Ontdaan van het meest omstreden designaspect vragen wij ons af of de BMW Concept 4 wél alle lof verdient.
Een auto die de IAA van 2019 ietwat in zijn greep hield, was de BMW Concept 4. Het is namelijk en profil gewoon een geweldig mooie auto. Voordat BMW echter de auto op de markt zet als de nieuwe 4 Serie, moet er even een verandering plaatsvinden. Een aspect van de Concept 4 wat namelijk door bijna niemand erkend wordt als ‘mooi’ is hoe ze de double kidney-grille hebben verwerkt in het design.
Op papier lijkt het helemaal niet zo’n gek idee. Een grote grille op de auto zetten, dat kun je BMW niet perse kwalijk nemen. Neem Lexus, of Audi. Fabrikanten maken er een sport van om een zo groot mogelijk hekwerk op hun auto te zetten. Ook BMW, maar dat pakt niet helemaal goed uit als we de designgoeroes ‘autofanaten’ die de auto toch niet gaan kopen moeten geloven. Toch ietwat vreemd, want vergelijk je een BMW X7 met bijvoorbeeld een Lexus LX570, dan is het toch echt die laatste waar het frontale oppervlak voor 75 procent bestaat uit grille. Het oppervlak van de grille van de X7 is dus niet het probleem. Het probleem is het feit dat de ‘nieren’ van BMW’s zich niet zo goed lenen voor dergelijke perikelen. Daarvoor komen we even terug bij de BMW Concept 4.
Nogmaals: en profil helemaal geen verkeerde auto, maar de voorkant is een regelrechte grap. De kidney-grille is niks behalve een gapend gat in de voorkant. Het is enorm buiten proportie en het past gewoon totaal niet. We noemden het al een schoonheidsvlekje, die term is een understatement van jewelste. Het verpest het gehele design van de auto, en dat is dan weer geen understatement. We hopen ten zeerste dat BMW dit niet op de markt brengt als de nieuwe 4 Serie.
Bovenstaande fotoshop (artikelfoto) is het werk van ondergetekende. Geen professioneel werk, maar het geeft even een impressie van hoe een Concept 4 zou worden als je de gigantische kidney-grille vervangt door een soortgelijke grille en verder niks. Kleine disclaimer: hiermee is niet geprobeerd om het algehele design te verbeteren/veranderen, meer om gewoon een impressie te geven van hoe ‘normale’ nieren op de Concept 4 zouden staan. Deels op verzoek van @willeme, deels om te kijken of het klopt dat de Concept 4 zonder gigantische hazentanden wél te pruimen is. Overigens, het Duitse kenteken bevordert de productierijpe look van de auto. Dat klinkt leuker dan het niet kunnen vinden van een ‘Concept 4’-logo in de juiste resolutie.
Ook op een 3D-perspectief van de voor- en zijkant was het mogelijk om de grille te ‘repareren’, wederom met de disclaimer dat ondergetekende niet over de maximale capaciteiten beschikt wat betreft fotobewerking. Toch leent de grille zich verrassend goed voor een verkleining. De babbelbox vraagt zich af: wat vind u van een BMW Concept 4 zonder die enorme grille?
dees zegt
Wat is die neus lelijk.
flatsixx zegt
Beetje cavia effect.
cvoo zegt
@flatsixx: Inclusief hazenlip
lacker zegt
Het zit ‘m in het nummerbord. Een Tesla 3 kan met nummerbord er nog wel mee door. Zonder ziet hij er niet uit. Dat zal hier ook zo zijn. Zou je een nummerbord erbij willen shoppen?
lacker zegt
@lacker: @720 Bij het concept bedoel ik dan.
joki zegt
Was specialer met de grote grille…
royaledeluxe zegt
@joki: Yep, een toekomstige klassieker, het design is zo van de pot gerukt dat het na enige tijd bijzonder wordt en waar we, wanneer dit een oldtimer is, zeggen wat een beauty was het toch.
allesmetturbo zegt
Zum kotzen
kniesoor zegt
Dit ziet er zo mogelijk nóg beroerder uit. Enfin, zoals zo vaak zal ook hier de waarheid (lees : grille-grootte) wel in het midden liggen.
