Ja, dit vleesgeworden stukje early 90s ‘upward mobility’ staat nog steeds prima voor je deur hoor.
De BMW E30, wat moeten we er nog van zeggen. Nou ja vooruit, tijdelijk neurologe Nicole Kidman reed er een in Days of Thunder. Dat was dan wel een zacht wit exemplaar, in plaats van het strakke ‘Delphin Metallic’ van deze jongen. Een ‘gründliche’ grijstint die een uitmuntende keuze vormde voor de middenmanager van 1990.
Tevens is deze 320i uitgerust met die heerlijke zes-in-lijn die BMW dezer dagen alleen nog toepast in de zwaarst gemotoriseerde ‘Dreiers’ maar destijds ook in het geval van de kleinere badges in het vooronder lag. Vanaf de 320i was je spekkoper.
In tegenstelling tot veel van zijn soortgenoten is deze 320 echter niet per se een strepentrekker. De twaalfklepper produceert slechts 129 pk. Hoewel het wel ‘echte pk’s’ zijn met de 2 kleppen per cilinder, is de auto dan ook nog eens gekoppeld aan een…automaat.
Maar voordat u stopt met lezen, dit heeft ook zijn voordelen. In tegenstelling tot veel van de handgeschakelde broertjes van deze heuse sportsedan is de auto verre van afgetrapt. Sterker nog, gedurende zijn inmiddels ruim 25-jarige bestaan heeft de auto slechts een kleine 50.000 kilometer afgelegd. Al die tijd is ‘ie ook nog eens in onderhoud geweest bij één en dezelfde dealer.
Mocht u trek hebben in simpele dubbele ronde koplampen, een schuine dubbele uitlaat, stijlvolle honingraat wielen en eenvoudig doch elegant Duits design kunt u ‘m bij Gijs Jansen ruilen voor een kleine 13K. De sfeer van begin jaren ’90 herbeleven kan ook gratis met de gallery hieronder.
Toevallig keek ik net op Autoscout naar oude(re) BMW’s voordat ik dit artikel zag. Belachelijke prijzen worden er gevraagd voor ‘gewone’ auto’s, bijvoorbeeld de Z3. Het onderwerp van dit artikel is daar nog een voorbeeld van.
@nidlaobud: Waarom zou je überhaupt zoveel geld uitgeven aan een ‘normale’ auto, terwijl je voor zoveel geld iets kan kopen dat moderner, beter, veiliger en vooral mooier is. Overigens zijn dit woorden van een groot BMW-liefhebber.
@nidlaobud: Tja dat is maar net wat je zoekt. Zelf gaat mijn voorkeur naar oudere auto’s (1980 tot 1999) ook als daily. Veiliger, moderner is niet wat ik zoek en mooi is subjectief. Zo word ik blijer van vierkante jaren 80 bakken. Ook vind ik “beter” discutabel.
@reistje: precies dat heb ik ook. Als je een keer dan een toffe e30 of iets uit diezelfde tijd ziet rijden, kijk je toch even wat langer haha.
@bmwkevin: zeker weten! Zeer mooie wagen dit, tikje jammer van de automaat, maar geen ramp. De E30 begint nu net met het worden van een klassieker heb ik mij laten vertellen. Zelf heb ik er een gekocht omdat het altijd al mijn betaalbare droomwagen was en ik de e36 veel minder mooi vind+een stuk zwaarder is. E46 is dan wel weer mooi.
@nidlaobud: waarom is iets wat moderner is per se beter en vooral mooier? Mooier is een kwestie van smaak, beter is een kwestie van perspectie. oude auto’s zijn vrijwel altijd beter dan nieuwe auto’s, omdat oude auto’s gebouwd zijn om lang mee te gaan, nieuwe auto’s zijn gebouwd om stuk te gaan. Als je zegt betere wegligging oid, dan klopt het.
Veiliger ben ik het overigens wel mee eens, een cadillac uit 1960 legt het af tegen een nieuwe smart, maar menig autoliefhebber heeft daar weinig boodschap aan. Voorzichtiger rijden dan maar..
@uselessguy: niks voorzichtig rijden. Risico voor lief nemen!
@lekbak: ligt ook een beetje aan de auto natuurlijk, mijn kever uit ’69 kan niet anders dan rustig rijden :P
@uselessguy: elke snelheid voelt toch al spectaculair aan. Dus moet je ook niet te snel rijden voor een beetje sensatie
@nidlaobud: een modeltje anno 2016 gaat het nooit tot een youngtimer schoppen, daar is de elektronica de zwakke schakel.
@nidlaobud:
Tgoja, is allemaal niet zo simpel en heeft ook met emotie te maken.
Zo heb ik eind vorig jaar een E30 320i aangeschaft en het is een superauto!
