
BMW heeft het helemaal gehad met de ‘fans’.
Je hebt fanboys en dan zijn er BMW fanboys. De eerste categorie is het beste vergelijkbaar met Feyenoord supporters. Ze zijn gek van een bepaald model en zijn dat door dik en dun. Gaat het slecht: zijn ze fan. Wordt er een wanprestatie vertoond? Dan blijven ze fan. Kortom, trouwe devoten die hun merk/club trouw blijven. Persoonlijk ben ik ervan op de hoogte dat Subaru niet de beste auto’s ter wereld bouwt en dat De Graafschap geen topvoetbal speelt: maakt niet uit, je bent gewoon fan.
Bij BMW gebeurt er iets wonderlijks. Daar zijn er nog veel meer fans. Je kan ze het beste vergelijken met die van Ajax. Waar Ajax in 95/96 zijn hoogtijdagen beleefde was het voor BMW iets later. Zo rond de eeuwwisseling werden er volgens de BMW-adepten de beste auto’s aller tijden gemaakt. Modellen als de E46, E39, E38, E36/7, E53 en E52 waren briljant, perfect en magisch. Alles daarna was gewoon minder goed.
Ondanks dat BMW een groter modelgamma dan ooit heeft en dat het financieel beter dan ooit gaat, zijn de BMW adepten niet tevreden. Nee, we gaan niet (weer) de 2 Serie Gran Tourer afzeiken. Dat is te makkelijk. Zelfs bijzonder gave auto’s als de nieuwe 8 Serie, Z4 en M5 worden zeer sceptisch ontvangen. Het zou niets meer met een ‘echte’ BMW te maken hebben. Nu de nieuwe 3 Serie uitkomt kunnen we ons hart vasthouden. De ergste verwensingen komen waarschijnlijk uit de trouwe achterban van BMW-adepten.
Ontwikkelingschef Klaus Fröhlich heeft het inmiddels gehad met deze zogenaamde ‘fans’. Hij is mede verantwoordelijk voor de ‘G20’ (de nieuwe generatie 3 Serie). Hij ventileert zijn frustraties:
“It has to beat everybody in the segment in driving dynamics because all the Australian, UK and American journalists say ‘ooh the E46 CSL was the last real 3 Series’,”
De BMW chef is er he-le-maal klaar mee:
“I do not want to hear that shit anymore.”
Uiteraard is Frohlich zeer te spreken over de nieuwe BMW 3 Serie. Alle doelen die zijn gesteld, zijn ook daadwerkelijk behaald. Zowel op het gebied van rijeigenschappen als bouwkwaliteit heeft BMW met de G20 enorme stappen gezet. De stijfheid is enorm toegenomen, met ongeveer 30%. Hierdoor is de G20 sportiever en comfortabeler tegelijkertijd. Precies de kwaliteiten die BMW zo goed wist uit te buiten rond de millenniumwisseling.
Vroeger was alles beter, deze 3 serie is weer zoals vroeger
En gelijk hebben ze…
@jerry: nou die 760li is echt subliem…. de nieuwe m5 ook qua rijgedrag. Dus ik ben feyenoord supporter
Hij is niet bepaald Frohlich…
@shibby: hij maakt hem gewoon!!:-)
@shibby: lekker Sjord
Eens met dhr Frohlich. Smaken verschillen. Ze gaan echter wel met de tijd mee en maken gewoon auto’s waar vraag naar is die bovengemiddeld goed presteren. Ik ben een echte BMW fan. Vooral oudere modellen. Ik wijt dat echter aan mijn ouder worden en hang naar nostalgie. Toch blijf ik trouw aan “mijn” clubje. BMW moet vooruit blijven denken.
Kortom : hij werd niet fröhlich van het gezever van de zogenaamde fans. Logisch wel, eigenlijk.
Als ik bmw was, zou ik de volgende m5 nog meer geluid door de boxen laten komen! Voor de echte autofanaten.
@vtechlover: ja en met wastegate sound effects!
@vtechlover: ze kunnen a la Audi ook nog speakers in de uitlaat steken en er gewoon een 4cil diesel in pleuren die als een dikke geblazen V8 klinkt ook! Lekker echt…
@vtechlover: en dan een viercilinder twinturbo in het vooronder!
Ik heb het genoegen gehad om twee basic BMWs te mogen rijden. (116d 2L en een 116d 1.6L). Firmawagens weliswaar. Heb ik me enorm mee geamuseerd in zuid Frankrijk op de slingerbaantjes.
Van alle auto’s die ik al heb gehad waren dat toen de leukste scheurijzers die ik al gereden heb… en dan heb ik alleen het onderste van hun aanbod gereden.
Ik ben er dus ook van overtuigd dat ze geweldige auto’s maken.
Veel van de niches die ze de laatste jaren hebben aangeboord kunnen mij echter helemaal niet bekoren. Zakelijk is dat helemaal te begrijpen maar het haalt het speciale er wat af.
Er is nu een BMW voor iedereen die bereid is om net iets meer te betalen dan bij de concurrentie. Terwijl op vlak van praktisch gebruik naar mijn gevoel geen enkele BMW echt onderscheidend is. Er zijn veel betere deals bij de concurrentie. Ik krijg daarbij het gevoel dat mensen nu BMW’s komen omdat het een BMW is waarmee je je status aangeeft. Punt. Niet omdat het geweldig veel beter rijdt.
