Je hebt mij niet nodig om het milieuvraagstuk in relatie tot de automobielindustrie voor de zoveelste keer in de groep te gooien, want dat doen genoeg andere mensen voortdurend. Neemt niet weg dat minder verbruik en minder uitstoot, los van de hele discussie rond het milieu, in principe natuurlijk een prima streven is. ‘s-Werelds Number One BMW heeft hier de afgelopen jaren veruit de beste resultaten geboekt. Zo vooruitstrevend zelfs dat andere fabrikanten zich eigenlijk zouden moeten schamen. Dit blijkt uit een onderzoek dat van 1990 t/m 2005 werd gehouden door Environmental Defense, een Amerikaanse non-profit milieubeweging.
BMW reduceerde in de onderzochte periode het verbruik en de uitstoot van belangrijke modellen als de 3-, 5-, 7-serie, Z4 M Coupe’, M5 en X5. Daarbij moet wel worden gezegd dat de Mini Cooper voor bijna de helft verantwoordelijk voor BMW’s overall reductie. Alleen BMW en Toyota realiseerde een reductie van de uitstoot, want de andere fabrikanten zagen de gemiddelde uitstoot juist toenemen. De Duitsers zijn dus erg goed bezig en laten Toyota ver achter zich, terwijl je juist zou verwachten dat die hoge ogen zou gooien als het gaat om reductie van verbruik en uitstoot.
BMW 12,3 procent afname
Toyota: 3,0 procent afname
Volkswagen: 1,3 procent toename
Subaru: 1,6 procent toename
General Motors: 3,0 procent toename
Mitsubishi: 4,0 procent toename
Honda: 4,4 procent toename
Ford: 4,7 procent toename
DaimlerChrysler: 4,8 procent toename
Nissan: 9,2 procent toename
Hyundai: 17,0 procent toename
Kia: 30,0 procent toename
(via: carsguide.news.com.au)
Kawouter zegt
… En is BMW dan echt zo vooruitstrevend vergeleken met hun concurrentie, of verkochten zij 8 jaar geleden zulke verschrikkelijke slurpers dat deze winst niet meer inhoudt dan het inhalen van de achterstand?…
MurcieBoy zegt
niet alleen maken ze mooie auto’s maar ze zijn nog schoon ook!!
toyota freak zegt
toyota’s zijn gewoon zuinig daar valt niet zo veel aan in te halen.
tdj zegt
En wat zijn de absolute statistieken? Anders zeggen deze statistieken helemaal niks..
LPJ zegt
Vraag ik me ook af Kawouter ;)
Een merk als Kia kan je op dit vlak gewoon niet vergelijken met BMW, als je bekijkt waar ze vandaan komen en waar ze nu staan. Wat niet wegneemt dat BMW met hun Efficient Dynamic een mooi systeem heeft en dat ze toch wel wat moeite hebben gedaan.
Tom zegt
Het aanbod van veel van bovenstaande fabrikanten is ook veranderd dus zo gek is het niet.
Dennis zegt
@tdj: Ik ben met je eens dat absolute statistieken een beter beeld geven, maar die cijfers worden door de bron van dit artikel niet vermeld. Neemt niet weg dat -los van de absolute getallen- het een hele nette prestatie is dat BMW de uitstoot gemiddeld zo fors heeft weten te reduceren, terwijl bij andere fabrikanten de uitstoot in dezelfde periode gemiddeld juist toenam.
Emmanuel zegt
Spijtig dat Porsche niet in het lijstje staat, die zouden BMW wel eens van de eerste plaats kunnen verdringen.
Wat niet betekent dat ze nu opeens milieuvriendelijk zijn natuurlijk :)
Floryn zegt
kjk eens goed naar kia alsjeblieft!!!!!
Sei zegt
Vreemd dat ik de Fiat groep niet terug zie in dit lijstje. Die hebben zeker op diesel gebied er veel inovatieve motoren ontwikkeld de laatste jaren…
tdj zegt
@dennis.. Stel:
Ik sta een 3 voor wiskunde, Pietje staat een 8 voor wiskude.
Na de herkansing heeft pietje van zijn 8 een 9 gemaakt en ik heb van mijn 3 een vijf gemaakt.. Dan heb ik mijn cijfer 20% verbeterd terwijl pietje maar 10% verbeterd is. Heb ik het dan beter gedaan dan Pietje?
R8 zegt
Wat is het uitgangspunt? Wat een onzin allemaal.
Frank zegt
Heb je wel eens achter een oude BMW gereden, die stoot net zo veel uit als een complete basisschool met Toyota moeders bij elkaar…Wat dat betreft goed bezig, maar hun huidige motoren zijn echt niet zo veel schoner als de concurrentie.
Zeker hun diesels liepen vaak achter met de concurrentie.
Maar goed, als ze nou nog auto’s met stijl gaan maken komt het vast wel goed met Beierse vrienden :)
Citrofiel zegt
En PSA? En PSA? En PSA? En PSA? Waarom staat die er niet bij?!
Citrofiel zegt
Oke, stom, die site is Australisch (toch?), dus het zal wel alleen gaan om auto’s die daar verkocht worden… Stom. Maar toch wil ik het weten! :P
Dennis zegt
@tdj: Hangt er vanaf hoe je er naar kijkt, maar in absolute zin snap ik je punt.
Aniator zegt
zoals eerder is vermeld, zonder absolute cijfers heeft deze lijst geen enkel waarde.
Ook vraag ik me af welke auto’s men in dit onderzoek hebben betrokken. Het lijkt me logisch dat ze alleen Amerikaanse modellen hebben gebruikt, om het representatief te maken daar. Hierdoor is het wel minder bruikbaar in Europa.
