Het is overigens geen koolstofvezel motorkap, maar een belangrijke veiligheidsfeature die naar elke BMW in één land komt!
Er kleeft geen prijs aan veiligheid, zo zegt men vaak. Helemaal op het gebied van raceauto’s wordt er veel aan de veiligheid gedaan. Ongelukken gebeuren met hogere snelheden dan in het verkeer en een beetje raceauto kan ervoor zorgen dat de coureur zonder serieus letsel uit serieus harde klappers komt.
Nazorg
En mocht het dan wel fout gaan, dan is de nazorg vaak ook belangrijk. Al geldt dat ook voor straatauto’s. Er wil wel eens een serieuze brand ontstaan in een auto en kunnen blussen zou een mooie bonus zijn. Er zijn voldoende auto’s geleverd met brandblussers, al gaat dat vaak gepaard met serieuze circuitauto’s omdat je zonder brandblusser op sommige circuitdagen niet mee mag doen. Plus, die extra veiligheid is altijd mooi. Toch?
Verplichte brandblusser
Nu is het niet een overkoepelende circuitdag-organisator die zegt dat je een brandblusser moet hebben, maar een heel land. Zuid-Korea. Wellicht nogal op stelten gezet door het recente incident waar een EV-brand voor een flinke chaos zorgde, komen er allerlei extra veiligheidsmaatregelen voor auto’s. Waaronder dat elke auto die vanaf 1 december 2024 verkocht wordt, met vijf zitplaatsen of meer, verplicht een brandblusser aan boord moet hebben. BMW zet gelijk woorden om in daden en presenteert als eerste de brandblusser die in de auto’s aanwezig zullen zijn.
BMW mag aan de bak, want het merendeel van hun gamma is een vijfzitter. Hetzelfde geldt uiteraard voor MINI. De twee merken krijgen allebei een koffer waar de blusser in past en de blusser zelf heeft het logo van BMW of MINI erop geprint. Bovendien beweert BMW dat deze brandblusser beter is dan je gemiddelde rode unit die je aan de muur van je kantoorpand hebt en 30 procent effectiever in het blussen van een brand. Toe maar.
Zoals gezegd, er kleeft geen prijs aan veiligheid, dus dat Korea meedenkt met die gedachte is op zich mooi. Auto’s worden er zo niet goedkoper op, dus als meer landen over de brug gaan, kan het een duur grapje worden. Voor nu geeft BMW de blusser enkel weg met auto’s die in Korea verkocht worden in ieder geval. Inclusief een koffer die zo te zien heel wat bagageruimte op slokt. En zou het echt handig zijn dat je bij een serieuze brand nog helemaal een koffer open moet ritsen en de riempjes los moet halen?
ouwedibbes83 zegt
Bij de voorstoel van de bestuurder, onder je benen is volgens mij een handigere plek. Daar kun je snel bij, ook als de achterkant in de prak zit ;)
Hupke zegt
Het is niet duidelijk waar de ironie begint en ophoud in dit artikel, is er notabene ooit een auto verkocht zonder brandblusser? Dat is toch gewoon in iedere auto altijd aanwezig. (Soms op de meest debiele plaats zoals onder de achterklep)
Ik dacht al dat het over een gemonteerde blusser die vanbuitenaf ge-activeerd kon worden ging.
Richmond zegt
Nee hoor autos worden niet geleverd met brandblusser in Nederland. Als je die wil moet je die zelf aanschaffen.
DeWitteCondor zegt
In NL volstrekt ongebruikelijk.
degrotemuis zegt
Je komt uit België? Een goed bereikbare brandblusser is in België inderdaad ook al even verplicht, maar alleen voor auto’s met een Belgisch kenteken. in Nederland is dit niet verplicht. Niet verplicht betekent ook niet meegeleverd in dit geval, net als verbandtrommels en veiligheidshesjes, die ook niet verplicht zijn. Lifehammers en een gevarendriehoek, ook formeel niet verplicht, worden doorgaans wel meegeleverd in Nederland.
HzR zegt
Voor bepaalde landen waar het verplicht is heeft BMW al een oplossing waar de blusser aan de bijrijdersstoel gemonteerd is. Korea heeft andere eisen en die blusser is te groot om aan de stoel te monteren.
Davion zegt
Hier in België ook al lang verplicht.
petroldrinker zegt
Kuwait was het al 20 jaar geleden verplicht…. REst vd GCC is het volgens mij ook allang verplicht, zo nieuw is deze verplichting dus niet….
mashell zegt
Dat is het nadeel van zulke maatregelen. Als na twintig jaar uit de statistiek blijkt dat het totaal zinloos is zo’n blusser dan is er toch geen politicus die het durft af te schaffen want “veiligheid en je weet maar nooit”.
petroldrinker zegt
@mashell Ik vind het een hele goede maatregel, snap oprecht niet dat meer landen deze verplichting hebben voor auto’s wij hebben wel een APK voor zogenaamde veiligheids eisen, maar dan geen brandblusser in de auto verplichten…..
mashell zegt
Ok. Hoe vaak zie je een autobrand? Ik in 28 jaar rijbewijs pakweg 40 duizend kilometer per jaar minder dan vijf. Heb je überhaupt kans om iets op tijd te blussen? Is 1L genoeg? Weet de consument dat het laatste wat je moet doen bij brand de motorkap open zetten is? Op een kiertje, daartussen de brandblusser leeg spuiten is het enige dat je kunt doen.
Ik denk dat omdat het aantal gevallen waarin auto brandblussers iets nuttigs kunnen doen zo gering is en die brandblussers wel na een paar jaar verlopen het slechts schijnveiligheid is die de klant op kosten jaagt. Ik ben als de dood voor vuur, reed vroeger met een 2L brandblusser rond maar ben daarmee opgehouden toen ik me realiseerde dat ik bij een autobrand eerder afstand zou nemen dan te gaan blussen.
petroldrinker zegt
Jij en schijnveiligheid zijn 1 toch? jij bent immers altijd vol of alle systtemen etc in autos tegenwoordig in je reacties maar dit dan niet?
aadzor zegt
Mijn vader heeft ooit geholpen een andere auto te blussen met zijn poederblusser. Kreeg vervolgens de rekening van de schoonmaakkosten….
ouwedibbes83 zegt
Dat is wel heel erg stank voor dank