Ik had bmw liever als een merk gezien dat lekker eigenzinnig gericht op sportiviteit bleef en niet een Jan en alleman merk . Dat ze zich iets van modeverschijnselen (en dan doel ik op de suv en de mpv) te hoeven aantrekken. Jammer genoeg is dat niet genoeg om als bedrijf goede resultaten neer te zetten.
E46 for life! Ik houd van mijn 330Ci, rijd zo perfect en lekker. Ik blijf lekker in het verleden hangen, grotendeels analoog, lekkere 6 cilinder snerp en een heerlijke balans.
@maxidyne: helemaal eens! Mijn 330i E46 gaat ook nooit meer weg ?
@maxidyne: tot er een dag komt dat je een dikke erfenis krijgt. Dan is het toch wel een oud hok met oude techniek…? daagggg 330i
@bartsmit: bij sommige zit er ook enig emotionele waarde aan zo’n auto. Dan mag ik nog zo rijk worden, de kans dat mijn 330ci de deur uit gaat is nihil.
@bartsmit: nee hoor, ik houd van youngtimers. Heb er drie: een RS2, 330Ci en een SL320 (R129). Als ik een dikke erfenis krijg, dan koop ik er nog een ’03/’04 Terminator Mustang bij.
Wij BMW fans zijn autorijden connaisseurs, door de plebs ook wel “graftakken” genoemd, maar daar gaat het nu even niet om.
Wij weten wat autorijden is en hoe dat moet voelen, en BMW voldeed daaraan. Ze maakten auto’s die alleen een autorijden connaisseur volledig kon appreciëren. Maar de droom mocht niet voor eeuwig duren want realiteit haalde haar in. Realiteit dat als BMW wilde overleven zij zich open moesten stellen voor poseurs en wannabe’s. Door de jaren heen werd BMW verliefd op het geld ipv het maken van de ultimate driving machine. De poseurs en wannabe’s bleven maar met boot ladingen binnen onze gelederen binnenstromen. Voordat we het wisten was alles anders, en wat was is niet meer.
Nu zit ik hier. Alleen. Met een fles whisky in mijn hand, ongeschoren kop en een beetje depressief lopen zijn en mij afvragend; waar is het toch zo verkeerd gegaan met BMW?!
Maar goed, ik ga maar naar bed. Kruip tegen mijn vrouw aan om een beetje met haar borsten te spelen en zo mij weer beter te voelen…
Fijne avond.
@Rick-dos: enjoy
@tvklarenbosch: dank je…
@Rick-dos: ja, zo vreemd hé: een bedrijf dat liever geld verdient aan de massa dan dat ze 2% van haar trouwe klanten tevreden wil houden…
@henk_he: niet vreemd. Verschrikkelijk.
@Rick-dos: Lekkere tet’n, daar kan geen BMW tegenop man. Gooi er nog een 57° noord in en go for it. Boobs all the way…
@Rick-dos: mand
@nicolasr: en dan boxbox boxbox
@Rick-dos: Borsten Met Whiskey, way to go! Fijne avond
@allesmetturbo: die fijne avond hoef je hem niet meer toe te wensen, die heeft hij zo te lezen al
@rick-dos: Ah Rick, alles veranderd. Ik wil wedden dat zelfs de borsten van je vrouw niet meer zijn wat ze ooit waren.
@simonmc: Daarom gewoon aan die van de buurvrouw voelen. Die zijn een stuk jonger, zien er fantastisch uit en daar kun je heerlijk mee spelen. Spanning puur !
De echte BMW fanaat zou daarom eens in een Giulia moeten stappen.
@hape: Gedaan, viel me tegen.
Zowel de Gulia als de borsten van de buurvrouw.
@shogun:
Dan heb je zeker haar moeder gehad, Giulia 105 serie.
Geeft niks, op een oude fiets moet je het leren :-)
@rick-dos: proost Rick?
Maar na die whisky, liever niet meer in je BMW stappen ?
@Rick-dos: Je hebt volkomen gelijk. Vroeger hadden auto fabrikanten verstand van auto’s, fabrikanten als Triumph, Iso, Panhard, De Tomaso, Saab en vele, vele anderen. Maar van connaisseurs kun je niet leven en van poseurs wel. De fabrikanten die dat door hadden leven nog en sommigen heb een ander automerk gered, waardoor er af en toe nog ‘s iets leuks uit komt. Zoals de Fiat 124, Miata, de Supra en waarschijnlijk ook de Z4. Zodat de connaisseur toch niet veroordeelt is tot een hippe SUV of MPV.
@Rick-dos:
Rick, ik voel met je mee.
Hetzelfde gevoel bekruipt mij als Jaguar-fan in tijden van Ian Callum.
Hij mag dan klaar zijn met deze “shit”, deze auto had er gewoon beter uit moeten zien.
@tvklarenbosch: klopt idd.. BMW weet verdomme heel goed ..dat de G20 plunderwerk en haastig is inelkaar gezet.. niks klopt in dit auto.. design is 0,0..
srry maar Mercedes en Audi zijn veel verder..
Het behouden van de ronde koplampen en de kleine nieren en veel dingen , gaat BMW op korte termijn wel voelen..
over de achterlichten moet ik zeggen ..
