Het is zowaar een koopje te noemen?
Het regent pijpenstelen, dus lopen er meerdere mannen in regenjassen buiten, op dit moment. Eentje daarvan bleek standaard deze al aan te hebben, want deze man in regenjas kwam langs de redactie van Autoblog om een primeur door te geven. In dit geval gaat het om de prijzen van de BMW M8 Gran Coupé.
Daarbij doet de Duitse autobouwer iets raars. Want waar de Gran Coupé een 200mm langere wielbasis én meer deuren en stoelen heeft, is de prijs niet veel hoger, integendeel zelfs. Want waar de M8 Coupé 203.297 euro kost, heb je voor de Gran Coupé ‘slechts’ 203.116 euro nodig. Ja, dat leest u goed, het topmodel kost 181 euro minder dan het kleinere broertje. Let wel: de M8 Gran Coupé is pas vanaf april volgend jaar te koop, misschien krijgt de Coupé dan ook tegen die tijd een prijsverlaging. Ter vergelijking: de M6 Gran Coupé, de spirituele voorloper van de M8, kostte vierduizend euro meer dan de tweedeurs Coupé.
Nou, wat krijg je voor die ruime twee ton? De M8 Gran Coupé krijgt standaard een 4.4-liter biturbo V8 met een achttraps M Steptronic-automaat, M xDrive en een actief M-differentieel. De motor levert 600 pk en 750 NM aan trekkracht. Daarmee moet de M8 Gran Coupé in 3,3 seconden de 100 km/u kunnen aantikken. Ten opzichte van de reguliere M8 Coupé krijgt deze goedkopere versie twee extra deuren, een derde zitplaats op de achterbank en de eerder genoemde langere wielbasis.
Wie nog 17.000 euro extra wil uitgeven voor iets meer vermogen kan voor de M8 Competition Gran Coupé gaan, deze kost 220.116 euro. Ook hier geldt dat dit 181 euro minder is dan de huidige prijs van de M8 Competition Coupé. De M8 Gran Coupé Competition beschikt over 625 pk onder de kap en tikt de 100 km/u in 3,2 seconden aan. Wie een M8 Competition Coupé koopt krijgt een M Sport-uitlaatsysteem, 20” lichtmetalen velgen, volleder Merion/alcantara bekleding en een andere afwerking voor de raamstijlen. Vermoedelijk gaat dit ook gelden voor de Gran Coupé-versie.
Concurrenten
Om te beginnen bij Porsche, voor de prijs van de Gran Coupé kan je daar nét geen Panamera Turbo kopen. Daar is namelijk 211.400 euro voor nodig. De Panamera is daarnaast net een stukje trager dan de M8 Gran Coupé van de automaker uit München, met 550 pk duurt het 3,8 seconden om de 100 km/u aan te tikken.
Voor de Competition Gran Coupé lijkt de Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-door Coupé de meest geschikte concurrent, want deze kost 224.862 euro. Deze wint met 640 pk de pk-wedloop, ook al heeft het met een 4.0-liter V8 wel een kleinere motor dan de M8. De nul-naar-honderd-tijd is bij beide auto’s gelijk.
bitd zegt
Mooier dan de coupe.
nelis88 zegt
Kwam gisteren weer een M8 tegen op de snelweg, wat een gedrocht van de achterkant. Die uitstulpingen rondom de uitlaten, zum kotzen! Enorm buiten proportie. Even later die nieuwe 3 serie gezien, zelfde laken een pak, trekt de hele auto uit model.
bischero zegt
Ben toch vaak een grotere fan van BMW, maar wat is hiermee vergeleken de Panamera toch een mooie auto
dennisn52b30 zegt
@bischero: Eens! Maar wel bizarre uitspraak dat het nageslacht van de schijtende hond MOOIER is dan de M8 ? Zegt wat over designrichting die BMW is ingeslagen..
hondema80 zegt
Prachtig apparaat. 2 hybrideturbos erop en je hebt een raket
Dutchdriftking zegt
Deze, de AMG GT, of de RS7? Lastig….
tjorque zegt
Geweldig! Kan je twee keer mee gaan tanken… en misschien wel 400km verder rijden voor hetzelfde budget!
stalensnuitje zegt
@tjorque: waar haal jij 2x 80L priemiejum benzine voor 181 euro? ?
sre46 zegt
@stalensnuitje: Ja idd, dat adres wil ik dan ook wel hebben.
scrmeagle zegt
Voor de meeste van ons zullen het papieren getallen blijven.
mrrallycross zegt
@scrmeagle: hoop het wel. 2 ton afrekenen in 2 euromunten is niet zo praktisch.
smex zegt
Ik zou toch voor een RS7. De AMG GT staat onderaan het lijstje, die is gedesigned als een regenboog.
borgmonster zegt
Goh, ik dacht dat er MB competition op dat logo stond… :/
dolledries zegt
Japanse Hot Wheels creatie. Niet mooi
bernoulli zegt
Liggen de nettoprijzen ook zo dicht bij elkaar? Of wordt het verschil door de BPM bepaald?
joki zegt
Die AMG vind ik echt niet gelukt, maar een Panamera zou ik er toch niet voor laten staan…
chiliconmini zegt
*In 3,3 seconden op de maximale snelheid van de Nederlandse autowegen
dwfc zegt
@chiliconmini: Dit is nu de norm in NL ! Ik lees in de Telegraaf dat 32 % afkomstig is uit het buitenland ?! Waarschijnlijk het Ruhrgebied. Jongens toch, wat een maatregel. kan men nu echt niet ergens anders op reduceren …. Tegen 100 de camions voorbij rijden … pffff
mashell zegt
Een echte coupe is toch altijd dan de sedan waarop deze gebaseerd is? Zelfs als de sedan later op de markt komt. En de coupe is wellicht visueel wat zwaar maar wel mooier dan deze sedan.
pindakoning zegt
200k voor de opvolger van de M6, dat vind ik te gek (negatief bedoeld ?)
RobUSA zegt
Vind dat de Camry mooier is van achteren, BMW heeft over de gehele line up gefaald qua achterkant trouwens lijkt meer op een ricer dan ooit.
bassx zegt
Vind de 8-serie coupe een prachtige auto. Deze Gran-Coupe verlaagt zich tot z’n concurrentie en is daarmee meteen even lelijk geworden.
ouwedibbes83 zegt
Zou de prijs in NL mss met de CO2 uitstoot te maken hebben die gunstiger is voor langere voertuigen? De Cw-waarde wordt dacht ik positief beïnvloed door een langere daklijn, ergo deze GC stoot minder uit en kost daardoor iets minder…
emping zegt
Geweldige bak, zeker in dat paars.
kminne zegt
Gran Sedan zullen ze bedoelen. Met een coupé heeft dit niets te maken.
steelfighter zegt
Kijk in nu naar een Kia Stinger???
azuli zegt
Echt een mooi ding de M8 Grand Coupé Competition. My God wat die Mercedes lelijk zeg. Die ziet eruit als een volgevreten varken. Maar goed smaken verschillen:)