![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-001.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-002.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-003.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-004.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-005.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-006.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-007.jpg)
![Afbeelding BMW Concept Compact Sedan: dit wordt de vierdeurs 1 Serie](https://static.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Compact_Sedan_2015/BMW-Concept-Compact-Sedan-008.jpg)
Als laatste van de Duitse Drie gaat BMW een sedan in het C-segment maken, en deze dikke jongen is hier een voorproefje van. Mercedes CLA en Audi A3 Sedan, hier is jullie nieuwe concurrent.
Voor de autoshow van Guangzhou heeft BMW een kleine sexified 4-deurs auto gemaakt. Het is met zijn grote 20″ velgen, extra wulpse lijnen en kleine spiegeltjes nog overduidelijk een concept, maar hier staat voor 95% de nieuwe 1 Serie Sedan. BMW gaat hiermee een belangrijke niet-Europese markt betreden, want waar wij voornamelijk van hatchbacks houden, eten de Chinezen en Amerikanen liever sedans.
Gezien het formaat – dat voor de Amerikanen wellicht een tikkeltje te compact is – wordt met deze sedan-toevoeging onder de 3 Serie vooral gemikt op de Chinese markt, waar de grootste groei weliswaar uit is, maar die nog steeds met afstand de grootste ter wereld is. BMW’s hoofddesigner Karim Habib verwoordt het als volgt:
The BMW Concept Compact Sedan represents the approach to life of a generation of youth in China. These potential customers are confident, dynamic and extremely quality-conscious and have a feel for aesthetics. “The characterful design of the BMW Concept Compact Sedan embodies the driving pleasure offered by a sporting car with minimised exterior dimensions. It is as distinctive as it is essential – and, as such, it injects new life into the compact segment. This four-door sedan stands for everything that sets BMW apart,”
Voorwielaandrijver
BMW is druk bezig zijn kleinere modellen naar voorwielaandrijving om te schakelen, en we verwachten dan ook dat een productieversie van de 1 Serie Sedan de krachten op de sturende wielen loslaat, net zoals dit bij de nieuwe X1 en 2 Serie Kukident Tourers het geval is. Dit te meer omdat de volgende generatie 1 Serie ook op het (voorwielaangedreven) UKL2 (Untere Klasse)-platform komt te staan.
Hoe dan ook, verdere specs zijn in dit stadium nog overbodig, maar hier komt t.z.t natuurlijk een dwarsgeplaatste driecilinder in te liggen. BMW shopte een mooie fotoset in film noir stijl, waar de Concept Compact Sedan tussen een veelheid van lichtzuilen staat te sparklen als een vampier in een bakvissenromannetje. Geniet ervan.
Op die oranje accenten na in het interieur, ziet dit er heer-lijk uit!
@screamgt: Helemaal mee eens, doet inderdaad een beetje af aan de auto
@screamgt: en die moderne mercedes uitlaatpijpen mogen er ook af!
Dit is niet lekker wakker worden voor Audi en Mercedes, wat een prachtige auto !!
@roquez: Ik denk dat het wel mee valt, voor mercedes is het niet lekker wakker worden. Maar dit is gewoon bijna het zelfde als audi alleen met een bmw sausje.
@mab: ben heerlijk wakker geworden en wat een heerlijke BMW is dit.
Niks meer aan doen!
‘T was even zoeken maar die niche heeft ook BMW nu gevonden
Wel jammer dat BMW overstapt op voorwielaandrijving. Ik begrijp het wel, maar het blijft jammer.
@dylan_taylor: ik begrijp het niet hoor.
@r32turbo: hehe of wil je het niet?
Voorwielaandrijving is goedkoper te ontwikkelen, geeft meer ruimte achterin omdat de aandrijving niet doorgetrokken moet worden naar de achterwielen en is voor de meeste mensen makkelijker/veiliger te besturen.
@dylan_taylor: dit en het schijnt dat 80% van de 1-serie bestuurders niet eens wéét dat ze achterwielaandrijving hebben.
Dit in tegenstelling tot een dame die ik eens sneeuwkettingen om de achterwielen van haar V70 zag leggen (geen XC). Ik heb haar toch maar verteld dat ze die beter voorop kon monteren :P
@Gulli:
je hoeft niet te weten welke wielen aangedreven worden om te weten of iets wel of niet lekker rijdt. Als je een auto met achterwiel aandrijving koopt alleen maar om te kunnen zeggen dat je een auto met achterwielaandrijving hebt houd je jezelf ook een beetje voor de gek.