De L vormig achterlichten zijn pas geïntroduceerd in jaar 1988..voorheen had BMW gewoon recht lijnig achterlichten dat komt langzaam weer terug.. in dit model.. denk aan de bmw e21 e24 e30 enz
@pablo007: de huidige A4 verkoop echt dramatisch en Audi’s rijden simpelweg niet zo lekker als BMW’s, dat is ook logisch met de motor op de vooras icm FWD. De C-klasse is een mooie auto maar het dashboard is echt niks met de op-het-oog losse -iPad en al die glimmers en dan nog de nep-uitlaten. BMW heeft met de nieuwe G20 gelukkig nog echte uitlaten. Audi zet in (net als de Range-Rover Velar) op veel schermpjes, dat vinden mensen cool en het maakt indruk. Je gaat met je nieuwe auto toch even langs de vrienden/familie en die kijken daar naar, niet naar je 1,6 dieseltje. Ik denk dat de nieuwe 3-serie op een hoger plan staat. De tests gaan het uitwijzen. Maar je moet wél van echt autorijden houden.
Grappig dat een verhaal heel anders lijkt als je er een stuk tussen uit knipt. Hieronder het hele verhaal:
“It has to beat everybody in the segment in driving dynamics because all the Australian, UK and American journalists say ‘ooh the E46 CSL was the last real 3 Series…
I’m affraid in a few years the journalists are going tot be right, when every BMW is a frontwheeldrive SUV-like vehicle with a threecilinder 500cc engine assisted by an electric motor, of even have a full electric powertrain. And because of the European Union, the good old days will never come back.
But the Marketingboys will make our customers wise that these horrible future cars are real BMW’s and give more Freude am Fahren than ever before. As a fan of the old school Bimmers myself I do not want to hear that shit anymore.”
@moveyourmind: Make that the cat wise
@moveyourmind: wel iets waar pers tegenwoordig goed in is: uit het verband trekken. Maar feit is en blijft dat achter de aandrijving gewoon beter stuurt. En als bmw daarmee stopt ze zeker een deel van de kopers verliezen.
@peug206: enorm veel 3 serie rijders weten zelfs niet dat ie achterwielaangedreven is. De “jan met de pet” koper, die toch voor het gros vd verkopen zorgt, interessert dat geen bal. Hij wil gewoon een BMW 3serie. Liefst met een 3 cilinder en max 130pk, anders kost ie te veel in verbruik en belastingen. Een 314d met 95pk zou een verkoop topper kunnen worden! En dat komt dan heus niet door de RWD. Dat kolt oldat ze voor de prijs van een 150pk full option Mondeo of Insignia, met een basis modelletje BMW rijden. De echte fans uitdrukken in %? => 5% max.
@saxoke: Dat was het geval bij de 1-serie dat eigenaren niet wisten dat het een RWD is! Niet de feiten gaan omdraaien.
Goh, de ontwikkelingschef van de 3 Serie vind het een goede auto en heeft lange tenen. Niet verwacht.
En maar blij zijn dat ze een auto hebben ontwikkeld die weer 30% stijver is dan de vorige. Man, een beetje 3 serie weegt tegenwoordig over de 1500kg, doe liever iets aan die obesitas!
@madmarky: De 3 Serie is lichter dan ooit. Althans, als je hem vergelijkt met een even grote 5 Serie van een paar generaties terug ;-).
@willeme: euh…. vergelijk een 320i automaat (1425kg) eens met een 27cm langere Insignia 1.6Turbo automaat (200pk) (1341kg). Is die 3reeks dan niet belachelijk zwaar? Vooral omdat ie ook nog eens een pak kleiner is???
@saxoke: De Insignia is niet echt een concurrent. Een groot verschil is ‘premium’. Oh, en achterwielaandrijving, natuurlijk. In vergelijking met de Cadillac ATS, Jaguar XE, Lexus IS en Mercedes C-Klasse is het niet een heel zware auto, volgens mij.
@willeme: dat klopt, maar, als mn buurman kleiner is als ik, maar een pak zwaarder, dan is het gewoon een dikkertje. Dat ie bankdirecteur is, en 50.000euro per jaar meer verdient dan mij, verandert daar niets aan. Het blijft een klein dikkertje.
@saxoke: Allereerst: ik heb kostelijk kunnen lachen om de vergelijking.
Feit blijft dat de BMW met minder vermogen en een hoger gewicht toch echt sneller op de 100 km/u zit en een aanzienlijk hogere topsnelheid heeft. Die paar kilootjes kan Opel niet omzetten in betere specs. Achterwielaandrijving brengt nu eenmaal meer gewicht in de schaal. Daarbij zijn die ‘leeggewichten’ niet altijd even vergelijkbaar, misschien dat @OneHp daar zijn zegje over kan doen.
Vergeet niet dat de 3 Serie een wezenlijk andere auto is dan de Insignia. Vergeet de aandrijving (dat al gauw 80 kilo kan schelen!). Een BMW 3 Serie moet rijden als een BMW. Een Insignia mag rijden als een opgerekte Astra. Qua remmen, sturen, accelereren en wegligging moet een 3 Serie aan veel hogere eisen voldoen. Dat komt door een betere (gecompliceerdere) ophanging, krachtigere (betere) remmen en verfijndere dempers. Dat kost wat kilootjes.
Mocht je dat allemaal niet belangrijk vinden en de Insignia een fijne auto vinden: ga ervoor! Maar een 3 Serie is toch even wat anders. Ja, dat kan zich ook uiten in hoger gewicht.
