Het moet nou toch echt niet gekker worden: pielen met je onderstel gaat je maandelijks geld kosten bij BMW.
BMW wist zich niet heel populair te maken met het aanbieden van opties op abonnementsbasis. En ja: dat is precies wat het lijkt. De hardware voor bepaalde opties is aanwezig, maar verstopt achter een barrière die je kan openen met je pinpas – elke maand. Niet betalen? Dan wordt de feature weer verwijderd.
Abonnementsopties
We moeten eerlijk zijn: het internet is geen steekproef voor of dit nou werkt of niet. Bovendien is het idee, ook al riekt het naar geldklopperij, niet zo gek. In plaats van een dure versie met alle opties kan je dus een veel goedkopere basisauto kiezen en enkel bijbetalen voor wat je nodig hebt voor een maandtarief in plaats van vele duizenden euro’s (al werkt BMW wel met de optie voor een volledig bedrag in plaats van een abonnement). Bovendien, BMW begon bijvoorbeeld met stoelverwarming als abonnement, zijn er opties die je periodiek nodig hebt. Met het weer van deze week je derrière nog extra verwarmen lijkt overbodige luxe, dus kun je voor een lager maandbedrag je stoelverwarming deactiveren tot het weer koud wordt. De kritiek zit ‘m er dan ook in dat het gek voelt om de hardware voor bepaalde opties te hebben, maar dat de software het beperkt. Onder de streep is dus elke auto een duurdere versie, maar jouwe is goedkoper omdat je niet maandelijks bijbetaalt. Kortom: ups en downs.
Adaptief onderstel
Een oplettende kijker op Reddit kreeg een advertentie van BMW Slovenija. Want voor BMW werkt het abonnement-systeem kennelijk en dus wordt het aanbod opties steeds groter. Je kan nu dus bijbetalen voor… het adaptieve onderstel. Met de nadruk op het ‘adaptieve’ gedeelte. Pielen met de instellingen van je chassis om de rijdynamiek aan te passen, zeg maar. Zonder bijbetalen krijg je dat dus niet. Met bijbetalen mag je voor 25 euro per maand je onderstel aanpassen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je dus opties hebt, zoals een maand, een jaar, drie jaar of dus onbeperkt (éénmalige betaling voor altijd). Dat laatste kost 460 euro, terwijl het voor drie jaar 325 euro kost. Da’s minder dan 10 euro per maand. Oh, en je krijgt ook nog een gratis maand om het te testen.
Enfin, het lijkt erop dat abonnementsopties van BMW hier zijn om te blijven. Zou jij maandelijks geld neerleggen voor een optie – die dus al op je auto zit?
Oopelkadet zegt
en toch, ik rij er nu 3 maanden mee, adaptief van BMW is gewoon fantastisch.
kniesoor zegt
Qua F8x : van ‘Sport’ naar ‘Sport Plus’ is een merkbaar verschil, van ‘Sport’ naar ‘Comfort’ nauwelijks. Kortom : ben niet erg onder de indruk.
Roskampies zegt
Comfort + zou er naast comfort moeten zijn.. anders geen adaptief ( of het is veranderd)
V8Vantage zegt
Da’s volgens mij alleen bij Alpina te krijgen toch?
Oopelkadet zegt
Je kan het met Bimmercode aanzetten. Ik heb het geprobeerd op mijn g21 maar ik vind comfort standaard al prima.
Adaptief is zeg maar 10 standjes, waar 1-5 çomfort’ is en 6-10 ‘sport” en dus stuk harder. Ik denk dat comfort plus of iets zachter ofer tussenin zit. Het is heel persoonlijk. Sowieso moet je met Bimmercode een hoop zaken voor jezelf uitzoeken wat je wel en niet leuk vindt (ik heb bv lcd display van BMW rood naar Alpina blauw gezet.)
bunnylebowski zegt
@v8vantage ik heb comfort+ op een F11. Erg fijne op lange afstanden
kniesoor zegt
Ik heb een vroege M4 (Jan ‘15). Dan zijn de keuzemogelijkheden als hierboven beschreven.
