Helaas valt vermoedelijk het doek voor twee blepperige BMW cabrio’s.
Het is niet de beste tijd om een benzinehoofd te zijn. We leven eigenlijk een beetje in een nieuwe malaise era, zoals de Amerikanen de jaren ’70 noemden. Destijds, na de oliecrises, werden uitstootnormen strenger. Een gorgelende V8 met 350 pk die 1:3 reed, kon niet meer. Ze werden allemaal vervangen door een brabbelende V8 met 200 pk die 1:5 reed. Had je een Corvette met 5.7 Small Block die een stuk trager was dan zijn voorgangers.
Of het net als toen ook weer goed gaat komen met auto’s, of dat deze teruggang nu definitief is, valt te bezien. De auto wordt aangevallen van alle kanten. Niet alleen omdat die op fossiele brandstof rijdt, maar ook als concept in het algemeen. Geen enkele uitvinding heeft de normale burger meer vrijheid gegeven dan de auto. Maar die vrijheid, vinden sommige stromingen nou net een beetje vervelend. En in reële termen, is de welvaart van Jan Modaal in de Westerse wereld door dezelfde stromingen ook niet meer wat die geweest is. Jason Cammisa legt het netjes uit in deze puike video.
Je ziet het al waar het gaat om de ‘leuke’ auto’s. Logisch ook. Vroeger was het nog een normaal geaccepteerd tijdverdrijf. De weekendauto uit de garage halen, netjes poetsen en dan een stukje rijden. Er is zelfs een term voor. Het ‘zondagsritje’. Bij uitstek daarvoor geschikt was natuurlijk een open bolide. Flaneren over de boulevard. De lentebloessems (m/v/i) opsnuiven. Je kent het wel.
Maar ja, tegenwoordig is zoiets niet meer bon ton en daarbij ook, stervensduur. De verkoop van ‘plezierauto’s’ zoals cabrio’s en coupé’s loopt al jaren terug. Vroeger had iedere aanbieder van C-segmenters ook een cabrio in de aanbieding. Een Opel Astra, Ford Escort, Volkswagen Golf, Peugeot 306. Maar dat is verleden tijd. Ook de plethora aan Britse roadsters is verdwenen. Als je open wil rijden, heb je eigenlijk alleen nog peperdure exoten, de Mazda MX-5 en de Duitse premium bleppers.
En nu gaan ook die Duitse bleppers verdwijnen. Bij Mercedes verdwijnen steeds meer open modellen. En bij Audi is de A3 badkuip verdwenen en is er alleen nog de (oude) A5 cabrio en (nog heel even) de R8. Bij BMW is de 2-Serie cabrio ook al verdwenen. De 4-Serie cabrio, 8-Serie cabrio en Z4 zijn er nog wel. Maar dat gaat volgens Car & Driver ook veranderen.
De Z4 krijgt volgens Car & Driver geen opvolger en ook de 8-Serie cabrio gaat de bietenbrug op. De Z4 wordt nu in samenwerking met Toyota gemaakt. Maar zelfs in Amerika, zijn de verkoopaantallen bedroevend slecht. Voor iets meer dan 1.000 exemplaren per jaar gaat BMW geen kosten maken. Voorgangers van de huidige Z4 deden nog gewoon 10.000 units in ‘Murica.
Ook de 8-Serie cabrio krijgt naar verluidt geen opvolger. Als de 8-Serie nog opgevolgd wordt, zal dat kennelijk alleen zijn in de vorm van een nieuwe Gran Coupé. Voor de andere modellen is gewoon weinig animo (meer). Zo weinig dat de fraaiste versies zonder M-pakket al niet meer geleverd worden.
Het is ook wel begrijpelijk. Zo’n 8-Serie cabrio is kneiterduur en schrijft af als een baksteen. Je zit er natuurlijk wel erg luxe bij in de open lucht. Maar ja dat betekent alleen maar dat een milieurakker een blik tomatensoep over je heen kan gooien. Of iets ergers.
