Uit de oude doos: een haaienneus met V12 in de nose.
Er was een periode dat niemand de BMW E24 6-serie meer wilde hebben, maar vandaag de dag is het uiteraard een gewaardeerde klassieker geworden. Dat geldt voor alle modellen, maar met name natuurlijk voor de dikste van het stel, de M635 CSi. In het verleden brachten we al eens een ode aan deze auto.
Maar, was de M635 CSi eigenlijk wel de dikste E24 die BMW ooit bouwde? Ja en nee. Als het gaat om de normale productiemodellen wel, maar wat de meesten niet zullen weten is dat BMW ook ooit een E24 bouwde met een V12 in het vooronder. Niet alleen was deze Sechser qua motor moddervet, hij was ook letterlijk moddervet. Zoals je kan zien op de plaatjes waren de wielkasten namelijk uitgeklopt tot epische proporties.
Daar is een logische verklaring voor. Stiekem was deze 6-serie helemaal geen 6-serie. In 1984 besloot men bij BMW de 8-serie te gaan bouwen. Die auto kwam uiteindelijk pas in 1989 op de markt na een ontwikkelingsproces dat een miljard Duitse Mark kostte. Deze op de aloude 6-serie lijkende mule uit 1984 was het eerste opzetje voor BMW’s nieuwe topmodel. Let wel, BMW leverde destijds nog geen V12 in haar auto’s. De E32 750i kwam pas in 1987 op de markt, wat volgens de overlevering Mercedes ertoe noopte ook halsoverkop een V12 te ontwikkelen voor de nieuwe S-Klasse.
BMW is er destijds dus kennelijk in geslaagd de E24 met zijn speciale motor goed geheim te houden. En ook nu is er, in tegenstelling tot de bij de ‘Goldfish’ E32 met V16, maar weinig over bekend over het ding. Slechts een paar granige foto’s van de brute rode haaienneus met de ‘M’ van Landkreis München op het kenteken bewijzen dat het machtige monster echt bestaat/bestond.
lincoln zegt
Spreekt tot de verbeelding iig ..
Je hebt er precies helemaal nix aan ..
Ding voor echte petrolheads dus ..
alfablog zegt
is die V16 later niet teruggekomen in de Rolls van Johnny English?
racerx zegt
@alfablog: dat was volgens mij weer een andere V16, initieel ontwikkeld om in de 2003 Phantom te leggen. Uiteindelijk is er toch voor een V12 gekozen, maar er zijn toch 2 fully functional V16’s gebouwd waarvan er inderdaad een in de Phantom Coupé van JE is geëindigd.
dutchiehd zegt
@racerx: was inderdaad een andere 9.0L V16, in tegenstelling tot de 6.7L uit de Goldfish.
papa zegt
635 CSI is niet de dikste e24, dat is de m6
mikespek zegt
@papa: m6 heet oficieel m635csi in europa en de hele wereld op vs en japan na
DonEmilio zegt
@mikespek: Heet niet alleen anders, maar heeft ook een ander motorblok. De m635csi heeft een m88 blok, de m6 de s38. In de praktijk is de m635csi nipt sneller.
alfablog zegt
@donemilio: een kenner spreekt ;-)
E550 zegt
@DonEmilio: veel US-spec BMWs uit de jaren 80’ en 90’ waren geknepen, zo ook de E36.
mikespek zegt
@DonEmilio: dat klopt niet helemaal, verschil in motor naam geeft aan als ze wel of geen katalysator hebben en een paar interne wijzingen, de latere m635csi uit europa hadden ook gewoon een s38 net als amerika
DonEmilio zegt
@mikespek: Voor zover ik weet is het blok hetzelfde. Maar zoals je zelf al zegt: ”kleine wijzigingen.” Andere zuigers om de compressie te verlagen en wat kleine verschillen in de cilinderkop. Voor de één relevant, voor de ander niet… Persoonlijk zal ik altijd voor de euro-spec auto gaan.
alfablog zegt
@donemilio: belangrijk verschil is de enkele(euro) of dubbele (us) ketting voor de nokkenassen. Je herkent ze makkelijk aan de plaats van de olievuldop. Heb zelf een euro.
DonEmilio zegt
@alfablog: Jij bent de echte kenner hier dus! :P Heb je een m635csi of ligt het blok in een andere wagen? Heb zelf de makke versie van jouw blok in een e9 liggen (m90). Ook enkele ketting.
alfablog zegt
@donemilio: Een M635csi uit 85, zit wat werk aan, heeft veel stilgestaan.
Een E9 was mijn droom (en nu nog) ;-)
DonEmilio zegt
@alfablog: Mooi man, geniet ervan. Jaren 70/80 BMWs blijven geweldig. Die e9 komt nog wel…
mikespek zegt
Voor de e24 met v12 is er ook een e23 prototype geweest met zowel v8 als v12
phdg zegt
@mikespek: https://goo.gl/images/9ZJv1w
rickilicious zegt
Doe mij die maar
rob5nismo zegt
Die wielkasten lijken wel op die van de uber m3
Crosscabouter zegt
@autoblog schrijft @willeme alleen nog maar collums? Dit is ook een mooi stukkie tekst, maar ben gewoon nieuwsgierig ;)
Crosscabouter zegt
@crosscabouter: collums is een autocorrect voor comments
jaapiyo zegt
@crosscabouter: nee hoor, hij heeft zelfs vanochtend nog wat artikels geschreven!
racerx zegt
@jaapiyo: altijd fijne artikelen van Willeme
desjonnies zegt
Zal misschien nog ergens vergeten in een hoekje staan, ze waren ooit 50 Range Rover mules ‘kwijt’. (Voor de ontwikkeling van de X5, de nieuwe Range Rover en om het managumunt kennis te laten maken met het Range Rover gevoel)
moveyourmind zegt
Stukken beter dan die muilezels die ze tegenwoordig bouwen…
http://static6.businessinsider.com/image/59b2d11f45e23820008b59b3/the-bmw-x7-concept-is-what-it-looks-like–a-great-big-bmw-suv.jpg
viezefreddyw zegt
Toen BMW nog mooie auto’s bouwde. Prachtig ding vind ik dit!
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Binnenste koplampen weghalen en hij is bijna net zo stoer als een 69er Cuda ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Ja, daar noem je wat. Onbetaalbaar geraakt helaas. Toch wel dé musclecar in mijn ogen.
E34M5Touring zegt
Het verschil in vermogen is zo minimaal tussen de V12 en de 35i motor, kan me zo voorstellen dat het extra gewicht van de V12 dat kleine beetje meer pk’s teniet doet. Wel een toffe widebody zo!
jules713 zegt
Zal de toekomstige 8-serie een V12 krijgen?
wallieman zegt
Dit was dus de inspiratie van mijn uitgebouwde BMW E24 635. Hier wat fotos van de mijne:-)
https://www.autojunk.nl/2015/11/bmw-e24-635csi-wide-body
alfablog zegt
@wallieman: ziet er goed uit. Mooi project geweest!