Puristen gaan huilen, dat weet ik nu al. BMW gaat namelijk bij het ontwerpen van hun nieuwe modellen een aantal karakteristieke kenmerken laten vervallen. En dan heb ik het niet alleen over de achterwielaandrijving!
Vanaf 2013 zullen we er echt aan moeten geloven. In dat jaar komen de eerste voorwiel aangedreven modellen (de zogenaamde 0-serie) van BMW op de markt. Het gaat om de nieuwe instapmodellen, waaronder een compacte MPV, een roadster en een kleine crossover. Bij de crossover is niet alleen de voorwielaandrijving een noviteit die de fanboys aan het huilen gaat maken, er gaan ook een aantal karakteristieke designeigenschappen vervallen.
Zo zal de voor BMW zo karakteristieke doorlopende schouderlijn niet te vinden zijn op het nieuwe model, maar erger nog: de Hofmeister knik komt te vervallen. De Hofmeister knik is het typerende knikje in de achterste zijruiten dat tot nu toe op elke BMW te vinden was. Jammer, want het zijn juist karakteristieke eigenschappen die komen te vervallen terwijl het lastig is een goede reden te bedenken voor deze veranderingen. What’s next? De nieren? De dubbele ronde koplampen? Ander logo misschien? Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Verloochent BMW haar afkomst of moet BMW dit soort karakteristieke eigenschappen laten varen?
Qasim zegt
Lol, wat jammer nou
Peter zegt
@Qasim:
Je kunt echt precies zien aan deze reacties, wat voor een soort mensen hier veel op ab zitten, jongetjes in de pubertijd, en die denken dat je zowat je hele leven drift..
echt heel zielig,
maar heel verstandig bmw!
jimmy zegt
@Peter: Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Mensen: je drift NOOIT. Achterwielaandriving is NIET leuker.
xilver zegt
@jimmy: Idd… 3/4 hier heeft zelfs geen wagen… laat staan dat ze iets kunnen zeggen van RWD… Ik heb nu een RWD Mercedes… daarvoor had ik een FWD Opel… Het maakt echt niet zoveel uit, met dat verschil dat je in de winter met de Opel kan vertrekken, terwijl me Mercedes ter plekke blijft draaien.
Technisch verandering vind ik niet erg, het kan enkel maar beteren zelfs als moet RWD FWD gaan vervangen. Karakteristieke kenmerken zoals die Hofmeister of de BMW-kidneys veranderen, dat vind ik wel spijtig. Het karakteristieke van het merk verdwijnt hierdoor…
BananaMan zegt
@peter, jimmy & xilver: Een echte sportieve rijder zou dit nooit zeggen en altijd gaan voor een auto met RWD. En nee ik ben geen puber… Ik heb zelf 3 autos, allen met RWD.
Als je regelmatig op circuits rijdt wil je gewoon een auto waarbij er geen aandrijvingsinvloeden zijn die het stuurgedrag beinvloeden, dat is het meest puur. Dat je daarnaast een beetje kan oversturen is leuk meegenomen.
Ik zou het heel erg jammer vinden als BMW zou stoppen met RWD, want het was nu de enige fabrikant die ik kon bedenken die aan het eisenpakket voldeed dat ik had voor mijn auto (>300pk, achterwielaandrijving, comfort en handgeschakelde bak)
xilver zegt
@BananaMan: Mercedes vielleicht? C AMG… Achterwielaandrijving, 300pk +, handgeschakeld en genoeg comfort om naar huis te schrijven.
Als je er inderdaad een hobby op nahoudt dan raad ik zoals je zegt ten sterkste aan om RWD’s te blijven kopen. Ik zou ook graag met een RWD rijden op een track. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, is dat 98% van de mensen nog nooit op een track heeft gereden, dus dan maakt het ook niet zo veel uit
Bart_V zegt
@xilver: Ow sinds wanneer maakt mercedes AMG een handbak op de C?
AMG is alleen maar met automaten verkrijgbaar
Ik ben geen fan van duitse auto’s maar BMW scoort geen +punten met het vervallen van sommige design elementen
xilver zegt
@Bart_V: oh my bad dan. Ik dacht dat de C AMG een handgeschakelde was (of toch met peddels).
peter zegt
@Peter: RWD is niet alleen om te driften. Ik (30) vind dit in elk geval enorm zonde. Vooral ook dat ze een MPV gaan bouwen. Kon dat dan niet onder de mini merknaam. Zonde. Zo maak je je merk kapot.
raul8711 zegt
Laat ze dan inderdaad ook gelijk een ander logo voeren voor deze budget modellen. Dat ze van de achterwielaandrijving afstappen bij een kleine stadsauto dat snap ik nog overigens nog wel.
Foramen zegt
@raul8711: Mini heet dat geloof ik..
Stopwearingpants zegt
dan koop je toch gewoon een ouder model als het je niet aanstaat
Nijntje_ zegt
Ze zouden beter een klein merk oprichten… Ik vraag me nu eigenlijk af, heeft de Mercedes A / B wél rwd?
Zjonnie zegt
@Nijntje_: A klasse sowieso niet, die heeft FWD, Bij de B klasse DENK! ik dat die wel RWD aangedreven is
Ramon zegt
@Zjonnie: Nee, B-Klasse is ook FWD ;)
robbie zegt
@Zjonnie & @Nijntje_ De A-Klasse & B-Klasse staan allebei op hetzelfde platform en hebben dus ook allebei FWD.
Nijntje_ zegt
@robbie: Thx!
Nuja.. opzich maakt het mij niet zoveel uit wat ze ermee, doen zolang alles van de 1 tot de 7 van de A tot de Z maar RWD heeft. Die 0 Serie doet er dan niet toe, das voor de schoon cijferkes in de boekjes laten we dan zeggen
J. zegt
Ach..de X1 en X3 hebben toch ook niet echt een hofmeisterknikje..
Of wel? Zoja, dan vind ik het er echt niet uitzien.
oli4k zegt
Gaan ze ze nu ook in Korea laten fabriceren? Nog een reden erbij om zuinig te zijn op mijn E30.
Atenza zegt
Ik vind de derde zijruit bij de X1 en X3 ook al niet zo geweldig. Dan zien BMW’s er maar hetzelfde uit maar een hofmeisterknik hoort gewoon op een BMW. Hopelijk maken ze een submerkje van die FWD mini’s
AMGJunk zegt
Dom, ze veranderen het hele imago van BMW en zullen daar de eerste jaren wel last van hebben denk ik. Vooral omdat men slecht kan beoordelen wat voor auto’s het nou zijn. (sportief en stoer of een nietszeggend allemands vriendje? ala golf)
JamesBond007 zegt
Het eerste dat in me opkwam was:
Net als volkswagen, een auto voor ieder wat wils.
Jammer..
AJ zegt
De mooiste bmw’s zijn toch al gemaakt. :)
Zjonnie zegt
@AJ: +1
Bohica zegt
@oli4k
Ik zou ook zuinig zijn op me oude autotron troep.
Beetje in de eighties blijven hangen.
Koop gewoon een fatsoenlijk model als een E46
Miguel zegt
@Bohica: Duidelijk dat jij nog nooit met een E30 gereden hebt! Ikzelf rijdt ook E30, en geloof mij, als ik wil kan ook een mooie zuinige tweedehands E46 kopen hoor, maar dat doe ik niet, niets kan tippen aan het karakter van een E30!!
Een E30 troep noemen is duidelijk een reactie voor iemand die er NIETS van kent! Probeer eens een ritje te scoren in een E30, en we zullen eens praten na dat ritje, je zou niet de eerste zijn die met een big smile uitstapt!