@super: nee maar gedurende de rit verneem ik wel of ik een achterwielaangedreven auto rij of niet. Is dus iets meer dan alleen tussen de oren.
@Gulli: gelukkig weet ik wel dat ik een achterwielaandrijving heb hahah
@dylan_taylor: geeft ook meer ruimte voorin, geeft een lager gewicht en inderdaad een veiliger weggedrag (lees minder bemoeizuchtige electronica nodig). Eigenlijk heeft BMW gewoon ingezien dat voorwielaandrijving technisch superieur is. Beieren mag dan aartsconservatief zijn, er is wel degelijk progressie.
@mashell:
voorwielaandrijving is vooral economisch superieur, technisch is het helemaal niet superieur, zeker niet als de motor dwars wordt geplaats en het gewicht ver voor de vooras komt. Als het technisch superieur zou zijn zou je wel meer sportwagens met dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving zien.
@super: Dat ligt er maar net aan wat je meer waardeert of je het als superieur beschouwt of niet. Jij refereert aan sportwagens, dus blijkbaar vind je dat superieur. Je zou ook dagelijkse bruikbaarheid hoger kunnen waarderen. Dan is FWD ‘superieur’.
@baasbas: Ik heb nu een Citroën C1 als leenauto (omdat iemand zo nodig tegen onze Fünfer moest rijden). Sta je op nat wegdek bij een stoplicht en geef je gas dan tollen de voorwielen lustig rond maar veel gang komt er niet in het autootje. Het is niet de enige voorwielaandrijver waarbij de tractie in de regen echt dramatisch slecht is. Doe je dit in een achterwielaangedreven auto dan is er niets aan de hand, gewicht verplaatst zich naar achteren dus meer in plaats van minder tractie op de aangedreven wielen.
@super:
ik zeg toch ook economisch superieur? wat is er anders zo superieur aan fwd autos vanuit het oogpunt van dagelijkse bruikbaarheid? Je hoeft het overigens niet eens alleen over sportwagens te hebben, want RWD geeft ook nog eens meer mogelijkheden voor een robuust ontwerp, niet voor niets dat al die kleine pick-ups met niet heel veel vermogen nog steeds RWD zijn.
@super: je kan beter een dwarsgrplaatste motor hebben dan een in lengte geplaatst exemplaar. In lengte komt ie bij een voorwielaandrijver behoorlijk ver voor de vooras te hangen. Als je hem overdwars plaatst, kun je motor plus transmissie tussen de voorwielen positioneren voor meer mechanische grip en een betere gewichtsverdeling.
@gtwillem:
Wat je zegt klopt niet helemaal. Technish kun je een langsgeplaatste motor prima tussen (zoals bij de meeste terrein wagens) of achter de voorwielen hangen (zoals bijvoorbeeld bij een renault 4 of traction avant). Dat audi de motor langs voor de vooras plaats heeft te maken met dat ze een transaxle gebruiken die noodzakelijkerwijs in de buurt van de voorwielen moet liggen en de motor er dan achter leggen erg onvoordelig is voor de interieurruimte. BMW heeft dat bij 4WD modellen anders opgelost door een as vanaf het tussendifferentieel naar het voordifferentieel te laten lopen (zoals bij de meeste terreinwagens) en daardoor ligt de langsgeplaatse motor nog steeds tussen de voorwielen. Het is een duurdere oplossing dan bij aud, maar in principe zou je het ook toe kunnen passen bij alleen FWD.
Ook bij de meeste FWD wagens met dwarsgeplaatste motoren ligt de motor voor de vooras vanwege die transaxle tussen de wielen, de motor er helemaal tussenin zou behoorlijk veel ruimte in de hoogte vereisen omdat de motor dan boven de transaxle geplaatst zou moeten worden.
@super: Bij Volvo hangen ze anders behoorlijk er tussen (iets er voor). De S80 T6 kon je destijds slechts met een viertraps geartronic krijgen omdat de ruimte op was. Maar ook al zit het in breedte geplaatste blok iets ervoor, dan zit het minder ver dan dan bij lengteplaatsing. Bij een A6 hangt het blok er echt over, terwijl bij een Passat het gewicht veel meer naar het midden is.
Ja: het is mogelijk om een langsgeplaatste motor achter de vooras te plaatsten, maar dat is in dit geval een beetje de plank misslaan. BMW kiest voor voorwielaandrijving vanwege een paar redenen, waaronder binnenruimte, zoals je zelf al aangeeft. Dit is geen sterk punt van de 1/2 serie. Dus het lijkt mij heel erg sterk dat BMW het blok achter de vooras gaat plaatsten, maar net als bij de 2-serie Tourer en X1 iets voor de vooras.
