Een wel erg bijzondere variant van de BMW Z4: de BMW Concept Touring Coupe is een soort moderne Z3 Coupé ‘clownsschoen’.
Auto’s en bijnamen, het gaat hand in hand. Bijna iedereen weet wat je bedoelt als je het hebt over een ‘snoek’ of ‘kattenrug’. Internationaal gezien weet iedereen vrij snel waar je het over hebt als je het hebt over de clown shoe of clownsschoen. De BMW Z3 Coupé (E36/8).
Clownsschoen
De naam ‘clownsschoen’ slaat dan ook meer op de lange motorkap met een compacte ramenpartij. De proporties van een clownsschoen, zo makkelijk kan het zijn. De BMW Z3 Coupé zag er zo uit vanwege het feit dat de Z3 van origine een tweezits roadster is met stoffen kap. BMW laste daar een vast dak op zonder dat de carrosserie verder grondig veranderde. Zo makkelijk kan het zijn.
Z4 Coupé
De opvolger van de BMW Z3, de Z4, was in eerste instantie ook enkel een roadster (E85). De coupéversie daarvan (E86) werd echter geen clownsschoen, maar kreeg een soort fastback-achtige daklijn mee. De opvolger daarvan (E89) was ‘een beetje van beide’, die kreeg namelijk een stalen klapdak.
Voor de huidige BMW Z4 (G29) ging BMW weer terug naar de basis met een stoffen klapdak en dus is de vraag vrij snel of er dan ook een coupé komt. Het antwoord daarop luidt al jaren ‘nee’. De enige opties die je hebt zijn accepteren dat het een roadster is, of de technisch vrijwel identieke Toyota GR Supra kopen. De Z4 opereert in een segment waar momenteel niet de financiële hoogstandjes te vieren zijn, dus is het maar de vraag of je zoiets wil ‘uitmelken’.
BMW Concept Touring Coupé
Maar wat gebeurt er nou ineens op deze vrijdag na Hemelvaart?! BMW presenteert aan ons, en aan jullie, de BMW Concept Touring Coupé. Niet alleen is dit een BMW Z4 Coupé, het is een soort clownsschoen! BMW kiest er met deze concept wederom voor om shooting brake-proporties aan te houden. Daarmee wordt de Z4 dus een soort tweedeurs hatchback.
Opvallend genoeg wordt er overigens door BMW geen woord gerept over de BMW Z3 Coupé, terwijl wij niet het idee hebben dat die link vergezocht is. BMW legt liever de link met ‘het plezier dat autorijden biedt’ en ‘het symbool van vrijheid op vier wielen’. Om te benadrukken dat de Concept Touring Coupe een klasse apart moet zijn, wordt ‘Z4’ ook niet genoemd door BMW. Kennelijk moesten we zelf raden waar de shooting brake zijn basis vandaan haalt. Ook heeft BMW het nergens over de motor, dus verwacht ‘gewoon’ de 3.0 zes-in-lijn met 340 pk die ook voorin de Z4 M40i ligt.
Overigens slaat de naam ‘Touring’ wel degelijk op de normale benaming voor een BMW-stationwagon. BMW noemt dat een hommage aan de BMW ’02 Touring. Hun compacte model uit de jaren ’70 was beschikbaar als tweedeurs coupé, maar ook als tweedeurs ‘stationwagon’. Dankzij een schuin aflopende daklijn deed die auto ook wat denken aan een shooting brake. Ook is de naam gebaseerd op de BMW 328 Touring Coupé uit de jaren ’40.
De proporties van de BMW Z4 waren altijd al wat vreemd en een shooting brake-achterkant maakt het voor de BMW Concept Touring Coupé niet makkelijker. Toch sluit ook dat weer perfect aan bij de Z3 Coupé en dankzij de lange voorkant is ook dit net een clownsschoen.
Interieur
BMW heeft voor het interieur van de Concept Touring Coupe de handen ineen geslagen met een Italiaanse meubelmaker. Die heeft een hoogwaardige lederen bekleding toegevoegd aan het interieur. Dankzij de cognackleur in combinatie met opvallende kruislingse stiksels, krijgen we ook ineens flashbacks naar het ‘baseball’-interieur van de eerste Audi TT. De hele millenniumwissel wordt perfect samengevat in de Touring Coupé.
Gekheid terzijde, alles aan deze auto is ontworpen om de bestuurder een perfecte rondrit te gunnen. Het is volgens BMW de ideale auto om sporadisch een blokje om mee te gaan, met je partner, en te rijden tot je niet meer kunt. Om dat bij te staan krijg je ook nog eens een op maat gemaakte bagageset van Schedoni, ook Italiaans.
Details
De BMW Concept Touring Coupé is algemeen beschouwd een soort Z4 met dakkapel, maar op detailniveau is er voldoende toegevoegd om er niet zomaar een Z4 van te maken. Het meest in het oog springend zijn de wielen. Dit unieke design doet wat Alpina-achtig aan. Ze meten 20 inch voor en 21 inch achter.
