Jij krijgt een M-badge en jij krijgt een M-badge en nog 24 andere BMW’s krijgen ook een M-badge.
Het uitmelken van de M-badge is een langlopend thema op deze site. We zouden deze berichten eventueel kunnen bundelen onder de pakkende titel ‘Kroniek van een aangekondigde dood: de M-badge’. De ironie wil namelijk dat hoe meer geld BMW uit de vermaarde badge peurt door deze op auto’s te plakken die het beeldmerk niet waard zijn, hoe minder de badge zelf waard wordt. Gevoelsmatig keert de wal een keer het schip, maar BMW denkt duidelijk dat dat moment nog niet bereikt is.
Misschien hebben ze daarmee een punt. Als de Münchenaren naar de concurrentie kijken, zien ze dat Mercedes al twee jaar lang zo’n 100.000 AMG’s wegzet in een jaar. In grote mate is dat te danken aan de ‘mindere’ AMG’s als de 43- en 45-modellen. Ter vergelijking, in 2013 pakte AMG nog een verkooprecord door 32.000 auto’s over de toonbank te schuiven. BMW hijgde de driepuntige ster vorig jaar (mits je modellen als de M240i en M550i meetelt) weliswaar in de nek, maar doet met zo’n 80.000 units qua pure aantallen toch zo’n twintig procent minder dan de grote concurrent.
Frank van Meel, de Nederlandse baas van M GmbH, heeft dan ook een duidelijk doel voor ogen: die 100.000 units moeten gehaald worden. De methode om dit te doen is simpel: in 2020 wil het merk 26 verschillende M-modellen aanbieden. Het speerpunt is (uiteraard) de nieuwe M3, die waarschijnlijk volgend jaar gepresenteerd wordt op de IAA in Frankfurt en qua techniek naar verwachting voort zal borduren op het huidige model. Dat wil zeggen achterwielaandrijving en een geblazen 3.0 zes-in-lijn onder de kap. Wel wil BMW de belofte om aan gewichtsbesparing te doen eindelijk waarmaken met de nieuwe M3, door het toepassen van veel aluminium en carbon. De nieuwe M3 moet zodoende minder wegen dan de M3 CS die 1.585 kilo op de schaal brengt.
Ook van de Z4, X3, X4 en 8-serie komen échte M-modellen op de markt, maar een groot deel van de 26 M-modellen (15 stuks) zullen toch ‘softere’ M-performance versies betreffen. BMW volgt hierbij grotendeels de Audi/Mercedes-strategie door een Jalapeño-variant en een Habanero-variant aan te bieden van een model. Denk hierbij aan een M340i naast de ‘échte’ M3.
In sommige gevallen zal de Jalapeño echter de heetste versie van een model worden en komt er simpelweg geen habanero, zoals dat nu al het geval is bij de Siebener. Onlangs schreven we bijvoorbeeld over de M130iX op basis van het voorwielaangedreven FAAR-platform. Deze krijgt waarschijnlijk geen M1 broer. De aandrijflijn van de M130iX gaat waarschijnlijk zijn weg vinden naar M-performance versies van andere FWD BMW’s zoals de X2. M GmbH komt met deze modellen overigens terug op eerdere berichtgeving/beloftes dat het voorlopig geen M-modellen met vierpitters zou aanbieden.
De beer lijkt volledig los te zijn wat dat betreft. Van Meel wil letterlijk liefst van álle modellen een M-variant maken, zo laat hij optekenen in Autocar:
BMW itself has significantly more models than BMW M. But we are looking at where we can expand our programme in the future. There is huge potential for growth. We are looking at all BMW models to see if we can make an M or M-Performance model out of them, although there must be sufficiently large customer demand before we commit. With M-Performance, we can reach buyers not possible with classic M models.
Is dit berichtgeving waardoor jij enthousiaster wordt van een toekomstig bezoekje aan een BMW M-dealer, of stap je over op Porsche totdat ook die definitief té mainstream worden?
Image-Credit: paarse M4 via autojunk
dennisn52b30 zegt
Inderdaad een downgrade van het embleem. Voorheen was een echte M ook qua motorisering heel anders, V8 of V10 bijv. Nu wordt overal de geblazen 6 in lijn in gepropt..
shadowbroker zegt
@dennisn52b30: 6 inlijn prima hoor. Maar het is gewoon zonde om het hele M imago te verpesten op deze manier.
loserboi932 zegt
114i M-performance, M-sport, M-interiuer en…..