Leuk om mee te rijden en dan het geluid van die 6cilinder.
Toch een heel leuke ervaring en iets wat ik niet meteen terugvind in een normale moderne wagen…
@nidlaobud: Moderner betekent bij mij veiliger en zuiger etc. Maar het echte rijgevoel van een oude auto heeft een moderne auto niet. Bij auto’s van tegenwoordig voelt het bij mij wat gevoelloos en robotachtig aan terwijl je bij een oudere auto wel het gevoel hebt dat er daadwerkelijk een motor bezig is met zn taak uitvoeren. Tegenwoordig heeft elektronica veel mechanica overgenomen en dus een beetje gevoel weggesnoept.
Maar dan nog zou ik geen 12 ruggen stuk slaan voor een auto van 20 jaar oud. Maakt niet uit hoe “nieuw” die ook is. Dan liever eentje van een paar duizend met werk om aan te hobbyen…
@nidlaobud:
Sta mij toe jouw post als volgt te mogen beantwoorden: Je bent nog vrij jong en helemaal gek van alles wat er nieuw op de markt verschijnt. Zo gezegd “een kind van deze tijd”. Dan kan ik je uitspraken heel goed begrijpen en is er beslist niets mis mee.
Met het verstrijken van de tijd kom je echter op een leeftijd terecht waarbij je terug begint te denken aan de dingen, waarvan je ooit in het verleden gedroomd hebt en die toen onbereikbaar voor je waren. En geloof me: Dat gaat sneller dan je nu kunt vermoeden!
Ben je een echte petrolhead of gewoon een zeer enthousiaste autoliefhebber, dan komen er automatisch herinneringen boven aan auto’s, die “vroeger” behoorden tot jouw droomauto’s. En zo ontstaat het verlangen om je vroegere dromen te willen hebben. Het maakt dan niet meer uit of die auto’s voldoen aan de eisen van het “nu”. Je wilt alleen je droom in werkelijkheid beleven. En dat is er de reden van, dat mensen dit soort auto’s willen hebben. Of die het snelste, veiligste, betrouwbaarste, zuinigste of wat dan ook zijn doet er dan niet meer toe. Je wilt er gewoon je droom mee vervullen. Capiche?
@9000cse: Amen
@nidlaobud: Vraag en aanbod , nette youngtimers zijn roofgoed en de liefhebber betaald er graag voor.
@nidlaobud: kwestie van vraag en aanbod, zolang er nog mensen zulke bedragen af willen tikken, zullen de prijzen blijven stijgen.
@nidlaobud: had deze in december nog gezien voor 5950 op autoscout…had hem toch moeten kopen..jammer joh
Echt een auto waar zuinig mee om is gegaan,
Alleen jammer dat het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel onder de olie hebben gezeten…
@moveyourmind: dat is niet van de olie, maar het verkleuren van de coating in de loop der jaren door de hogere temperatuur in de motorruimte. Hebben veel meer blokken (ook andere merken) uit die periode last van.
@erwh: Thanks,
Was ik helemaal vergeten dat ze dat vroeger deden. Tegenwoordig zit je tegen een kunststof afdekplaat aan te kijken..,
Of tegen geoxideerd aluminium, zoals bij mijn auto.
Altijd mooi zo een 6 cilinder
Altijd leuk, autoblog die een Marktplaats wordt?
@Junior540: http://cdn.meme.am/instances/61686379.jpg
Ik hoop ooit nog eens een mooie 325i touring te bezitten in orginele staat natuurlijk. Wat zijn het toch prachtige auto’s.
@autofanaat: Voor circa 20 mille op te halen in Vught: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280840777
@e1000bmw523i: manmanman wat een geld. Ik heb een jaar of 4 geleden een e30 325i dubbel laten rijden door mijn ouweheer die qua opties mooier was en qua conditie ook zeer netjes. Ik had die Nog niet zo lang en had hem gekocht voor 1500 euro ofzo
@papa: ook een touring btw
BMWblog.nl?
-edit: nee, Autoblog.nl. Maar wat was je punt precies?-
@ffw88: Dat is een andere site. Zeer informatief moet ik zeggen. Mede omdat die van mij is.
Echt een prachtig exemplaar (een keer niet verlaagd, zoals ie er hoort uit te zien op non-M modellen). Dit een rariteit. Als ik er 1 zie, dan zit ie vol met optische aftermarket-onderdelen. Jammer dat veel Europese E30’s stoffen bekleding hebben.
@e550: dit is idd mooi om te zien!
Benieuwd of we over een jaar of 25 ook verlekkerd staren naar een 116i met drie-cilinder.. Time will tell.
@e550: niks mis met stoffen bekleding. Kan net zo mooi blijven als leer (mits beide goed onderhouden).