• rustig de onthulling van het productiemodel afwachten doet •
harrie zegt
Ik zie het verschil niet, zet er ff een gele pijl bij
Dutchdriftking zegt
Nee. Dan waren de grote beter.
serialchiller zegt
@dutchdriftking: *minder lelijk
mpgc zegt
Nog niet ideaal maar beter dan die grote nieren. Rest van de auto is echt nice.
bsxc2 zegt
De 4-serie zal wel dezelfde nieren qua design krijgen als de 1-serie.
okdoei zegt
Wanneer gaan we nu eens afspreken dat we het woord “varkensneus” gaan hanteren hiervoor. Ik snap dat er een geschiedenis is betreffende het woord “nieren” maar met “nieren” heeft het al een hele tijd niks meer te maken.
Het is een gruwelijk varkensneus.
Klaar.
Oink.
Jansen zegt
Ik heb die grote grillen rage nog niet zo begrepen. Doe mij de gril van een Citroën DS uit ’54 maar.
moveyourmind zegt
Die rest van de auto is zo waanzinnig mooi dat ik die grote nieren gewoon op de koop toe zou nemen.
Zou er best aan kunnen wennen, sterker nog, zou juist die extreme grille nog mooi gaan vinden ook. En het op den duur misschien ook nog één van de mooiste dingen aan de auto gaan vinden.
royaledeluxe zegt
@moveyourmind: Had het met de nieuwe Z4 ook in het begin was het maar zozo… nu ik de auto al meerdere keren in het echt heb gezien wordt hij steeds mooier. alhoewel ik de concept direct wel heel tof vond.
Esprit_de_Flandre zegt
Echt een varkenssnoet zo, compleet met onderkin…
BaRa zegt
BMW probeert halsstarrig van zichzelf heruit te vinden. Angel eyes gone en vervangen door lachwekkende postmodernistische misbaksels. Strakke lijnvoering van weleer doorheen de shredder. Nieren die absoluut nergens meer op slaan, en zelfs niet eens behoorlijk terugharken naar de historische referenties (overigens heeft een van de mooiste BMW’s ooit, de 507, helemaal geen nieren). Ook de Hofmeister-knik begint zo langzamerhand potsierlijk te worden, genre tang op een varken. Zoals ze nu bezig zijn, kunnen ze op hun vormgeving beter een L-parser loslaten (mutatiesoftware). Het zal er niet lelijker op worden.
e36thuglife zegt
Eerst ook de hoffmeister knak terug dan ga ik er mischien over nadenken
bmwe46m3balling zegt
@e36thuglife: bro we moeten gewoon ff afwachten neef. BMW gaat keihard terug komen geloof me dat merk is zo sterk met haar geschiedenis. Ze zijn beetje aan het skiemen op het publiek enzo beetje in de war maken en dan opeens neef….. boem, de gekste en de mooiste bmw komen uit en dan gaat iedereen ze willen boeken maar niemand gaat ze krijgen omdat ze allemaal vreemd zijn gegaan met merrie benz en audi allemaal bmw onwaardig. Maar wij niet bruur wij gaan keihard. ??
Jochempie zegt
Ik ben al helemaal gewend aan die grote smoel. Ik ben een Nederlander for Christ’ sake. Grote smoelen is zeg maar echt ons ding.
harrie zegt
@jochempie: Speak for yourself, halftamme mafklapper!
rickthestig zegt
Persoonlijk vind ik een wat plattere en bredere grille bij BMW mooier staan. Deze lijkt een beetje op Michael Jackson.
fconderkantlat zegt
het is hondslelijk
alsof je een aso zonnebril op zn kop heb gedraaid en neergelegd op een tafel en em recht van voren bekijkt
Edge zegt
Ik las in een eerder artikel dat BMW met de grote nieren naar de sharknose van weleer probeert te verwijzen, en dus wilde ik wel eens zien hoe deze wagen eruit zou zien met niet zozeer kleinere nieren, maar vooral smallere nieren. Kijk even door mij erbarmelijk slechte photoshopskills heen, en stel je voor dat dit idee uitgewerkt wordt door iemand die wel met Photoshop overweg kan, en je hebt volgens mij een hele mooie auto te pakken:
heidekonijn zegt
@edge: Autoblog maakt er een varken van en jij een bever ?