M ventieldoppen.
gasskaas zegt
@loserboi932: leas, lease, lease…
acizane80 zegt
@loserboi932: met psa motor, 3 cilinder, etc…
ricksmits zegt
Ik dacht dat de M3 niet meer gemaakt zou worden
jaapiyo zegt
@ricksmits: het huidige model gaat IIRC in juni uit productie. Maar er komt gewoon weer een nieuw model op basis van de nieuwe generatie 3-serie.
bmwfreak038 zegt
@ricksmits: zeker komt er wel een M3, ze zijn al aan het testen.
ricksmits zegt
@bmwfreak038: ah.. kut AD. My bad
bmwfreak038 zegt
@ricksmits: ik ben het kwijt.
kenner zegt
@ricksmits: bmw maakt geen M3’s meer. .. wat heb jij gerookt?
volvov90 zegt
@kenner: klopt gewoon, van hetbhuidige model is de productie van m3’s gestopt.
Turboost zegt
Mijn BMW-hart is al bijna dood gebloed, dus dit kan er ook nog wel bij.
3246cm252kw zegt
@turboost: heb je altijd van iedere motorvariant van ieder model gehouden dan? En dat ze nou er voor willen zorgen dat iedereen BMW gaat rijden dat is logisch dat is hun werk. Een echte M blijft toch de M met een singel cijfer.
jaapies zegt
Of ze het nou M noemen of niet. Ik ben super blij met het M-pakket op mijn 120d. Sowieso vind ik 190 pk niet kinderachting maar daarnaast vind ik het design, van vooral de voorbumper en het stuur, gewoon mooi! Meer dan 300 pk of niet… ‘Echte’ M of niet…
kennone zegt
@jaapies: goed zo!! En nu rap sparen voor een M1
dirkiii zegt
@kennone: doe mij dan maar een huis ofzo
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=256008270&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
BMW M 1 ( perfekt ) €470000
First Registration: 10/1981
Mileage: 36,900 km
Fuel Type: Petrol
Price: €470,000
jaapies zegt
@dirkiii: ik denk dat kennone aan de 1M refereert maar ze niet helemaal op een rijtje heeft… Laat staan alle zes in lijn.
2wheeler zegt
@jaapies: bij @kennone zijn het er 5 in lijn he
desjonnies zegt
Dus een naam die gewoon groots is, want dat is M, wordt te grabbel gegooid om 100000 auto’s als Mmmetje aan de man te brengen?
Waar ligt de prioriteit bij BMW?
Omdat er Mercedes taxi’s rondrijden in AMG uitvoering wil BMW zich ook tot dat niveau verlagen?
bmwfreak038 zegt
@desjonnies: je kan het ook omdraaien mensen geilen op het M-logo en BMW speelt er op in.
ikleesookoverautos zegt
@desjonnies: de prioriteit ligt overduidelijk bij het zoveel mogelijk verkopen van auto’s.
potjak zegt
Goed bezig BMW. Je kunt prima het M label koppelen aan een sportievere versie van een serie zolang het duidelijk is dat de invulling hiervan verschilt met een ‘opper’ M.
2wheeler zegt
Jaja, jullie zijn allemaal liefhebbers en puristen blabla. Commercieel bedrijf wil meer afzetten, en daar lijden de liefhebbers onder. Same old same old. Hadden jullie maar een M3 moeten kopen.
desjonnies zegt
@2wheeler:
Ik heb ooit het eerste model M5 gehad, telt dat ook?
2wheeler zegt
@desjonnies: zeker, jij bent door!
2wheeler zegt
@2wheeler: daar ben ik trouwens wel serieus jaloers op @desjonnies ! Een zwarte e28 en estoril blauwe e39 met die mooie antraciet multispaaks staan gebroederlijk naast elkaar in de denkbeeldige garage.
thierryvth zegt
@desjonnies: niet zelf maar mijn ouwe kocht een M535i in 1982 toen was het echt bijzonder en alleen liefhebbers kenden de auto, na de 2e m535i kwam de eerst M5 en toen was het al dat nouveau riche de auto ook moest hebben en de lol er af was
RubenPriest zegt
@2wheeler: nou kheb er één, maar het heeft niet gewerkt
2wheeler zegt
@RubenPriest: ja! Één zet ook geen zoden aan de dijk he! Huphup naar de dealert!