OT: Jammer dat BMW nogmaals moet veranderen, BMW is niet meer wat het geweest is (prè-Bangle tijden). Ze waren toch al minder goed bezig imo, de laatste 5 jaar, nu gaan ze het nog meer kapot helpen …
Miguel zegt
@Bohica: Duidelijk dat jij nog nooit met een E30 gereden hebt! Ikzelf rijdt ook E30, en geloof mij, als ik wil kan ook een mooie zuinige tweedehands E46 kopen hoor, maar dat doe ik niet, niets kan tippen aan het karakter van een E30!!
Een E30 troep noemen is duidelijk een reactie voor iemand die er NIETS van kent! Probeer eens een ritje te scoren in een E30, en we zullen eens praten na dat ritje, je zou niet de eerste zijn die met een big smile uitstapt!
OT: Jammer dat BMW nogmaals moet veranderen, BMW is niet meer wat het geweest is (prè-Bangle tijden). Ze waren toch al minder goed bezig imo, de laatste 5 jaar, nu gaan ze het nog meer kapot helpen …
K. zegt
@Bohica:
Wat rijd jij dan?
robert-123 zegt
@K.: E30 zegt ie toch?
Alwood zegt
Juist, laten we een succesvol karakteristiek merk nemen en dit compleet ombouwen tot het volgende identiteit-loze volume-model. Echt supergoeie beslissing!
de sjonnies zegt
@Alwood:
Succes vermoord zichzelf
dirk zegt
FWD is minsten zo leuk als RWD als het goed gemaakt is zoals bij PSA.
Het gezever over ideale gewichtsverdeling is allen op circuit van toepassing en dan nog.
Met een ordinaire 320 D maakt het niet uit welke wielen aangedreven worden want met een krat bier in de koffer en je schoonmoeder op de achterbank klopt de gewichtsverdeling al niet meer.
Cantago zegt
@dirk: FWD net zo leuk? dan vergis je je behoorlijk! Naar grip zoekende voorbandjes of een uitbrekende achterkant? Ik weet wel wat ik wil! En het is geen fwd;)
Alwood zegt
@dirk: ja leuk man. op de voor wielen wegschuiven als je te stevig een bocht uit accelereert. al het gewicht op je aandrijvende wielen kwijt zijn als je te enthousiast wegtrekt bij het stoplicht. totaal niet meer kunnen sturen als je aandrijvende wielen gaan glijden. leuk!
Jimmie zegt
@Alwood: meeste rwd auto’s schuiven ook op de voorwielen als ze stevig accelereren in een bocht. Een goed gebalanceerde (sportieve) fwd auto verliest niet al z’n gewicht op de voorwielen bij het accelereren. Met een rwd kan je ook totaal niet sturen als je voorwielen aan het glijden zijn (tuurlijk met een dot gas kan je de hoek veranderen, maar een gemiddeld persoon drift niet op de openbare weg) en de oplossing is natuurlijk bij beide aandrijfmethoden lichtjes remmen om het gewicht naar voren te gooien zodat de voorwielen weer grip vinden.
Tuurlijk met rwd kun je leuk spelen, maar tot een pk of 200 is een fwd in zo’n beetje elke situatie de betere auto. Maar sommige lui zijn zo gebrainwashed door BMW marketing :)
Pjotr zegt
@Jimmie: Ik heb 2 auto’s, allebei rond de 150pk, eentje RWD en eentje FWD. Ik weet wel welke er beter de bocht uit accelereert en dat is niet die met FWD. Als je met een RWD auto over je voorwielen glijdt, ben je gewoon te hard de bocht ingegaan.
Jimmie zegt
@Pjotr: als ik moet gokken is de ene een MX-5 en de ander een ‘burgerbak’?
Dat is nooit een echt eerlijke vergelijking natuurlijk. Maar stel in het geval van een MX-5 als die met fwd geleverd zou zijn. Zou die nou daadwerkelijk slechter rijden?
Ongetwijfeld niet, tuurlijk minder speels als je net even een lichte slide wil maken door teveel gas te geven.
Maar qua performance (behalve 0-100) zal de fwd auto sneller zijn op dingen als circuit en al helemaal op slechte ondergronden (zand, vuil en water etc.).
Pjotr zegt
@Jimmie: Net andersom, Alfa Spider (fwd) en Alfa 75.
Barryyy zegt
@Jimmie:
BTW Jimmie, bij beide is gasloslaten of verminderen van gasgeven soms al voldoende om weer grip te hebben. In mijn Seat Ibiza Sport is t leuk om af en toe een beetje te power-sliden (FWD kan niet driften). Gas loslaten en precies je achterkant laten uitbreken dat ie net de stoep niet raakt is zeer vermakelijk (wel gevaarlijk bij nat wegdek)
Jimmie zegt
@Barryyy: met lichtjes remmen bedoelde ik min of meer ook gas loslaten (of redelijk verminderen), net als een dotje remmen ook behoorlijk kan helpen (kan wel gevaarlijk zijn met gladde ondergrond)
Verder heb je gelijk natuurlijk. Ik zou niet graag met m’n velgen naar de stoep sliden..! Riskant :P
Barryyy zegt
@Jimmie:
Nee ik begrijp je. Tja, Living the dangerous life!
Toch tijd voor een nieuwe auto. Ik ga riskant en vreemd doen. Ik ga een Audi 80 Cabrio V6 2.6 kopen misschien, Zoek hem alleen handgeschakeld en geen automaat. Als die niet te vinden is wordt het een 5-Pitter 2.3
Zjonnie zegt
@Barryyy: zou sowieso voor de 5 pitter gaan, waarschijnlijk net zo snel en een leuker geluid!
Zjonnie zegt
@Barryyy: leuke RS4 @ je werk, zou r graag een rondje mee sturen :),.. altijd al gek geweest van de RS4 B7!
Alwood zegt
@Jimmie: De theorie in wat je zegt klopt, en ja als mensen niet zelf met autorijden bezig zijn (er van houden) dan zullen ze eigenlijk nooit ‘last’ hebben van fwd.
Wat niet klopt is dat fwd de ‘betere auto’ is onder 200pk. Aandrijving speelt weliswaar een kleine rol, een goed onderstel is belangrijker, uiteindelijk kan je véél meer besturen met een rwd auto.
Mijn motivatie: met achterwielaandrijving verplaats bij accelereren altijd het gewicht naar je aangedreven wielen. Zo hou je tractie. Met het gaspedaal kan je de achterwielen besturen, zonder de voorwielen te beïnvloeden, met het stuur en rempedaal bestuur je de voorwielen. Weliswaar ondersturen rwd auto’s in veel gevallen standaard, dit heeft een heel andere oorzaak dan bij fwd auto’s. Als een rwd auto onderstuurt ligt dat altijd aan je stuur-hoek, nooit aan je aandrijving. Je hoeft je daardoor in eerste instantie alleen met sturen bezig te houden.
De besturing van mijn rwd is in ieder geval perfect. De auto heeft altijd grip en als er een as wegglijdt gebeurt dit rustig genoeg om altijd te kunnen reageren. Bij menig veel nieuwere fwd auto ben ik bij een beetje sportief sturen altijd heel snel de grens tegengekomen. Niet op een gevaarlijke manier, maar simpelweg vervelend omdat je minder speelruimte en minder stuurplezier krijgt.
Bovendien gaat driften en sportief rijden in het algemeen ook zeer goed in een 130-150pk rwd auto.
Jimmie zegt
@Alwood: ik zeg niet dat een fwd de ‘betere auto’ is onder de 200 pk. Dat is iets heel subjectiefs. Zelf vind ik rwd ook veel leuker, maar een fwd is wel degelijk sneller onder de 200 pk en met name op andere ondergrond dan asfalt.
Bij het accelereren vanuit stilstaan zoals ik al zei heeft fwd een nadeel. Gaat behoorlijk wat gewicht naar achter, maar zoals je weet eenmaal in beweging neemt de versnelling rap af (en dus ook de gewichtsverplaatsing) en is dit ook niet echt een nadeel meer. Fwd heeft sowieso het gewicht meer aan de voorkant (meestal iets van 60-65:40-35), wat weer wat compenseert (en ook een betere turn-in geeft).
