Wie met de kennis van jaren geleden onlangs een kijkje nam onder een willekeurige BMW-motorkap kan alleen maar teleurgesteld hebben gereageerd. Kijken wij over enkele jaren net zo verbaasd als we geen zes-in-lijn, maar een V6 onder het blauw-witte logo aantreffen?
De geruchten over een BMW-V6 zingen al sinds jaar en dag rond. Ze hadden ook betrekking op de nieuwe M3/M4, aangewakkerd door de *kuch* respectabele automedia, maar BMW’s meest recente //M ontsprong de dans (gelukkig?). Tegenover Road & Track geeft BMW nu toe dat het al V6-blokken fabriceert, maar dan puur en alleen voor interne testdoeleinden.
Het goede nieuws voor de verstokte I6-fan is dat het concern vooralsnog aangeeft dat de V-vormpjes niet in de buurt komen van de heerlijk smeuiige lijnmotoren. Met andere wooden: relax our batty, de ‘rechte zes’ houdt het nog wel een tijdje uit onder de Beierse motorkap, en alles kleiner dan een V8 krijgt de cilinders gewoon op een rijtje. In internettermen: if it fits, it sits.
Het wordt bovendien nog leuker voor notoire blokhoek-haters: Das Haus, ook wel bekend als Mercedes-Benz, schijnt hard te werken aan een moderne zes-in-lijn-motor, en ook over Jaguar doen geruchten van een zes-in-lijn-revival de ronde. Audi, dat andere Duitse merk, heeft vooralsnog geen plannen van de V’s af te stappen.
Hoe de mogelijke producten van Mercedes en Jag zich verhouden tegenover de nu nog onbetwiste koning van de I6, dat zal de tijd leren. Wat we wel zeker weten is dat ze ook in München nooit stil zitten.
Esprit_de_Flandre zegt
Heb het her al eens gevraagd, maar ben het vergeten:
Waarom zou een I6 beter zijn dan een V6? Of omgekeerd? Dus waarom zou het plots schande zijn moest BMW met V’s afkomen… ?
xyrrath zegt
@Esprit_de_Flandre: V6 heeft meer onbalans dan een i6
NLBUURMAN zegt
@Esprit_de_Flandre: sound my friend, sound… http://www.youtube.com/watch?v=o42aC4rTnLo
isobmw zegt
@NLBUURMAN: de 325i blok heeft toch 1 van de mooiste 6 sound!
http://youtu.be/s2X1Jv0nKfc
isobmw zegt
@isobmw: of deze m3 evo!
http://youtu.be/dtXimH1kVG0
parker zegt
@isobmw: de?
callyromeo166 zegt
@Esprit_de_Flandre: 6 cilinder lijn motor hoort bij bmw, geen v6.
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@Esprit_de_Flandre: Traditie.
griffendahl zegt
@Esprit_de_Flandre: De 6 cilinder in lijn is naar mijn idee technisch gewoon beter, heeft een mooiere loop, minder onbalans, etc. Het nadeel is echter de ruimte die het blok in neemt, ze zijn sowieso al lastig over dwars te plaatsen (Volvo kon het overigens wel met een megacompacte inlijn 6) Waar ruimte geen minder een issue is zie je dat 6 cilinders bijna altijd in mijn geplaatst worden in plaats van V vorm. Denk aan schepen en vrachtauto’s…
Een V6 is gewoon een compromisblok om in een compacte motorruimte toch 6 cilinders te kunnen hebben, maar technisch minder elegant.
ponnie zegt
@griffendahl: Een v6 is korter en stijver. Interne balans is al lang niet meer zo’n issue als in de jaren 20.
Wat mij betreft is een v6 met afstand superieur aan een 6 in lijn.
griffendahl zegt
@ponnie: Die balans is nog steeds een probleem, alleen wordt dat tegenwoordig beter gemaskeerd met balansassen bijvoorbeeld en die heb je bij een 6 inlijn niet nodig en dat betekent bijvoorbeeld ook dat je daar geen energie in hoeft te stoppen…
super zegt
@ponnie:
het zal best verbeterd zijn, maar altijd als ik een andere diesel rijdt valt het op hoeveel meer het trilt dan m’n eigen 330d, vooral stationair…
Mercbenz zegt
@Esprit_de_Flandre: Is koeltoer!