De oplossing van de lengtegeplaatste motor tussen de vooras kan inderdaad, maar zoals je zelf aangeeft: het is een duurdere oplossing. En een andere reden om voor FWD te gaan zijn de lagere kosten.
@gtwillem:
nee, denk ook niet dat bmw het blok dwars achter de vooras legt. maar hoe je het ook wendt of keert, als je een transaxle gebruikt zal die tussen de wielen moeten zitten en dat beperkt dus waar de motor geplaatst kan worden. Kk ben het er mee eens dat als het blok dan toch voor de voorwielen moet, het uit oogpunt van balans en reductie van traagheidsmomenten ws beter is om hem dwars te plaatsen dan langs. Maar hoe het ook zij, vind het allebei niet echt lekker rijden op een hobbelige bergweg, telkens als je over een hobbel rijdt in een scherpe bocht voel je die voorkant een ruk aan de wagen geven.
@super: Klopt, dat zul je altijd houden. In mijn E92 zit echt balans, en dat heb ik niet in met een A4, Mazda 6 of Ford Mondeo.
Andere optie: ander motortype. De boxermotor. Dat combineert de voordelen van een 4wd/fwd setup met grote beperking van de dynamische concessies die je moet doen.
@gtwillem:
ja, heb ook een e91, in de bergen (ook op de snelweg trouwens) een genot om in te sturen, alleen wat aan de zware kant voor het echte gooi en smijtwerk.
@super: Kijk, nog een persoon met smaak ;-). Welke uitvoering heb jij?
@gtwillem:
325d met sport chassis. Twijfelde tussen 330d en 325d maar vond 325 snel genoeg, is al een stuk sneller dan de e46 330d die ik hiervoor had.
@dylan_taylor: @dylan_taylor: Een echte BMW heeft achterwiel aandrijving, vind je hem te duur of onpraktisch koop dan een andere auto! En het is onzin dat het makkelijker/veiliger te besturen is als je normaal rijd, sterker nog de gewichtsverdeling is vele malen beter.
@bmwe81: En voor een tram horen paarden te lopen en mensen horen niet te vliegen dus weg met die vliegmachines.
Het gaat ook niet over normaal rijden maar juist als de grip ophoud. Wat mij betreft gaat BMW over op voorwiel aandrijving en wordt achterwiel aandrijving bestemt voor sportievere modellen waar het wel wordt gewaardeerd.
@sketcher: Van mij mogen auto’s wel onderscheidend blijven, als jij graag in een tram met paarden wil rijden zou je eens voor een koets moeten kijken.
Dus een 1-Serie kan niet sportief zijn? Rij zelf een 120i en daar kan je toch wel lekker mee sturen. En als je wat meer tractie wil zou je X-drive kunnen overwegen?
@bmwe81: Ik begrijp de emotie wel. RWD is wel een belangrijk USP voor een BMW. Net als de atmosferische zescilinders. Maar het is qua concept niet het beste voor de aantallen en in de klasse van de 1-serie brengt het niet zo veel extra, voor de klanten en BMW zelf.
Geniet nog even de rwd zolang het kan.
Gewoon zo produceren
Ik moest opnieuw een traantje laten lopen bij het kopje “voorwielaandrijving”!
Zeg BMW, plak die kont ook even op de 2 serie.
Laat maar komen!
Potverdimme,wat een heerlijke auto.En dat het een voorwielaandrijver is maakt me geen fuck uit.De meeste huilebalken die hier over te huilebalken hebben alleen maar achterwielaandrijving op hun stalen ros en/of op bus 18.
@sydney: Of ze rijden ‘al jaren elektrisch’ met de trein.
@sydney: Moord en Brand! Een voorwielaandrijver hoe durven ze gelukkig heb ik mijn e36 vervangen door nog een e36 nu dan wel een 328i! ipv een 318is
Heb ik zo een beetje het stereotype te pakken?
@sydney: Jeetje wat een heisa op de vroege vrijdag ochtend! Nog ff volhouden, bijna weekend!
@sydney:
voor of achterwielaandrijving maakt me in principe niet zoveel uit want rijdt toch vrij weinig op de limiet, wat me wel veel uitmaakt is de plaatsing van de motor, als die ver voor de vooras ligt merk je dat erg sterk op bijvoorbeeld een bochtige bergweg (ik woon niet in nl). Heb overigens een e91.
