BMW slaat een andere weg in met dit bizarre apparaat.
Bij BMW hebben ze er zin in vandaag. De Duitse auto- en motorbouwer deelt het ene na het andere nieuws met de wereld. Deze Vision DC Roadster van Motorrad is tevens vandaag gepresenteerd. Wat de Duitsers betreft is dit de toekomst van motorrijden.
Waar de auto’s van het merk bekend staan om zes-in-lijn motoren, zo denken motorliefhebbers bij een BMW-motor aan de tweecilinder boxermotor van het merk. Al meer dan 90 jaar borduurt de fabrikant op deze techniek. Hoe anders is deze Vision DC Roadster. Dit is namelijk een volledig elektrische tweewieler.
Normaal gesproken neemt het motorblok de meeste ruimte in, in dit geval zijn het de batterijen. BMW heeft de accu verticaal geplaatst op de plek waar normaal gesproken het blok zit. Van een afstandje is dan ook bijna niet te zien dat het hier om een elektrische motor gaat. BMW wilde design technisch zo dicht mogelijk bij het vertrouwde model van een gemotoriseerde tweewieler blijven.
Aan beide kanten zitten koelelementen die zorgen dat de accu op de juiste temperatuur blijft. Ze komen naar buiten zodra je de motor ‘start’. Zo weet je ook meteen of de motor aan of uit staat. Er is immers geen gebulder van een draaiende verbrandingsmotor aanwezig.
Helaas omschrijft BMW het concept als een visionair symbool. Deze DC Roadster gaan we dus in deze vorm niet op de markt zien. Bekijk een video van de Vision DC Roadster op Autojunk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lijkt wel een schaalmodel! Die dude is toch veeeeel te groot voor dat apparaat(je)?
svdv zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dan heb je nooit op een honda dax oid gereden. Een klein motortje rijdt hartstikke lekker!
B00G1E zegt
@svenska_aeroplan_ab: zelfs als de verhoudingen zouden kloppen lijkt de zitpositie tov het stuur ook niet echt prettig voor de lange rit.
tortuga zegt
@B00G1E: kun je even goed ondersteboven zitten wel lekkere concept
rickthestig zegt
@B00G1E: ik dacht ook dat die kerel heftig zat te schijten. In ieder geval niet de zitpositie waar je “indruk” mee maakt.
moveyourmind zegt
Nog steeds cardanaandrijving.
Zie het voordeel/nut er niet van in als je de electromotor ook in het wiel kan verwerken. Of op de as. Enige reden die ik kan bedenken is onafgeveerd gewicht.
vaakbenjetebang zegt
@moveyourmind: En dat is ook meteen een heel goede reden. Zeker bij een motorfiets is dan de verhouding geveerd/onafgeveerd al gauw nogal, eh, spannend. Daar wordt het allemaal niet makkelijker van qua engineering.
moveyourmind zegt
@vaakbenjetebang: Duidelijk, dankjewel!
vaakbenjetebang zegt
@moveyourmind: Kort door de bocht: de wielophanging moet er (onder andere) voor zorgen dat de wielen ook daadwerkelijk aan de grond blijven. Als je met een normaal voertuig over een hobbel rijdt, wordt het wiel in feite gelanceerd, wat dan (weer kort door de bocht) wordt opgevangen door de carrosserie. Die is zo zwaar dat het wiel wel inveert richting carrosserie, maar dat de demper dan kan zorgen dat het wiel niet loskomt, die zet zich als het ware af tegen de hogere massa. Als nu het wiel extreem zwaar is ten opzichte van de carrosserie, kan de demper zich daar niet goed tegen afzetten en gebeurt het omgekeerde: het wiel lanceert het voertuig. Beetje jip-en-janneke, maar soit.
2wheeler zegt
@vaakbenjetebang: duidelijke uitleg zeg, thanks!
Gulli zegt
@vaakbenjetebang: plus dat je potentieel een hogere roterende massa krijgt in je achterwiel wat een gyroscopisch effect creëert, waardoor je weer mindet makkelijk een bocht in kunt zetten. De motor wil dan liever rechtop blijven staan. In een auto maakt dat minder uit natuurlijk.
emping zegt
@moveyourmind: Zal dat niet met de gewichtsverdeling te maken hebben?
JanJansen zegt
@moveyourmind: Dit artikel maakt het concept meer duidelijk (wel even op een computer kijken ivm flash animaties)
https://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
moveyourmind zegt
@janjansen @vaakbenjetebang en @Emping: Bedankt voor jullie uitleg en info!
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Alleen lijkt de zit mij erg beroerd. Constant steenslag happen.
sirprize zegt
@dutchdriftking: zoals op iedere naked dus..
Foramen zegt
@dutchdriftking: je zoekt met een motorfiets dan ook niet de wegen op waar je achter ander verkeer moet blijven hangen.
Kom je hier toch terecht dan ga je er voorbij of houd je afstand.
Gulli zegt
@dutchdriftking: nu zit de steenslag ook op je rug ?
intiemgeschoren zegt
De Ford Edsel van dit millennium.
drdre1 zegt
Foto 4… ?… Geïnspireerd op een tondeuse..???!
vaakbenjetebang zegt
@drdre1: De naaf van het achterwiel lijkt ook wel een ‘scheerkop’. Zal wel toeval zijn, toch?
drdre1 zegt
@vaakbenjetebang: Misschien heeft BMW wel de designer van Braun in dienst genomen? ;) Desalniettemin kan ’t design van twee totaal verschillende producten in één nieuw product best goed werken. (tuimelschakelaars in Peugeot, raketvinnen op ’n Cadillac, een jacht/boot-interieur in ’n Lincoln Navigator, etc… :)
schreute01 zegt
Ik snap wel waarom we het hier steeds over auto’s hebben.
reistje zegt
@schreute01: Al die elektrische auto concepts zijn toch ook graf lelijk. Blijkbaar hoort dat bij elektrisch ofzo.
flutterby zegt
Zo wil ik wel motorrijden. Naast auto rijden vind ik een elektrische kart ook heerlijk.
lekbak zegt
@flutterby: ik denk dat mijn oude mono een stuk leuker is om mee te rijden. Slechts 18pk, maar lol voor 180pk!
memyselfandi zegt
Zelfs Harley Davidson komt al met een electrische motorfiets in augustus https://www.harley-davidson.com/us/en/motorcycles/future-vehicles/livewire
tjorque zegt
Jammer dat het lijkt dat het front al eens onder een vrachtwagen gezeten heeft.
Verder wel fijne details.