Als een fwd auto onderstuurt ligt dat ook altijd aan de stuur-hoek, dus die moet je even toelichten.
ik ontken nergens dat met een 130-150 pk rwd auto niet sportief te rijden/driften valt.
Ik geef alleen wat tegengas tegen de mensen die fwd als iets van de duivel zien door te stellen dat sportieve fwd’s helemaal niet in het nadeel zijn, behalve met dingen als driften.
Alwood zegt
@Jimmie: Als een fwd onderstuurt ligt dat in veel gevallen ook aan de aandrijving.
Verder lijken 200pk mij een redelijk harde waarde, bij een gelijk koppel, voertuiggewicht en versnellingsbakverhouding zou de fwd zeker niet uit moeten lopen op de rwd.
In mijn ogen voldoet fwd prima voor mensen die enkel in de auto zitten om ergens te komen.
Wat er bij mij niet in gaat is dat fwd voordelen heeft tov rwd, behalve dan een eventuele gewichtsbesparing, ruimtebesparing en kostenbesparing bij productie van kleine auto’s. Voorzover mensen ooit nadelen hebben ondervonden van rwd (wat ik me moeilijk voor kan stellen) ligt dat niet aan de aandrijving maar aan het onderstel, de afstelling van vering/demping, de banden en misschien een gebrek aan esp.
Veiligheid en voorspelbaarheid van weggedrag is een vaak aangedragen argument maar tevens het slapste argument ooit in mijn ogen. Zoals BMW met bijvoorbeeld de 1 bewijst maak je een rwd auto net zo makkelijk onderstuurd en voorspelbaar. Als het echt om veiligheid gaat zou je bovendien altijd awd moeten kiezen…
Jimmie zegt
@Alwood: Dat ligt dan niet aan de aandrijving maar aan de bestuurder die te lomp/vroeg op het gas gaat staan.
200 pk is inderdaad een losse pols getal. Maar goed boven de 200 pk begint fwd snel nadelig te worden, vermogen moeilijker op de weg te zetten enz.
Voordelen zijn minder aandrijfverliezen (scheelt zo een pk of 10 met een blok van 150 pk) en minder gewicht Meer grip/bestuurbaarheid in sneeuw en zand (meer tractie door het gewicht van het motorblok).
BMW bewijst alleen maar dat met een hoop computers die het geheel in gareel houden RWD ook prima veilig kan zijn.
Als die veiligheidssystemen er niet zijn laten mensen nog steeds gas los (natuurlijke reactie) zodra ze beginnen te glijden wat het alleen maar erger maakt.
Genoeg onervaren rijders die met koud weer hun rwd in de prak rijden. En ook op AB zie je elke winter weer de crashes van de supercars.
Alwood zegt
@Jimmie: denk dat we er toch niet helemaal uitkomen, maar vwb de grip zit je er volledig naast. Die is puur afhankelijk van de gewichtsverdeling en gekozen banden. Als die verhouding goed is heeft juist een rwd altijd meer grip omdat de aandrijving nooit het gewicht van de aangedreven wielen tilt, bergop ook zeker een groot voordeel.
Dat een BMW 316i met 265-bandjes in de winter niet ver komt heeft weinig met de aandrijving te maken. Met en Volvo 740 en 195-banden ben ik (in de winter) al heel erg veel verder dan andere auto’s, vooral fwd’s, gekomen. Zonder esp doet deze maar weinig onder voor een awd áls je weet hoe je de auto moet besturen.
Alwood zegt
@Jimmie: dit helpt misschien ook nog wel bij de discussie…
http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_angle
In het ideale geval wordt het sturende wiel zo veel aangedreven als de voorwaartse snelheid van het voertuig op dat moment is, zonder deze aan te drijven…
Dus het vooriel moet ‘wrijvingsloos’ meedraaien, dan kan je maximaal scherp insturen en zo veel mogelijk grip behouden.
Bij een achterwielaandrijver verliest het voorwiel een beetje grip omdat deze vooruit geduwd moet worden, maar dit is slechts een fractie van het grip-verlies door insturen.
Bij een voorwielaandrijver verliest het voorwiel veel grip zodra deze aandrijvende krachten én sturende krachten moet verwerken. De aandrijvende krachten hebben een hele grote invloed, waardoor er veel minder ruimte is om nog te sturen.
Jimmie zegt
@Alwood: we hoeven er ook niet perse uit te komen, daarom discussieren we tenslotte :)
Zoals ik ook al zei vanuit stilstand (hard) wegrijden heeft fwd als nadeel dat er veel gewicht naar achter gaat door de grote versnelling op dat moment, maar die versnelling neemt kwadratisch af en dus bij een constante snelheid is de gewichtsverhouding zoals in de folder.
Grip is misschien niet het juist gekozen wordt. Maar goed de grootste bepalende factor voor grip/tractie is inderdaad gewicht wat op de wielen drukt. Het geval is dat een fwd al z’n gewicht aan de voorkant heeft. De voorbanden hebben dus aanzienlijk meer grip dan de achterkant. Laat dat nou best handig zijn in rally’s om veel druk op je aangedreven en sturende wielen te hebben op die losse ondergronden. Niet voor niks dat voor het awd en heelveel pk tijdperk in de rallysport met enige regelmaat fwd auto’s wonnen. En ook tegenwoordig zijn er nog genoeg fwd rally auto’s in de lichtere klassen.
Die Slip_angle link laat je alleen zien waarom fwd’s praktisch geen overstuur hebben en er onderstuur zal ontstaan bij teveel gas geven en dit inderdaad erger wordt dermate je meer instuurt. De situatie die je beschrijft is wederom bij teveel gas geven (wielslip te groot geworden).
Ik ben verder ook eens/van mening dat rwd (beter nog awd) in de meeste gevallen de betere keus is. Maar dat wil niet zeggen dat fwd geen voordelen kan hebben (naast goedkope productie en interieurruimte) en ook dat een gelijkwaardige fwd net zo snel over het circuit zal raggen.
bpc zegt
@Jimmie: even wat iinstructies geven
1 je gaat naar een vw garage
2 men vragen een testrit aan met een vw passat 2.0d
3 u begeeft zich naar het dichtbijzijnde bochtig landweggetje en stuurt hard de bochten in
4 men brengt de golf …euhm passat (niemand die het verschil ziet ) terug
5 gaat naar de dichtsbijzijnde bmw garage
6 u vraagt een testrit aan met een bmw 320d
7 u gaat terug naar u bochtig landweggetje en doet het zelfde als de vorige keer
8 u brengt de bmw terug
9 u denk terug aan welke u de grootste smile bezorgde
10 u gaat een bmw kopen en concludeert dat rwd pakken leuker is dat fwd
Jimmie zegt
@bpc: waar zeg ik dat fwd leuker is dan rwd? Rwd is ook mijn voorkeur.
jimmy zegt
@Alwood: Alle situaties die jij schetst zijn voor mensen die niet kunnen rijden. Als je gewoon normaal rijdt heb je hier natuurlijk geen last van.
Alwood zegt
@jimmy: klopt, zoals ik ook zeg in mijn eerste alinea. ik neem echter aan dat voor de AB-bezoeker mijn redenering wel stand houdt ;)
CBR600rr zegt
@dirk: Ga is gauw je mond spoelen! In de F1 rijden ze toch ook niet met FWD? Als dit zo vet en spectaculair zou zijn was dit allang gebeurd! FWD is voor noobs.
Barryyy zegt
@CBR600rr:
In de formule 1 rijden ze ook niet met een voorruit en een dak. Als je bij Jimmie het verhaal leest heeft hij een punt.