Prachtige auto’s, maar die autobubbel begint nu wel waanzinnige vormen aan te nemen. Ik heb het idee dat je tegenwoordig beter munt verkopen dan kopen, vraag me af of de vraag over vijf jaar nog zo sterk is. Voor bepaalde auto’s natuurlijk wel (waaronder de E30), maar de populariteit van auto’s als investering is nu teveel een trend aan het worden dan dat het een oprechte interesse in het voertuig is, hoe lang houdt dat stand?
13K voor een E30 met een AUTOMAAT.
Geen wonder dat er nog geen 50k op de teller staat…
@Jochempie: Rijd prima hoor een E30 met een automaat, ik heb een 316i met automaat, rijd lekker rustig en je wordt ontzettend lui. Zou echter niet meer een M40 met automaat nemen, mist wel wat koppel om vlug te zijn, maar ik kom prima mee met het overige verkeer. Als je sportief met een E30 wil rijden moet je een handgeschakelde 325i/318iS rijden.
Jammer van de 318is voorspoiler en het rubber lipje achterop. Verder perfect.
@e38ossie: Als je dan toch bezig bent, vervang dan ook even het M-Lenkrad door het standaard vierspaaksstuurwiel of een driespaaks Sportkenkrad zonder M-kleurtjes. ;-)
Automaat en maar 130pk. Ik haak af.
Hij is schitterend, echt waar. Maar doe mij toch maar een 325i met handbak.
13.000 vind ik toch echt te veel, ja het is een zeer nette E30 met weinig kilometers. Maar het is ook slechts een 320i met automaat. En hoe leuk je het ook bent de handbak is geliefder, net als de 2.5L motor. Hij is gewoon niet speciaal genoeg voor de vraagprijs.
Mijn broer heeft een E28 520i automaat. Hoewel dat de 6 in lijn lekker soepel is (de hele auto trouwens). Is de 2liter in combinatie met de ouderwetse automaat niet sportief te noemen. Iets wat veel E30 eigenaren juist zoeken.
@reistje: Hoe leuk je het ook brengt*
Je komt er in ieder geval Rotterdam niet meer mee in….
Prachtig exemplaar, heb hem laatst bij Gijs in het echt bewonderd, zeker veel geld .
Maar aan de andere kant , dit zijn wel zeer nette uniek eenmalige exemplaren.
Gelukkig zijn er liefhebbers die het willen betalen .
@bofkont: Wens gijs ook even succes met de verkoop want dat geld is die auto (hoe mooie staat ook) echt niet waard. Hoogstens de helft!
@tmenges: welkom in de wereld van unieke nette youngtimers , het is duidelijk dat je niet op de hoogte bent van deze markt, de liefhebber betaald er graag voor , vergeet niet dit zijn eenmalige unieke exemplaren, ook dat er meerdere bedrijven actief zijn in het duurdere segment youngtimer business geeft duidelijk aan dat er vraag naar is. Check adressen zoals autohan/autoleitner/500e
@bofkont: knap dat je weet dat ik er geen kijk op heb. Importeer soms samen met mijn vader auto’s uit Duitsland. Niet als bedrijf zijnde maar puur voor hobby, poosje in rijden en dan verkopen. Zoals je in mijn andere reactie kunt zien heeft mijn pa een poos terug zo’n zelfde exemplaar uit Duitsland gehaald met iets meer km’s maar wel met sluitende historie, 1e eigenaar , werkende airco en aantal andere leuke opties. En zowel binnen als buiten in nieuwstaat!Voor 3250 euro. Naar mijn idee is het dus veel te veel geld voor een e30 wat ze hier vragen en het bestaansrecht van dit soort bedrijven is mijns insziens gebaseerd op het feit dat veel mensen bang zijn en geen idee hebben hoe zelf een auto te importeren. Ga zoeken in Duitsland , de zoektocht naar een mooi exemplaar is echt de moeite waard en je kan er echte pareltjes vinden voor relatief weinig geld… Dat weten die youngtimerbedrijven ook en deze auto’s gaan vaak qua prijs flink over de kop!
@tmenges: Kijk dat hebben jullie dan goed gedaan, maar veel mensen/liefhebbers met geld te besteden hebben daar geen zin in, die willen service en dat alles uit handen wordt genomen.
Gezien het aantal bedrijven wat actief is in de markt is hier duidelijk vraag naar.
Ik ben het met je eens dat het realistisch gezien echt veel geld is voor een oude wagen.
Maar je komt bij dit soort bedrijven wel de heel erg unieke nette exemplaren tegen amper nog zijn te vinden, dat heeft absoluut toegevoegde waarde.
Als ik veeel geld had, zou ik hem kopen! Gewoon, puur om hem neer te zetten bij de “rest” in de loods. Schitterende auto
Voor mezelf is dit de allerlaatste der mohanikanen, de allerlaatste echte BMW, licht, lekker reagerend en een perfecte combinatie van alles.
