Oftewel: eindelijk een echte motor in zo’n Beierse bak.
In Gig Harbor in de staat Washington staat deze ’88er M3 te koop voor een lieve som van $30.000. Onder de kap vinden we een LS1 Corvette-motor uit 2002 die is aangepast naar LS6 specificaties, en is uitgerust met o.a. een lichter vliegwiel. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak uit een Camaro. Het resultaat is 450 pk en 610 Nm op de achterwielen! Haal dat maar eens uit een viercilindertje.
Het gewicht ligt ondertussen slechts zo’n 23 kg boven dat van een standaard M3, aangezien die een gietijzeren blok heeft en de Vette V8 van aluminium is. Dit betekent dat de auto onder de 1250 kg blijft, goed voor een verhouding van 1 pk op 2,78 kg. De ophanging en remmen komen van een M Roadster en de schokbrekers zijn echte Hollandsche Koni’s. De eigenaar van de auto rijdt er al ruim drie jaar dagelijks in rond:
This vehicle has been my daily driver since 2005 and it has been boringly reliable but with about 450 hp and 450 ft/# of torque it is anything but boring to drive. (…) It would cost you about $50,000 to build this car if you did all of the work and paid yourself a buck an hour and about $75,000, or more, if you paid soneone else to do it.
Geïnteresseerd? Dan heb je nog een dagje om een bod uit te brengen. Hier een YouTube-video waarin de beste man een beetje om de auto heenloopt (hij is wel vies trouwens):
Met dank aan Byron voor de tip!
vincent zegt
nee, dit is niks.
ZwerverRoodbaard zegt
Best apparaat dan :P vraag me af hoe dat nu wilt driften.
Volvo_440_turbo zegt
Beetje heiligschennis, niet?
Een maat van mij rijdt nu met zijn derde, zelfde kleur als hier op het plaatje, het is gewoon een auto waar de motor in past die er in ligt…
Nick_BE zegt
En hoe zit het met de gewichtsverdeling en het gewicht in het algemeen? Aanzienlijk belangrijker bij zo’n M3 dan pk’s.
Hans zegt
Oftewel: eindelijk een echte motor in zo’n Beierse bak. ……………………… :S
Ik hoef denk ik niet meer te zeggen. Wat een rare reactie op iemand die zijn BMW vernaggelt met een V8 uit een Amerikaan. Ik ben groot fan van de Corvette, maar zeer zeker ook van de E30. In een BMW hoort een BMW motor en niks anders. Vooral de S14 in het vooronder van de M3 is een juweel van een motor.
Egon8 zegt
Zijn nummerplaat. Zo ga ik vanaf nu alle BMW’s noemen: gay m w ;-)
Die motor had hij toch beter in de corvette laten steken. 10 keer mooier, en met de aanpassingen die hij hier heeft gedaan (remmen, schokdempers,…) had hij ook de handling van de corvette kunnen verbeteren
RubenBaeten zegt
@Nick_BE: Heb even wat meer info toegevoegd over het gewicht, dit komt uit een tweede video (die pas vanaf 4 min over de auto gaat):
http://www.youtube.com/watch?v=zENR4gL-Sh8
GT300 zegt
ergens een beetje zonde, maar zal wel lekker gaan nu, is de gewichtsverhouding nu niet naar de ruk?
Djivy zegt
Hoe knap ik die ouderwetse V8 ook vind,
in het vooronder van een E30 M3 blijft het heiligschennis.
GT300 zegt
okay, filmpje gezien, gewichtsverdeling valt nog goed mee, nu wil ik er ook een
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Heiligschennis? Nee vind ik niet, ik vind het mooi gedaan!
Zou ie deze willen ruilen met de mijne?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
What! Hij zegt dat ie over de 330km/h gaat, als je hem op de grond kan houden!
Doe mij die!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
M-lover zegt
hmmm, mooie auto, daar leg je geen andere motor in, tenzij een andere M!
Mr Yigit zegt
“Haal dat maar eens uit een viercilindertje.”
Alstublieft: http://www.youtube.com/watch?v=MVmd0fG0SQ8
205 met S16 blok + turbo
“466PK en 515Nm” :mrgreen:
corvettez06 zegt
wel een verbetering z,n corvette blok in die beemer , of toch juist niet?.
vergelijkingsmongool zegt
de 6-in-lijn uit de vorige generatie m3 zou volgens mij wel lekkerder zijn.