@willeme:
Leuk dat een Insignia tegenwoordig als concurrent wordt gezien van een BMW…..
Maar jij laat bewust de enige echte concurrent (met heritage, super rijdynamiek, uitstekend comfort, prima looks die in de verte herinneren aan een BMW zonder Miss Piggy neus) weg ??
Alfa Giulia heeft na de zware 159 de trend gezet naar lichtere bouwwijze in het middensegment en toch een uitermate torsiestijve carrosserie: Veel gebruik van aluminium delen en carbon standaard. Ook de instapper!
@hape: Giulia is ook een concurrent van de 3 Serie, niet bewust weggelaten. Past ook prima in het rijtje.
@saxoke: Vooreerst, kijk ik maar de huidige Insignia 1.5 (de vorige was zwaarder irl?) en de F30, dan is het verschil in gewicht hoogst 50kg, en de nieuwe drie zou die 50kg lichter zijn. Maar de Insignia blijft veel ruimer, en dat is dankzij de layout. Net zoals de originele Mini onmogelijk klein was en toch ‘ruim’ was, zo zijn alle ‘saaie’ auto’s met dwarse motor fwd layout relatief licht én ruim. Dat is ook de reden waarom de nieuwe lichting ruime BMW’s er zo uitzien. En langsmotor met rwd, daar nemen beide de motor die verder naar achter zit, en de aandrijving naar achter, plaats in van het interieur. Dus rwd platform autos zullen nooit licht zijn voor een gegeven interierruimte. Maar wil je meer dan een 4-cilinder, wat steeds zeldzamer wordt, dan past een rwd platform beter…
@Onehp: het gaat niet enkel over ruimte int interieur. Ook aan de buitenkant. 27cm verschil is niet niks eh
@saxoke: mensen kopen een auto op interieur/kofferruimte, ie moet mooi zijn. Maar langer? Dat is een nadeel…
@Onehp: kijk ik naar een AWD Insignia (GSi 260pk) en een 330i (de 4 cilinder) dan is de insignia 9kg zwaarder. De discusie ik altijd krom vind is dat een “premium” ding altijd kleiner en zwaarder is dan de normale grote van auto’s in zn klasse (3serie is D segment, maar qua grote een grote C segment met kofferbak) Bij deze premiums wordt over gewicht nooit gezeten, bij de grotere D segmenters wel. Zo simpel is het. Dat er dan “verdediging” komt Met een uitleg van “premium” “RWD” … zal me wordt wezen, een discusie over gewicht is er 1 over gewicht, als de auto’s in hetzelfde segment zitten (of zouden moeten zitten).
@saxoke: dat is bv. de truuk van de Superb. Een auto ruim als een A8, op het platform van een Golf. En dat verkoopt prima omdat dat voor de meesten voldoet. Incl voor mij, ik heb ook weinig voor zware premium die zo stil rijden dat je nauwelijks merkt dat je je voortbeweegt… Tenzij je voor de V8 gaat en je rijbewijs graag kwijt wilt…
@Onehp: een Superb 2.0TSI280 zou ik toch graag hebben. Je komt er helemaal niets mee tekort. Zeker niet voor zn prijs.
@saxoke: Eens! Sterker nog, het is de beste auto die je kunt kopen op dit moment, puur als je kijkt naar prijs-kwaliteit-prestatie verhouding.
@willeme: hadden ze maar een sportieve plug-in hybride superb combi met de wegligging van een 5 reeks
Of een 530e touring met de ruimte en de prijs van een superb!
Wat een (op autofiel vlak) gelukkig man zou ik zijn!
Vroeger was ook alles beter. Wees nou eerlijk. Kijk eens naar die schitterende e46’s in dit artikel en dan naar de nieuwe 3. Tja ook ik blijf dan liever hangen in de tijd en blijf lekker m’n e46 koesteren. Maar goed, over een aantal decennia is vast de huidige 3 de ‘goeie ouwe tijd’ als we allemaal aan de stekker zitten.
Ik moet zeggen dat ik die 3 op foto’s nou niet echt mooi kan vinden. Moet m eerst maar eens in het eggie bekijken
Het is inmiddels 2018 grandpas wake up. We zitten gelukkig niet meer in 2001 en als bmw naar die kleine clubje fans had geluisterd, was het net zo afgelopen als Saab.
Ondanks dat ik het in het artikel kon doen, doe ik mij plasje even in de comments:
BMW is nog steeds een geweldig automerk. Ze bouwen nog steeds geweldige auto’s. Het is alleen nu een veel groter automerk dan voorheen, dus veel modellen zullen mensen die het ‘oude’ BMW waarderen niet zo aanspreken.
De BMW 2 Serie Gran Tourer is niet de beste BMW ter wereld. Als je een zevenzits Midi-MPV zoekt is het wel weer een goede, zij het wat prijzige, aanbieding. Ten opzichte van de concurrentie stuurt die auto gewoon een stuk strakker en heb je wel de aankleding, afwerking en bouwkwaliteit van een BMW. Goed product, matige BMW. Facelift is wel ingrijpend verbeterd.
Bij de 3 Serie is een zescilinder nog altijd mogelijk. Die motor geeft wel een extra BMW dimensie. Alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat in de vorige 3 Serie de 330i al een uitstekende auto was. In vergelijking met veel concurrenten voelt de motor sterker aan. Het verbruik valt erg mee. Knappe prestatie.