Diesel Rocks zegt
Mijn laatste auto wordt er een die net voor juli 2022 geproduceerd is, en dan rij ik die nog 30 jaar. De nieuwere hebben iOS 8, dat belachelijke scherm, geen knoppen meer en verplicht gepiep en getrek aan het stuur voor de zogenaamde veiligheid. En dus nu ook maandelijks betalen voor iets dat je al hebt. Hoe gaat dat straks met tweedehands voertuigen? Ze kunnen straks net zo goed de hele auto als abonnement aanbieden, of Taxi bedrijf BMW er van maken.
RiKe zegt
De hele auto als abonnement bestaat al, dat heet lease of huur.
Edge zegt
Bij tweedehands auto’s is dat toch briljant? Tegen de tijd dat zo’n auto voor de niet al te vermogende liefhebber betaalbaarder wordt is er vast wel een garage die die functies voor een habbekrats kan vrijgeven. De fabrieksgarantie is dan toch al afgelopen, dus waarom niet?
Trojan zegt
Ik had laatst een proefrit in een i4 en ik werd ook zeker niet blij van de lane-assist met het stuur wat begin te trillen. Als je ’t nog gewoon uit kan zetten is er niets aan de hand maar nee hoor, bij elke nieuwe rit staat het weer aan. Behoorlijk irritant dat je niet meer zelf mag weten hoe je je auto wilt instellen.
harrie zegt
Je zal geen bezit hebben en gelukkig zijn.
Flutterbear zegt
Zorgen voor spullen is voor de armen.
mashell zegt
Dat gaat eigenlijk over Spotify en Netflix. Maar misschien inderdaad ook over adaptieve onderstellen van BMW’s.
moveyourmind zegt
Prachtig toch! Als er iets aan zo’n adaptief onderstel kapot gaat ben je buiten de garantie normaal zo duizenden Euro’s kwijt.
Maar jij niet! Want jij bent spekkoper… of beter gezegd spekhuurder. Dus geen dure repaties meer, want die zijn voor de verhuurder.
Diesel Rocks zegt
Waar lees jij dat het zo werkt? Je hebt de auto gewoon gekocht en bent eigenaar, en er is een onderdeel stuk. Dus dat ga je gewoon zelf betalen als het buiten de garantie valt.
moveyourmind zegt
Als ik een abonnement op de krant heb ga ik toch ook niet de fietsenmaker betalen als de krant niet bezorgd kan worden omdat de fiets van de krantenjongen stuk is.
Trojan zegt
Hmja in deze vergelijking is de fiets van de krantenjongen van jou en gaat de fietsenmaker je vertellen dat je gewoon pech hebt als je die niet op eigen kosten laat repareren want buiten garantie.
DeWitteCondor zegt
Dat is te simplistisch. De vraag is dan waar de huursom voor dient. BMW rekent dan een bedrag voor een service die ze niet kunnen leveren. Andersom: waar betaal je eigenlijk voor? Huur van een onderdeel dat al van jou is? En wat een verspilling van hardware.
Wmb geen BMW meer kopen totdat die marketing VP die dit bedacht heeft eruit gekegeld is. Help het maar om zeep zoals Youp met Buckler heeft gedaan. De bmw anno 2024 ziet er toch al niet uit.
mashell zegt
Je koopt gewoon een BMW zonder aktief onderstel omdat je dat niet nodig vond of te duur. Dan blijkt na aflevering dat het er toch op zit en je het tegen betaling kunt activeren. Als je dat niet doet veranderd er niets. Je hebt gekregen waarvoor je betaald hebtm.Doe je dat wel heb je alsnog het actieve onderstel. Misschien zelfs alleen in de zomervakantie waarin je met je BMW bepakt met gezin en inboedel de Stelvio pas gaat bedwingen. Helemaal prima.