Vind jij het jammer als BMW de cabrio’s eruit gooit? Of ga jij ze niet missen? Laat het weten, in de comments!
DeWitteCondor zegt
Ja het is jammer, voor de diversiteit. Ik heb zelf niet zoveel met de Z4. De laatste generatie zou ik zelfs saai durven noemen. Maar het wordt meer en meer eenheidsworst zo.
Mini Joe zegt
Ook erg voor de vrouwen, weer 2 favorieten weg
rwdftw zegt
Er was een tijd dat je struikelde over de cabrios. Tegenwoordig wil iedereen een serviceflat op wielen, oftewel een refomobiel. Vroeger waren ze ook niet zo duur, dus je kon er makkelijk iets bij hebben voor de lol in het weekend. Maar dat is allemaal niet meer.
Het resultaat is dat er minder en minder cabrios nieuw te koop zijn en op een gegeven moment is het “das war einmal”.
Jurgen zegt
Snap sowieso niet waarom je een cabrio zou willen, dus zal ze niet gaan missen, wel jammer voor de liefhebbers
bmw1cabrio zegt
Ik snap een coupé ook niet. Weinig ruimte en het dak kan niet eens open. Wel leuk voor de diversiteit
remco zegt
Ik vind het heerlijk. In de zomer naar huis rijden met de kap open. Krijg je toch een beetje vakantiegevoel van.
petroldrinker zegt
@jurgen Dat had ik vroeger ook, tot ik mn 1e cabrio kocht, sindsdien wil ik niet anders meer, zo lekker dat als droog is om het dak gewoon open te doen, maar ook in de regen als je tempo erin houdt kan het prima, en geniet je nog meer van alle geluiden die de auto maakt (een Cabrio EV zie ik dan ook totaal geen nut van)
potenza zegt
Mooie Z4 E89 gehad. Veel plezier aan beleefd maar op een gegeven moment zag ik mijzelf rijden (met mijn grijze hoofd) en vond ik het een karikatuur. Geen spijt gehad van de verkoop.
ttr6 zegt
OK, goede tip. Zal dus niet in een etalageruit kijken als ik in mijn Z4 voor het stoplicht sta :)
PunicaOase zegt
De huidige Z4 vind ik in tegenstelling tot zijn voorgangers maar een lelijk design hebben, dus die ga ik niet missen, overigens zag je ze inderdaad al zelden. Het verdwijnen van vlotte enigszins betaalbare cabrio’s is wel echt jammer.
Overigens heb ik 4 jaar een gave cabrio gehad, maar zou het nu niet zo snel meer doen.. voel me er echt minder veilig in hier in de Randstad.. tis allemaal wel wat minder en grimmiger dan 15 jaar geleden op straat..
Stefje zegt
Ik denk niet dat de vraag zozeer afgenomen is, als dat klanten gewoon weinig vertrouwen meer hebben in specifiek BMW of simpelweg het geld er niet meer voor over. De vraag is dan verschoven nar andere opties.
Afgelopen zomer 2.5 week een M850i mee gehad. Na 3 dagen was er al wat kapot in het cabriodak systeem. Dat was echt geen reclame.
Z4 is heerlijk. Maar teringduur ook. Haast niet meer te betalen voor erbij.
Jammer. Hopelijk komen er nog leuke dingen in de toekomst.