RWD is leuk om te driften, betere gewichtsverdeling zal best, maar wie heeft dat nodig op de openbare weg.
Een uitbrekende achterkant is net zo gevaarlijk als een slippende voorkant. Algoed, wellicht denken jullie er OOIT eens serieus over na ipv met trots nadenken omdat je toevallig een BMW hebt of graag wilt hebben.
CBR600rr zegt
@Barryyy: Ik geef toe dat het afgelopen winter in de sneeuw zuur was om heuvels op te komen met 255 achter, maar als ik het vergelijk met zo’n saaie truttenschudder, dan kies ik nog steeds voor een good old Bimmer. FWD is gewoon niet zo leuk als RWD, en met een wegbrekende achterkant kan je tenminste nog sturen. Met onderstuur is het einde verhaal in de meeste bochten want je knalt gewoon rechtdoor een stoeprand op (of erger). Het probleem is dat niemand meer RWD heeft tegenwoordig en er dus niet aan gewend is. Vroeger had elke auto RWD en was driften/slippen een normale zaak. De mensen die hun auto met RWD niet onder controle hebben, hebben ook hun FWD niet onder controle als het misgaat.
Barryyy zegt
@CBR600rr:
Je hebt daar ook wel een punt mee, maar het is niet zoals dat meeste mensen zeggen dat RWD superieur is aan FWD. Alles heeft min en plus punten. Ik snap dat RWD leuker is om te besturen, ben ik ook met je eens. Jimmie zijn verhaal met wegglijdende voorkant van een RWD klopt ook niet, maar hij heeft wel een punt met dat je met FWD ook best lol kan hebben. Als je weggelijdt met de voorkant van een RWD dan is er wel wat mis ja, dan stuur je gewoon verkeerd (als je probeert te driften)
Nederbelg zegt
@Barryyy:
Het enige wat goed gaat met een FWD is achteruit rijden. Maar omdat ik meestal vooruit rijdt mag het duidelijk zijn wat mijn voorkeur heeft.
Barryyy zegt
@Nederbelg:
Op een fiets kan je ook moeilijk achteruit rijden. Die is ook RWD toch?
Alwood zegt
@CBR600rr: Lijkt me sterk dat je problemen met heuvels in de winter aan de rwd ligt. Zomerbanden(?) en vooral de breedte van 255 maken het voor iedere auto moeilijk. Bij klimmen komt een fwd zonder limited-slip diff in principe veel eerder stil te staan dan een rwd…
CBR600rr zegt
@Alwood: Het was idd een zomerband. Maar met een FWD zit het gewicht vaak op de voorwielen. Dan heb je aandrijving en sturen op de wielen waar de meeste druk op staat. Met een BMW is het 50% gewicht op de achterwielen waar de aandrijving op staat. Met 60% gewicht op de achterwielen was het al een stuk beter gegaan (met wegkomen althans). Hoe hoger de puntdruk, des te beter. Bij een reguliere FWD auto ligt het gewicht met 60% op smalle bandjes een stuk gunstiger.
Beemy zegt
@Barryyy:
Het rijd fijner
Mening, meningen verschillen, ik ben het niet eens met jou en jij niet met mij… Maar ik vind wel dat ik rij in een fijne auto.. wat toevallig een bmw is.
Is dat nou zo moeilijk? Laat mensen gewoon trots zijn op wat ze hebben… of ben je ook zn iPhone fanboy die zich gedraagt als de iPhone op telefoon reunie? (beste link die ik vond: http://www.geeksugar.com/What-Would-Happen-Cell-Phone-Reunion-2797231)
Barryyy zegt
@Beemy:
Meningen verschillen wel degelijk ja, ik geef je ook geen ongelijk en ik vind BMW lovers ook geen rare personen ofzo, maar het valt wel op dat als er een Audi S5 in beeld komt(wat veel andere mensen charmeert) of wat dan ook dat er BMW mensen komen die het afkraken, die mensen verneuken juist de meningen, kom dan niet in het gesprek, snap je wat ik bedoel? Ik hou zelf ook wel van BMW. Geef mij die Matgroene BMW M3 GTRS3 van Vorsteiner maar, zou der een moord voor doen. Iedereen mag zn mening uiten en trots zijn op zijn/haar auto, maar kom niet aan alsof BMW superieur is boven elk ander auto type/merk.
CBR600rr zegt
@Barryyy: Bij die Audi S5 moet je gewoon de aandrijfas naar de voorwielen doorzagen:P Wat een mooie bak is dat!
Barryyy zegt
@CBR600rr:
Wij hebben der een aantal in onderhoud, dan als ze er 1 hebben staan, dan ga ik altijd effe een proefritje maken. Kijken of hij geluid maakt bij hogere snelheden, uiteraard met toestemming van de bestuurder.
Ook nog een S8 in onderhoud, dat is ook niet verkeerd.
Dawg zegt
@Barryyy: Als je het maar vraagt ;)
bpc zegt
@Barryyy: en wat corrigeer je het gemakkelijkste op bvb ijs denk je een uitbregende achterkan (wat gewoon even tegensturen is of je fwd dat doorslipt bovendien , moeilijk vertrekken in de winter zijn ook nonsens als je daar mee wou afkomen ik heb ook rwd en ik heb van de winter gewoon een paar zakjes zand in mn koffer gelegt (tip van een skiinstructeur) en ik heb praktisch geen last gehad
nokiaaaaa zegt
@CBR600rr: FWD for noobs ? owkiii dan ….
ik rij een volvo 2.0T en dat ding gaat harder de bocht om dan ik durf , en ik doe karting dus durf best de grens te verleggen ;)
maar ik ga ook eerlijk zijn als de voorwielen gaan spinne schuift ie wel een beetje door . net als bij RWD heb je techniek nodig om hem mooi door de bocht te loodse
ben er uiteindelijk tog heel blij mee , hij kan nog altyd goed mee met de nieuwere wagens en vooral voel me er tog best veilig in ^^
Imom zegt
Eindelijk,ze gaan van hun vooroorlogs ontwerp afstappen.
Ontwerpen maken uit lang vervlogen tijden en er veel geld voor vragen dat is ook een kunst,daarvoor moet je wel bmw heten,best voor hun dat er genoeg domme mensen rondlopen op deze aardbol.
ErikkNL zegt
@Imom:
Porsche kan het ook waarom zou het bij BMW dan niet kunnen? Al die mensen zouden dus ook dom zijn volgens jou?
jzaero zegt
Zoals ik al eerder zei, BMW is lang geleden al zijn tijdloze karakter verloren. Alles van vóór 1995 was prachtig, met uitzondering voor de E39, die was ook tijdloos, maar het ging langzaamaan maar bergafwaarts wat betreft het design.
Miguel zegt
@jzaero: Helemaal waar, de E46 en E39 waren de laatste échte BMW’s vond ik !
BetaArkUser zegt
Het is misschien jammer van de eigenschappen.
Maar ik denk wel dat BMW wel slim is, en als nog een hele mooie auto maakt.
Eerlijke gezegt vind ik een auto die telkens erg veel op zijn voorganger lijkt een beetje saai!
Het is tijd voor veranderingen! :D
erce zegt
Ach, een mini cooper s heeft ook geen hofmeister knik, en voorwielaandrijving. Toch gaat ie harder door de bocht dan menig andere auto.
BMW kennende zal het vast wel goed komen.
Cantago zegt
@erce: maar niet dwars met zijn fwd;) En daarom staat er ook “Mini” op, en niet “BMW”!
erce zegt
@Cantago: Ahum: http://www.youtube.com/watch?v=XztrcAgRxP8
(okay, met die ondergrond is het niet zo heel moeilijk om dwars te gaan)
CBR600rr zegt
@erce: Je snapt het niet, dit zijn handrembochtjes! Je kan geen continue drift maken met een FWD, daarom zuigt het. Met RWD kan je je drift op vermogen door blijven drukken. Er zal menig Golf-rijder tussen zitten op dit forum die anders willen doen geloven, maar het gaat er bij mij niet in. FWD zuigt big time!
