Er zijn teveel verschillende motoren. BMW dumpt het motorenaanbod bij het grofvuil.
Er was ooit een tijd dat je bij BMW terecht kon voor de mooiste motoren. Je moest je even een weg slaan door enkele viercilinders te skippen. Vervolgens kwam je uit bij de goddelijke wereld van de zijdezacht lopende zes-in-lijn benzinemotoren, machtige V8-motoren en fluisterstille V12’s.
Het mooie was, er was een hele hoop keuze. Een 320i had een 2.0 zes-in-lijn, een 325i een 2.5 zes-in-lijn. Ook kun je kiezen uit meerdere V8’en. Een 535i voor de persoon die vooral een soepele motor wilde, een 540i voor degene die meer vermogen wenste. Tegenwoordig is alles (op benzine) tot 306 pk een viercilinder. Dat niet alleen, de meeste motoren zijn ‘varianten’ van een bekend blok. Er is een 1.5 driecilinder, 2.0 viercilinder, 3.0 zescilinder, 4.4 achtcilinder en een 6.6 V12. That’s it. Het overgrote deel van wat wij zien in Nederland heeft een van de eerste twee onder de kap.
BMW dumpt motorenaanbod
Maar dat gaan er dus nog minder worden. BMW is er zelf een beetje cryptisch over. Oliver Zipse geeft aan in een persbericht aan dat het aanbod minder complex gaat worden. Want er zullen minder varianten zijn en minder aandrijflijn-opties. Alleen de varianten waar echt animo voor is, zullen blijven. Dit betekent dat de helft van de aandrijflijnen zal komen te vervallen voor 2025. BMW dumpt het motorenaanbod dus op rigoreuze wijze.
Op welke manier dat gaat gebeuren, vertelt Zipse dan weer niet. Het is heel aannemelijk om te denken dat de versies met een verbrandingsmotor minder talrijk zullen zijn. Waarschijnlijk zal BMW gewoon kijken naar de keiharde verkoopcijfers en daar zijn strategie op aanpassen.
Meer PHEV’s en EV’s
Verwacht echter niet dat de geëlektrificeerde BMW’s zullen verdwijnen. Het aantal verkochte volledig elektrische BMW’s nam met 13% toe. Daarbij is sinds kort het aanbod groter dan ooit met auto’s als de BMW iX3 en de iX. Ook de i4 staat in de startblokken. De grootste stijging staat op het conto van plug-in hybride BMW’s, daarvan namen de verkopen met 40% toe.
Het is een aanname, maar de reguliere benzineversies en met name qua diesels zal er flink gesneden gaan worden. Bij veel modellen heeft BMW best veel verschillende dieselversies, soms zelfs meer dan benzine. Je hoeft niet te vrezen voor de M-divisie. Die afdeling draaide zijn beste jaar ooit in 2020. Wel komt er een M-model met plug-in hybride-aandrijving en een volledig elektrische M.
Meer lezen? Dit zijn de fijnste BMW’s zónder M-logo!
frank2b zegt
Volgens mij fabriekt BMW er ook nog een hele reeks leuke motoren voor de motorrijder (tweewielerklasse) bij ….
Dutchdriftking zegt
@frank2b Klopt, toch jammer dat op de oude persplaten maar één GS te zien is.
W115 zegt
@frank2b: mwa de touring bikes en de rr zijn niet verkeerd maar de Japanners hebben simpelweg de beste deals.
dailydriver zegt
@w115: rijdt de politie niet de zware motoren van BMW? Zo ja, zo slecht kunnen ze niet zijn toch?
sirdrinksalotofpetrol zegt
@dailydriver: slecht zijn ze zeker niet, maar wel duuuuuuuuuuur
Benny_Weisz zegt
Een BMW 3er is nog steeds duurder dan een Honda Accoord …… waarom zou het bij motorfietsen anders moeten zijn?
Jetlag zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
camber24 zegt
Die V8 en V12 zullen wel verdwijnen. Misschien de driecilinder ook. Kan je met de vier- en zescilinder veel combineren met een elektromotor erbij a la AMG. De rest kan je wat knijpen, de 318i driecilinder is ook al niet meer, en in grote lijnen een 320/330
edward330d zegt
Niets zo fijn als een 6 in lijn.
750i zegt
Een V!2 is nog fijner.
mashell zegt
Fijn maar primitief vergeleken met een V8, V10, V12 or elektromotor.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: waarom is een 6-in-lijn primitief ivg tot een V8? Soepele loop, geen onbalans. Voor een personenauto veel voordelen lijkt me.
ericc zegt
Zouden beter Zipse dumpen! Hoop wel dat de 3 liter blijft. Ik neem aan dat de V12 verdwijnt daar RR ook richting EV gaat.
