Volgens Oliver Zipse zullen die hypermoderne schermen in alle nieuwe auto’s geen lang leven beschoren zijn.
Tesla heeft voor een heuse revolutie gezorgd in de autowereld. Dat iedereen nu aan de elektrische auto, moet is toch ook deels te danken aan de pionier. Iets wat echter ook onlosmakelijk verbonden is aan Tesla, is het grote scherm om zo’n beetje alles in de auto te bedienen. Dit is wellicht niet een maatschappelijke ontwikkeling op hetzelfde niveau, maar iedereen met een moderne auto heeft er wel mee te maken.
Niet iedereen is daar overigens even blij mee. Natuurlijk, het oogt op het eerste aanzien wel kek, zo’n clean interieur met alleen een paar schermen en weinig knoppen. Maar vette vingers, minder bedieningsgemak en twijfelachtige houdbaarheid zijn reële nadelen. Een knop kan je immers blindelings vinden, dat zullen alle mannen (m/v/i) het met mij eens zijn. Bij een touchscreen moet je altijd kijken om te zien wat je doet. Verandering is niet altijd verbetering.
Stiekem is de scherm-revolutie dan ook vermoedelijk gewoon kostengedreven. Zo duur zijn die schermpjes allemaal niet meer anno 2023. Dus je hebt/had een coole, moderne, minimalistische look voor weinag als fabrikant. Echter…de volgende stap staat al in de startblokken, aldus BMW CEO Oliver Zipse.
Schermen gaan er aldus de beste man al snel weer uit, beginnende vanaf 2025. Dat terwijl BMW juist vrij lang heeft vastgehouden aan fysieke knoppen. Pas met iDrive 8, gingen de Münchenaren meer overstag naar een setup die meer geënt is op aanraakschermen.
De volgende stap is echter een uitgebreide versie van head up displays, aldus Zipse. Niet geheel verrassend, daar iets dergelijks ook al in het ‘i Vision Dee’ concept zit die BMW onlangs onthulde. Fysieke schermen worden dus vervangen door dat scherm dat altijd al voor je neus zat, namelijk de voorruit. Integenstelling tot bij het gemiddelde head up display in recente BMW’s, zullen inzittenden ook kunnen kijken naar de projecties. Toekomstige BMW’s worden qua looks zo dus zowel van binnen als van buiten weer tijdloos.
Of dat alles dan niet gigantisch afleidt, vraag je je waarschijnlijk af. Volgens BMW valt het mee. Dit komt dan vooral omdat de Beiers zeggen de informatie pas op het scherm te projecteren ‘op het juiste moment’. Hoe en wat dat betekent, gaan we waarschijnlijk zien in 2025. Of misschien enkele jaren daarna, als het tegenzit…Zie jij het alvast zitten?
Gele koplamp zegt
Hallelujah
Rick-dos zegt
Ik heb schermpjes altijd al verschrikkelijk gevonden. Heb je een iPad om een scheet te kunnen horen. In reviews lees of hoor ik de reviewers ook nog weleens over het gebogen scherm in een BMW schrijven of zeggen dat het er ‘mooi uitziet’. Dan vraag ik me altijd af of we wel naar hetzelfde zitten te kijken. Het ziet er naar mijn mening goedkoop en simpel uit. Het lijkt net alsof ze nog niet klaar zijn met het ontwikkelen van het dashboard en dat het nog in de testfase zit.
Ik moet zeggen dat wat ze in Las Vegas hebben laten zien ook zeker interessant er uitziet. Beter dan dat gebogen scherm in ieder geval.
raoufff zegt
Lees je mee Volkswagen?!
kas_par zegt
Ik hoop van niet. Als Volkswagen weer terug gaat naar alles knoppen stap ik direct weer over naar een ander merk dat wel met de tijd mee gaat. Ook niet BMW dus.