En gewoon een mooi licht karretje om te zien, zeker vergeleken met dat gedrocht dat zijn opvolger is !
Ook de laatste BMW die ik ooit heb gekocht en gereden als 320 zes pitter.
Nu, nu moeten ze er een 16 Liter V22 inhangen met 83 katalysatoren en 34 electromotoren en 47 klapzakken, die schoon aan de haak 2800 kilo weegt zodat je nog net geen rijbewijs C nodig hebt.
En een computercursus voor de i-drive die, tegen de tijd dat de wagen sloopwaardig is, pas wordt begrepen door de berijder.
U rijdt de BMW niet meer, dat doet Robert Bosch GmbH wel voor u samen met Magneti Marelli of Valeo.
Zie de nuance in mijn comment.
@desjonnies: is echt onzin , de 3 serie is nog steeds een rijderswagen bij uitstek, maar idd tegenwoordig zijn ze niet zo puur meer als de E30, en wees eerlijk daar is ook geen vraag meer na, de liefhebber die dit zoekt koopt maar wen E30 ?
@bofkont: een moderne Duitse sedan een rijdenswagen? Komop zeg. Er zijn tegenwoordig nog maar enkele rijders wagens en dat zijn helaas allemaal kleine sportwagentjes of dure sportmachines. De rest is allemaal veel te zwaar en gevoelloos. Vooral Duitse sedans!
@lekbak: 1 en 3 serie zijn nog steeds geweldig sturende wagens.
Trouwens sowieso prachtige wagens staan hier, stuk voor stuk pareltjes ??
@bofkont: Er staat idd ook een blauwe…
Heb een 320i Touring gehad, voor 1000,- gekocht. Zag er niet uit maar wat een sjouwen. Was wel een handbak. Leuke auto! En dit is wel een hele fraaie.
PRACHTIG!
Het kleine broertje van mijn e28..!!!
Mooi ding, maar het leuke ging eraf toen ik zag dat het een automaat was..
Tip van de dag, zoek eens in duitsland! mijn vader heeft 2 jaar geleden een e30 320 automaat uit ’86 op de kop getikt van eerste eigenaar en ook daadwerkelijk van de eerste eigenaar gekocht voor 3250 euro! 90.000 aantoonbare km’s, dealer onderhouden inclusief alle rekeningen , goed werkende airco , electrisch schuifdak en in fantastische staat. Dat ze voor dit exemplaar zo achterlijk veel geld durven te vragen gaat nergens over!! belachelijk zelfs!
Grappig ik kocht in 1993 een 325i automaat met 60.000km in Belgie echt een hele mooie. Ik betaalde daarvoor met invoer 12000,- Gulden.
Met een nieuw kenteken ziet er ook ineens niet meer uit.
waarom altijd dat negatief gedoe ten opzichte van automaten? kan je geen autoliefhebber zijn als je automaat rijdt? ik stoor me mateloos aan deze opmerking! ik ben 19 en heb mijn eigen oldtimer bmw e24 gekocht met al mijn spaargeld. je kan dus moeilijk zeggen dat ik geen autoliefhebber ben. ik vind het heerlijk door bochtige gebieden te rijden, het is heerlijk mijn stuur te voelen en de motor te horen brullen. dat ik nu toevallig liever bezig ben met mijn stuur goed vast te houden dan met een hand te hoeven gebruiken om te schakelen verandert toch niks aan het houden van autorijden? ik vind deze manier veel ontspanner en fijner
Dit moet er wel een zijn uit het laatste productiejaar. De 2- en 4-deurs uitvoeringen van de E30 zijn gebouwd van 1983 TOT 1991. De cabrio bleef nog tot 1993 in productie en de Touring zelfs tot 1994. Het zijn dus in hoofdzaak auto’s uit de 80-er jaren. Maar ze waren voor die tijd echt wel heel bijzonder in vergelijking met de overige merken in die klasse.
Zelf heb ik de 320i in zowel de handgeschakelde versie als de automaat gereden en ik moet zeggen dat de versie met 5-bak toch wel de “leukste” was. Al had hij een nogal beweeglijk kontje. ;-) Maar dat gaf hem juist dat sportieve extra, evenals het feit, dat je hem behoorlijk op toeren moest houden wilde je er echt vlot mee zijn.
Het exemplaar van dit artikel mag op het eerste gezicht dan wel duur worden genoemd, toch geloof ik best, dat -mits de kilometerstand niet al te veel oploopt- dit toch wel een exemplaar is wat in waarde zou kunnen gaan stijgen.
Niet normaal meer wat ze daar tegenwoordig al voor vragen.
Aantal jaar geleden kon je ze nog goedkoop uit italie importeren