Goed_Koopman zegt
Another one bites the dust. Hoogste tijd dat ik een nette atmosferische 991 op de kop tik, zolang de prijzen nog relatief toegankelijk zijn.
retsok zegt
Wel grappig dat alle autofabrikanten momenteel volledig bezig zijn met de overstap van ICE naar elektrisch. Uiteraard gestuurd door onze EU. Echter zijn de elektranetten er nog lang niet klaar voor dat iedereen een elektrische auto gaat eijden. Er zullen heel wat mensen van de koude kermis thuiskomen wanneer ze erachter komen dat ze voorlopig geen laadpaal kunnen plaatsen. Dit zal ongetwijfeld ook in andere landen een probleem zijn. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
willeme zegt
@retsok: valt wel mee. Op zich schijnt het niet zo’n probleem te zijn.
Je zal wel zien dat ze revenue management gaan toepassen. Nog meer dan nu het geval is. Zodat men wat meer gespreid de auto’s gaat laden.
Hier legt Jason Fenske van Engineering Explained het redelijk eenvoudig uit:
https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
retsok zegt
@willeme: in theorie lijkt het mee te vallen. Ik de praktijk kan het tegenvallen. Ik werk voor een netbeheerder en ik zie de problematieken voorbij komen. De netten hebben het nu al zwaar vanwege teruglevering van zonnepanelen. Het regent spanningsklachten nu het zonnetje weer gaat schijnen. Ook zitten veel netten qua capiciteit al aan de max. Hier moet eerst verzwaard gaan worden. Het gaat in ieder geval extreme maatschappelijke kosten met zich mee dragen wanneer de huidige netten verzwaard moeten worden. We hebben het over 1000-en nieuwe stations en 10000-en kilometers nieuwe kabels. Daarnaast heb je ook nog de materialen en de handen nodig welke het uitvoeren. Beide zijn op dit moment al een tekort aan. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen. Uiteindelijk zal het vast goedkomen maar het worden wel interessante tijden.
lekkerdwars zegt
@retsok: zou het niet steeds meer richting huishoudens gaan die zelf stroom opwekken en met thuisbatterijen de peaks eraf gaan shaven. Of eenvoudiger nog de batterijen van 1 of 2 EVs hiervoor gebruiken? Door afbouw saldering gaat opwekking steeds mee gekoppeld worden aan lokaal gebruik en/of opslag. Je kunt overcapaciteit ook nog in warmte omzetten en terugwinnen in de winter. Maw denk dat er genoeg manieren zijn om helemaal van het net onafhankelijk te worden iig voor ruim de helft vd huizen in nl
ericc zegt
@retsok: inderdaad, steden als Brussel, Antwerpen en Rotterdam zijn steden waar de inwoners amper een eigen garage hebben. Gaan ze de voetpaden vol zetten met laadpalen?
mashell zegt
Als je elke 5e dag moet laden, dan moet technisch gezien elke 5e parkeerplaats een laadpaal hebben. Elke 3e om goed af te zijn.
elemento zegt
Half jaar geleden….. bmw gaat niet over EV….. we hebben leuke berichtgeving. Niks klopt meer.
dees zegt
Niet meer dan logisch.
Als een motor niet vaak besteld word dan is het dom om geld te blijven investeren in de productie en ontwikkeling ervan.
Toyota doet dit ook regelmatig, opties die niet vaak genomen worden verdwijnen, Daardoor gaan de kosten omlaag en de productie snelheid neemt toe.
560pk zegt
@dees: …en krijg je grijze eenheidsworst
tjorque zegt
Gewoon een I6 2.0 en een I6 3.0 houden/terugbrengen.
Wat plug-in er op pluggen.
En daarnaast de EV lijn.
Kortom, twee motorblokken en twee types elektromotoren.
Klaar.
e1000bmw zegt
Helaas is dat met het op modulaire opbouw niet te doen.
Hoewel ze bij de motorfietsen nog wel een 1.6 liter 6-in-lijn bieden voor de zwaarste tourfiets.
Hupke zegt
Tja, schuldig,,, wilde uiteraard een 6-cylinder 5-serie met rwd en handbak maar is een 4-cylinder 2.0 diesel g20 met automaat geworden. Niet uit vrije keuze, maar zuiver de roverheid die je dwingt.
civicfk3 zegt
@Hupke: tja ik heb op de valreep een e90 lci 330i met handbak kunnen halen. Zijn in NL nauwelijks te vinden en in DL betaal je er ook genoeg voor. Dit is de laatste bmw met handbak en 6pitter zonder turbo. Een 130i vond ik iets te klein en het blijft de bmw met hangbuikje.