Persoonlijk zie ik het verschil met de vorige en huidige 5 serie niet zo. De F10 was mooier, maar de G30 is zeker niet lelijk. Als M5 vind ik hem bovengemiddeld geslaagd. Logisch dat ze xDrive hebben, met 600 pk is het gewoon gekkenwerk om het alleen op de achterwielen los te laten.
De 7 Serie kan ook op mijn goedkeuring rekenen, alhoewel ik een beetje ‘grandeur’ mis bij die auto. Daar heeft de A8 ook last van. Misschien omdat de 5 en A6 al zó goed zijn dat een 7 en A8 voornamelijk wat groter zijn en that’s it. De Lexus LS en Mercedes S-Klasse laten zien hoe je een grote limo moet bouwen.
De 8 Serie vind ik een plaatje van een auto. Even afwachten totdat je non-M versies kunt bestellen, maar net als de 6 Serie gewoon een fraaie coupé. Mag zo voor de deur. In technisch opzicht (dikke zes-in-lijn motoren en V8’en) is er weinig reden tot klagen.
De X4 en X6 vind ik afgrijselijke gedrochten, maar er is markt voor. De X3 is gewoon een geslaagde auto in zijn klasse en heeft nog altijd voldoende ‘BMW’ in zich. Ik begin zelfs al te wennen aan de X5 met die gekke neus. Wel het liefst in een donkere kleur.
De Z4 heeft mij nog niet overtuigd, maar ik denk dat juist de instappers er fraaier uit zullen zien.
Dan het stukje techniek. BMW moet met zijn tijd meegaan en kan niet vast blijven houden. Datgene wat hun merkwaarden waren, is niet goed te combineren. Atmosferische zes-in-lijn motoren zijn ook niet helemaal perfect. Ondanks de bijzonder fraaie loop moest je flink wat toeren maken om de gang erin te houden. Onderin gebeurde er niet zo heel veel (uitzonderingen daargelaten). Daarbij: in bijna elke BMW is een zes-in-lijn te bestellen. 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 Serie. X3, X4, X5, X6 en Z4. Die geweldige motor kun je, als het geld er voor (over) hebt, nog gewoon krijgen.
M-modellen daargelaten, waren de V8 en V12 motoren niet bovengemiddeld krachtig. De E38 740i had 286 pk, terwijl een Audi A8 300 pk had (met 200 cc minder …) en een S8 zelfs 340 uit een 4.2. Tegenwoordig is het 4.4 liter motorblok van BMW een waar beest, met 530 pk in de 8 Serie (binnenkort ook in de 5 en 7). Het koppel is ook bizar.
Laatst een stukje meegereden met een M4 Competion Cabrio en die motor sleurt er écht aan. Bij de E46 moest je heel hard werken en dan ging het redelijk vooruit, de huidige motoren zijn véél krachtiger en zuiniger tegelijkertijd. Qua geluid vond ik het overigens niet tegenvallen. Sowieso klinken die BMW M motoren in het echt beter dan op de videootjes.
Dan de transmissies. BMW’s hadden altijd die kenmerkende handbakken. Lange slag, ietwat vage bediening, klein beetje hakerig. Maar toch he, als je ‘goed’ schakelde voelde je echt een betere bestuurder. Zeker omdat je die motor in het goede toerengebied moest houden. Aan de andere kant, die ZF-bak is die overal voor gebruikt wordt is magistraal. De DCT bak is ook geweldig, veel en veel beter dan de SMG bakken van vroeger.
Dus in veel opzichten is het eigenlijk zo erg nog niet. Als laatste is er wel een klein dingetje: gevoel. De besturing was bij een BMW altijd magistraal: veel gevoel, ietwat tegenstand en veel precisie. Dat is nu veel minder (dankzij EPAS). Tel daarbij op dat die motoren altijd meer dan voldoende power leveren en de ZF automaat altijd in een goede versnelling staat en je kan tot de conclusie komen dat een ‘mid-range’ BMW gewoon een stuk saaier rijdt. De auto vraagt minder input van zijn bestuurder. De balans is er nog steeds (RWD modellen natuurlijk), maar het gevoel dat je daaraan bijdraagt is er niet meer. Dat stukje ‘BMW maakt rijden geweldig’ is er een beetje uit. Voor een fijne BMW dien je nu flink de knip te moeten trekken. Daar moet je maar net zin in hebben.
Dan als allerlaatste punt: de concurrentie. Met name Mercedes heeft enorme stappen gezet en bouwt niet alleen comfortabele auto’s, maar zijn in dynamisch opzicht beter dan ooit. Ook Jaguar, Lexus en Cadillac kunnen zich behoorlijk meten. Bij de ‘gewonere’ BMW’s kunnen Audi en Volvo behoorlijk pareren. Het zit allemaal vrij dicht bij elkaar. Het onderscheidende karakter is minder aanwezig.
@willeme: Ik kan me in bijna alles wel vinden, behalve in het mooi vinden van de 6 serie.
Echt een lelijke auto vind ik dat, de 8 serie vind ik dan wel weer erg geslaagd.
Afgelopen zomer met een paar kameraden naar de Nordschleife geweest, geweldige ervaring en ga zeker vaker. Meegereden met een van mijn kameraden in zijn E46 330CI op semi slicks, wat een grip en snelheid in de bochten. Later een stukje erin wezen sturen in de bergen en dan word je er weer aan herinnerd dat er onder de 4k rpm weinig spannends gebeurt in vergelijking met de turboblokjes waar ik zelf in heb gereden, maar de laufkultur van een atmos 6 in lijn is zo fantastisch verfijnd. Daar kan geen 4 cilinder tegenop en voelt echt ‘premium’.