CBR600rr zegt
@erce: Je snapt het niet, dit zijn handrembochtjes! Je kan geen continue drift maken met een FWD, daarom zuigt het. Met RWD kan je je drift op vermogen door blijven drukken. Er zal menig Golf-rijder tussen zitten op dit forum die anders willen doen geloven, maar het gaat er bij mij niet in. FWD zuigt big time!
erce zegt
@CBR600rr: Ik snap het prima hoor, daarom ook mijn voorbehoud. Ik ben ook RWD fan, begin in Januari aan mijn zesde BMW. Maar heb ook twee jaar in een mini cooper s gereden en daar minstens zo van genoten.
CBR600rr zegt
@erce: Ik snap het leuke ook wel aan een Mini Cooper S, want dat is een leuke gooi-en-smijt bak. Maar het is en blijft anders. Viel spass met je 6de BMW:D
Barryyy zegt
@CBR600rr:
Zie 0.22 – 0.23 sec de achterwielen. Handrem Powerslide inderdaad.
DannyHoff zegt
@erce: Dat is meer rally dan driften :)
Cantago zegt
@erce: Hmm, goed punt, laat ik het anders verwoorden: Een Mini kan alleen achter afremmen met de handrem ipv powerslides te maken;)
Cantago zegt
Wat een verschrikking dit zeg… Weer een mooi merk naar de klote! BMW stond jaar na jaar bekend om hun heerlijke auto’s met rwd, en dat gooien ze nu zomaar weg? Belachelijk! En dan stijlelementen waar het merk om bekend staat en waar je een auto aan herkent wegdoen? Ik vond de X1 al een stom ding, maar dit belooft weinig goeds… Misschien moet ik maar Audi fanboy worden… Als BMW slim was, dan hadden ze een ander merkje op de prutauto’s die ze nu gaan maken geplakt, maar neee…. Na jaren en jaren van merkopbouw vergooien ze alles binnen een aantal modellen. Vreselijk!
ErikkNL zegt
@Cantago:
Audi heeft helemaal geen RWD… Het blijft steken op Quattro.. dus dan heb je helemaal geen RWD meer als je daarop overstapt ;)
Cantago zegt
@ErikkNL: beter het Quattro systeem zoals in de R8, daar kan je prima vol gas dwars mee gaan! Valt van een FWD BMW niet te zeggen helaas… En een AWD systeem is nog altijd RWD, maar dan gecombineerd met FWD;)
Megakix zegt
Doodzonde ! Zo vind ik de CLS van Mercedes erg mooi, totdat je dus bij het ‘Hofmeister-knikpunt’ aankomt…die is er niet..en dat was voor dat model juist zo mooi geweest..
Terug naar BMW; dat knikje moeten ze dus houden. En, zoals velen al opmerken, in de toekomst rij je gewoon met ‘oudere modellen’ rond, die gemakkelijk 4 ton in km aankunnen mèt de Hofmeisterknik.
bosnialove zegt
Iedereen overdrijft wel een beetje vind ik, want de modellen 1,3,5,6, en 7-serie blijven dus (blijkbaar?) wel gewoon achterwielgedreven en zullen dan vast ook de bekende knik bevatten.
Fokko zegt
Isetta had ook geen nieren…Z1 had geen hofmeisterknik en geen ronde koplampen… de M1 had de motor achterin…
allemaal iconische modellen van BMW zonder alle “typische” BMW eigenschappen!
laten we dus eerst maar eens het ontwerp afwachten alvorens het meteen af te kraken.
Alwood zegt
@Fokko: Wel allemaal met achterwielaandrijving…
Fokko zegt
@Alwood: klopt. maar op een kleine stadswagen zie ik de meerwaarde van RWD niet,dwarsgeplaatste motor is veel compacter. bij een Audi A1 zeurt ook niemand om RWD. Ach… over BMW heeft iedereen een mening. mij boeit het niet zo veel. zolang de gewone 3-, 5- en 7- maar RWD blijven vind ik het wel goed.
C220AMG zegt
Jammer, zolang de typerende grill maar blijft! Want als ze die weghalen kan je BMW beter een andere naam gaan geven.
Den zegt
En dan komen ze er over 15 jaar achter dat het toch veel klanten kost en draaien ze de boel terug…
@Megakix – de CLS (de vorige CLS serie dan, de nieuwe is lelijk) is een juweeltje, juist vanwege de mooie daklijn, zonder knik!
Megakix zegt
@Den: smaken verschillen…de nieuwe CLS vind ik übermooi geworden…nóg mooier dan de voorgaande.
frank zegt
De Z3 coupe en de E34 touring hadden ook geen hofmeister knik. Maar toch zou ik het jammer vinden als die verdwijnt, en ik geloof ook niet dat BMW daar afscheid van neemt. Zelfs met de controversiele Bangle modellen zat die knik er nog in. Ik vond Bangle fantastisch trouwens.
matthijsidema zegt
En mijn Z3 Roadster heeft ook geen hofmeisterknikje
meneersander zegt
Binnekort zitten er 4ringen op.
Benjamin1 zegt
E39= mooiste BMW sedan evar. Period.
Alwood zegt
@Benjamin1: NEE! E34 en E38 zijn ook wel heel mooi, *twijfeltwijfel* de keus is te moeilijk… Bij klein budget: E34 325i, bij groot budget: E38 740i.. Bij ‘middel’ budget een E39 530i ofzo :)
C220AMG zegt
@Alwood: Uhmm.. Ik kan me vergissen maar is de E34 geen 5-serie? E30 en E36 zijn toch 3-series. Of ik ben gek, kan natuurlijk ook :P
Alwood zegt
@C220AMG: uh, ja tuurlijk :P typvaut… Bedoel idd de E34, E38 en E39, maar dat moet dus 525i zijn voor de E34 ;)
bmwvooraltijdliefste zegt
Ah gewoon een autowereld roddel.. Eerst zien dan geloven. Dat ze een 318 FWD maken geen probleem, zolang de topmodellen maar RWD blijven, hoor je niemand klagen toch :). Zolang er nog geen elektromotor in zit hoor je mij niet klagen!
Beemy zegt
@bmwvooraltijdliefste:
Ik moet je toch vertellen dat de 1 serie al volledige elektrische er is, de 7 en x6 als Hybrid (dan niet zn pussy hybrid, maar toch) en er al (behoorlijk) definitieve plannen zijn voor 3 en 5.
Ook hebben de meeste BMW’s een startmotor, sorry.
TJR zegt
Oke, dat ze de achterwielaandrijving laten zitten bij de allerkleinste modellen snap ik. Maar waarom in hemels naam de Hoffmeister-knik weg laten? Dat is een van de bekende stijl kenmerken van een BMW…
bpc zegt
willen ze audi achterna ofzo ,BLIJF VAN MIJN RWD AF!
nu heb ik nog maar 1 lichtje mercedes
Jimmie zegt
@bpc: Mercedes heeft ook fwd op z’n kleine auto’s..
bpc zegt
@bpc: ja de a en de b wil jij die rijden ?
Jimmie zegt
@bpc: het gaat toch over een zogenaamde 0-serie, lees je het artikel wel?
bpc zegt
@Jimmie: maar blijft het daarbij
rotorhead zegt
Goeie zaak, op deze manier kunnen de echte BMW modellen zich nog onderscheiden van de 0-serie.
0 is immers niets, noppes, nada. Geen-serie dus.
Dus nee, ik vind het niet erg dat de komende BMW geen-serie dit soort typische karaktertrekken mist.