De brede Z4-grille wordt geaccentueerd met verticale lamellen, in plaats van het stippeltjespatroon dat je kent van de M40i. Dat geeft de auto net even wat meer elegantie. Alles wat normaliter aluminiumkleurig is (of zwartgelakt bij het Shadowline-pakket) is een soort brons.
Dat geeft dan weer een contrast aan de lakkleur. Wie al driftig op zoek is in de database met welke tint je te maken heeft, dat hoef je niet te doen. Sparkling Lario heet de tint en dit is de eerste en waarschijnlijk enige BMW die in deze kleur uitgevoerd wordt. Tenzij ze ‘m volgende maand toevoegen aan de Individual Configurator.
Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Met de komst van de BMW Concept Touring Coupé kunnen we ook de vraag van afgelopen week beantwoorden. BMW teasete een afbeelding die met terugwerkende kracht precies is wat we vandaag te zien kregen. Dus ja, BMW toonde ons een BMW Z4 Coupé.
Daarmee is dit het kopstuk van BMW op Concorso D’Eleganza Villa d’Este. Het concours der concoursen in Italië. Het soort evenement waar het woord ‘clownsschoen’ eigenlijk te ordinair is, vandaar dat BMW er waarschijnlijk zo vaag over doet.
Dan is er nog goed nieuws en slecht nieuws om mee te eindigen. Het goede nieuws: ondanks de naam BMW Concept Touring Coupé, kijken we naar een productieauto. Het slechte nieuws: jij mag hem niet kopen. Het gaat om een one-off model. Het wordt niet concreet of een rijkaard hem zo heeft besteld of dat BMW hem later nog gaat verkopen, of de auto überhaupt voor klanten is bedoeld is zelfs niet bekend. Wel dat er dus een fysiek model van bestaat en dat de enige is. Je kunt hem aanschouwen op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, wat vanaf vandaag van start is gegaan.
Dakhaas zegt
Ik vind ‘m geslaagd! Eindelijk weer eens iets fatsoenlijks van de tekentafel in München.
mjpamsterdam zegt
Ja , wellicht een flapdrolschoen. Maar ik kan het niet lelijk vinden.
Donstil zegt
Whow wat een bruut ding zeg. M2 blok erin en uitbrengen dat ding!
zesinlijn zegt
Briljant. Maak er maar 500, die worden wel verkocht!
moveyourmind zegt
Niet een heel makkelijk op het netvlies liggend ontwerp van recht opzij bezien. Maar vanuit een hoek juist bloedmooi en in balans.
Krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij de Alda SZ, waarbij ik er nooit ben achter gekomen of ik hem juist heel mooi of heel lelijk vind. Maar juist daarom misschien wel heel erg begeerlijk is.
jaapiyo zegt
Doen ze eindelijk weer een beetje oké design…maken ze er maar 1 van…
AlbertW zegt
Schitterende auto! I want one 🙏🏻
lecomte zegt
Ik vind het wel wat hebben. Doe er maar eentje in bordeauxrood en crème interieur, maar helaas.
tenaci zegt
Jaaaa! Eindelijk weer eens een mooie BMW. Ik heb de Z3 coupe altijd erg gewaardeerd en deze dus ook!
ozzytrk zegt
Wat blijft Bmw ons toch verrassen he, goed gebluft mooi ding
LoutervanPlezier zegt
Over smaak valt niet te twisten, maar ik merk, dat het brein zich laat evolueren met de mode-trends. Wat ik bedoel te zeggen, bijna alles op auto-ontwerpgebied is tegenwoordig een willekeur aan vormen, lijnen en gaten, dat zorgt voor eenheidsworst, waardoor dit soort auto’s, die totaal uit balans zijn, qua ontwerp, door het publiek rijkelijk beloond worden met hebberig gekraai. Het moet je smaak maar zijn, maar mijn smaak is het niet en ik laat mij niet indoctrineren met al dat modernisme. Verandering kan geen kwaad en ik weet, dat ik niet leidend of belangrijk ben, ik weet ook dat de wereld een heel groot Aziatisch deel heeft, die heel anders tegen schoonheid en lijnenspel aankijken, maar toch blijven zij vrij traditioneel in de meeste zaken en dat zie ik heel erg weinig terug in auto-ontwerpen.
kapitein zegt
Een waardige opvolger van de Z3 coupé. Een beetje vreemd maar wel lekker!
Hoflander zegt
Snap de kritiek niet. Zijn julie nou autominnende journalisten? Dit is gewoon tegek!
Jagris zegt
De mooiste BMW concept/auto die ik in tijden gezien heb. Deze is net zoals andere huidige bmw’s gedurfd, maar i.t.t. die bmw’s klopt bij deze het design gewoon. Ik vind hem prachtig.
madmarky zegt
Ik vind het design totaal niet in balans. Door de hoog oplopende lijn en de miniscule achterruitjes lijkt het net of ze de kont van een SUV op een Z4 geplakt hebben. Geen porem.