Johanneke zegt
Wel een goeie opmerking, hoe zit dat. Stel ik koop een auto, en na 5 jaar denk ik: okay ik zet die stoelverwarming aan, want hey, ik had het op mijn fucking mitsubishi galant uit 1998, waarom niet op mijn stervensdure BMW uit 2024. Abo aan en de stoelverwarming blijkt het niet te doen. Wie gaat dat fixen dan?
Gele Koplamp zegt
Maar alleen als je het extra premium BMW Adaptive Carepack hebt aangevinkt
Edge zegt
Bovendien… anno 2024 zal er vast wel een BMW specialist zijn die die functie voor je kan ontgrendelen voor een fractie van de prijs. Ideaal als je over een paar jaar zo’n leuke potente BMW tweedehands koopt. Zelfde verhaal met die stoelverwarming die ze met abonnement aanboden.
Trojan zegt
Anno 2024 wordt zoiets juist steeds moeilijker. Aangezien auto’s tegenwoordig continu online zijn en jij erop ingelogd zit met je account, kan BMW continu vergelijken welke opties je officieel hebt gekocht en welke er daadwerkelijk actief zijn in je auto. Of ze dat al doen weet ik niet, maar ze kunnen het in elk geval makkelijk als ze willen.
Richmond zegt
Daar zal bmw vast wel over nagedacht hebben
dromedaris zegt
Ja, want bij een lease heb je maar zoveel budget. Die opties die je gewoon via de app kan aanschaffen lijken dat leuk te omzeilen en kan je zo meer softwarematige opties toevoegen zonder je leasebudget daarvoor te moeten aanspreken. Geweldig toch?
Trojan zegt
Een voordeel is dat je die opties dan ook buiten de bijtelling houdt. Maar die abonnementen mag je vervolgens elke maand uit je eigen zak betalen vanuit je netto salaris. In dat geval zou ik aanraden om even om tafel te gaan met je werkgever om een stukje eigen bijdrage af te spreken bovenop je leasebudget zodat de opties er toch gewoon bij besteld kunnen worden, dat scheelt je netto over je totale leasetermijn een hoop geld.
DeWitteCondor zegt
Wat een grap. Die hardware zit al in de auto en dus ook linksom of rechtsom in de leaseprijs verwerkt. Je wordt dus gewoon dubbel genept. Niks bijtellingsvoordeeltje.
Bovendien is de auto niet van jou dus die kosten komen gewoon op de leasefactuur (itt een aftermarket chipje). Mag jij raden wat de fiscus daar binnenkort mee gaat doen.
Trojan zegt
Je haalt een paar dingen door elkaar. BMW kiest ervoor om die hardware gewoon alvast in de auto te stoppen (waarschijnlijk zijn er goede besparingen mogelijk om in elke auto gewoon dezelfde hardware te stoppen), maar hoeft dit natuurlijk niet in de aankoopprijs te verwerken wanneer ze anticiperen dat zoveel procent een abonnement gaat nemen en het onder de streep winstgevend is. Het komt dan ook niet in een evt. leasecontract terecht.
Lease is alleen maar een financieringsmodel waar de autofabrikant niets mee te maken heeft. Als je als berijder na de aanschaf abonnementjes gaat afsluiten op je auto, dan heeft zowel de werkgever als de leasemaatschappij daar in principe geen boodschap aan. Die zullen niet zonder meer accepteren dat die kosten ineens ook onderdeel worden van het leasecontract. Als je daar met je werkgever geen goede afspraken over maakt, dan gaan die vanuit je netto salaris betaald worden.
tenaci zegt
BMW moet eens ff lekker normaal gaan doen. Auto’s zijn niet meer om aan te gluren en dan van die gekkigheid als shit huren op je zelf gekochte auto
Richmond zegt
Bmw is njet de enige die het doet. Audi doet het ook. Als het niet zou werken zouden ze het niet doen..net als met het design. Als het niet zou werken, zouden ze dat ook aanpassen.