Blijkbaar snappen ze bij BMW heel goed dat een auto met voorwielaandrijving een stuk minder BMW is ;)
birdboy zegt
Ik ben geen bijzondere BMW fan, maar dit is toch wel jammer.
yerrie zegt
Daar ze wat design betreft al een jaar of 10 het spooor compleet bijster zijn kan het er alleen maar op vooruit gaan.
Orichy zegt
Dit kan ze nog wel eens duur komen te staan, als ze het merk verkwanselen. Het heeft mijn baas ook een groot financieel probleem opgeleverd, door zijn A-merk drank, qua naam en uiterlijk aan te passen voor de commercie. Nu kun je het nooit meer terugdraaien en als je het toch probeert, ben je niet geloofwaardig meer, fallure van de eerste orde.
Lan_Evo zegt
Tja jammer of niet, het is wel gewoon een logische keuze van BMW.
Was toch laatst ook zo’n onderzoek waar uit kwam dat 90% ofzo niet wist dat hun 1-serie achterwielaandrijving had. Waarom zouden ze dan nog moeilijk gaan doen bij een 0-serie, wat hoogstwaarschijnlijk allemaal qudt auto’s worden met 100 pk etc. Het is niet alsof elke huismoeder in een 0-serie driftend de bocht doorgaat op de openbare weg. Voorwielaandrijving voor die modellen is dan een logische keuze.
Doewap zegt
Ik heb het al eens gezegd tegen mensen die de Cayenne en later de Cayenne Diesel niks vonden: als een merk iets besluit te doen, dan is dat automatisch een merk-eigenschap. Als iets dat lang hetzelfde was veranderd, dan heeft dat niets met verloochenen te maken.
Iets dat je gemaakt hebt, kun je niet verloochenen. Die nieren, die Hofmeister-knik, die doorlopende heupen: dat zijn geen principes, het zijn stijlkenmerken. Je vind het mooi of niet.
Die achterwielaandrijving idem dito: als ze nou voor de 5 of de 6 naar voorwielaandrijving zouden gaan, of wanneer ze ophouden motoren te ontwikkelen, DAN zou ik me pas druk maken om verlies van merk-waarden.
Citrofiel zegt
BMW…:
edgar zegt
ze hebben mini toch al voor de veels te overstylde kleine k*tgebakjes?
maar ja de komende jaren worden auto’s er toch niet veel beter op dus bmw ook niet denk ik dan maar.
Dino zegt
Jammer dat ze achterwielaandrijving niet trouw blijven, maar misschien gaan ze nu qua ontwerp wèl mooie auto’s bouwen ………dus wie weet wordt het dan nog wat ( met BMW)
Audiracer zegt
Het eerste wat ik dacht was: Oh mijn god. Dit is ècht, oer, maar dan ook oer zonde.:S
jimmy zegt
Helemaal terecht natuurljk deze beslissingen. Jammer voor de fanboys maar dit is noodzakelijk om te kunnen blijven concurreren.
petrolman zegt
@Casperh:
Er staat in je bronartikel niets over de ‘grotere’ bmw’s het gaat wat betreft de designrichting dus alleen om de nieuwe lijn fwd stadsauto’s, misschien moet je dat er even bij zetten voor je met onheilsberichten komt.
CasperH zegt
@petrolman: anders ga je het bericht nog eens lezen. En nu goed.
“Bij de crossover is niet alleen de voorwielaandrijving een noviteit die de fanboys aan het huilen gaat maken, er gaan ook een aantal karakteristieke designeigenschappen vervallen.
Zo zal de voor BMW zo karakteristieke doorlopende schouderlijn niet te vinden zijn op het nieuwe model, maar erger nog: de Hofmeister knik komt te vervallen.”
oh no zegt
De Hofmeister knik is typerdend voor BMW sedan. Ooit bedacht dat deze kleine modellen geen sedan gaan worden en de knik dus ook niet toepasbaar gaat zijn. Om dit nu weer meteen te typeren als het het verlogenen van je afkomst. Is wel erg kort door de bocht . Wacht eerst die modellen eens af.
Atenza zegt
@oh no: de 1-serie is ook geen sedan en heeft ook de hofmeister-knik..
Tommy2 zegt
De naam zegt het al: 0-serie, en 0 is niks…
KaCh1ng zegt
doe mij maar dan een A1 ipv 0-serie :)
Eric zegt
O-serie is een code-tupering om ons te misleiden. Ze hadden nog een pattent op de vroegere driewieler,niet?
Hoop dat de nieren blijven en de koplampen ook.
Een 3-serie met FWD is onbestaande en verkoopt voor geen meter. AWD klinkt beter, maar toch!
bempiechulo zegt
dit kunnen ze niet maken, zitten blijkbaar een stel ritalinsnuivers op het hoofdkantoor.Terugdraaien die boel en er nooit meer over praten
est 2002 zegt
De Hofmeisterknik is genoemd naar de ontwerpchef Hofmeister en voor die tijd was die knik er ook niet bij BMW. Dus als je iets wilt zeggen dan gaat BMW echt terug naar hun roots.
Oh nee, dan moeten ze weer geen auto’s maken want ze maakten voor die tijd al motorfietsen. De eerste BMW auto was trouwens een ‘gerebadgde’ Austin Seven.
dudeDB zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
NLBUURMAN zegt
straks krijgen we ook nog een V6 ipv 6-inlijn, die had toch in de laatste alinea gemogen
CS zegt
De klassieke sedan zal BMW altijd blijven maken. Dus de 3, de 5 en de 7 serie zal altijd herkenbaar blijven.
Een storm in een glas water bericht dus dit!
BMW doet vandaag de dag niks anders…zoveel zal er niet veranderen
BT52 zegt
Zielig tendentieus broddelstuk.
Als BMW een micro stadsautootje gaat maken a la Smart, zeg maar een moderne Isetta. Dan is het toch logisch dat deze niet op een normale BMW lijkt?
Is zelfs niet wenselijks want de ” echte BMW” rijder wenst daar niet mee geassocieerd te worden.
In deze business wordt een moord gedaan voor een duidelijke identiteit met een grote mate van herkenning (o.a. knik, nieren, dubbele ronde lampen, RWD) en dat gaat BMW never ever weggooien.
Kortom BS artikel.
lincoln zegt
@BT52:
de “echte BMW rijder” moet zijn bek houden en betalen ..
gesnopen ??
BT52 zegt
@lincoln: Als je goed opgelet hebt, dan zie je dat ik de aanhalingstekens gezet heb rond “echte bmw” en niet rondom ” echte bmw rijder”.
Dus sorry je opmerking slaat de plank mis.
lincoln zegt
@BT52:
geen enkel bedrijf wil associatie met BMW-rijders ..
zelfs BMW niet ..
gesnopen ..
BT52 zegt
@lincoln:
Lame
raoulkroes zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEE, wat een ellende! BMW moet auto’s blijven maken zoals ze nu doen!
lincoln zegt
@raoulkroes:
idd .. weg met de vooruitgang ..
Tonnie zegt
Als ze de grill gaan wijzigen kunnen ze inpakken.
janklaassen zegt
Ik ben niet specifiek BMW fan maar dit vind ik echt jammer.
die 2 neusgaten in de grill, die ronde koplampen, dat was echt mooi.
jammer.
Alpinaa zegt
Mag ik vragen waar AB dit op baseerd, want ik zie geen bronnen staan? En ik vindt het vreemd want in een interview zei van Hooydonk dat hij de oude stijlelementen zoals de nieren en de hofmeisterknik wilde behouden, maar dat hij ze ook wilde moderniseren zonder hun karakter te verliezen.
CasperH zegt
@Alpinaa: de bron staat gewoon gelinkt in het artikel.
DannyHoff zegt
We zullen het zien ;)
BMW maakt hele mooie auto’s maar ik ga me niet druk maken om de toekomst. Ze hebben bmw slyle en houden het!