Rick-dos zegt
Wacht maar af dit gaat ook met de coupé’s in deze wereld gebeuren. Tweedeurs auto’s zullen alleen nog in het hoogste segment te krijgen zijn.
mashell zegt
Yep. Driedeursmodellen zijn ook al uitgestorven. Het conservatisme neemt hand over hand toe, leuk mag niet meer, het moet praktisch zijn en iedereen moet in het keurslijf. Zie je ook aan de zeer beperkte kleuren keuze, vijf saaie kleuren, drie soorten grijs, wit en zwart en daar moet je uit kiezen. Het conservatieve grootkapitaal is bezig langzaam alle levenslust weg te zuigen.
lekkaah zegt
Je omschrijft nu volgens mij vooral (extreem) socialisme. Immers heeft de kapitalist (lees: de fabrikant) het liefst dat jij zoveel mogelijk van hun producten bezit, i.p.v. andersom. Helaas hebben de westerse centrale banken het excessief printen van schuld enorme inflatie opgeleverd, en hoewel wij ons best doen om zoveel mogelijk arbeidsmigranten hiernaartoe te krijgen, lukt het maar niet om arbeidskosten op een niveau te krijgen zodat de gestage welvaartsgroei van de westerse middenklasse niet knakt. Zodra die knakt hebben we een groot probleem zo wijst de geschiedenis telkens maar weer uit.
TL;DR: Vraag en aanbod, Het is allemaal te duur geworden.
jaapiyo zegt
De analyse begint vaak goed, maar neemt dan de verkeerde afslag. De reden voor de teloorgang is natuurlijk het nieuwe Marxisme van het woke industrial complex. Als je mensen op functies neerzet of weert op basis van sekse of ras zit overal een suboptimale persoon op de verkeerde plek. Geen wonder dan dus dat je als samenleving kneiterhard achteruit kachelt.
petroldrinker zegt
@mashell kan me niet herinneren het ooit met je eens te zijn geweest voor ik deze comment las….
ronnys zegt
Van wie moet je in een keurslijf?
Wie verbied het om de huidige cabrio’s te kopen?
Ze staan nog gewoon in het programma! Er is alleen niemand die ze kopen wil. Moet BMW ze dan in het programma laten zitten omdat jij vind dat het moet?
Ik heb net nog even gekeken in de configurator van BMW, maar de Z4 is gewoon leverbaar in groen, blauw, rood en paars.
Dus het ligt niet aan BMW dat iedereen zwart of wit besteld.
De nut van een 3 deurs is er ook niet, het is niet veel mooier maar wel een drama om achterin te kruipen en je moet al uitstappen om iemand achter je te laten plaats nemen of uitstappen.
Ondanks dat ik een cabrio heerlijk vind is een motor fijner en goedkoper. Gezien de vlucht die motoren nemen zijn er meer die die afweging maken.
mjpamsterdam zegt
Ik rij wel door in mijn 19 jaar oude cabrio terwijl een klein traantje uit de rechter ooghoek glipt.
burninrubber zegt
Wel grappig dat de Supra meer dan 15k exemplaren heeft verkocht in Amerika.
jaapiyo zegt
Nee hoor die verkopen zijn ook ingezakt. Supra doet ongeveer het dubbele van de Z4, maar houdt dus ook niet over.
William zegt
In de USA is de Mustang Convertible nog te koop voor 39.000 dollar. Voor zolang het duurt tenminste.
stewie zegt
Zelf rijd ik ook een Z4, maar dan de coupé uit 2008. Vond de coupe aanzienlijk mooier dan de cabrio van dat jaar.
Benny_Weisz zegt
Ben inmiddels in het bezit van mijn 4de cabrio en ik zou nooit meer zonder één kunnen…..dus ja, zulke berichten doen wel pijn. Vooral als het gaat om auto’s die op een positieve manier bijdragen aan de diversiteit in autoland.
ericc zegt
Afgelopen weekend nog in Frankrijk een roadbook gereden met classics. Zelfs tussen de buien door met open dak. Jammer dat vele content zijn met elektrische SUV’s die zoals in het artikel wordt beschreven allemaal op elkaar lijken. Kuddegedrag… wordt aanvaard en men komt er niet tegen in opstand. AB zou het voortouw moeten nemen.
Aon zegt
Bmw, maak 1 model en that´s it. Geen 1.2.3.4 meer en beschikbaar met handbak.