erwh zegt
@Esprit_de_Flandre: heel simpel: een V6 heeft altijd een intrinsieke dynamische onbalans, wat betekent dat deze nooit over het hele toerengebied in balans te krijgen is, maar alleen voor specifieke toerentallen. Om dit op te lossen maken sommige fabrikanten net als bij 4 cilinders gebruik van balansassen. Bij een 6-in-lijn is dit niet nodig omdat deze wel intrinsiek dynamisch in balans is. Waarom dan toch een V6? Voornamelijk vanwege de kortere inbouwmaat. Daarom zal je nooit een Audi zien met een 6-in-lijn, want daar ligt al een groot deel van de massa voor de vooras (meteen de reden waarom een FWD Audi beter in de sneeuw is dan een RWD en soms zelfs beter dan een Quattro).
schellekens006 zegt
Jammmer maar een v6 is toch ook prima. Veel compacter. Zon VR6 motor die Volkswagen bouwt is een hele fijne motor met een onderin een hoop koppel. Die oude lijn motors hadden een mooi geluid maar dat koppel pfff… Daar moest je minimaal een 330i voor hebben.
Onehp zegt
@schellekens006: kuch kuch, de minste VR6 is nooit minder dan een 2,8l geweest en tegenwoordig een 3,2l (om van de 3,6l maar te zwijgen), dus ja, logisch dat je een _30i nodig om dat qua koppel bij te benen ;)
griffendahl zegt
@schellekens006: Hoe dan?
w0o0dy zegt
Het “grote” voordeel zou de stabiliteit van het blok zijn en dat er geen balansas oid nodig is om het blok mooi trillingsvrij te laten lopen…
Maar zoals ik al eerder zei: met de komst van de 3cilinders kun je vrij makkelijk twee 3cilinder koppelen en dezelfde onderdelen gebruiken. Het enige is dat je een andere krukas moet ontwerpen. Ik verwacht dat BMW aan het kijken is naar een krukas van de 6in lijn qua ontstekingsvolgorde maar dan dus half zo lang
ponnie zegt
Het is een beetje het waarom heeft een 911 de motor achterin verhaal.
HZW zegt
Het voordeel van een V6 motor is dat door zijn compactheid hij theoretisch meer toeren kan draaien dan een lijn 6.
Verder neemt hij natuurlijk veel minder ruimte in onder de motorkap.
Audi zal nooit een 6 in lijn bouwen want die is onbruikbaar met het huidige quattro systeem dat ze gebruiken.
Een 6 in lijn zou met alle 6 cilinders over de vooras hangen, wat de bestuurbaarheid niet ten goede komt.
jaapiyo zegt
@HZW: *met de huidige FWD basis die ze gebruiken voor al hun auto’s muv de R8.
/fixed it for you
w0o0dy zegt
We wisten al dat BMW voor alle motoren zoveel mogelijk dezelfde cilinders, zuigers, drijfstangen etc wil gebruiken dus… Wel de voordelen en de nadelen los je op met ontwikkelingsuren en technische knowhow.. Geen probleem dus: over 2 of 3 jaar heb je een BMW v6 die bijna niet te onderscheiden is van een 6in lijn qua “laufkultur”
e1000bmw zegt
@w0o0dy: en voor het geluid hebben we de sound generator…
dikdraak zegt
Ik snap het probleem niet echt. BMW is een bedrijf, geen instelling ter behoud van historisch verantwoorde zes-in-lijns. Een V6 is simpelweg praktischer dan een in-lijn, en als bedrijf moet je altijd voor de meest praktische oplossing gaan.
griffendahl zegt
@dikdraak: Hoezo praktischer? Wat je inlevert aan lengte krijg je er bij een V6 in de breedte voor terug, plus dat een 6 lijn motor gewoon domweg mooier loopt en in theorie zelfs zuiniger.
Dan nu het echte doel van BMW namelijk auto’s verkopen… Hoe verkoop je auto’s, door auto’s te maken die je publiek aanspreekt. Dat kan je doen door je te onderscheiden en dat kan je doen door te maken wat liefhebbers aanspreekt…
oxymoron zegt
@griffendahl: Praktischer in zoverre dat een V6 beter dwars te monteren is, dus als straks een sterkere motor nodig is dan de driecilinder, kan een V6 gemonteerd worden in de volgende grotere voorwielaandrijver. BMW stopt echt niet bij de Active Tourer …
HZW zegt
btw, Nissan had in de vorige GT-R’s ook 6 in lijn motoren en nu in de huidige GT-R een V6.