Ik mag graag zelf schakelen maar een DSG of de ZF-bak die nu in veel modellen zit kan ik ook erg waarderen. Persoonlijk alleen ervaring met de ZF-bak in een Stelvio (waar ik mee reed naar de ring) en daar in de bergen toch een best ‘connected’ beleving gehad door de flippers en de handbak niet echt gemist.
In een auto met rwd misschien wel omdat je dan met de achterkant kan spelen doordat je zelf de koppeling bedient maar in een awd vond ik de automaat controle genoeg geven.
Zolang de jan alleman bmw’s goed genoeg verkopen zodat er nog lekkere competition modellen kunnen komen vind ik het prima.
Stilstand is achteruitgang dus ik snap bmw ook wel weer dat ze mee moeten gaan met de rest.
Toch denk ik elke keer weer met een lach terug aan het stuurgevoel toen ik een E46 had, zoveel fijner dan elek stuurbekrachtiging.
@willeme: is je constatering van je laatste alinea niet iets wat gewoon verbonden is aan de hedendaagse autoindustrie? het echte onderscheid is er wel een beetje uit. Door het gebruik van (veelal met elkaar gedeeld) turbomotoren, het gegeven dat 130pk tegenwoordig basis is en automatische versnellingsbakken is het karakter uit veel auto’s gewoon verdwenen. een van de redenen dat bijvoorbeeld een UP GTI zo goed scoort, is dat het een autotje is waar je met de handbak en het 130pk(?) echt nog zelf moet rijden. dat is er bij bijna alles groter dan dat ding een beetje uit.
ik zeg niet dat dat goed of slecht is. maar het is wel anders dan, laten we zeggen 1995 waarin autorijden nog veel meer een mechanische ervaring was.
Man, wat houd ik van mijn oude BMW spul. ook al rijdt de gemiddelde polo me het snot voor de ogen.
Een E46 is mooi, vooral met een 6 cilinder erin een heerlijk
auto om mee te rijden.
Maar de nieuwe……ik vind hem alvast een stuk mooier, dan zijn voorganger?
@viezefreddyw; leest u even mee?
@rhellema: Ik ben geen fanboy.
@viezefreddyw: jawel, je weet het alleen zelf nog niet!?
@rhellema: Nee, ik vind @viezefreddyw juist een typischs autoliefhebber zonder een duidelijke merkvoorkeur. Gezien het recordaantal reacties is dat goed te zien. Nooit een mening vanwege een merk. De beste man houdt van fraaie auto’s die beleving bieden, maar een standaardantwoord heeft hij niet. Zijn mening over de huidige M5 deel ik niet, maar dat is ook niet erg. Het is juist leuk om erover te discussiëren en dat kan hij als geen ander!
@willeme: Je kent me erg goed, Willem. Perfect omschreven.
@willeme: jij hebt het alleen maar over jullie meningsverschil omtrent de M5 maar ook jij weet dat hij ieder draadje omtrent de 5 opzoekt om te vertellen wat voor een lelijke auto hij het vindt. Overigens was mijn eerste opmerking @viezefreddyw meer bedoeld als een kleine speldenprik maar wel grappig dat zelfs jij je licht er over moet laten schijnen. Beetje humor is nooit verkeerd zeg ik altijd maar.
@rhellema: En jij weet mij vaak goed te vinden om me te noemen in een reactie onder een BMW artikel zoals deze. Maar het maakt ook allemaal niet uit.
@viezefreddyw: ach, dat is natuurlijk ook wel iets wat je met het herhaaldelijk maken van zulke opmerkingen uit lokt. Maakt inderdaad ook niet uit maar dan moet je je ook niet aangevallen voelen natuurlijk. Als je de bal kaatst moet je hem ook terug kunnen verwachten.
@rhellema: Ik voel me ook zeker niet aangevallen, ik snap dat zelf ook. Ik zie de humor er dan ook wel van in. Ik heb herhaaldelijk wat geroepen en jij roept herhaaldelijk wat daarop terug. Zo is er toch weinig verschil tussen jou en mij.
@viezefreddyw: gelukkig, als er iets is wat ik niet wil is dat we hier beide het gevoel hebben dat we aan het aanvallen zijn. Beetje plaagstootjes doen naar elkaar hoort er soms bij om een discussie iets luchtiger te maken. En nu even een bakkie koffie!
@rhellema: Komt helemaal in orde. Ik tap er ook eentje uit de automaat. Werkse vandaag!
BMW haalt steeds meer omzet uit Aziatische landen, en dat is te zien in hun ontwerpen. Druk, overal gizmo’s en opschmuk die er voor een Europeaan niet hoeft te zitten… Maar wen er maar aan, bij ons hoeven ze geen zieltjes te winnen, in China en Korea wel dus daar wordt het uiterlijk op afgestemd. Wel een beetje jammer dat wij Europeanen dan als Zeurpierre worden weggezet in plaats van toegeven dat het zo werkt…
Lijkt de achterkant niet op een 2019 ILX? https://goo.gl/images/H6zXz9
@memyselfandi: ja!