En daar kunnen dan alleen vier mensen in met een maximale lengte van 1,5m (p.st.)
@roppp: Wel, gelukkig richt BMW hiermee vooral op de aziatische markt, die chineesjes zijn niet zo lang! :P
Ik word droevig van dat ook BMW zich steeds verder van haar filosofie vervreemd.
Wow, wat een gaaf ding (qua design). Ik constateer dat BMW voor het eerst in de moderne geschiedenis een compacte auto heeft ontworpen die vanuit alle standpunten een geslaagd design heeft. Geen koplampen of grille die buitenproportioneel groot zijn of een vreemde verhouding tussen hoogte en breedte hebben, geen anonieme achterlichten, geen afgehakte kofferbak, gewoon een ontwerp dat klopt. Wel tragisch dat dit ding op de voorwielen aangedreven wordt.
Laat maar komen
Wauw, mooi ding! Als BMW dit kan maken, vraag ik mij in eerste instantie af hoe ze ook alweer in godsnaam op het design van de 2 serie Active Tourer zijn gekomen
@hight96: een mpv is nooit mooi. Simpelweg omdat de verhoudingen totaal ruk zijn. Als je zo’n hoge auto in verhouding zou willen hebben dan was het een suv geworden, en daar hadden ze er al 5 van ;-)
Gaaf ding!
Ik zou ook twijfelen om een sedan te kopen.
Zo vind ik de A3 sedan heel goed gelukt.
Deze ziet er ook fantastisch uit!
Enkel de Cla… Ben waarschijnlijk 1 van de weinige die niet enthousiast is over die wagen. Ook niet van de A-klasse eigenlijk.
De Cla shooting brake is de enige variant van de A die ik wel mooi vind..
@Dimglor: Eens hoor, het lijkt wel of die CLA een enorm brede voorkant heeft (zeker met sportpakket) en dan een heel smal klein kontje, het klopt niet helemaal. Bij de originele Citroën DS kon dat wel, hierbij vind ik het minder geslaagd.
@Gulli: Volledig akkoord!
Er klopt gewoon iets niet aan die wagen.
En de vorm van koplampen en achterlichten vind ik ook niet mooi…
Het interieur vind ik dan wel goed!
@toniominestrone word droevig, @femme vind het tragisch, @r32turbo snapt er geen sikkepit van en @volvologisch zit er zelfs een potje om te janken.
Hou op met me.Het ding heeft voorwielaandrijving, het is niet het eind van de wereld.
@sydney: Voor sommige is verandering nou eenmaal moeilijker dan voor anderen. Iedereen moet het verlies van achterwiel aangedreven auto’s op zijn eigen manier verwerken, dat heeft tijd nodig! Ik verwacht dat je dat respecteert….
@sydney: Op naar de eenheidsworsten, maar goed ik blijf wel lekker al driftend genieten van mijn oude 325i, heerlijk!
@sydney: Onze voorvaderen hadden gelijk: het paard achter de wagen spannen is geen goed idee. Geen controle en slecht voor de tractie. Sommigen onder ons snappen dat nog steeds niet :-).
Heel mooi. Maar eerst maar eens zien wat er van over blijft zodra deze zijn conceptpakje van zich afschudt.
En voorwielaandrijving is jammer, maar de auto zal alsnog goed sturen.
De zijkant is voor mij een beetje wennen, het is echt erg compact met een grote “cabine” en de korte kofferbak en motorruimte. Glazen dak zou ik niet doen, dat was een fav van een paar jaar geleden maar met name in de zomer niet comfortabel.
@pomoek: glazen dak juist altijd doen! De zijruiten van moderne auto’s worden steeds kleiner. En er is ook nog de een trend om de dakhemel zwart te maken (men noemt dat sportief, maar het oogt vooral goedkoop) dat maakt dat auto interieurs tegenwoordiger donkerder zijn dan de Freggel grot. Een glazen dak verhelpt dat weer een beetje. Bij een premium merk als BMW verwacht ik overigens wel dat het dak ook open kan.
Het wordt steeds minder een hangbuikzwijntje.
Smaken verschillen maar vind de A3 sedan toch eleganter.
Is dit niet gwn een 2-serie gran coupe? Als dit hem niet is, hoop ik dat dat wel een achterwielaandrijver. Beter komt die wel als M2
Prachtig, ondanks zijn geringe lengte ziet het er toch mooi gestrekt uit. Vraag me wel af wat er van overblijft met kleine wielen en meer bodemvrijheid van dat ik killing voor dit soort proporties.
en AB, full screen gallary please! Het is 2015
Last best! Prachtig.