Bezit zelf een Z3 Coupe en als je die hiermee vergelijkt zie je dat de heuplijn nagenoeg vlak is, voor een veel mooier resultaat.
drdre1 zegt
Helemaal eens. Maar ja smaak hè. Op een moment dat een auto enkel mooi is als je ‘m uit bepaalde hoeken bekijkt, klopt er naar mijn idee iets niet. En met mooi bedoel ik ‘in evenwicht’. De kont oogt te breed, wss door het platte design. Van voren begint het Okay, maar ik had het geheel meer taps-toelopend naar achteren mooier gevonden. Het zal vast een kleine sportieve 4-zits markt bedienen, wat wss de reden is dat ze hem zo gemaakt hebben.
BMW maakt geen evenwichtig design, maar wel gedurfd.
gilettelubbers zegt
Haha die achterkant, en dan voornamelijk die veeeeeelte brede chromen lijst rondom het achterste kleine raampje. Dit komt in mijn ogen totaal niet in de buurt van de minimalistische schoonheid van een Z3(coupé). Wellicht zijn we als mensch de afgelopen jaren zo teleurgesteld door BMW dat we dit maar mooi vinden
hotze zegt
Behoorlijk met je eens. Het lijkt een beetje op de Ferrari-hatchbacks, ik weet zo niet welke modellen dat zijn; kan de naam niet onthouden omdat ze zo lelijk zijn ondanks dat ze een godsvermogen kosten.
Kan ook niet wennen aan de “Mercedes koplampen” op de Z4, zie bv. de paarse wagen in het artikel.
Richmond zegt
De FF en GT4 Lusso.
Gulli zegt
Ik dacht serieus even dat ze de achterkant van een X2 op een Z4 hadden geplakt toen ik de foto’s en profil zag
Richmond zegt
Precies! Dat was ook mijn gedachte. VInd het totaal niet bij elkaar passen.
rockefellar zegt
Precies wat ik dacht. Die trend van de grote “design” rechthoekige regen pijpen als uitlaten is wel voorbij. Bmw weet het nog verder over de top te maken met een druk lijnen spel rondom de uitlaten. Zonde.
Een wat meer ingetogen rustig design had de auto gesierd.
cdlop01 zegt
Meteen de mooiste, wow, zeer geslaagd. Bmw kan dus toch nog mooie auto’s maken…. .
Dutchdriftking zegt
Fantastisch deze! Kom maar door.
robertvanheerde zegt
Hmm apart… Vind de Z3 en Z4 coupé geweldig. Vooral die laatste lijkt me een geweldige auto voor erbij…. Deze nieuwe eerst maar eens met bewegend beeld zien
Joost zegt
Ze kúnnen het dus nog steeds, een mooie auto ontwerpen!
Werd de Z3 coupe niet eerst als iets raars en lelijks gezien, voordat deze heel populair werd? Daar heeft deze helaas geen last van…
Zoals die op de foto staat, zo mogen ze m afleveren voor me! De kentekenplaten vervang ik zelf wel!
rollingstoned zegt
Bij de Z3 kloppen de verhoudingen i.i.g. een stuk beter. Dit ziet er gewoon geknutseld uit.
stigspielberg zegt
Vast wel verkocht al op make-to-order basis. En anders direct bij het tonen van de eerste beelden aan de wereld. Een auto die te bijzonder is als one-off, om niet aardig te renderen voor een investeerder. Maar of die ermee gaat touren zoals BMW voor ogen heeft? Dat zullen we misschien nooit te weten komen. Zelf verwacht ik echter nog wel een Goodwood appearance van deze BMW. Net als toen met die one-off Rolls-Royce die gebaseerd was op een jacht. Ook van de BMW-groep. Ook als primeur op Villa d’Este.
dromedaris zegt
Wat ik raar vind is dat de nieuwe i5 is gelekt zonder camouflage zo’n 2 dagen geleden maar Autoblog hier niets over bericht heeft?
porker zegt
Misschien omdat het gewoon een render is?
rollingstoned zegt
Dat Giotto Bizzarrini, de man achter o.a. de Ferrari 250 GTO, overleden is, is hier ook niet aan bod gekomen. Leent zich tevens goed voor een special. Hint @willeme ;-)
https://www.topgear.com/car-news/retro/giotto-bizzarrini-1926-2023-man-behind-ferrari-250-gto
Reimon zegt
Ja, geweldig. Doe maar in het mat-groen van de M5 CS met een mooi donkerbruin interieur met veel carbon. Waar kan ik pinnen?
v10m5 zegt
Geslaagd design en mooi dat ze deze gebouwd hebben. Nu duimen dat ze hem toch in productie nemen. De Alfa Brera is ook nog steeds een mooie verschijning en deze BMW CTC kan ook een mooie tijdloze verschijning worden. Fingers crossed 🤞🏽
connexie zegt
Morgenochtend aanschouwen bij Villa Erba. Ik ga sparen!
Vanmorgen de sales manager van Boldmen gesproken. Doorstart Wiesmann. Which ever comes first within my budget.
alpacatje zegt
Wow! Machtig en prachtig. Me like!