Daar heb ik geen enkele twijfels over.
rider zegt
voorwielaandrijving, oké daar kan ik nog mee leven. maar de hoffmeisterknick verweideren! dat is HET stijlelement van alle BMW’s, samen met de nieren. de dubbele ronde koplampen vind ik er niet zo onder vallen aangezien de 850 die ook niet had. gaat BMW dan nu een aziatische designlijn volgen??? éénheidsbrei dus.
the-budel-guy zegt
ik ben alles behalve een BMW fan maar waar is BMW mee bezig de foto die citrofiel plaatste sluit ik me bij aan.
als ze een fwd maken betekent dus dat al die jaren van fwd belachelijk maken voor niks zijn en om een 0 serie te maken ???
willen we soms dat elke Nederlander (of buitenlander) in een bmw kan rijden dat was toch het mooie van bmw mercedes en (de grotere) modellen van audi.
maar sinds de A3 A en B van mercedes de 1 en de toekomstige 0 serie van BMW is er toch wel heel wat premium weg gegaan.
als ze dan ook nog die 2 cilinder gaan maken kan het merk voor mij wel (driftend) naar huis gaan.
Kortom: ZONDE
lincoln zegt
@CasperH .. “puristen gaan huilen .. dat weet ik nu al” ..
hallo .. huilen is de constante gemoedstoestand van “puristen” ..
janken over vroeger en later is hun levensfilosofie ..
denk dan ook dat de term “slave-boy” meer van toepassing is dan “fan-boy” ..
Alwood zegt
@lincoln: haha, hearhear :D hoewel, dan ben ik ook een jankert :(
majinstar zegt
Lelijker dan Audi en Mercedes zal het nooit worden, maar ja het is misschien goed om nieuwe concepten te ontwikkelen. BMW wilt namelijk met de tijd mee gaan en niet achter blijven zoals Audi en Mercedes.
Timmie zegt
Een bewijs dat commerciele gedachtengangen overal vat op krijgen en alles besmetten!
lincoln zegt
@Timmie:
hoi .. kom jij uit een ei ??
patrickpvf zegt
Heel heel jammer van de hofmeisterknik.Dat ze die straks laten verdwijnen is eigenlijk gewoon heel triest.Kijk, dat ze de aandrijving verplaatsen naar de voorwielen is al langer bekend,is ook niet leuk of goed, maar daar went de echte fan vast wel aan. Maar de hofmeister MOET TOCH GEWOON BLIJVEN.
Edge zegt
Is het zeker dat dit voor alle toekomstige BMW’s geldt? Het zou mij niets verbazen als dit wordt gedaan om de voorwielaangedreven 0-serie (wat an sich al heel on-BMW is) goed te distantiëren van het echte gamma
Atenza zegt
@Edge: duh
BT52 zegt
@Edge: Oh my god, denk eens kritisch na en geloof niet wat simpele bloggers (die zelf te lousy betaald krijgen om een BMW aan te schaffen) om te teasen de wereld inslingeren.
Flamingo zegt
nieuwe dingen zijn niet verkeers als het maar mooie nieuwe dingen zijn
RWD zegt
Mijn god, wat een reacties hier! Ik juich het toe voor een klein BMWtje en gelukkig blijven de andere modellen gewoon RWD en X drive houden, so what’s the problem?
Flamingo zegt
bovendien zijn er veel ergere dingen int leven zoals elektrische auto’s
ik ga die knik niet missen hoor, wist niet eens dat ie er was
Johan-SV zegt
ze kunnen beter een nieuw sub-merk in het leven blazen want dit is niet zo goed voor het imago van BMW
Pieter-Jan zegt
BMW de legende enBMW de realiteit zijn al 10 jaar geleden een andere kant op gegaan. Een X6 of een 5serieGT is zowat alles wat een BMW niet mag zijn. En de Mini was gewoon een excuus om een FWD hatch te maken, en heeft tegenwoordig ook al meer gemeen met een busje dan een Mini.
En ik had niet anders verwacht, alle namen die ik hier herken als Audi haters zijn dikke hypocrieten. Wat voor scheldpartij zouden we hier zien als het over de A1 zou gaan? Nu kan je toch moeilijk uzelf nog wijsmaken dat je een of andere automechanische purist bent, ipv een zeverende merkhoer.
Dennis21 zegt
waarom begint bmw niet met een nieuw (b)merk
een echte bmw hoort toch gewoon achterwielaandrijving te hebben wat is dat nou :S haha
PunicaOase zegt
Die details waren me eigenlijk nooit zo opgevallen… wel raar dat die kleine roadster fwd krijgt… past niet!
Vorlox zegt
Ik ben net overgestapt van een BMW 320 naar een GOLF V GTI (Ja ik heb er gelijk een petje bij gekocht) maar 240 PK op de voorwielen is echt teveel hoor….onderstuur onderstuur en onderstuur..dat had ik gewoon niet bij die BMW gewoon NIET. Dus kunt lekker roepen dat het niet uitmaakt maar mijn ervaring spreekt anders.. Verder wel een top auto hoor die Golf….vooral rechtdoor istie erg snel. (lol)
Pieter-Jan zegt
@Vorlox: Een GTI kan best oversturen. Je moet wel left-foot-braken en dergelijk professioneel voetenwerk. Een FWD is soms sneller dan een RWD. Het gewicht en de sturing zit op de aangedreven wielen, dus kan die eerder uit de bocht acceleren, op plaatsen waar de RWD door zijn eigen gat zou worden ingehaald, of op de voorwielen glijden. Lage grip en korte bochten zijn het terrein van een FWD. Ik durf wedden dat een GTI sneller is in een stad of op een glibberig boerewegelke. Maar als ik aan 180km/h een afrit neem zit ik inderdaad liever in mijn oude 5serie.
Kijk naar Rally wedstrijden waar op tarmac de FWDs vaak sneller zijn dan de AWDs. Enkel Porsches durven tegenwoordig nog met RWD op een rally verschijnen, maar die is ook -fout- in elkaar gestoken met 70% van het gewicht op de aangedreven wielen.
Het loont wel om de rijtechnieken even in te oefenen. Slow in, fast out.
Pieter-Jan zegt
@Pieter-Jan: edit, afgebroken zin, zou beter proeflezen vóór posten.
Een GTI kan best oversturen. Je moet wel left-foot-braken en dergelijk professioneel voetenwerk. Een FWD is soms sneller dan een RWD. Het gewicht en de sturing zit op de aangedreven wielen, dus kan die eerder uit de bocht acceleren, op plaatsen waar de RWD door zijn eigen gat zou worden ingehaald, of op de voorwielen glijden. Lage grip en korte bochten zijn het terrein van een FWD. Ik durf wedden dat een GTI sneller is in een dorp of op een glibberig boerewegelke dan een Zonda R. Maar als ik aan 180km/h een afrit neem zit ik inderdaad liever in mijn oude 5serie.
Kijk naar Rally wedstrijden waar op tarmac de FWDs vaak sneller zijn dan de AWDs. Enkel Porsches durven tegenwoordig nog met RWD op een rally verschijnen, maar die is ook -fout- in elkaar gestoken met 70% van het gewicht op de aangedreven wielen.
Het loont wel om de rijtechnieken even in te oefenen. Slow in, fast out.
Tommy2 zegt
Merken als BMW horen geen MPV te maken, mensen lachen je uit dat je teveel betaald hebt voor de auto. Bij een MPV gaat het niet om motorgeluid of wegligging maar om zoveel mogelijk rommel te kunnen verplaatsen. MPV’s horen niet thuis in het premium-segment. Kijk alleen al naar de R-Klasse, regelrechte flop in Europa, in Amerika zijn ze dan gelukkig nog wel zo gek om teveel te betalen.
coppy zegt
@Tommy2: Eigenlijk niet alle mpv zijn suffe dingeskes dus bmw zal dit misschien verbeteren tot iets aantrekkelijk.