Hij lijkt helemaal niet op de A3 sedan….. Geen schande want dat is een mooie wagen, maar het valt gewoon op.
@dutchdriftking: dit lijkt in de verste verte niet op een A3…ja het silhouet van een sedan ja. Maar de A3 is idd ook mooi, mooiste model Audi op dit moment.
@cpp1: De lijn, het kontje en de neus. Alleen het interieur is anders, dat is namelijk exact het zelfde als alle andere BMW`s, niets mis mee hoor, het is schitterend, maar niet erg vernieuwend.
Er zijn overigens nog niet genoeg BMW’s op de markt die op elkaar lijken..
Jeuj, wat lekker dit zeg!
Waar ik de A3 tot nu toe het mooiste vind, kan dit wel eens nog mooier worden.
Schitterende lijnen met name Mercedes kan er iets van leren.
Alle op de A gebaseerde modellen zijn compleet uit verhouding.
Het lijkt wel een mazda
Het lijkt wel alsof BMW graag de Duitse Renault wil zijn. Het oogt best aardig maar het is zo doorsnee en niet onderscheidend. Ik mis het stoere, mannelijke wat BMW’s voorheen uitstraalden.
Dikke BMW!
Fuck dat ziet er lekker uit, wat maakt dat het eens zo hard pikt om dat het een voorwielaandrijver wordt. Ik vraag me serieus af welke compacte, praktische, achterwiel aangedreven, sportieve auto’s ik nog ga kunnen rijden over pakweg 10 jaar…
@humpyourdog: Porsche 911
– kunnen we met z’n tween met je mee rijden? Nope, sorry.
– Kun jij even langs de bouwmarkt? Nope, sorry.
– Breng jij de kids morgen naar sport? Nope, sorry.
– Zullen we met de auto dit jaar gaan kamperen? Nope, sorry.
– Kun je meehelpen verhuizen? Nope, sorry.
– Haal jij mijn ouders morgen? Nope, sorry.
– ….
Zeg, ik heb niet zoveel te doen vandaag, ik ben ff naar Adenau.
Super praktische wagen!!!
@insomnia: Hehe, mooie invulling van ‘praktisch’ voor mij een cayman en een tweedehands elise dan, bitte!
Mooi design, maar aangezien die voorwielen veel te ver naar achteren staan voor achterwielaandrijving (neus-overhang alert!) wordt het idd voorwielantrieb. Zonde, ook voor de looks!
mooooie wagen
slimme zet… maar ben benieuwd wat de aandrijving dan gaat worden van de M135I (oid). Want denk niet dat zoveel vermogen op alleen de voorwielen prettig is en ik denk wel dat ze een tegenhanger willen richting Audi zijn (R)S3 of mercedes zijn AMG uitvoeringen..
In Turkije zijn sedans van dit formaat erg gewild. De CLA is een groot succes dus deze zal dat ook wel worden.
@kaeser: ja, als je denkt dat dit voor Turkije is gemaakt begrijp je het niet helemaal vrees ik. Dit is Zuidas materiaal.
Ik hoop dat ze het design van het interieur zo houden. Het ziet er schitterend uit. Alleen het interieur mag wel weer normaal worden. Maar dat zal wel goed komen.
Schitterend concept! Alleen drie cilinder en voorwiel aandrijving…. *insert darth vader* NNOOOOOO!!!
Ge-wel-dig. Van binnen en buiten! Echt een bruut uiterlijk
Enige nadeel is de FWD.. een BMW MOET gewoon RWD zijn of X-Drive.. (het liefst RWD)..
Vooral bij zo een mooi model als dit.. Dit model wil je toch DWARS door je bochten heen sturen!! Zodat dat mooie kontje straks langs de camera komt hahahahah.. =D
Prachtig exterieur, vreselijke interieur. Verder voel ik mij erg dubbel over de voorwielaandrijving, ik snap het wel uit economisch en praktisch oogpunt maar ik vind het vreselijk. Voor mij is de grootste premium die BMW heeft de balans, de achterwielaandrijving en (vroeger) de motoren. Zeker anno 2015 waar achterwielaandrijving een zeldzaamheid is vind ik het een grote premium.
En natuurlijk “rijd je zo goed als nooit op de limit” en is dit “praktischer” in veel opzichten. Maar als ik dat zoek waarom zou ik dan niet een Mercedes of een Mazda of wat dan ook kopen.