Ook weer even noteren voor de avondjes Scrabble straks rond sinterklaas: downsizen. Uit een kleine motor toch evenveel pk’s halen als uit een groter blok. Daar gebruiken de autofabrikanten dan drukvulling (turbo’s en/ of superchargers) voor. BMW doet het al met het x35i blok, maar gaat het in de toekomst ook doen met viercilinders.
De baas van BMW Amerika, Jimm O’Donnell hierover:
“It will deliver stronger performance in terms of acceleration than the current 6-cylinder, it will deliver lower emissions and will give you better fuel economy; so it is a win, win, win situation. This will be a high tech 4-cylinder engine; obviously turbo charged. We can’t really confirm or deny when it is going to come into the US, or if it is going to come into the US, until after the election and the government makes it clear what is going to be the platform that manufacturers have got to work to.”
Toch doet BMW het helemaal niet zo slecht met de asmotferische zes-in-lijns. De viercilinder 320i doet gemiddeld 6,1 liter per 100 km, de met een B-label getooide zescilinder 325i slechts 7,1 liter per 100 km. Toch is er potentieel, zoals Audi laat zien met de 211 pk sterke A4 2.0 TFSI: die verbruikt gemiddeld 6,6 liter per 100 km en heeft daardoor een A-label.
Mogelijk heeft het aandacht voor het milieu nog grappig zij-effecten voor autoliefhebbers. Veel BMW-liefhebbers snakken naar een betaalbare, lichte en toch sterke viercilinder die in de 1-serie gelepeld zou kunnen worden. Wie weet leiden alle groene ontwikkelingen nog tot een spirituele opvolger van de E30 M3. (via bimmerfile)
Murphmeister zegt
Een turbo viercilinder als opvolger voor de E30 M3? Yeah right….
Piston zegt
… of nog beter een opvolger voor de 2002 turbo !
Laurens zegt
De 2002 zag ik laatst nog staan, zag er echt stoer uit! Een 4 cilinder turbo is misschien niet te vergelijken met een 6 in lijn, maar het wil echt wel vooruit. De 2 liter turbo van de VW GTI of van Audi zal niet verkeerd smaken in een 1-serie denk ik.
Komen er ook bi-turbo’s bij BMW? Weet iemand dat toevallig?
Laurens zegt
@ mezelf
Niet dat VAG motoren aan BMW gaat leveren natuurlijk ;) Maar het punt is duidelijk.. hoop ik.
Maarten zegt
De 123d is toch ook al 4-cilinder bi-turbo (maar dan wel een diesel)
Kawouter zegt
BMW maakt natuurlijk al viercilinder turbo motoren, alleen plakken ze daar een ‘Mini’-sticker op…
johnnyt-jet zegt
Zijn IHI , Getrag , KKK beurgenoteerd ? De aandelen nu kopen !
Antoon zegt
En hoe zit het met de levensduur van al die Turbo-motoren?
Ik zie meer onderdelen die stuk kunnen gaan en meer stress voor de draaiende delen.
Geweldig voor het milieu dat we minder brandstof gebruiken, maar als ik eerder een nieuwe auto moet kopen, denk ik dat we het idee van milieubewust een beetje voorbij schieten.
Majinstar zegt
Bmw onwaardig.
ibexx930 zegt
Er wordt een ding ‘overgeslagen’, koppel en dan met name onderin.
Hans zegt
Waarom koppelen heel veel mensen een milieulabel aan het verbuik van een auto. Een milieulabel zegt iets over de uitstoot van een auto binnen de klasse waarin deze auto valt. Het verbruik heeft er niets mee te maken. :p
Maare om terug te komen op BMW, erg jammer dat 4-cilinder verhaal. Ik hoor liever de 6-cilinder goed hard brullen. We zullen zien wat de toekomst ons brengt.
mashell zegt
“Veel BMW-liefhebbers snakken naar een betaalbare, lichte en toch sterke viercilinder die in de 1-serie gelepeld zou kunnen worden.”
Tada: voor hen is er de 116i met 122pk dat is veel meer dan een Golf 1.6 102pk. ;-) Feit is dat BMW een beetje in haar hemdje gezet is door de 1.4 TSI motoren van VW. En dat kan de motorbouwer natuurlijk niet over haar kant laten gaan.
“Ik zie meer onderdelen die stuk kunnen gaan en meer stress voor de draaiende delen.”
Huh, we ruilen 2 cilinders met 4 kleppen per stuk in voor 1 turbo, het aantal bewegende onderdelen gaat dus naar beneden.
