De volledig elektrische BMW iX1 moet het straks gaan opnemen tegen de Mercedes EQA.
In het segment van de premiejum compacte crossovers met een elektrisch sausje is een nieuwe kandidaat onderweg. Het is de BMW iX1 en dit model moet het onder andere de Mercedes EQA moeilijk gaan maken.
De eerste foto’s en informatie is door de Duitse autofabrikant naar buiten gebracht. Zo heeft de elektrische auto een WLTP-rijbereik van 413 tot 438 kilometer. Mocht je ook willen ploegen in de sneeuw met je eigen auto. De foto’s zijn geschoten in Arjeplog in het noorden van Zweden. Het noorden van Zweden is een populair gebied bij diverse autofabrikanten om wintertests uit te voeren. De garantie van langdurige sneeuw ieder jaar weer maakt het tot een goede testomgeving.
Wintertests zijn ook zeer belangrijk om de kwaliteit van een accupakket te testen. Een auto moet het in alle omstandigheden goed doen. Hoewel de actieradius fors minder is in extreem koude of warme omstandigheden moet je nog wel ergens goed kunnen komen.
BMW zegt de iX1 te lanceren zodra de nieuwe generatie X1 is gepresenteerd. Laatstgenoemde verschijnt in de herfst van dit jaar. Verwacht dus een onthulling van de iX1 in de aankomende winter.
BMW hanteert met de iX1 een vergelijkbare strategie als de iX3. Dat betekent dat de crossover straks in meerdere smaken te verkrijgen zal zijn. Elektrisch, als plug-in hybride en als conventionele auto. Het Duitse automerk produceert de nieuwe X1 en iX3 dan ook op dezelfde assemblagelijn.
Eigenlijk kiezen de Duitsers daarmee voor twee strategieën. Met de iX hebben ze een volledig elektrische auto met een geheel eigen uiterlijk. Terwijl de i4, iX3 en straks de iX1 elektrische auto’s zijn die grotendeels lijken op de modellen met verbrandingsmotor. Zo is er voor ieder wat wils, zal de gedachte zijn.
Rick-dos zegt
Het lijkt mij een logische argument achter deze strategie. Het is wel leuk dat Audi en Volvo roepen vanaf 2030 (ofzo) alleen maar elektrische auto’s aan te bieden maar er zijn genoeg afzetmarkten die nog lang niet zo ver zijn. Dan kun je beter de strategie van BMW hebben lijkt me. Ach ja, we gaan het zien allemaal.
Wel opvallend trouwens dat de nieuwe designtaal die we op de nieuwe X7 en 7 serie zagen zo te zien niet door druppelt naar de andere modellen.
Richmond zegt
@Rick-dos: klopt op de foto’s die circuleren van de X5 lci is ook niet die dubbele koplampen te zien. Idem voor de lci 1 serie
mc96 zegt
Wat je er ook van vindt, dit wordt een heel belangrijke auto voor BMW in Nederland. Van mijn dealer begreep ik dat twee derde val alle nieuwe X3 de elektrische variant betreft. De iX3 zal in nog meer leesbudgetten passen…
LaCotse zegt
@mc96: iX1 bedoel je denk ik, de iX3 is ver over de 70k, ik denk niet dat dat nu héél veel leasebudgetten raakt… Althans niet in de groep lease rijders die ik allemaal ken
mc96 zegt
Je hebt helemaal gelijk. Er had natuurlijk iX1 moeten staan. Heb zelf een iX3 besteld. Waar het hart vol van is zullen we maar zeggen… 😄
bischero zegt
@mc96: uit interesse, waarom niet de i4 besteld?
Meer reikwijdte en nieuwere infra onderhuids.
Ik neig namelijk naar de i4 ipv iX3
mc96 zegt
Ik snap je vraag. Was oorspronkelijk ook van plan om voor een i4 te gaan. Ik heb deze auto destijds ook tijdens een soort voor premiere bij BMW kunnen bekijken (toen ik de iX3 bestelde stond de i4 nog niet bij de dealers). Ik vond toen de ruimte op de achterbank wat krap en het nieuwe dashboard kan mij persoonlijk minder bekoren (huidige auto is een G20). Om het rijden met een elektrische auto uit te proberen heb ik vervolgens met een iX3 gereden. Die vond ik onverwacht fijn rijden en het (LCI) uiterlijk sprak mij ook erg aan. In de iX3 zit nog het zelfde dashboard als mijn huidige auto en wat ook hielp was dat je voor het zelfde geld bij de iX3 veel meer standaarduitrusting krijgt dan bij een i4 :-). De range is voor mij persoonlijk meer dan genoeg (voor “noodgevallen” hebben we nog een 128ti staan) Het zijn natuurlijk altijd persoonlijke voorkeuren en omstandigheden en die kunnen voor ieder weer anders uitpakken.