Wat de beste man probeert te zeggen is dat ze best een e46 m3 csl opnieuw kunnen maken, alleen zou die dan 180.000 kosten door de huidige bpm. 2 sterren krijgen in de ncap en elke journalist zou klagen dat die te weinig beenruimte heeft en geen verschillende rij modussen en 3d projectie van de navigatie etc etc. En over het ontwerp kan je klagen maar hou er wel rekening mee dat tegenwoordig de koplampen x hoog moeten zitten. de motorkap een een amerikaan moet masseren ipv onthoofden bij een aanrijding en dat ze er inmiddels 10 ipv 2 per minuut moeten kunnen produceren om de wachttijden niet onmogelijk te laten worden. Ik ben ook geen fan van de trend van electronisch alles, maar wat bmw hier heeft gepresenteerd is echt een magnefieke prestatie. Kijk voor de gein eens op youtube hoe het ding in elkaar gezet word, 1 woord; bizar! En omdat ze zulke productie aantallen kunnen maken kan jij straks zelfs in nl een 4 deurs sedan kopen ter grote van een 7 serie 20 jaar geleden met meer functies, vermogen, inteligentie, prestaties, zuinigheid, bouwkwaliteit en precisie, veiligheid en comfort voor maar 50.000 euro. En dat ondanks alle regeltjes en millieu eisen waar ze aan moeten voldoen. Kan je wel klagen, maar Mercedes maakt niks zo sportief voor het geld en Audi is fwd bende, Alle jappen zijn aanzienlijk duurder in nl, de alfa en jag zijn hopeloos verouderd in vergelijking. Als je een E46 wil, moet je opschieten want over een paar jaar mag je daarmee alleen op een circuit oid.
Misschien moeten ze net als Porsche een echte rijders variant aanbieden in superbasic trim. Wel de zes cilinder en handbak maar dan zonder al die overbodige opsmuk.
Laat die stoelen met 10 zware elektromotoren maar zitten, een handeltje voor handbediening is genoeg. En for god sake laat dat fake geluid achterwege.
.
Overigens denk ik dat een hoop van het geklaag ook te maken heeft met de designcrisis waar BMW nu in verkeert. Vroegah waren het echt begeerlijke wagens, prachtige mix van statig en sportief en alle verhoudingen klopten.
Nu is het gewoon een rommeltje van overbodige frutsels en lijnen, rare verhoudingen, en dit alles afgetopt met een absurde karikatuur van de iconische nieren.
@harrie:
Je hebt gelijk! *nog nagenietend van een leuke rit met de E28, “fahrvergnugen…”?*
.Er is geen keiharde hofmeister knik meer,lijkt op de e83 eerste generatie X3.
De e34 eerste generatie 5 serie touring had net als de Z3 coupe helemaal geen hofmeister knik, het is keiharde must have. Ik denk dat de Lci (life cycle impuls / facelift) van deze G20/G21 straks een strakkere en verfijnder uiterlijk krijgt. Net als bij de E90 zullen ze de grill en koplampen , achterlichten weer normaliseren.
Wat mensen zeggen is gewoon de waarheid !
Echte BMW 3 serie en de beste blijft de E30 en de E46 .
Daarna is BMW alleen dieper in dal gegaan.. behoorlijk achteruit..
Clause Luthe was alle beste ontwerper van de BMW oooit gehad heeft..
Mij part mogen ze Hooydonk & Klaus Frohlich staande voet ontslag geven..
De Bmw G20 zal BMW alle grootste Flop worden ..mensen zullen massaal overstappen naar Mercedes en andere merken.
Zelfde geldt voor Citroënfans.
Echte Citroën zijn DS GS en CX
De rest is niX
Terwijl juist nu (na de truttige jaren 90 en begin 21e eeuw) er eindelijk weet originele auto’s met een onderscheidend/maf? Uiterlijk worden gebouwd.
Terug naar comfort en een nieuw betaalbaar veersysteem.
You hate it or you love it…
…En dat is precies wat Citroën wil zowel vroeger als nu.
En ja ook BMW moet met de tijd mee…
Maar zal, eender als Citröen voor (weer) comfort kiest, traditiebewust voor “Freude am Fahren” blijven kiezen
Viel Erfolg BMW?
Winstmaximalisatie 1. Fans 14.
Hij heeft gewoon gelijk.
Dat gezemel. Ik vind de E46 ook fantastisch, mooie beleving. Maar zet ik hem naast mijn F31: dan is het gewoon oud en achterhaald.
Mensen die roepen dat vroeger alles beter was hebben veel last van nostalgie denk ik.
De nieuwe 3 is vele malen verfijnder en geraffineerder. En ja downsizing ben ik ook geen fan van.
Maar ga niet alles terughalen naar de e46: want geloof me: breng die opnieuw uit en er is geen hond die hem koopt.
Als bedrijf achterom blijven kijken is je eigen graf graven.
