BMW is van plan om 500 elektrisch aangedreven Mini’s te bouwen, en het leeuwendeel hiervan naar Californië, de staat met de allerstrengste milieu-eisen, te verschepen.
De elektrische Mini’s, uigevoerd in de kleur zilver met geel dak zullen vanuit de Mini-fabriek in Oxford zonder motor, versnellingsbak en brandstoftank naar München worden getransporteerd. Daar worden de elektrische aandrijflijnen gemonteerd, waarna ze op de boot naar de VS worden gezet.
Volgens Californië’s Zero Emissions Vehicles Law moeten ’s werelds grootste autofabrikanten tussen 2012 en 2014 in totaal 7.500 elektrische en brandstofcel-aangedreven auto’s bouwen.
Voor BMW wordt de staat een soort testlab voor haar elektrische auto’s. Van de 500 exemplaren worden er 490 geleased aan geselecteerde klanten in Californië, de overige 10 zullen als showexemplaar fungeren.
Voor het ontwikkelen van stadsauto’s met een lage uitstoot heeft BMW een nieuwe divisie in het leven geroepen, ‘Project i’ genaamd. BMW zal dit jaar een beslissing nemen of het meer elektrische auto’s zal maken, of dat het bij de Mini’s voor Californië blijft.
Dit is overigens niet de eerste keer dat we een elektrische Mini zien. Het bedrijf Hybrid Technologies rustte al eerder een Mini uit met een setje batterijen. (via automotive news)
FordKa zegt
Dacht dat er in de staat California juist de meeste SUV’s en PIMP-mobielen rondreden, met alle hiphoppertjes aldaar…
madru zegt
jah dan kan BMW ook voor de rechter gesleept worden wanneer er weer eens een stomme Amerikaan omver gereden word die hij WEL had gezien maar NIET had gehoord…..Prius story..Anyone ??
JanJansen zegt
Goed plan, maar voor de volledigheid zou ik de mini via China verschepen om een batterij te plaatsen nadat ie in Afrika is geweest om de deursloten te testen.
Verder goede ontwikkeling natuurlijk, mn als ze die motor achterin kunnen plaatsen.
Ps. Al bekend wanneer er een review van een elektrische auto op AB komt? de Lotus Elise van Kooiman lijkt me wel wat.
Cooper S zegt
0-100 in 4 seconden, laat maar komen!
AutoInformatief zegt
Zilver met geel dak? Eerst even naar de spuiter dus.
En lekker zuinig die dingen. Eerst van Oxford naar munchen en dan door naar de VS. stemt een beetje tegen elkaar in volgens mij of niet?
Fons zegt
@JanJansen: Ik dacht net hetzelfde… Hoeveel CO2 kost dat weer niet dat verschepen ?! :s
smoke zegt
Alle BMW’s die niet in Spartanburg worden gemaakt worden sowieso verscheept.
De enige exra reis is Oxford-Munchen, en op 500 exemplaren zullen we dat no wel overleven lijkt me.
Iceman zegt
Die bakken worden geleased aan geselecteerde klanten? Klinkt als een remake van de EV1 uit de docu “Who killed the electric car?” :)
lincoln zegt
verschepen ?? CO2 ??
alle producten die ik bezit komen uit fietsafstand van mijn huis vandaan ..
ja .. ook de grondstoffen die daar mee gemoeit zijn ..
de fiets zelf ook .. en die heb ik lopend opgehaald ..
York zegt
@ Lincoln..
Moedig! maar het regent hier al sinds gisterenmiddag.. Als je droog op het werk wilt geraken komt de auto toch wel snel weer boven:D
Jandepandaman zegt
@York: Zeggen de termen “Regen Kleding” of “Paraplu” jou iets…? Als je die termen opzoekt in woordenboeken, blijkt misschien dat achter die termen ook zeer bruikbare voorwerpen verscholen gaan waardoor je toch van de fiets gebruik kunt maken en de auto kunt laten staan… ;-)
ML zegt
zilver + geel dak..? Dat vloekt toch?
Ik wil hem graag zwart met een goud dak, zoals een Duracel batterij.
Guan zegt
Lol @ ML, ik zat t zelfde te bedenken, ze mogen wel een speciale teint geel uitgezocht hebben, anders wordt het niets.
michiel zegt
er was toch ooit zo’n projectje met een elektrisch aangedreven mini die even snel achteruit als vooruit kon rijden! 4 seconden naar 100
http://youtube.com/watch?v=W0Sy7XnJBPE&feature=related
The Honda Spirit zegt
What’s the fuss about…Honda bouwde in 1976 toch al de CIVIC CVCC die samen met de Toyota Corolla als enige voldeed aan de Clean Air Act…helaas voor beiden besloot de staat de wet toch maar in te trekken omdat niemand anders eraan kon voldoen…
En wie bouwden de eerste hybrides?….en wie bouwde de eerste ZLEV(zero emission vehicles) en wie bouwde de eerste ULEV (ultra low emissie voertuigen) en wie bouwde de eerste waterstofauto’s…en …ach …you get the point…BMW kan nog niet eens het autóootje zelf verzinnen…die is immers gewoon door de Engelsen bedacht.
BVO zegt
even zonder geouwho*r bij de film italian job waren er ook 3 mini’s op 100 procent electricitijd, reden voor het filmen in de metro tunnels mochten er geen benzine uitstotend gassen komen ivm explosie gevaar
kijk maar de making of italian job daar is het bewijs
willem zegt
Waarom wordt er in Nederland niet een leuke sportieve elektrische auto ontworpen en gebouwd? Is dit nou zo moeilijk ? i.p.v. die lelijke Toyota Prius of die foeilelijke minicars ! Wie durft?
autoblogger zegt
@willem: ooit iets gezien of gelezen van de Fisker Karma?
http://www.autoblog.nl/archive/tag/fisker
Bisazza zegt
Als we dan maar niet weer van die praktijken krijgen als die van de EV1.
Trouwens zeer interessante film:
“Who killed the electric car” http://nl.youtube.com/watch?v=9vD33UMAtBY
A. de Wit zegt
Electrische aut,s is voor vele sportive rijders een invalidekar tecniek niet intressant onder de kap, een bonk accus geen geluid. Invalidekarren