Rob zegt
@rubenpriest:
Tweedehands?
Want daar heeft BMW helemaal niks aan he ;-)
stekel01 zegt
M130iX? Dit kun je niet serieus nemen toch?
racerx zegt
@stekel01: De A45 AMG en in mindere mate Ford Focus RS hebben dezelfde opzet en worden ook wel serieus genomen.
anders zegt
Ik wacht wel op de paprika variant
trustmeiamanengineer zegt
Huilon
alcantara zegt
Of zoals Mercedes, Audi en Volvo dikke dubbele uitlaten uitdelen.
ff40 zegt
Koop vooral geen m3 of m4 of andere m modellen
Ik heb er 1 en heb al 2 andere gehad en iedere keer wordt het met de uitrusting kariger en vooral ook interieur zoals gordelsaangevers weglaten, geen handgreepjes jasophangers, opbergvakken, garage poort deuropeners, fatsoenlijke uitlaat, achterraampjes die niet meer open kunnen, slecht leer, enz enz
ikleesookoverautos zegt
@ff40: kariger is ook lichter en dus ook sneller.
Beetje een compromis maken.
ff40 zegt
@ikleesookoverautos: domme opmerking van iemand die geen 130000€ betaald voor een auto
Nog dommer te denken dat 100 gram iets doet met wegligging of iets dergelijks van een straatauto
Nee man laat je niet voor de gek houden! Allemaal kassa en geld in het laadje voor de aandeelhouders!
Simpele bezuinigingen dus
ikleesookoverautos zegt
@ff40: @ff40: hahaha drie keer dezelfde “shit” kopen. Een ezel doet het beter. Maar het mooiste is dat BMW het wel snapt maar jij als ezel gewoon niet weet hoe je het moet behandelen. Elke bespaarde gram zal meewerken in een betere prestatie, helaas snap jij dat principe nog niet en dat verklaart dus ook je onkundige reactie. En ja ik heb ook auto’s gehad die veel duurder waren dan jij ooit hebt gehad. Maar daar gaat het niet om. Het feit dat je het al aanhaalt is een teken van zwakte. Stakker…..
lekkaah zegt
@ff40: die gordelaangevers sloegen nergens op trouwens, beter dat ze die meuk achterwege laten
ff40 zegt
@lekkaah: opmerking van iemand die geen m heeft dat is duidelijk!
lekkaah zegt
@ff40: je hebt me door..
s1krr zegt
@ff40: Hier dan een reactie van iemand die wel een M heeft; “die gordelaangevers sloegen nergens op trouwens, beter dat ze die meuk achterwege laten”. :-)
Als je dit soort zaken wel wil, en toch een beetje door wil kachelen, koop dan een 340i of een 440i.
Overigens, het leer is hetzelfde als in de andere BMW’s, garage poort deuropeners zijn achterhaald (locatievoorzieningen op je smartphone doet dit beter). Voor de rest begin ik er wel een beetje aan te twijfelen of je weet hoe een M er uit ziet. Of je begrijpt het concept niet helemaal ;-)
mashell zegt
Vroeger was zo’n M badge het meest verkochte accessoire bij de BMW dealer. Kon je zelf naast de 316i plakken. In die zin zijn ze al veel exclusiever geworden. De top of the line M modellen van nu zijn niet bepaald de mooiste en eigenlijk gewoon overdreven. Een tikkie minder wordt dan al snel beter. Goede zet dus van BMW.
nicolasr zegt
Boeie. Het gaat erom wat ie kan, niet wat erop staat wat ie kan. Laat lekker alle badges eraf, heb je ook dit gemiep niet meer.
Joe
ff40 zegt
Echt Nederlanders worden steeds dommer
lekkaah zegt
@ff40: iemand die luxe/comfort zoekt in een M model, dat is best dom idd
Sorteren op prijs betekend niet sorteren op luxe..
nikobellic zegt
Ik snap dat mensen hierover vallen. Maar aan de andere kant, dit is gewoon hoe de automarkt werkt vandaag de dag. Deal with it. Zolang de M3 en M5 blijft bestaan en zo goed blijven als ze nu zijn hoor je mij niet
bassx zegt
Kale E36 316i modellen kwamen in begin jaren 90 ook met m badges. Niet bepaald iets nieuws van BMW.
m54b30 zegt
Hoe gooi je een iconisch label ten grabbel.