 5 uur Sreten wil zien sleutelen, dus TL;DW: alles ging mis en hij heeft 2 keer een blok opgebouwd. Dat ding werd echt een moneypit.
mikespek zegt
2e rebuild was omdat ze eerste rebuild verkeerd ging door slechte machinist. En cilinder wand is typisch Alpina dingetje, rest van de n62 hebben daar geen last van
camber24 zegt
Ik snap de kritiek/ mindere liefde voor de E60 nooit zo goed. De E39 vind ik persoonlijk te archaïsch. Enorm oud. De E60 had een – toen – baanbrekend design en nieuwigheden. En als M5 met V10, man man man. Ja, dat ding was niet mega betrouwbaar. Maar wat een geluid. Staat bij mij erg hoog op mn wishlist
mahansz zegt
Lijkt mij toch net wat té tricky met deze niet geheel probleemloze motoren. Dan toch liever een E6x met een N52B30 motor: zeker niet het vermogen van wat hierboven wordt genoemd, maar wel een probleemloze, machtige 6-in-lijn.
JelmerS zegt
Uit ervaring zeker niet probleemloos. Olie incontinentie kan op meerdere plekken ontstaan..