Of de V6 beter is dan de lijn 6 is een ander verhaal.
w0o0dy zegt
Ferrari heeft al jaren een flatplane v8 net als de AJP8 motor van TVR. Ik verwacht dat BMW zoiets aan het ontwikkelen is… V6 met “exotische” krukas…
HZW zegt
Ik verwacht dat BMW de zelfde weg zal bewandelen als Audi, door een V6 te bouwen die gewoon een V8 is met 2 cilinders minder.
De nieuwe V6 van Audi wordt net als de V8 4.0 TFSI een BiTurbo met de turbo’s bovenop de motor in de V.
De nieuwe Audi 3.0 ltr V6 BiTurbo zal tot 475 pk gaan leveren en als eerste gebruikt gaan worden in de nieuwe B9 Audi RS4 en RS5.
Ash zegt
NEE alsjeblieft.. GA JE MOND SPOELEN MET ZEEP!!!
Verdorie.. blijf gewoon bij je 6 in lijn!! Veel beter man..
mashell zegt
Na de voorwielaandrijving, turbo’s, 3 cilinders etc is dit toch gewoon een kleinigheid.
SimonMc zegt
@mashell: Om niet te vergeten de M-SUV’s en “M”550 diesel mét vierwielaandrijving…
Ash zegt
Wij krijgen STRESS van een V6!!
bastiaangt zegt
@Ash: En we roepen YES bij een I6!! Zoiets?
sulobb zegt
De toekomst zit vol met verassingen. Onaangename verrassingen vrees ik :(
smartye36 zegt
Zolang ik maar van mijn eigen 6 in lijn kan genieten vind ik het best. Bmw is toch al niet meer wat het geweest is :(
johanw zegt
zit er in een v6 meer onbalans?
kan op mijn lexus v6 een euro munt op zijn kant zetten en die blijft als de motor draait gewoon staan…mag toch wel zeggen dat deze dan zeer netjes in balans is…
mijn vorige 335i was wat meer rauw, maar goed dat is ook het type motor denk ik aangezien deze sneller was…die liep verders ook zeer netjes.
jaapiyo zegt
@johanw: balansassen.
johanw zegt
@jaapiyo:
ok duidelijk…maar wat vinden sommigen het probleem daarmee dan? vind een v6 net zo mooi als een 6 in lijn of andersom…uiteindelijk telt het resultaat en een V6 kan net zo mooi in balans zijn als een 6 in lijn dan.
e1000bmw zegt
@johanw: balansassen = extra basisgewicht…
desjonnies zegt
Och.
Die Beiers zijn meesters in bakerpraatjes.
Ik herinner me nog goed dat BMW trouw zwoer aan de zes-in-lijn.
Hele advertentie pagina’s werden er in volkleurendruk gewijd aan zaken zoals laufkultur,
zachte loop van de motor en zo voort.
Toen kwam de M3
Die had een vier cilinder.
En kwamen de Beierse sprookjes schrijvers weer uit de kast met verhalen over stijvere blokken, kortere krukassen enz, enz.
Een vriend had net zo’n 320- 6 cilinder gekocht en zweemde met de 6 cilinder PR – praat.
Hij heeft het geweten….
super zegt
@desjonnies:
vergelijk eens een I6 met een I4 diesel bij stationair; zou me verbazen als je het verschil niet merkt…
e1000bmw zegt
@desjonnies: Niet helemaal met de “trouw zwoer aan de zes-in-lijn”.
Vooroorlogse modellen hadden veelal een zes-in-lijn inderdaad, maar dat ware luxe voertuigen en niet voor het doorsnee volk. De Dixi – welke enigszins voor het normale middenstandsvolk was – had een vierpitter met slechts 15 pk.
Na de oorlog ging dit door met standaard zespitters of V8 voor de hogere klasse*. Voor de middenklasse was er niet echt een geschikte auto en voor het overige volk was er de Isetta en met komst van de Neue Klasse de 700. De Isetta en 700 hadden respectievelijk slechts 1 en 2 cilinders…
De E9 begon als vierpitter (2000CS) en werd later met de facelift uitgerust met zespitter (2500CS, 2800CS, 3.0CS/CSi/CSL). Dit was een coupé voor het hogere segment. Zo ook de 6-serie (E24).