Peer zegt
@Hans
Ben jij thuis bezig met een motor ontwikkelen die liters benzine zuipt, maar geen CO2 uitstoot? Veel succes.
Demoniac zegt
Majinstar: de 2002 Turbo is een van de meest legendarische BMW’s, die had ook een viercilinder turboblok. En waarschijnlijk heb je nooit in een 335i gereden, juist door die 2 turbo’s heeft dat ding een gigantisch koppel al bij 1300 toeren, dat rijdt echt heerlijk!
Neo Veloci zegt
Ik haaaaaaaaaat het geluid van 4 cilinders, turbo of geen turbo!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, dus nu gaat ook BMW Saab achterna…
Zo kun je maar weer zien dat Saab zo’n 30 jaar voorloopt op de rest: ‘downsizen’ staat letterlijk vermeldt in Saab-brochures uit de ’70’s!!
En Saab is de Turbo als concept gedurende al die tijd trouw gebleven. En dat kunnen niet veel merken zeggen! Ere wie ere toekomt!
papa zegt
BMW viercilinders zijn over het algemeen troep… waar de 6 cilinders bijzonder goed zijn zijn de 4 cilinders zeeer matig.
BlueVFRank zegt
Wat hans zegt zit zeker een kern van waarheid in. Ik verdiep me regelmatig in motoren van motorfietsen en rollenbanken en om aan de strengste toekomstige emissie eisen te voldoen verzuipen ze ze eigenlijk in de benzine waardoor bepaalde waarde lager uitvallen. Vervolgens staan ze op andere punten (weer voor andere keuringseisen) weer zo mager dat je kans op motorschade hebt.
Dit zie je ook bij apk keuringen, even de auto zo mager mogelijk afstellen om door de keuring te komen en dan weer terug naar een normale waarde.
Bovenstaande even bewust zo simpel mogelijk gehouden
Snuf zegt
@ Antoon
je hebt een punt, de thermische stress op de onderdelen, mn kleppen, zal toe nemen. Daarnaast zal de smering en het smeermiddel van topkwaliteit moeten zijn om een goede levensduur te kunnen garanderen (zeker voor de turbo).
Wat helpt, is dat het top-vermogen zelden langdurig wordt aangesproken en daarmee de gemiddelde thermische belasting toch binnen de perken blijft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Snuf: ze kunnen ook gewoon motoren kopen bij Saab…
Staat (toevallig samen met BMW!) op nummer 1 in een recent betrouwbaarheidsonderzoek van LeasePlan.
En is al jaren bekend dat ze niet stuk te krijgen zijn!
realist zegt
http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/saab9x/flashdetect.html
saab zou bij volgend model uitkomen met een 1,4L MET 200PK en 280NM
Laurens zegt
Op zich lijkt een 4 cylinder turbo toch wel te werken ten opzichte van een 6:
Audi TTS 1:11,1
Nissan 350Z 1:7,8
Porsche Cayman 1:8,5
(Testverbruik, bron: Autoweek nr 37)
De drie auto’s hebben ongeveer gelijksoortige vermogens en prestaties.
Denk dat de 4 cylinder met name bij deellast een veel hoger rendement heeft, onder andere door minder mechanische weerstand.
Geluid is natuurlijk wel minder. 12 cylinders wordt 8, 8 wordt 6, 6 wordt 4, en 4? Gelukkig blijven er klassiekers!
M-lover zegt
een remake van oude modellen is in… laat die 2002-turbo 2008 maar komen hoor!
Snuf zegt
de VAG motoren zijn wel verder doorontwikkeld: 140pk (of meer) uit een 1.4 TFSI zijn waarden die Saab nog niet kan bieden, tenminste voor een auto voor jan modaal.
Goed om te horen dat de turbo motoren van Saab betrouwbaar zijn!
dj_raoul zegt
@BlueVFrank
Hoe moet ik me dat voorstellen dan? Die ‘verzopen’ motoren stoten dan CO uit in plaats van CO2, om aan de emissie-eis voor CO2 te voldoen??
Want de wet van massabehoud en een simpele reactievergelijking leren ons dat een kilo brandstof + O2 bij volledige verbranding een te berekenen massa CO2 + H2O oplevert. Volgens mij is er dus wel degelijk een rechtstreeks verband tussen brandstofverbruik en CO2 uitstoot…
StNectaire zegt
@ dj-raoul
Als je een motor ‘magerder’ laat lopen, stijgt de verbrandingstemperatuur en ontstaan er verschillende stikstofverbindingen, zogenaamde NOx. De emissie-eisen voor NOx zijn ‘strenger’ dan die voor CO of CO2, dus is het belangrijk voor de APK niet op een te mager mengsel af te stellen.
