Zo gaat de ongelofelijk lekkere BMW M3 Touring er ongeveer uitzien.
Vaak krijg je als autoliefhebber het gevoel dat autofabrikanten helemaal niet naar de fans luisteren. Met name BMW heeft de afgelopen jaren de wind van voren gekregen. De keuze om van de 1 Serie een voorwielaandrijver te maken of de grote grille van de 4 Serie gaven OG-fans een nare nasmaak. De komst van de BMW M3 Touring is wat dat betreft een hele grote goedmaker.
Zoals we al omschreven in de update van het vorige artikel is de auto nog wel een aantal jaren van ons verwijderd. BMW zegt dat het hele concept zich nog in een vroeg stadium begeeft. De Duitse autobouwer mikt op een ontwikkelingsproces van twee jaar.
Om ons alvast lekker te maken heeft BMW een render vrijgegeven van hoe de M3 Touring er ongeveer uit kom te zien. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het merk dat er daadwerkelijk een productiemodel van de M3 Touring komt. De enige stationwagen tot op heden van BMW M was de M5 Touring. De tweede en vierde generatie van de M5 waren verkrijgbaar als Touring.
BMW heeft heel lang getwijfeld over de beslissing of er nu wel of geen M3 Touring moest komen. De E60 M5 Touring is een behoorlijk zeldzame verschijning in vergelijking met de veel populairdere sedan. Ook voor BMW zal dit dus een experiment zijn. Als de fans die zo hard roepen om een M3 Touring er ook daadwerkelijk eentje gaan kopen komt het wel goed. Nog voordat het zover is moet je het doen met deze render.
Volvo940polar zegt
OMG OMG OMG OMG!!!!
Pascal zegt
Heerlijk, zet maar voor de deur neer!
barendbotje zegt
Wacht maar tot je de nieren ziet, mythes zeggen dat ze tot de voorruit doorlopen dit keer
elemento zegt
@barendbotje: maak nietnuit
barendbotje zegt
Nee is ook, meer lucht voor in de motor toch, meer pk’s !!!1!!!11
giel zegt
@barendbotje: ik wilde je een plusje geven maar helaas is dat weg op de app.
JanJansen zegt
@barendbotje: andere bronnen melden dat de nieren via de bodem weer bij de trekhaak te zien zijn.
Speculaas. Het enige wat we weten is dat je een nier moet afstaan om er een te bezitten.
tvklarenbosch zegt
Kom maar door!!
breakingpoint zegt
Zo’n auto waarvan er velen zeggen dat ze hem willen, maar nooit kopen. Voor het sleepergehalte moet je het ook iet meer doen. De berline en coupe zijn stukken mooier IMO.
mwti zegt
@breakingpoint: zoiets als bij de Alfa Giulia? Zelfs die kunnen ze niet betalen.
torsen zegt
De M3 sedan onthullen ze in september. Maar voor de Touring hebben ze nog 2 jaar nodig.
Tenzij er grote technische verschillen tussen die twee zitten lijkt BMW niet echt haast met de Touring te hebben.
Ram-G-maN zegt
Bij Alpina kun je nu al een snelle 3 Serie Touring bestellen. Krijg je aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook binnen twee jaar geleverd.
maarteno zegt
tjah als een onafhankelijk bedrijf er eentje kon maken in een paar maanden, ok niet officieel, dan moet het voor BMW zelf inderdaad niet extreem moeilijk zijn…al moeten zij wel aan veel meer milieuvoorschriften voldoen….geen idee wat de RDW van die zelf ombouw vindt….of dat het stiekem zelfs op papier denkt dat het de originele touring is die wat getuned is…en dan heb je denk ik alleen de gasmeting te dealen en die is groot en deels op basis van wat de ECU zegt tegenwoordig, dus geen fouten dan geen expliciete meting…kortom dan hou je denk ik alleen herevaluatie van je verzekeraar over omdat je meer dan 50pk oid meer vermogen hebt.
megator zegt
De achter ophanging van de touring is bijna altijd net effe anders dan de sedan/coupe en dan bedoel ik de kinematic en niet de dempers/veren. Dit is meestal omdat ie meer last moet dragen en minder plaats moet opnemen. Bij de E61 M5 is het zelfs zo dat de achter velgen een .5 inch smaller zijn dan de E60 sedan.
