BMW CEO Oliver Zipse meent dat BMW de maatstaf wordt.
Vroeger, toen de premium wars nog wat heter waren dan nu, was het altijd leuk tegen elkaar opsnoeven in de comments van premium autosites zoals autoblog.nl. Je hoefde maar te zeggen dat de BMW 3-Serie de absolute maatstaf in zijn klasse is en meteen had je Audi-boys en Mercedes fanb0iZ in je nek. Eindeloze discussies over FWD versus RWD…Mooi was die tijd…
Tegenwoordig is het allemaal wat minder scherp op het internet. Of misschien juist scherper, maar gaat het niet meer om auto’s. De trollen hebben zich verplaatst naar politieke discussies, gendertwijfels, symboolpolitiek en Tate-adoratie/haat. Hoewel je er soms ingezogen wordt, is daar eigenlijk, helemaal niks aan.
Gelukkig laat BMW baas Oliver Zipse oude tijden herleven. Hij stelde op de CES namelijk dat BMW nu weer de absolute maatstaf wordt. Of zoals onze Belgische vrinden zouden zeggen, de absolute vedette. Dit dan wel op een nieuwerwetse manier, namelijk qua laadtijden, range én prijs. Nu is dat laatste niet per se iets wat we in verband brengen met BMW, maar soit. Zipse is er in ieder geval van overtuigd:
We will be the benchmark in terms of range, charging speed and pricing. Don’t forget pricing.
Oliver Zipse, herinnert zich op oude leeftijd nog een van de vier p’s
De nieuwe Neue Klasse BMW’s die vanaf 2025 op de markt komen, zullen volgens Zipse een platform met cilindrische cellen gebruiken. De range moet daarbij zo’n 20 tot 30 procent beter zijn ten opzichte van wat BMW nu aanbiedt. Ook laadtijden zullen verbeteren. Tevens werkt BMW (net als enkele andere fabrikanten) aan EV’s met solid state accu’s. Deze technologie is echter naar verluidt voorlopig nog niet in voldoende mate opschaalbaar voor gebruik in EV’s.
neymar zegt
Als je er een keer mee gereden hebt wil je alleen nog maar een BMW rijden.
AudiRS zegt
Inderdaad. Op het circuit is een bmw met rwd en strak (nerveus) stuurgevoel fantastisch. Op onze glibberige natte wegen een stuk minder.
Rijdt maar eens een Quattro dan weet je wat je mist als je weer in een nerveuze bmw stapt.
69ss zegt
Niet je eigen stuurmanskunsten projecteren op andere merken aub
e34art zegt
👍
e34art zegt
👍
rismo zegt
Nee liever een onderstuurde vierwiel aangedreven station.
Richmond zegt
Ik heb in mijn tijd bij een bmw dealer met meerdere gereden, mijn vriendin is bezig met haar tweede bmw. Maar ik hoef zelf geen bmw
O plaat zegt
Ik heb een Eklasse getest en een week een 5 serie als vervangwagen gehad maar we kozen een Cadillac CTS als gezinswagen.. Zoek maar eens een recente 5 met limited slip diffirentieel, zetel verwarming en koeling voor en achteraan, HUD, panoramisch dak, AWD,… Opties die behalve de AWD allemaal standaard zijn op de CTS
sabrerator zegt
Gedaan.
Maar blijf bij mijn Jaguar.
petroldrinker zegt
Ik rijdt mn hele leven eigenlijk BMW M al, en ik wou vroeger idd niks anders, maar sinds de E9X generatie, wil ik juist GEEN bmw meer
citrorob zegt
Na de e9x versies is het alleen maar achteruit gegaan. Nu vraag ik me af wat hij gerookt heeft om dit te beweren. BMW EV’s zijn een drama.
MR zegt
Wij van WC-eend zeggen dat WC-eend de maatstaf wordt…. Oh en we adviseren het ook!
Johanneke zegt
Qia interieur schijnen de nieuwe 7 en iX wel echt bijzonder goed te zijn ja. Jammer dat zelfs Lada mooiere auto’s maakt.
mashell zegt
Qua marge is BMW al heel lang de maatstaf, vandaar ook dat de Volkswagen groep haar managers van BMW haalt. Maar qua techniek was BMW gewoon goed maar niet beter dan Audi of Mercedes. Goed dat BMW daar nu ook een ambitie heeft.
CYBRTRK zegt
Als er een volumemerk is die als maatstaf geldt qua marge is het Tesla wel tegenwoordig
mashell zegt
Tesla’s financiën zijn wat ondoorzichtig (Tesla maakt auto’s maar is ook een verkoper van elektriciteit) dus of ze echt zoveel echte marge op de auto’s maken is lastig te zeggen. Maar als ze echt 35% marge maken dan lichten ze hun klanten op, dan verdienen ze een boycot.
CYBRTRK zegt
Hoeveel marge ze ook zouden pakken, ze lichten daar op geen enkele manier klanten mee op. Geen idee waarom jij dat denkt
mashell zegt
Heb je de recente prijsverlagingen niet meegekregen? Tesla kan die doen omdat ze marge hebben (of een wilde gek aan het roer hebben, of allebei) maar de klant die een paar maanden terug een Tesla gekocht heeft zal zich zeker opgelicht voelen.
Redrum zegt
Is toch gewoon vraag en aanbod? Een paar jaar geleden hebben ze ook enkele prijsstijgingen doorgevoerd en er werd altijd gezegd dat de prijzen terug naar beneden zouden gaan.
De Duitsers gaan uit hun pijp mogen komen want de chinezen staan klaar en drukken ze gewoon weg.
Vooral in Nederland want als ze morgen een pak goedkoper zijn en best degelijk gaan al de principes vlotjes overboord 😂
mc96 zegt
Ik vind BMW qua rijbeleving nog steeds de maatstaf. Maar het verschil met andere merken is minder groot dan pak weg in de jaren 80 en 90. De volume merken zijn simpelweg ook meer gaan focussen op weggedrag en qualiteit.
Dickie zegt
Dat geloof ik best stuurt en rijdt heel anders dan E klasse, maar als je echt veel onderweg bent in heel Europa dan is mijn ervaring dat de E klasse echt een veel fijnere auto is.
lexis zegt
Was BMW dan nog niet de maatstaf? Op designvlak is er zeker nog ruimte voor verbetering me dunkt.
Tegenwoordig zijn de kwaliteitsverschillen niet meer zo groot er zijn nog paar grote toeleveranciers, Bosch, Valeo, Denso. Onlangs op “daschboard rammelspeurtocht” in een F32. Groot was mijn verwonderling toen ik allemaal stuurmodules van Valeo tegenkwam, ooit de hofleverancier van Renault en andere Franse non premium merken. Oorzaak rammel was niet de Valeo module maar wel de manier waarop BMW die vastzet in het dashboard.
hehe zegt
Dus de CEO vindt zijn eigen merk niet de maatstaf op het moment?
Interessant, zegt hij ook welk merk we op dit moment moeten kopen dan, tot het moment dat BMW het weer wel is?
hjtop zegt
Goed nieuws, dat betekent dat de i4 binnenkort 15.000 goedkoper wordt! Daar legt hij immers de nadruk op.