Lotus-Omega zegt
:O
een BMW zonder hofmeister?
das geen echte BMW!
dat waarom? :?
Benz.. zegt
Wat is er overigens mis met FWD? Hell no dat sommigen hier beweren dat een FWD auto minder goed bochten kan nemen dan een RWD auto.
Ik rijd soms de Mini Cooper S van m’n vrouw en het is meteen te merken wanneer je een vloeiende, snelle bocht neemt; Je voelt als het waren hoe de wielen je de bocht door sleuren.
Wanneer ik datzelfde doe in m’n S-klasse dan is de beleving ineens geheel anders.
Ikzelf prefereer RWD maar ik kan niet 1-2-3 veel nadelen van FWD opnoemen.
Voor de fanknullies zal dit bericht echter inslaan als een bom! :D
Alwood zegt
@Benz..: laten we het zo stellen
Een goede fwd kan scherp sturen en lekker rijden
Van een rwd kan je een onderstuurd (onbestuurbaar) kuthok maken
Ik ben vooral heel blij dat ik in mijn rwd 155pk Volvo veel lomper aan het gas kan hangen, harder de bocht door kan en sneller weg kan accelereren dan in een ‘piepende voorwielen’ 100pk C30 1.6
Pier zegt
Ze zullen wel moeten ofzo…audi en MB hebben ook kleintjes met voorwielaandrijving. Die Hofmeisterknik zou ik echter toch echt niet uit het ontwerp halen bij de sedans. Dat is gewoon dom. PUNT
Max zegt
waarom, ze verpesten hun toekomst???
willie zegt
weg met die dubbele koplampen, nieren, hm-knik en alle andere meuk die een bmw zo ongelooflijk oubollig maakt.
Benz.. zegt
@Alwood: Jij snapt’em.. RWD en FWD hebben beiden voor- en nadelen tov. van elkaar.
DikkeD zegt
vind het echt jammer
gelukkig zijn ze wel van de mooie BMW grill afgebleven
maar snap niet wat ze bezielt
die dingen maken een BMW juist zo mooi en uniek
Robin zegt
Audi zou dat moeten doen met de nieuwe A8, de toekomstige A6, de A1 en misschien nog wel één. Al die genoemde Audi’s vind ik als Audi fan erg verkloot.
OT: Wel jammer van de achterwielaandrijving… En tja, die knik.. misschien typisch BMW, maar als er iets moois voor in de plaats komt… Ik begrijp natuurlijk wel dat de karakteristiek dan deels wegvalt. Dat is natuurlijk ook erg jammer.
zdev zegt
RWD rijdt heerlijk. Ik had een 650i en die stuurde messcherp. Maar de afgelopen winter stond ie mooi drie maanden stil. Een beetje sneeuw en hij zat muurvast. Echt geen beweging meer in te krijgen. XWD is dan veel en veel handiger!
E28-bestuurder zegt
Tsja, het is toch wel jammer. Maar die nieuwe BMW’s (x3,x5,x6,6-serie,7-serie met name) zijn ook niet bepaald fraaie auto’s meer om te zien. Valt hierbij het rijplezier ook nog een weg, geen rwd etc, dan is de keuze voor een ander merk gemakkelijk.
Maargoed, welke idioot koopt nu een nieuwe BMW voor €70.000? Ik heb €30.000 besteed en heb daarvoor op de stoep(in mijn schuurtje) 4 bmw’s, and the best kind: 535i e28, 525e e28, 635 csi en een 745i. Allen belastingvrij en echte rijmachines. Nieuwe BMW’s doen me weinig, ze zijn al sinds de e36 de verkeerde kant op gegaan.
Dawg zegt
@E28-bestuurder: Als je er eentje kwijt wil, dan hoor ik het graag ;)
schnitzerken zegt
Bron?
zakar36 zegt
@ majinstar
Typisch BMW Fanboy:) Niks mis mee maar de feit is dat Audi en Mercedes meer verkopen dan BMW dus hoezo lopen achter?(stuurgevoel gaat achter uit) En denk dat BMW op dit moment lelijkere auto’s maakt dan Audi en Mercedes maar goed dat is MIJN mening.
mb man zegt
Na paar mooie modellen zoals de vijf en de 7 serie gaat het weer bergafwaarts.En de kwaliteit is ook al niet meer wat we van bmw gewend zijn.Jammer hoor.
peter zegt
meestal zit het hier vol met bmw fanboys, gaat het is over bmw zelf, lees ik alleen reacties over mensen die beweren dat FWD evengoed of zelfs beter is dan RWD. Ik kan me echt niet inbeelden dat dat de mening is van iemand die al met beide gereden heeft tegen meer dan 30.
Mijn grootste angst bij dit bericht is dat RWD in toekomst mss voorbehouden zal zijn voor enkel de zeer dure modellen en het daarbij uit mijn budget zou gaan vallen. Dan toch nog snel een nieuwe 3 serie bestellen ?
flatfour zegt
Tsja eens komt de tijd dat BMW aan zijn imago moet inleveren.
Poll zegt
1 woord: NEEEEEEEEE!
bpc zegt
als bmw op termijn op al de modelen fwd wil invoeren hoe zit het dan met de M versies 500pk + op de voorwielen …
CSL zegt
Opzich Goed nieuws. Hoe meer mogelijkheden bij BMW hoe beter :) Als je ziet hoe een Mini rijdt en als Benchmark wordt gezien, dan maak ik me over BMW’s totaal geen zorgen.
Maar voor mij altijd nog RWD a.u.b. FWD is voor watjes die niet kunnen rijden ;)
Valleyman zegt
Ik rijd RWD en geraak wel vertrokken in de sneeuw, en zal waarschijnlijk wel heel mijn leven driften.
FWD is voor amateurs en rallyrijders zonder AWD-budget :-)
Benz.. zegt
@Peter: Tja, ieder mens heeft weer een andere mening over dit soort ondewerpen. Ik sprak slechts uit ervaring..
En jij? ;)
Alcantara zegt
Hofmeister knik in elke BMW? Ik kan hem toch echt niet ontdekken op mijn Z3 coupé…
Jeroen zegt
Ik vind het wel jammer die ontwikkelingen. Ik ben al jaren BMW fan en vindt deze waarden horen bij het merk. Maar ik denk dat ze er wel van terug gaan komen. Je ziet nu ook dat het dashboard weer naar de bestuurder gekeerd is en de meer rechtopstaande nieren aan de voorkant van de auto. Daarom dacht ik wel dat ze hadden geleerd van het verleden maar blijkbaar niet.
DIRK zegt
jammer hoor. BMW’s zijn zo’n mooie auto’s en achterwielaandrijving is echt hun ding!
gtv6 zegt
Jammer, het is juist een van die sterke punten van BMW….schouderlijn knik ed.
Toch wennen mensen snel aan nieuwe dingen.
Zolang de badge er maar op zit (en de achterwielaandrijving maar blijft)
coppy zegt
Het mag zijn wat het wilt , je moet kunnen vernieuwen en niet te conservatief zijn. Ik geloof in BMW en heb nog nooit iets weten verslechteren (brrrr wat een woord).
’t zal wel goed komen.
ik ben conservatief wat merkt betreft BMW maar zal open staan voor iets anders en beter, maar dan zal het echt beter moeten zijn. Dus voorlopig blijft dit BMW
mrbadaboem zegt
dingen die misgaan bij bmw
1. achterwiel aandrijving uitbannen
2. veel 4 cilindermotoren er in stoppen, niet dat daaar iets met de pk’s mis mee is maar je mist het geluid van de typerende 6 in lijn.
3.hofmeister-knik
eeuh dat was het wel denk ik zo, verder zijn het hele mooie auto’s