Dan is er nog al het plaatwerk dat anders is. En SW want meer gewicht achter + ander zwarte punt.
Dat is dus niet 1, 2, 3 opgelost. Wat wel opmerkelijk is, is dat het een afterthought lijkt en dat dee niet met de sedan/coup/conv. ontwijkeld is. Dit was ook het geval met de E34 en E61 M5 wagons. Ik dacht dat deze limited editions waren maar kan met wat googelen niks vinden. Mischien was het zoals de CS modelen van nu waar ze aleen voor een gelimiteerde tijd leverbaar zijn maar met geen harde max aantal.
RAW zegt
Zou het een hybrid worden als ze daar 2 jaar voor nodig hebben?
Rick-dos zegt
Ik zal wel de enige zijn maar ik begrijp werkelijk waar niet waarom men zo smacht naar een M3 touring. We hebben het over verwateren van merkwaarde of het verloochenen ervan maar dat geldt net zo goed voor een M3 touring.
Een M3 is ooit geboren vanuit de motorsport en was een power sedan. Nu willen we ineens een touring hebben en dat accepteren we maar al te graag terwijl dat juist verder staat van het origineel.
Ik begrijp sowieso power stations niet net zoals ik power SUV’s niet begrijp. Net alsof je van een pakezel een racepaard wil maken.
por100 zegt
@Rick-dos: de power suv’s snap ik ook niet. Maar de nadelen op de rij-eigenschappen van een station tov een sedan zijn klein genoeg om de praktische bruikbaarheid te vergroten. Ik zie het vooral als goed compronis waar je heel veel dingen mee kunt. Naar de ikea ga je in principe onbeladen, dus dan lekker knallen en daarna volbeladen terug. Vakantie daarentegen ga je volbeladen op pad, maar op vakantie zelf is de auto leeg en kun je dus mooi even een stukkie rijden (als je een beetje in een leuke buurt vakantie viert).
Rick-dos zegt
@por100 “Ik zie het vooral als goed compronis waar je heel veel dingen mee kunt.” Kun je ook over de SUV zeggen.
por100 zegt
@Rick-dos: nee
SpeedGeek zegt
Sommige mensen willen nou eenmaal de labradors snel van A naar B brengen.
Rick-dos zegt
@SpeedGeek Als je dat al wil dan is een M340i ook snel genoeg.
mwti zegt
@Rick-dos: ja maar een M340i oogt minder dik. En dat wil je want je wilt je onderscheiden van de lease-nerds.
BJ zegt
Power SUV’s ben ik sowieso helemaal met je eens, wat een dom en onnodig concept. Power stations is misschien iets genuanceerder als je alleen ruimte en/of middelen hebt voor 1 auto, en je wil snel EN praktisch. Maar de prijzen van power stations zijn inmiddels zo hoog dat ruimte/middelen maar zelden een probleem zal zijn… dus die worden pas echt relevant als occazie als 2/3 vd prijs af is.
pa045 zegt
@Rick-dos: jij raakt hier de kern. M3, 190 Evo, Delta Evo, Sierra en Escort Cosworth, enz. Allemaal met het doel van autosport ontwikkeld. Tegenwoordig is een DTM een silhouet auto en voor de rest niet veel speciale autosport meer.
