De grote meneren van BMW zijn eruit: alle auto’s die ze vanaf nu nieuw op de markt brengen zullen als plug-in hybride verkrijgbaar zijn.
Dat zegt de CEO van BMW North America Ludwig Willisch in een interview. In januari hoorden we al dat alle grotere modellen een plug-in variant zouden krijgen, maar nu is dit dus doorgetrokken naar “alle modellen”, aldus de CEO. De techniek voor plug-in hybrides die BMW nu heeft is passend te maken in alle bestaande modellen.
Een BMW i5 of i7 zit er overigens voorlopig niet aan te komen bevestigde Willisch in hetzelfde interview. Voorlopig concentreert men zich op hybride versies van bestaande modellen. Een tegenhanger voor de Tesla Model S zit er dus voorlopig niet in, vanuit München.
knipperlichtje zegt
Een ontwikkeling die we alleen maar toe kunnen juichen, een BMW met lage bijtelling in ieder formaat. Dat dit nu al wordt gezegd betekent dat de platforms al voor een accupakket ingericht zijn, dus het bochtengedrag en de ruimte in het interieur zouden niet al te zeer onder de hybridisering moeten lijden.
norge zegt
Waar die Prius al niet goed voor was..
parker zegt
@norge: de Prius heeft dit segment juist een slechte start gegeven, dankzij z’n strontlelijke buma-uiterlijk en geiteharenwollensokken positionering.
trustmeiamanengineer zegt
Is toch de toekomst (op de korte/middel lange termijn). En misschien ook wel het beste van twee werelden. Nog steeds een (lekkere) verbrandingsmotor, maar met elektro meuk voor meer power en minder uitstoot.
bohica zegt
Ik was fel tegen die hybride auto’s maar nu ik met de i8 heb gereden ben ik hard gaan twijfelen .
berlinetta zegt
@bohica: Ik had hetzelfde met de LaFerrari. Ik dacht ook dat zo’n hybride maar een slome grasmaaier was, maar ik werd positief verrast. Kwam best vooruit.
bohica zegt
@berlinetta: hele goeie reactie lekker sarcastisch
z4rickss zegt
Mmm een Z4 plug in…
Nog nooit elektrisch e.d. gereden, zou het eerst moeten ervaren.
mashell zegt
@z4rickss: Elektrisch rijdt heerlijk. Maar met die Z4 heb je een interessant punt. Het kost bakken met geld om zo’n plug-in variant te ontwikkelen. Is dat voor een relatief kleine serie als de Z4 wel economisch? Zegt BMW hier niet tussen de regels door dat de huidige Z4 de laatste zal zijn?
e1000bmw zegt
@mashell: zei een BMW-bobo niet onlangs dat de markt voor sportwagens/-roadsters aan het verdwijnen is…? En dat hier geen focus meer op zal liggen bij het ontwikkelen van nieuwe modellen…?
Daar heb je min of meer je antwoord al… :(
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@z4rickss: Ik heb zelf in een plug-in hybride en een volledig elektriache auto gereden. Het rijdt eigenlijk hetzelfde als een normale auto met automaat. Het verschil is dat je een stuk harder op de motor remt voor het regenereren waardoor je meestal met alleen je gaspedaal de stad doorkomt. Dit kan je trouwens uitzetten op de snelweg. Stoplichtsprintjes zijn ook geweldig door het instant koppel, maar eenmaal op snelheid is dat minder. Ik ben een fan van elektriwch rijden als de actieradius groter zou zijn. Voor de autosport of plezierritjes zou ik wel een verbrandingsmotor willen houden.
Dutchdriftking zegt
ach, was best te verwachten toch?
mrrallycross zegt
Zolang ze dat dan maar als optioneel houden vind ik het best
bimmerfanatic97 zegt
Geeft ze in NL een mooie positie in de markt en globaal is het imagoversterkend. Goede beslissing
e1000bmw zegt
Elektriciteit; het nieuwe satanssap…
lebeaunl zegt
Tikkie laat..
jokertje zegt
Mooi zo!
De volgende ‘Bimmer 3er Reihe’ wordt besteld als plug-in hybride, dikke 180 traditionele peekaa’s onder de kap (gecombineerd 245pk / 400Nm), en een slodder minder fiscale bijdrage aan de Staat …. lijkt me een mooie deal.