por100 zegt
@edge: ik snap waar je naartoe wilt en denk dat het enigszins positief is. Blijft echter dat de accentuering bij BMW zo groot is door:
– materiaalgebruik
– hedendaagse designtaal (strakke lijnen)
– nieuwe markten (rusland) waar dergelijk expressieve designtaal wel wordt gewaardeerd vanwege euhm … kuch … compensatiegedrag
Die accentuering blijft het belachelijk maken, waarbij ik moet zeggen dat met een andere kleur het geheel beter uit kan komen. Maar dat is eigenlijk op zich zelf ook al een minpunt. Een goed ontworpen auto ziet er in elke kleur goed uit. Deze duidelijk niet …
EnthousiaST220 zegt
Ik durf het amper toe te geven maar ik ben weg van de neus van de 4 concept. Hoop dat ze de rs6/7 truc toepassen en deze neus aan de komende m3 hangen om hem wat af te zetten tegen de normale range.
redbeams zegt
Nope dit smoelt niet goed.De v-vorm heeft wat weg van nissan.
crs86 zegt
Het lijkt wel de snuit van zo’n Angry Bird varken
dunhozzie zegt
Nog te groot en zowel de bovenste als de onderste lijn mogen wat mij betreft zonder bolling. Zeg maar E36-E46
alfalfa zegt
Nee, dit is te gewoontjes en is niet passend bij de hoogte van het front van moderne auto’s. Ik snap nu wel beter waarom BMW zo worstelt met het design.
Gulli zegt
Ik zal dan wellicht nooit potentieel klant zijn voor deze auto maar ik mag er wel degelijk een mening over hebben. Ik woon namelijk in Rotterdam en binnenkort rijden alle nachtapothekers in deze auto dus ze tergen mijn netvlies ermee. Noem het een soort automobiele welstandscommissie.
denniyo zegt
De topgear versie die ik van de week op gezichtenboek voorbij zag komen zag er vele malen beter en realistischer uit!
Edge zegt
@denniyo: In mijn ogen is de Top Gear versie juist niet realistisch. Hun ontwerp ziet er goed uit, maar leunt veel te veel op de designtaal van de vorige generaties BMW 3 en 4 serie en zal daarom totaal niet in de buurt komen van het eindproduct.
Calimero zegt
Hoe meer ik kijk naar de nieuwe/ toekomstige modellen van BMW des te meer ik mij besef dat de modellen in het verleden echt mooie auto’s waren.
Dat verleden stopte voor mij bij de E39 en E46.
por100 zegt
Het probleem zit hem erin dat de designers de oorspronkelijke ‘Nieren’ als uitgangspunt hebben genomen. Als uitgangspunt dient de lijn van de motorkap te worden gevolgd, direct boven de koplampen naar binnen lopend. Dan krijg je een snijpunt op het huidige snijpunt van de twee nieren. Tot zover dus geen probleem, maar als je een dergelijke ‘natuurlijke lijn’ gaat onderbreken dan maak je het speels/expressief. De mate waarop je de natuurlijke lijn onderbreekt is dus heel belangrijk: je moet dat dus zeer behoudend doen, hetgeen de nieren van de afgelopen twee jaar (X5, X7, 7-serie etc.) dus niet doen. Het onderbreken van de ‘natuurlijke’ lijn wordt heel expressief gedaan en daar gaat het m.i. mis. Kort gezegd: het is too much. Het vraagt te veel aandacht en het (de nieren dus) distantieert zichzelf van het geheel. Het staat dus ook niet meer in verbinding met het geheel. Dat is misschien wel het grootste probleem: de auto is geen geheel meer.
Ik denk dat BMW nog beter het hele concept van de ‘nieren’ kan laten vallen dan dat zij het over deze boeg blijven gooien. Of gewoon kijken naar wat wel werkt, zoals de i3 /i8 lijn. Vooral die laatste is onmiskenbaar BMW en toch vooruitstrevend.
autodrome zegt
Denk dat je dit in het echt moet zien
mashell zegt
@autodrome: de plaatjes waren juist de reden maar niet naar Frankfurt af te reizen.
laarhovenn zegt
Audi en Mercedes zullen dit design ook geweldig vinden….
naturalpower zegt
Mer een andere voorbumper zou het nog wat zijn, niet met die enorme muil.
frank2b zegt
Met z’n klus compleet op het asfalt \__/
jordi_vanvliet zegt
Dan ben ik denk ik de enige die de voorkant met de grote grill fantastisch vind.