Majinstar zegt
Jaaaaaaaaaaaaa. Ik zoek al heel lang naar een degelijk E30, maar deze ligt net boven mijn budget jammer genoeg.
C6.R zegt
Nou nog de carrosserie aanpassen en dan wordt het nog wat! :mrgreen:
patrickdelsol zegt
een EVO M3 met een carbon intake box, veel beter wordt het toch niet?
Ik zie hier een weeskindje een verstekeling een geadopteerd E30-je… Zielig :(
Mies zegt
De gewichtsverdeling zal niet veel uitmaken (met de 23 hele kilo’s voorin), de meeste sjonnies die hierin rijden zetten hun stoel toch zover mogelijk naar achteren. Probleem opgelost!
GT300 zegt
hahaha Mies, ik zie ze hier soms ook rijden met hun kin boven het stuur, vind ik altijd raar
M-lover zegt
@Mr Yigit :
lol!!
Nick_BE zegt
@ Ruben: dankjewel. Best netjes gedaan eigenlijk, en volgens mij leuker om mee te rijden dan een 4-cil. met een turbo op.
AudiSport.be zegt
Jammer die geraakt hier nooit door de keuring! :D
Larrs zegt
Het lijkt me een eerlijke man, maar een Amerikaans blok in een Duitse auto had niet gehoeven.
Aangezien de auto voor dagelijks gebruik is, zal de auto wel goed zijn. Alleen mag er wel een ander uitlaat onder. Dit klinkt nog niet echt Amerikaans.
Maar 1 tip voor die man, was je auto even voordat je het Youtube plaatst.
Sjaakk zegt
het is wel leuk, maar zal het geen andere motor zijn. want ik vind die motor hier niet zo mooi klinken of ligt dat aan mij? in de corvette vind ik hem mooier klinken.
clijde zegt
Wat een heukneuter zeg, met z’n hiphiphoera stappers… Nee dit slaat nergens over. Kruising Motorsport/corvette past niet P)
Jaapschaap zegt
deze combinatie klopt gewoon niet eigenlijk…
Emile_Benz zegt
:lol: LOL @ de combi van titel + 1ste zin :lol:
Emile_Benz zegt
Rick dos eat ya heart out! :lol:
smeck zegt
“Haal dat maar eens uit een 4cilindertje”
700pk uit een 2.4l 4cilinder in een Honda Jazz ook goed? :o
http://www.superstreetonline.com/featuredvehicles/130_0702_extreme_dimensions_2007_honda_fit/engine_modifications.html
RubenBaeten zegt
@Mr Yigit, smeck: En nu drie jaar lang dagelijks erin gaan rijden zonder problemen! ;-)
Rotary zegt
Je ziet tegenwoordig wel vaker E30’jes met V8’en… maar met een LS1/LS6 heb ik er nog niet veel gezien :P
Brokkenpiloot zegt
BMW moet deze man in dienst nemen, misschien winnen ze dan wel eens een prijs voor hun motoren!
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/07/vier-op-een-rij-bmw-weer-international-engine-of-the-year
RenesisHP zegt
Hoe verneuk ik 1 van de beste BMW´s ooit gemaakt… :shock:
De E30 M3 is vrijwel perfect te noemen(voor een auto met die leeftijd). Het rijd heerlijk, voelt niet traag aan en heeft een verschrikkelijk goede wegligging en balans.
Zelfs naar hedendaagse maatstaven is de auto erg goed en snel(circuit) te noemen.
Ik weet dus niet of die V8 een verbetering voor bovenstaande prestaties is.
DennieFR zegt
Dan maar heiligschennis,als je zin hebt om zoiets te doen moet je het gewoon lekker doen.
@ Mr. yigit & Smeck
Niet met turbo’s gaan smijten tegen een ongeblazen motor.
Geef deze V8 een of twee turbo’s en kijk dan nog eens.
Dus nieuwe zoekopdracht voor jullie,post een 4 cilinder met deze pk’s of meer ZONDER turbo,succes ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Beste een knappe klassieker als je die picknicktafel eraf trekt!
Die motor, tja, best leuk…
Wat is dat ‘Intel Inside’ logo op de achterkant???