Van Winteren zegt
@mc96: is een logische afweging. Vorige week heb ik gekozen voor een I4. De ruimte op de achterbank hebben wij niet nodig en de I4 40e reed geweldig (beter dan de M50, naar mijn bescheiden mening). Het dashboard vind ik ook niet zo mooi.
bischero zegt
@boxster997: dat had ik dus ook, 40 fijner dan 50 😏
bischero zegt
@mc96: super bedankt voor je uitvoerige feedback. Ik neig namelijk vooral naar de i4, want: lager (vind ik prettig). Qua restwaarde doet deze het iets beter in de lease tarieven en daarom voor mij op die gronden wat aantrekkelijker.
Ik ga met beiden rijden, range is voor mij wel een dingetje, misschien niet dagelijks, maar wel frequent buitenland trips waar net die 50-100 km meer puf een verschil maakt met een minder fijnmazig laad netwerk.
Nogmaals dank!!
Wolflow zegt
Ondanks alle camouflage is de afzichtelijke grille nog steeds vanaf grote afstand te zien
auto62 zegt
Zag net dat de Ford F-150 Lightning in de goedkoopste uitvoering net geen $40.000 gaat kosten. Heeft een machtige trunk. Moeten al die elektrische auto’s in europa nu echt zo duur zijn, pf speelt er iets anders?
neymar zegt
Wauw wat een wagen! Prachtige design 😍
flyingduckman zegt
Not interested…. Gaaaaap
audirs3 zegt
Het wordt pas interessant als BMW een dedicated electrisch platform gaan gebruiken, duurt nog paar jaartjes…
Van Winteren zegt
@audirs3: Ik lees die argumentatie wel vaker, begrijp deze niet. Vorige week proefgereden met een I4. Het was ronduit een indrukwekkende ervaring. De kardantunnel en het ontbreken van een frunk kan ik echt geen nadeel noemen.
audirs3 zegt
@boxster997: met name het gewicht is een probleem, te veel overbodige ‘features’ die op dat onderstel zitten om ook een ICE te ondersteunen. Kijk naar het verschil tussen de i4 M50 en Model 3 performance. Dat is 2190kg vs 1819kg. Echt gigantisch verschil. En kennelijk is BMW het zelf ook wel eens met die redenering, waarom zouden ze dan dat nieuwe platform ontwikkelen? Ze zien zelf ook dus in dat dat wel de toekomst heeft.
Van Winteren zegt
@audirs3: Dat klopt, echter tijdens de proefrit heb ik geen moment last gehad van het gewicht. Daarbij is de range in de praktijk met >400 km zeker acceptabel. Het kan altijd beter en de volgende versie zal ook altijd beter zijn. Maar ja, als ik daar op ga wachten, had ik nooit een computer gekocht. 😉
audirs3 zegt
@boxster997: ja het is ook zeker geen slechte auto. En de Taycan staat ook op een aangepast Panamera onderstel, en die krijgt ook lovende kritieken. Veel features als hoge laadsnelheid enzo staan ook los van platform. En het is op dit moment voor BMW natuurlijk enorm kosten besparend, in dezelfde fabriek worden de verschillende modellen gebouwd, ICE of BEV. 400km range is ook meer dan genoeg. Dus ja, ik neem mijn woorden wel beetje terug, het is nu al interessant en wordt met dedicated platform interessanter ;)
mc96 zegt
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Er zitten nadelen in de filosofie die BMW toepast (power of choice) en behoudens de iX dus geen dedicated platforms. Gewicht is er 1 van. Anderzijds zijn de dedicated platforms niet of nauwelijks lichter. Tesla is mijns inziens daarin de uitzondering. Die zijn wat elektrisch rijden betreft nog steeds voor op de concurrentie (ik ben echter een fan van de rijbeleving en feel van BMW’s). We zitten in een overgangsperiode waarin in sommige delen van de wereld de transitie naar EV veel sneller zal gaan dan in andere delen. tot nu toe lijkt de strategie van BMW behoorlijk succesvol. Maar we zullen gaan zien hoe dat uit pakt. Overigens zal BMW vanaf 2025 een meer dedicated platvorm gaan gebruiken (Neue klasse). Maar ook daar nog rekening houden met het inbouwen van ICE motoren.