De schuld voor dit alles ligt niet direct bij BMW, maar bij de overheden (Europa vnl.). Door alle taksen op uitstoot hebben ze de auto-industrie gedwongen tot het maken van muesli-auto’s. Zaken zoals elektrische stuurbekrachtiging, gedempte uitlaten, turbo’s, cW-waarde-foefjes zoals gesloten grilles,… Allemaal gedaan om de auto’s zuiniger te maken. Had BMW dit niet gedaan, had de concurrentie hen afgemaakt. Klanten kijken nu eenmaal naar hun bankrekening bij het kiezen van NIEUWE wagen. (de markt voor 2dehandswagens werkt meer metbde buik en het hart). Bij ons in België kan het leasingbedrag bijna verdubbelen als je een 2.0 neemt ipv de 1.5 driecilinder. En als je dan weet dan BMW’s Belgische klanten voor 92% bedrijven zijn, dan weet je ook wel voor wie ze moeten ontwikkelen en bouwen. Slechts 8% id particulier. Als je schat dat ongeveer slechts de helft daarvan geeft om Freude Am Fahren, kan je BMW toch geen ongelijk geven. Het is en blijft een bedrijf en bedrijven hebben maar één doel; winst maken. Kanttekening: laatst reed ik in een 2018 Shelby GT350 en deze gaf me meer rijbeleving dan ooit. Geen enkele andere moderne auto komt in de buurt. De jongste auto waar ik aan denk – die in de buurt komt – is een 997 GT3. Een topapparaat!
@cedio911: De kosten voor een leasauto in Belgie is een grap! Mijn Belgische collega’s rijden 2/2.5 liter diesels. Mercedes C klasse en Mercedes E estate ruim onder de 300 euro p/maand. Exacte bedrag weet ik echter niet. Denk zo rond de 250. In NL heb je voor dat bedrag heb je hier hooguit een goed aangeklede Octavia.
Kan je nog een BMW kopen waar heen M op staat?
@thierryvth: heen is geen
BMW is al jaren de weg kwijt met dat FWD crossover geneuzel en die muesli i-modellen dus ja bmw fanboys hebben gewoon gelijk. E46 csl en e34 m5 blijven voor mij 1 van de beste straatauto’s ooit gebouwd.
Ik begrijp zijn frustratie. De M3 e30 of M3 e46 zijn sublieme machines. Maar, waardeer je dat, dan ben je niet iemand die in het verleden is blijven hangen. Dan herken je auto’s met eigenschappen die de toekomst ingaan als icoon. Met de huidige M3 “muscle car” red je dat niet. Je mag kritisch zijn, BMW heeft gewoon niet meer de magie en emotie die het had. Dat is mijn mening….
Bmw s zijn veel te groot geworden. De nieuwe 3 is weer groter. Is eerder een 5 serie dan een 3 serie!
@willemveenstra: Om die reden rijd ik de 2 serie. Qua grootte komt deze overeen met de E46 3 serie van vroeger. Biedt tevens voldoende ruimte voor mensen tot 175-180cm.
@willemveenstra: Achterin bedoel ik dan
klopt toch ook, als de motor ietsje te krachtig wordt bevonden kan je geen manuele bak meer verkrijgen…zielig BMW, zielig!
Bij een Ford Mustang kan dit gewoon nog
En zo valt voor Mazda een lans te breken, in een stuk dat eigenlijk gaat over BMW. Mazda heeft bewezen met de laatste generatie MX-5 een auto te bouwen die net zo licht, klein en leuk kan zijn als de eerste generatie MX-5 die veel mensen zo fantastisch vonden. De ervaring van vroeger in een nieuwe verpakking met nieuwe technologie. Waarom kan BMW dat niet? Waarom kan bijna geen enkele fabrikant dat?
Net als bijna elke autofabrikant gebeurt, is ook bij BMW de 3-serie van tegenwoordig zo groot als een 5-serie van vroeger. Kortom, we zouden ons af moeten vragen of de 2-serie van nu net zo leuk is als de E46 3-serie van vroeger. Maar op de een of andere manier krijgt BMW het niet uitgelegd en rvaag ik me af of ze het uberhaupt willen. Als E46 rijder kun je over een paar jaar bij BMW alleen terecht in een voorwielaangedreven 2-serie. En en sperdif kun je vergeten.
Als autoliefhebber blijf ik het zonde vinden dat de volgende 1-serie een voorwielaandrijver wordt. Al zie ik dat de toegenomen concurrentie juist weer goed is en wacht ik met smart of een achterwielaangedreven C-segmenter van Alfa Romeo of Jaguar of, wie weet, zelfs wel van Kia! Bij nader inzien ben ik vooral een fan van autorijden en voor ‘freude am fahren’ kan ik tegenwoordig bij een hoop andere fabrikanten dan BMW terecht.
Los van de 8 serie gaat het gamma van BMW algeheel gezien achteruit, dat kun je negatief bekijken en gezeur noemen. Anderzijds bekijk het positief en noem het opbouwende kritiek.
Heb een handgeschakelde E46 M3 coupé gehad, toen van allerlei andere fabrikaten tussendoor en nu een F82 coupé met M-DCT. Vind ’t verrotte lastig kiezen welke van de twee de leukere is. Ja, de F82 is (stukken) sneller en dat is best verslavend. Maar op de één of andere manier vind ik de E46 een samenhangender totaalpakket. Ze klinken beide – elk op hun eigen manier – geweldig, hangen regtig aan ’t gas. Maar bij de F82 heb je soms het gevoel, dat er net teveel vermogen/koppel is, waardoor-ie wat minder een precisiewapen is als een E46. Dus als beide nu nog nieuw te koop zouden zijn, zou het een uitremate lastige keuze worden welke van de twee het moet worden. Wetende, dat de E46 een ca. 15 jaar ouder concept is dan de F82, is dat in zekere zin een beetje beschamend voor die laatste. Hoe feestelijk de F82 ook is.