LS6 inside?
Phoenix zegt
@ SAAB: ik denk LSD Inside (LSD als in de drugs)
V-Spec zegt
@ Svenska Aeroplan AB: volgens mij staat er ‘LS6 inside’
Overigens mogen ze van mij die wagen voorrijden door. E30 en de E46 blijven de mooiste M3’s en deze heeft een dikke V8 met een berg extra vermogen en koppel en het gewicht is maar 23kg extra! Wat wil je nog meer?!
bozewolf zegt
Cool project, toch. Weer eens wat anders.
Wrede sleeper car, ook.
MPower!! zegt
@ mx5/rx8owner: Ben het volledig met je eens! Zonde van zo’n originele M3, ze zeggen wel eens; de beste M3 ooit (miss op de M3 CSL na) echt ZONDE!!!
lincoln zegt
nou en .. er is zat van die meuk ..
knutselaars hebben zowiezo het voordeel van mijn twijfel ..
en zonde-tjenkers pertinent niet ..
Mb zegt
Niet zo bijzonder. Veel mensen in Duitsland en Amerika leggen de M5 E39 motor erin. Je ziet ze ook voorbij komen op mobile.de met V10 van de M5/M6…
wilco zegt
In een E30 hoort een 6 in lijn. Klinkt trouwens beter dan dit blok vind ikzelf. Pk s alleen zeggen niet altijd alles.
Guido zegt
Nee, geen amerikaanse shit in een bimmer!
bruycker zegt
jeezes ,dat doe je gwn niet,een E30 met een corvette motor in,waarom koop je dan gewoon geen corvette?nutteloos bij ons voor keuring;s
Arno zegt
wat een loser!
beter hang je er een 3,8 liter M5 E34 blok en en schroef er een dikke turbo op:
http://www.youtube.com/watch?v=Rq1UKcnI0o4
of je doet helemaal gek en bouwt er een V10 uit de M5 E60 in
http://www.cardomain.com/ride/2929437
Pim zegt
Zonde dat zo’n icoon zo aangepast wordt. Weg ideale gewichtsverhouding, en vering/demping karakteristiek.
Ik heb ooit eens het geluk gehad met een e30 M3 mee mogen rijden, en met de standaard motor is het al een beest. Waarschijnlijk is het nog leuker rijden ook met de standaard (hoogtoerige) motor.
Bob zegt
Er zijn genoeg van dit soort bakken hoor .. daarnaast zou het wel eens kunnen zijn dat de oude motor misschien kapot was gegaan door inferieur design.
ik sluit me aan bij lincoln
smeck zegt
@DennieFR
dat gaat niet lukken omdat er geen 5,7l 4cilinders zijn…dat is het hele punt, maar gezien het feit dat een s2000 al 240pk fabriek af levert uit een 2liter blok is het best mogelijk….alleen is het volslagen zinloos om zo’n enorme inhoud voor een 4cilinder te gebruiken ;)
RenesisHP zegt
@MPower!!
Zonde van de BMW op zich zal ik niet zeggen.
Dit is alleen wel zo’n verschrikkelijk goede auto van zichzelf… Hij is gewoon al af.
Daarbij betwijfel ik of de circuiteigenschappen hiermee verbeteren.
23kg zal op zich niet zo gek veel doen. De plaatsing van dit gewicht doet dat wel.
Daarbij heeft de V8 een totaal ander karakter dan de standaard 4 in lijn.
Laagtoerig koppel vs hoogtoerig koppel maakt een groot verschil in rijdbaarheid. Helemaal als het op bochtenwerk aan komt.
Miguel zegt
Als BMW-liefhebber vind ik dit echt crap!
Een van de beste M3’s verkl*ten met zo’n oversized (relatief) motorblok, nee dit was absoluut niet nodig!!!
Leone zegt
Jammer dat je je weer van een duistere kant laat zien Ruben; want die eerste zin is compleet kansloos en impliceert volgens mij dat jij nog je eerste kilometer moet maken in zo’n Beierse bak :P
Die V8 is natuurlijk monsterlijk, maar hoort helemaal niet thuis in een E30 M3, die moet je laten zoals hij is. Want elke modificatie doet afbreuk aan de auto en aan de waarde. Bovendien is er geen enkel Amerikaans motorblok dat qua techniek en verfijning kan tippen aan een beamer-blok. Ofwel: heb je een originele E30 M3 blijf er dan alsjeblieft van af, heb je een Corvette motor over dan leg je die maar lekker in je oude Camaro o.i.d.