De E3 (2500-3.3Li) met enkel zespitters was ook voor het hogere segment en was de voorloper van de 7-serie.
Met de komst van de E12 (vierdeurs 1500/1600/1800/2000(ti)^) was er pas weer een auto voor de middenklasse. Deze had alleen vierpitters (ook de 2000). Dit model was de voorloper van de 5-serie (de E12 werd hergebruikt), die ook in de eerste jaren enkel een vierpitter had (518, 520). Later werd de 520 een zespitter en kwamen er meer zespitters onder de kap.
De E6 (02-reeks) E10 (’02-touring), E20 (2002tii en Turbo) waren 2-deurs zusjes van de E12, ook deze hadden zoals je weet enkel vierpitters. De E21 kwam er als opvolger met in beginsel enkel vierpitters. Later kwam hier de zespitter bij.
Dus als we naar de geschiedenis kijken is het juist de vierpitter die meer bij BMW hoort wanneer we spreken over auto’s voor de lage segmenten en middenklasse. ;) De zes-in-lijn was voorbehouden aan de hogere klasse als standaardblok. Ik snap de mensen die kritiek hebben op het enkel aanbieden van vierpitters in de 1, 2, en 3 (op de M135i, M235i en 335i na). De vierpitter is wat altijd standaard bij BMW in dit segment is toegepast. Wat de 5-serie betreft: dat is wellicht discutabel, maar zeker geen schande. Zeker niet gezien het vermogen wat ze er tegenwoordig uit kunnen halen. 170 tot 184 pk uit een 1.6 liter vierpitter. Dat is evenveel vermogen als mijn 2.5 liter zespitter uit eind jaren negentig!! (ok, de .23i was samen met de .20i toch min of meer de instapper in de 5-serie, dat dan weer wel). En de magische grens van 200 pk had je pas met een inhoud van 3 liter (zes-in-lijn). Dat halen we tegenwoordig al uit een 2 liter vierpitter!
Overigens werd het met de komst van de 3.0CSi pas gebruikelijk voor BMW om zescilinder-modellen te gebruiken in de autosport. Daarvoor werd er alleen geracet met de vierpitters (02-reeks en diens vierdeurs broertje), en de tweecilinder 700’s. De E30 M3 heeft eerder voor een revival van de succesvolle potente vierpitter in de autosport gezorgd.
De echte BMW-fanboy zou dus – in het licht van de historie – het gebruik van vierpitters toe moeten juichen en niet zo lopen miepen over de zes-in-lijn…
*hogere klasse was destijds de naoorlogse 327/328 e.d. en de 501/502/503/507.
^ ti’s waren versies met twee carburateurs.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Niet helemaal eens met de “trouw zwoer aan de zes-in-lijn”.
@autoblogger: idee voor een artikeltje…? ;)
autoblogger zegt
@e1000bmw523i: yep, interessante kost!
SimonMc zegt
Als het hem dan toch om de loopcultuur te doen is, dat ze dan van de eerste keer een wankelmotor in elkaar schroeven? En gezien die heel hoogtoerig (kunnen) zijn, zou het hen nog wel staan ook…
Maar vrees dat het huidige, “overmilieubewuste” BMW daar helemaal geen zin in heeft.
w0o0dy zegt
Hmm weinig techneuten met inhoudelijke reacties over (on)mogelijkheden.. Jammer.
F1Tim zegt
Heilige huisjes zijn iets van het verleden. Dit wordt nu compleet overschaduwd door economische noden en hebzucht. Degenen die zo’n heilige huisjes als vaandeldrager gebruiken voor hun marketing, verdienen de schandpaal!
T16 zegt
De Alfa Romeo V6 bi-turbo komt met circa 500 pk in de nieuwe Giulia GTA in 2016.
Het wachten waard vermoed ik.
Alfa Romeo had de beste en mooist klinkende V6 met die geweldige Busso V6.
BMW 6-lijn motoren zijn veel te zwaar, die worden met dure trucks zoals lichte metaallegeringen nog een beetje op gewicht gehouden. Marketing wil met die 6-lijn meuk tot in het oneindige door laten gaan omdat het een typisch BMW kenmerk is geworden.
Jammer want zoals hierboven al terecht gezegd is een 3-cilinder platform met meer vermogens behoefte makkelijk van een V6 te voorzien.
mbkevin zegt
So what