Een M3 nu is gewoon een grote, lompe bak die snel is en vooral dik uitziet. Maar mensen willen hem. Zo blijkt.
mpgc zegt
@Rick-dos: alleen de eerste M3 was een homologatiemodel. Alle versies daarna waren gewoon snelle auto’s voor op de openbare weg. Daar past een M3 Touring prima bij. Laatste echte homologatiemodel van de 3 serie was overigens de 320si. Overigens auto die je niet moet hebben ivm de niet heel erg betrouwbare motor.
frederik zegt
@Rick-dos: Powerstations zijn juist supervet! One car to rule them all. Met mijn vorige 325i (niet dat dat nou een extreem snelle auto is maar goed) heb ik letterlijk een keer op woensdag een bakfiets opgehaald en op donderdag rondjes circuit Zandvoort gedaan. Dat is toch fantastisch?
ds3thp zegt
Gaaf hoor! En ze “moeten” ook wel eigenlijk om mee te kunnen in het segment.
Aan de andere kant, Audi heeft ook geen RS4 sedan.
lebeaunl zegt
Eindelijk wat keus voor de plofkrakers die geen OOOO lusten…
OT: ben erg benieuwd daar ik niet zo gecharmeerd ben van de laatste BMW ontwerpen. #FingersCrossed.
willeme zegt
Als eigenaar van een nog niet snelle 3 Serie Touring vind ik het een geweldige ontwikkeling. D-segment is toch wel het maximale formaat als je er ook nog een beetje lol mee wilt beleven. Ik ben benieuwd of ook hier een keuze komt tussen 480pk-handbak-RWD en 510-automaat-AWD. Die eerste lijkt mij geweldig als Touring. Nul opties erop en knallen.
Ik ben alleen wel bang dat het een commercieel fiasco gaat worden. Het eerste jaar zal de productielijn uitverkocht zijn, maar die vier jaar erna kraait niemand er meer naar. Het is net als met handbakken: we schreeuwen wel dat we het willen hebben, maar we kopen het te weinig.
Desalniettemin is het goed dat BMW dit doet. Juist dit soort auto’s wordt over 15 jaar nog geschreven. Dan interesseert het niemand dat er ook een Alpina XB7 was of X5M.
por100 zegt
@willeme: boven de 300-350 pk ben ik niet capabel genoeg om met handbak te rijden. Kostte wat moeite om dat van mijzelf te accepteren, maar nu ben ik blij dat ik mijzelf niets meer wijs maak.
willeme zegt
@por100: Iedereen ervaart het anders. De automaten zijn tegenwoordig zo goed dat het qua prestaties de betere keuze is.
Persoonlijk zou ik juist bij enorm veel vermogen een handbak willen. Dat lijkt mij veiliger, verstandiger en beter. Je bent dan meer op je hoede en doet voorzichtiger.
por100 zegt
@willeme: daar zit wat in. Ik zou er zeker langzamer van rijden. En langzamerhand beter en zaligmakender. Die paar keer dat ik wel perfect schakelde in een m3 e90 (een dag geleend) was het een feest. Acceleratietijden tellen sowieso alleen met handgeschakelde auto’s. Maar vrouwlief met de kinderen erin op pad sturen? Liever niet.
BJ zegt
Sowieso voegt meer dan 350pk niet meer zoveel toe in de dagelijkse praktijk. Mits je het gewicht een beetje in de hand houdt. En van veel gewicht is nog nooit een auto beter geworden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
“(…) we schreeuwen wel dat we het willen hebben, maar we kopen het te weinig.”
De oorzaak hiervan is volgens mij vrij simpel. Degenen die “schreeuwen om een handbak” zijn veelal petrolheads zoals autojournalisten en liefhebbers. Dit soort auto’s gaan met wat opties ruim boven de ton over de toonbank, en laat dat nou net een prijs zijn die maar weinigen uit kunnen/willen geven aan een nieuwe auto. Dat zijn meestal (ja, niet altijd) wat oudere succesvolle zakenlui en vanaf een bepaalde leeftijd is comfort belangrijker dan *kuch* rijdersgevoel. En bij comfort hoort ook een goede automaat. Daarnaast zijn moderne automaten met dubbele koppeling in de praktijk (incl. circuit) gewoon superieur aan handbakken. Blijft er dus maar een heel klein groepje over van gefortuneerde petrolheads die voor de handbak kiezen. Fabrikanten zien dat ook en kiezen er logischerwijs voor om auto’s te produceren waar ze wat (meer) aan kunnen verdienen.