Chief_S5 zegt
@ tdj: Ik sluit me volledig bij je aan. :) Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd. :) Maar toch, het is duidelijk te zien dat BMW er wel wat aan die benzineslurpers doet..
CSL zegt
BMW is zo goed bezig voor een premium merk. Echt klasse.
Vincentvld zegt
Reductie? Dus kortom als ze voor het onderzoek extreem veel gebruiken en erna nog steeds heel veel is er sprake van een reductie. Lekker representatief onderzoek…
Luc zegt
hummer weg bij gm en het wordt beter
RScosworth zegt
Reductie van verbruik en uitstoot, nu nog de reductie van het lelijke design van de afgelopen paar jaren en ook mijn aandacht krijgen ze. :)
speedlimit zegt
Klopt iid geen hout van…de motoren van bmw zijn in 15 jaar tijd gemiddeld 12,3% schoner geworden kwa uitsoot.
Ze hebben dus veel ingehaald t.o.v. 15 jaar geleden omdat ze toen waarschijnlijk de meest vervuilende motoren hadden,dan is zo’n verbetering in procenten natuurlijk ineens indrukwekkend.
Ga ’t eens vergelijken met toyota hoeveel auto’s er daadwerkelijk verkocht zijn per merk in 15 jaar en dan de gemiddelde uitstoot berekenen.
Wereldwijd gezien zijn de verkoopaantallen van bmw ’n lachertje vergeleken met toyota.
En dan nog iets…de mini cooper zorgde voor de helft v/d reductie bij bmw…en waar kwam de 1.4 d4d diesel vandaan die in de dieselversie van de mini zat…precies Toyota!
SimonMc zegt
Waarom staat mercedes er niet bij?Of wordt die bedoel met DaimlerChrysler?
Mercedes is nochtans ook goed op weg hoor met de bluetec en met de hybrides ( degene die kort geleden zijn voorgesteld).Lijkt me sterk dat mercedes in de komende jaren ook niet serieus gaat zakken.
don_mario zegt
Nr one = BMW
rest eronder..
heb zelf als 2de auto een e36 325i coupe.. ik rij gemiddeld 8.5L op 100KM.. en dat vind ik reuze mee vallen.. en met een gemiddelde uitstoot van 220 g/km. en dat voor een auto die uit 1992 komt (17 jaar oud) …. doe hem maar is na met een JAPI..;)
don_mario zegt
Nr one = BMW
rest eronder..
heb zelf als 2de auto een e36 325i coupe.. ik rij gemiddeld 8.5L op 100KM.. en dat vind ik reuze mee vallen.. en met een gemiddelde uitstoot van 220 g/km. en dat voor een auto die uit 1992 komt (17 jaar oud) …. doe hem maar is na met een JAPI..;)
snelste zegt
Dat haal je dus moeiteloos met een japanse auto.
Probeer het eens te halen met een koreaan……..
speedlimit zegt
@ don_mario
Of je gegevens kloppen niet of bmw heeft in al die tijd weinig aan schonere motoren gedaan.
De vorige 325 coupe heeft ’n gem. uitstoot van 217g/km en ’n verbruik van 9L/100km
adrie bombarie zegt
geen wonder dat mercedes met bmw wil gaan samenwerken op het gebied van motoren ontwikkeling… stond zoiets niet pas geleden op deze site?
Nick zegt
Ik denk dat ik toch mee ga met Kawouter.
Vroeger reden er meer BMW’s met blauwe én zwarte pluimen dat welke andere auto ook.
De werkplaats was soms helemaal donker van de rook.
Barry330cd zegt
De BMW haters struikelen weer over elkaar heen om dit bericht te diskwalificeren. Zielig hoor. BMW bouwt dus naast de beste ook nog eens schonere motoren dan haar concurrenten. As simpel as that!
MGT zegt
Het hele onderzoek in PDF kan je hier vinden: http://www.environmentaldefense.org/documents/4714_CarbonBurdensUpdateExecSumm.pdf
De belangrijkste reden voor de toename van CO2 uitstoot is dus de toename van ‘light trucks’ (SUV’s, pick-ups, etc). Niet verwonderlijk dus dat BMW het relatief beter doet, of je nu een zware motor in een zware sedan of in een zware SUV legt dat maakt niet uit. Overigens heeft VW de laagste CO2 uitstoot van de 12 grote merken in de VS.
Piston zegt
Ga eens de vergelijkingstesten na van de laatste 5 jaar, 8 op de 10 testen heeft BMW het laagste testverbruik.
En wat betreft die rookwalmen, rijd eens achter een VAG diesel die zo’n jaar of twee oud is… op tijd de pollenfilter aanzetten in de wagen of je komt er uit als hulpje van sinterklaas!!!
Floryn zegt
je kunt zeggen wat je wilt maar BMW beweegt zich tegen de stroom in en dat is knap!
Josje zegt
ik zeg: SUBSIDE OP BMW’s!!!
Josje zegt
*subside =subsidie
BMW320CI zegt
BMW’s zijn relatief zuinig hoor als je kijk naar een 330i dikke 6 cil en toch relatief zuinig , geld voor diesels ook een BMW 118D is zuiniger als bijvoorbeeld een golf tdi ( die zoals jullie weten ook al zuinig is )
trouwens we hebben nu een E220Cdi die ook gemiddelt 1 op 16,5 rijd bij normaal gebruik wat dat betreft worden alle auto’s steeds zuiniger….
reeo zegt
Kijk eens naar de geschiedenis van BMW, ze bouwden eerst vliegtuig motoren en daarna motors en nu motors en autos en dat zegt genoeg over Bayerische Motorized Werke