Als er een echt effectieve NOx katalysator ontwikkeld zou worden, kunnen de verbrandingstemperaturen en dus ook het rendement van de motor omhoog en dus het verbruik omlaag.
Jan C. zegt
wouter, ik maar mensen dat ze al viercylinderturbo’s hadden… en over downsizen gesproken die noemen ze dan ook Mini…
Jan C. zegt
over voltooid deelwoord (zijn twee woorden) gesproken: Ik denk dat wouter de titel bedoelde als “BMW bouwt ook kleinere motoren”, dus dat downsizet het werkwoord is.
CSL zegt
@papa
Heeft daarom BMW steeds daarom met de 2liter 280pk de WTCC gewonnen?
Ik zou zeggen laat maar zeker komen. Aangezien ik bijna zeker weet dat ze met een twinturbo komen op die viercilinders!
Die maximale koppel van de 335i bij bijna stationeer draaiende motor is geen grap.
v8x zegt
de 4 cylinder turbomotoren van BMW zijn niet door BMW gemaakt. Dus nee ze hebben nog geen 4 cylinder benzine turbomotoren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Snuf: Dat klopt in absolute zin wel, maar relatief niet: 2.0 Turbo met 255pk is iets meer pk’s per liter.
Om over getunede auto’s nog maar te zwijgen!
Gebeurt veel bij die gekke Zweden: 2.0 Turbo met 800 pk enzo…
BMW M3 E30 zegt
Altijd welkom een hitzige 4-cilinder van BMW, maar een opvolger van de M3 E30 zoals ik heb zal het helaas wel niet opleveren
R4c zegt
@csl ja en ook daar worden ze nu voorbij gegaan door VAG :)
Tommy zegt
Wienig nieuws aan de horizon, dit zag iedereen al aankomen. Turbomotoren zijn helemaal niet verkeerd, veel koppel bij lage toerentallen! Snap niet waarom ze er zo lang over doen, lepel die 1 en 3 serie vol met turboblokken en moet je is kijken hoe snel de klanten komen!
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Opvolger M3 e30 lijkt me een beetje vergezocht. Maar een potentiele opvolger van de 2002 turbo lijkt mij eerder een mogelijkheid. Wel heel gaaf dat BMW nu komt met turbocharged 4 cilinder motoren! ”werd wel een beetje tijd ook”. Maargoed, het lijkt mij super om in de toekomst ooit is een nieuwe 320i turbo aan te gaan schaffen. Keep up the good work BMW!
@ CSL: Twinturbo 4 cilinders zou helemaal geweldig zijn. Die productie 4 cilinder motoren van BMW vind ik persoonlijk zelf wel erg matig inderdaad ”prestatie gewijs gezien”. Maar mensen zien die motoren verkeerd want de 4 cilinder motoren van BMW zijn puur en alleen ontwikkeld om zuinig te rijden en toch BMW te kunnen rijden voor relatief weinig geld en ze zijn niet voor high performance ontwikkeld. Laten we ook niet voorbij gaan aan de geschiedenis van de BMW 4 cilinder motoren. 1.5i turbocharged 4 cilinder formula 1 motor met +/- 1250pk. Dus het bewijs is er dat BMW snelle 4 cilinder motoren kan bouwen.
floryn zegt
eindelijk eindelijk. Als je 210 pk uit een 2.0 blok kunt halen met een overall verbruik van 8,0/100 denk ik dat je goed bezig bent.
laat die milieuwetgeving maar lekker scherp blijven. Dan gaat het tenminste wat sneller met de technologische ontwikkelingen.
jampa zegt
dit is helaas weer een slag die de treehuggers hebben gewonnen! Hoelang gaat deze onzin nog door, wanneer ziet iedereen in dat dit soort ontwikkelingen geinspireert zijn door vieze vuile hybriderijdende treehuggende hippies!! Wanneer wordt de wereld weer wakker en gaan we weer motoren bouwen zoals ze bedoeld zijn, groot, onzuinig, veel geluid, groter en groter! Het is natuurlijk enorm knap en leuk om uit een 4 cilinder net zoveel pk’s te pakken etc etc, maar dan is alle lol eraf, we missen de heerlijke roffel die een v8 of een v10 en zelfs een v6 maakt, soms gaat het niet om de prestaties, het gaat ook om het geluid en alles erom heen!! laten we dit niet vergeten en weer auto’s gaan maken die bruut zijn, niet auto’s die er bruut uitzien maar waar je, als je de motorkap openmaakt, nog zee-en van niet benutte motorruimte hebt!