Grifo65 zegt
Heerlijk. Terug naar de ronde klokken. Meer is niet nodig. Behalve navi dan. In HUD vorm.
thijse1990 zegt
Als je de foto,s van de concept auto kijkt zie je alleen op de ruit geprojecteerd en helemaal geen scherm of klokken, om te huilen.
turbotoll zegt
Ik kan er werkelijk met m’n verstand niet bij wie het een goed idee vond om aanraakschermen in een auto te plaatsen. Probeer zo’n onding maar eens te bedienen in een rijdende auto. Ik heb niet eens een aanraakscherm maar zo’n draaiknop. Mercedes vond het echter nodig om daarnaast gewoon drukknoppen onder het Command unit te plaatsen en ik betrap me er gewoon op dat ik die steeds meer gebruik. Blindelings te vinden. en veel sneller. Maar natuurlijk veel duurder om te maken. Over tien jaar kijken we hiernaar terug als “knaken” schermpjes en zijn knoppen en tellers met echte wijzers weer premium.
e36thuglife zegt
Goed zo opdonderen met die kaolo schermpies gewoon knoppen en niet van die soft ass knoppen aub gewoon klik klak OG style.
kas_par zegt
Het taalgebruik zegt veel.
Ik hoop vooral dat de autofabrikanten niet naar pubers luisteren die nog geilen op ouderwetse knopjes en klokjes.
Polo Fun zegt
Die schermen zijn juist kicke, Retro style.
mout zegt
Er was een tijd dat fabrikanten trots waren dat alles met handschoenen aan of in elk geval met de ogen op de weg kon worden bediend.
Stengels en knoppen op de spaken vh stuur zijn zo gek nog niet.
kas_par zegt
Dat was vroeger ook belangrijk, toen je nog moeite noest doen een auto op de weg te houden en fatsoenlijke airco enkel in de directiewagens aanwezig was.
Andere tijden…. Zeker op de snelweg hoef ik nauwelijks nog naar de weg te kijken. Ik doe het wel… maar alsnog ziet de auto meer dan ik überhaupt kan zien. En dat is nog geen eens een autopilot maar gewoon uitgebreide versie van adaptieve cruise control en lane assist.
mashell zegt
Schermen in de auto zijn niet goedkoop! Ze moeten crash zeker zijn, enorme temperatuur verschillen aankunnen en de software die de beelden genereert noet ook ontwikkeld worden.
Overigens zegt Oli hier niet dat de schermen verdwijnen maar dat de voorruit het scherm wordt.
Die schermen blijven nog wel een tijdje en het worden er nog meer (BMW i7 zelfs in de deuren…).
lexis zegt
Helaas geen goed nieuws als je leest wat de plannen van BMW echt zijn. Alles projecteren op de voorruit, humm vanuit kostenperspectief idd de logische keuze voor de boekhouders van BMW.
Het wordt hoogtijd dat Europa eens een paar regeltjes opzet ivm de veilige bediening in een auto . Je mag niet frutselen aan je smartphone maar een auto volproppen met aanraakschermen met alle wagenfuncties daarin verweven mag wel. DRINGEND tijd dat we deze tendens een halt toeroepen. En heren van BMW: speedo en tachometers horen rond te zijn niet die belachelijke “luna park style” balkjes die nu op al je produkten verschijnen. En neen id drive 7 of 8 is heus niet de referentie , het is een doolhof geworden!
mashell zegt
Dan beargumenteer je serieus iets dat de EU zou moeten regulieren en dan kom je meteen met een futiliteit als de vorm van de snelheidsmeter (dat hoeft niet in het Engels en Duits), als je hoofd- en bijzaken niet kunt scheiden dan neemt toch niemand je serieus?
kas_par zegt
Moet de regelgeving aangepast zodat mensen die niet met de tijd meegaan bepalen wat de rest moet doen? (En begrijp me niet verkeerd: niet de tijd mee gaan is geen verwijt! Niks mis mee… mits je het wel bij jezelf houdt en niet bepaald voor de rest).