Zo zie je bijvoorbeeld dat de handbak in de nieuwe Cayman GT4 gewoon de oude handbak uit de 911 is en door de lange 2e versnelling eigenlijk niet geschikt voor het karakter van de hoogtoerige turboloze Cayman GT4. Als je vlot wil rijden, maar niet je rijbewijs kwijt wil raken gebruik je in de praktijk alleen de 1e en 2e versnelling, en de 6e voor op de snelweg. Maar omdat Porsche niet wilde investeren in een aparte handbank, ligt er dus eigenlijk een verkeerde handbak in. Dus kiest het gros gewoon voor de PDK, want die is in alle opzichten beter.
willeme zegt
@F36GC:
Dat laatste is niet correct. Het is sowieso niet de handbak uit de 911. De 991 heeft zeven verzetten en de GT3/911R bak is compleet anders.
Dat gezegd hebbende: de reden de handbak niet werkt bij de GT4 zijn die overbrengingen. Die zijn bewust gekozen en niet het resultaat omdat de oude 911 bak is (wat het overigens niet is). Er is maar één reden voor die extreem lange overbrengingen en dat is CO2 drukken. That’s it. Er zijn genoeg tuners die de eindreductie voor je aanpassen, wat al enorm veel scheelt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ok, ik baseerde die info op dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bB7s4yGy6fo maar ik heb inderdaad niet goed zitten luisteren. Excusez.
sntial zegt
excusez-moi*
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Geeft niks hoor.
scrmeagle zegt
@F36GC: Daarom kiezen voor een Alpina B3 Touring met switchtronic 456PK 0-100 in 3.9 sec en een top van 306Km/h heerlijk comfortabel. Heb je echt geen M3 nodig.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Die is voor de meeste mensen net zo onbetaalbaar als een M3 Touring.
bimmerfan zegt
Wij koopt hem? en schrijft hem even 3 jaar af voor mij.
pyrat zegt
Maken ze er eindelijk eentje, heeft ie die afzichtelijke grote nieren (of moeten we het eigenlijk longen noemen tegenwoordig)..
Dan 1000x liever een Alpina B3 touring/M340i touring/Audi RS4/MB C63/43 AMG estate
PunicaOase zegt
@pyrat: ik denk niet dat ie de grote nieren van de nieuwe 4-serie krijgt aangezien dit gewoon op basis van de huidige 3-serie Touring is, zoals ook uit het plaatje blijkt..
On topic: heel gaaf, maar voor mij zou een 340 Touring al meer dan voldoende zijn..
pyrat zegt
@punicaoase:
Laatste generaties kreeg de M3 sedan de neus van de M3 coupe/M4. Nu ook weer.
Dus logisch dat de M3 touring hem ook krijgt, ze gaan namelijk niet speciaal een bredere M-neus met kleine nieren alleen voor de touring maken.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik las op IG dat Chris Harris (TG) er ongezien een wil bestellen: https://www.instagram.com/p/CDzTtDZndkU/?utm_source=ig_web_copy_link
poeperman zegt
@F36GC: do you need anything more than a 320d zei hij nochtans… en ik maar denken dat hij dat zou bestellen
https://m.youtube.com/watch?v=zKrXFTL_6pw
Onehp zegt
Beetje laat wat mij betreft…
Maar als ie als handbak/lichte versie komt zal ik mijn best doen om er eentje te kopen. Als het tegen dan nog te betalen is…
ericc zegt
Die nieren dienen om de mensen schrik aan te jagen als ze in hun achteruitkijkspiegel zien.
crosske zegt
Slim om de achterzijde te tonen
ikwileenm3 zegt
Krijg je er een bitje en helm voor je labrador bij?
Even zonder dollen; auto was totaal niet nodig, maar de concurrentie verdient genoeg aan powerstations, dus wel een slimme keuze.
Lijkt mij leuker en waarschijnlijk betaalbaarder dan een RS4 of C63!?
MarcoM zegt
Durft z’n snuit zeker niet te laten zien :-)