Hanse zegt
SCHANDE!!!!!!!! Dit doe je gewoon weg niet!!!!!!
carlos E36 zegt
(Brokkenpiloot schrijft (13 January 2009 om 16:29 ):
BMW moet deze man in dienst nemen, misschien winnen ze dan wel eens een prijs voor hun motoren)
whoo das echt eentje die totaal geen verstand heeft van auto’s en hun motoren.
kijk maar wie de meeste prijzen voor de beste motoren de afgelopen 5jaar of meer heeft gekregen.BMW.en iedereen hier weet dat dat zo is,zelfs de bmw HATERS weten dat:P
dus volgende keer eerst beetje onderzoek doen voor dat je je zelf voor schut zet ok:P
RubenBaeten zegt
@Leone: Zou dat het zijn denk je? Of vind ik het gewoon leuk om fanboys te laten koken? Da’s idd een duistere kant, heb je wel weer gelijk in. :twisted:
Sjaakk zegt
-edit: opzouten, vuile spamhoer-
Emile_Benz zegt
@ Redactie van AutoBlog:
GT300 zegt
de BMW-jochies zijn precies wel snel op hun teentjes getrapt :)
willie zegt
kieperen ze de v10 van een m5/m6 in zo’n trut z4 zijn alle bee em wee fans wild enthousiast. nu gooien ze een corvette v8 in een “dreier” en ineens zitten diezelfde kortzichtige kinkels wat te zeiken over heiligschennis en of het nog wel helemaal in orde is met de gewichtsverdeling.
Bob zegt
@willie .. precies. Als ze er een beamer v8 in hadden gehangen dan had het zo mooi geweest. Opnieuw .. leuke auto hoor .. maar het is nou niet zo dat je een one of a kind model aanpast.
Marcel 16v driver zegt
wel leuk,maar jammer van de m3!!!!
gogogomagazine.com zegt
In godsnaam, waarom?? En dan ook nog een M3 gebruiken voor deze slachtpartij, neem dan 316i’tje en verkoop je M3 aan een liefhebber die wel een S14 motorrevisie kan betalen (en goed bij z’n hoofd is)…
Bob zegt
@gogo .. misschien was de oude motor wel verrot met een gat in het blok?
remco zegt
WAT eindelijk een ECHTE moter in een beier NOU dat vind ik dus echt bull shit
waarom: ten eerste de slechtste moter bouwers van de wereld zijn de amiricanen een 8 liter v10 die net de 400 pk aan kan is triest een 6 liter V8 die getuned is slechts 450 pk levert is ook triest neem het blok van de m5 of m6 is het zelfde is een 5liter v10 iets kleiner maar 2 cilinders meer levert op een 507 pk standaatd paar kleine aanpasingen en je zit over de 600pk..
rij zelf in een m3 met 3.2 6cilinder in lijn met 400+ pk is allen een nieuwe chip+ airbox……………. en dan heb ik het niet eens over weg ligging LOL.
-edit: eerst maar eens ‘motor’ leren spellen-
M_Power zegt
dit is gewoon sadisme!
bmw-330i-touring zegt
beste remco,
Ik ben een groot liefhebber van bmw motoren en koop niet snel anders maar ach man,
er is meer dan puur efficientie… (in mijn nederige opinie) Die LS motoren zijn gewoon weg super lekker. Ik weet niet of je er al eens met gereden hebt maar het is zeker een beleving hoor. Technisch niet het meest hoogstaande maar dat hoeft toch ook niet… ? Ik vind het juist charme hebben dat een motor niet tot het uiterste van zijn componenten is opgevoerd en ‘oldschool’ is. Gewoon lekker smeuig. Als ik het kon betalen zou ik gewoon zon lompe v8 nemen hoor. Boet ik wel wat ‘getoende’ pk s in voor de genialiteit en tevens de lompheid om zon dik blok in een auto te vijzen. Niet dat klinische gedoe allemaal van onze europese motoren.
Voor de wegligging geld hetzelfde, het niet perfecte maakt het toch juist leuk?
Groeten,