Ik bedien een touchscreen een veelvoud gemakkelijker dan allemaal knopjes (naast dat ik die knopjes foeilelijk vind)
Allison Burgers zegt
Schermen om info af te lezen: top
Schermen om dingen op te moeten bedienen: drama
Homer55 zegt
Heb na jaaaaaren mijn pioneer usb bluetooth radio vervangen voor een Android ding met een bescheiden scherm met alles er op en eraan. Qua functies 3-0 voor de android, qua gebruiksgemak 10-0 voor Pioneer.
kas_par zegt
Dat is persoonlijk. Voor mij is een beetje fatsoenlijk ingericht touch systeem veel makkelijker te bedienen dan een hele rij knopjes en schuifjes.
lpgbarrel zegt
Maar projectie in de voorruit met poloraid zonnebril is ook een succes ;-)!
ecknine zegt
Even ter correctheid; BMW ‘iDrive’ bestaat niet meer. De laatste iDrive versie was 6. Vanaf dan noemt het gewoon OS. (OS7, OS8,…).
wimbers zegt
in een moderne auto hoef je toch niks meer te zien zoals vroeger.
snelheid, range tot laden, en navigatie.
dat kan je prima doen op een voorruit, mits het ook werkt met een gepolariseerde bril.. (in mijn mercedes moest ik als een hond mijn hoofd kantelen om heads up af te kunnen lezen)
bedening: er is een conventie waar iedereen aan gewend is.. dat moet je gewoon zo houden, richting aanwijzers op een stok, wat knoppen op een stuur, volume knop voor de radio, en een druk knop voor vooruit, achteruit.
airco hoort ook gewoon een knop te zijn, en als je spiegels gaat vervangen door schermpjes, moeten deze schermpjes op precies dezelfde plek zitten als waar je normaliter in je spiegel kijkt (@audi, lezen we mee? prutsers!)
cloverleaf zegt
Verandering is prima. Mits het beter is. Wat het helaas niet altijd is. Schermen kunnen mooier zijn. Maar de bediening van bepaalde elementen zijn gewoon makkelijker per knop. Climat control, audio bediening. Je gaat toch ook niet een menu in om je richtingaanwijzers aan te zetten?
Persoonlijk houd ik meer van mooie duidelijke klokken, maar ja, ik heb dan ook geen apple watch om m’n pols maar een mooie automaat.
kas_par zegt
Kijk, ik vind dit een goed antwoord. Je geeft het duidelijk aan: het is je persoonlijke voorkeur! En in die zin vind ik het een top idee dat er óók auto’s zijn met ouderwetse knoppen en klokjes. Maar laat dat wel ajb de uitzonderingen zijn.
scrmeagle zegt
Ben hier blij om, al die rijdende tablets. Verschrikkelijk
kas_par zegt
Het is wel duidelijk. Kan ik BMW ook van de shortlist halen. Iedere auto met een rits onzinnige knopjes en klokjes valt voor mij direct af.
Robin zegt
Wie heeft dit artikel geschreven?
Schermen zullen verdwijnen omdat ze onhandig zijn voor bediening… En vervangen worden door HUD’s???
Zie je ons al tokkelen op de voorruit? Hahaha.
Dat ze bediening terug naar knoppen willen? Geen idee waarom? Enkele uitzonderingen daar gelaten.
Richtingaanwijzers en volumeknop zijn zowat de enige die een mens veel nodig heeft toch? Eventueel nog CC.
Ruitenwissers zolang de automatische werking niet optimaal is.
Airco? Hoe vaak bedienen jullie die wel? Spiegels verzet je toch ook zelden? 1x per jaar misschien?
De meeste zaken zouden perfect via voice kunnen. Er zijn heel wat knoppen ik mijn wagen die ik zelden aanraak in ieder geval.
Voorruit- en achterruitverwarming zou met de huidige slimme wegens hoofdzakelijk automatisch kunnen. Voorruitverwarming kan perfect op het scherm, want die heb je enkel nodig bij het instappen/stilstaan.
flyerbunch zegt
Wie had ook alweer touchscreens en head up displays tijdelijk gestopt als optie vanwege de chip tekorten? Ahja.. BMW..
kas_par zegt
Wat een achterhaalde onzin. Maar goed de ‘autofanaten’ staan te juichen. De echte consumenten niet.
Ik wil nooit meer een auto met knoppen, metertjes en lampjes. Als ik dat wil koop ik wel een oldtimer.
Op een scherm kan ik nagenoeg alles blindelings vinden als het moet, met hooguit een korte blik uit de ooghoek. Bovendien: auto’s rijden steeds meer zelfstandig. Dus je hoeft niet permanent voor je uit te kijken…. Projectie op de ruit is wel fantastisch! Je ziet alles wat er op de weg gebeurt en meer. Wil ik ook nooit meer zonder!