SimonMc zegt
Waarom schrijft iedereen hier cylinder?Het is CILINDER
CSL zegt
@Junior (BMW Liefhebber)
Bij BMW kunnen ze heus wel een 2liter cilinder maken over de 200pk en 200nm zonder enige turbo e.d.. Dat is appeltje eitje voor hun. Maar dan heb je wel een hoogtoerige motor waar je veel geld voor moet neerleggen. Waar ze hier denk ik willen scoren is in het kleinste segment. Dus die 1.6liter wat nu 122pk levers om die een boost te geven naar 170pk ofzo.
Het grappige is dat BMW nu al hele goeie 4cilinders maakt die zeer goed presteren en samen met efficent dynamics nog eens stuk zuinig zijn geworden.
Neem bijvoorbeeld de 120i, 170pk/210nm en 7.7sec naar de 100!!
Dat zijn bijna Golf GTI prestaties en nou niet bepaald traag te noemen! En die 1 op 15.6 verbruik is ook zeer mooi meegenomen toch!
Maar ik denk dat in der loop van jaren alle BMW’s twinturbo’s gaan krijgen!
Ik geloof dat de Nieuwe X6 ook alleen met turbo’s verkrijgbaar is!
danny zegt
De schitterende 6-in-lijn van BMW is langzaam aan het uitsterven , het begon al met de M3 die nu een V8 is ( downsizing zei je ? ) en nu volgt de rest
heel spijtig lijkt me zo
herke zegt
@ danny
schraf er dus maar snel 1 aan, want het word een verzamel item!
Emmanuel zegt
@CSL
“Dat zijn bijna Golf GTI prestaties en nou niet bepaald traag te noemen!”
Inderdaad, maar dan stelt zich de vraag: waarom zou je 5000€ meer neertellen voor een auto met *bijna* even goede prestaties, *bijna* even veel ruimte, *bijna* even goede uitrusting? En 70nm koppel is toch wel redelijk wat verschil.
Laurens zegt
@ Jampa
Volgens mij wilt iedereen wel op Autoblog een huilend, brullend, roffelend of wat dan ook voor een gigantische motor in z’n auto. De 4-cilinder zal nooit tot de verbeelding spreken zoals een V8, V10, of V12 dat doet, misschien ook wel een V6.
Maar met de Nederlandsche benzineprijzen moet je toch een flinke portemonnee hebben wil je dat kunnen bekostigen.
Persoonlijk vind ik het VW GTI mk5-blok erg goed, het is sterk genoeg en zuipt niet, zeker als je jezelf een beetje kunt inhouden.
Maar vergeleken met een 6 in lijn zoals in de E46 320i, is het een heel andere rijervaring. Ik vind het allebei prima eerlijk gezegd. Punt is dat de 4 cilinder gewoonweg minder verbruikt, en dat criterium telt vandaag de dag (te) zwaar.
Laurens zegt
6 lijn dan toch, qua verbeelding!
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
@ Emmanuel,
ik denk dat het hier niet om geld gaat.. gelijk heb je wel maar daar gaat het niet om.
CSL zegt
@Emmanuel
Ik begrijp het niet hellemaal. Bedoel je waarom je 5000 euro meer voor de BMW betaald?
Als je dat bedoel heb je het ten eerste mis. Want de GTI is pas net in prijs verlaagd. En was daarvoor gewoon duurder. De 120i is geloof ik 31000.
En je rijdt natuurlijk een BMW met die heerlijke wegligging en achterwielaandrijving. Desondanks is hij lichter dan de GOLF!
wilco zegt
@ CSL, VW en lichte auto s gaat ook niet samen.
Toch zou ik het een misser vinden als de 6 in lijn eruit gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat het zover niet komt. Ik denk alleen dat het viercilinder gamma groter wordt, de 1 serie zal denk ik geen 6 cilinder meer krijgen in de toekomst, de 3 zal alleen grootste blokken als 6 cilinder houden (de opvolger van de M3 zal geen V8 hebben wedt ik, maar een 6 in lijn).
tim zegt
4 cilinderturbo,s zijn op dit moment een hot item,volgens de in mijn ogen veelts te conservative autofabrikanten ,die nu pas het ,, licht zien,,deze trend had al veel eerder op gang kunnen komen,maar een boer vreet alleen wat hij kent.!!! daarmee doel ik op de consument,die dacht dat turbo motoren onderheviger waren aan slijtage,het tegendeel is waar(ik)rij in een oude saab 9000 turbo fpt met meer dan 3 ton welke nog niet uit elkaar is geweest en rijd als een beest.golfje bmw 330i ,geen probleem.dus het moreel van het verhaal????????????.