pomoek zegt
Logischerwijs koop je gewoon alle opties die onder dit systeem mogelijk zijn. Deze zitten namelijk toch al op de auto. Aangezien bmw een bedrijf is moet deze winst maken. De kosten zitten dus al in de prijs van de auto. Met andere woorden: mensen die de optie niet aanvinken hebben er toch aan meebetaald.
mashell zegt
Je koopt dat wat er in de folder gespecificeerd staat. Het kan zijn dat de fabrikant om logistieke redenen het zelfde onderdeel in verschillende configuraties inbouwt. Jij betaald voor een configuratie bij aanschaf en misschien later voor een andere configuratie.
Overigens is dit verdienmodel natuurlijk ook zo weer weg, als er ergens een aantrekkelijk actie model voor een bepaalde markt gecreëerd moet worden zijn het natuurlijk precies deze opties die zonder kostprijs verhoging toegevoegd gaan worden.
kareljansen zegt
Journalistiek nogal slap dit. Op welke BMW moet je nu precies betalen voor welke optie, en zo ja, hoeveel dan?
Een pakkende kop, en verder niets dan een link naar Reddit is alles?
verdebosco zegt
Daar gaat BMW weer. Wat is het toch een onzin, waar niemand om vraagt. BMW grossiert in onzin, gisteren die speciale EV-rijstrook en nu weer al die opties achter een abonnement, op herhaling. Laat BMW weer echt spectaculaire modellen uitbrengen zoals ooit de i3, i8, Z1 of de K1 motorfiets. Dat werkt.
Richmond zegt
Ze verkopen en maken winst. Niemand vroeg om een mobiele telefoon, niemand vroeg om social media etc. Toch maken we er allemaal dankbaar gebruik van. Een bedrijf kan niet alleen afhankelijk zijn van waar de markt om vraagt. Ze moeten juist markt zelf creëren.
ghost zegt
Ik heb sinds een maand een i4 M50 en ik heb gekeken in de connected store. Geen verbazing dat ik werkelijk niks achteraf nog kon aanvinken aldaar, want ik heb zo’n beetje 99% aangevinkt in de optielijst, op laserlicht na. Kwestie van betalen klopt dus wel, of gewoon direct, of in delen 😂
Trojan zegt
Gefeliciteerd, zeer toffe wagen. Zolang BMW de vrije keuze biedt zie ik er ook nog niet zo’n probleem in. In de productie is het waarschijnlijk vrijwel net zo duur om alle auto’s met vrijwel dezelfde hardware uit te rusten dus mooi verdienmodel als je dan aan een deel van de kopers (of pas in 2e hand) nog wat extra abonnementjes kan slijten. Maar ff volledig off-topic omdat ik mezelf ook orienteer op een i4 M50: Hoe bevalt ie?
marh zegt
Als ik de cijfers erop nasla dan is bijna elke nieuwe auto gefinancierd, dus of je nu maandelijks aan de bank/leasemaatschappij betaald of aan bmw maakt niet zoveel uit.
(Geld lenen voor een auto zou ik nooit doen, gelukkig ook niet nodig.)
drdre1 zegt
Freude am zahlen. 💵
rrk147 zegt
En als je adaptief onderstel kapot gaat, wat er dus al opzit, maar je hebt het nooit gebruikt. Moet je dan betalen voor een normaal onderstel, of toch die dure onderdelen van het adaptieve? Want dat zou ik dan ergens krom vinden.
e38ossie zegt
Dat vroeg ik mij dus ook af. Die onderdelen zijn een stuk duurder.
mashell zegt
In dit geval dus niet. Het standaard en het adaptieve onderstel bestaat uit dezelfde onderdelen.
Otua zegt
Dat is natuurlijk onderdeel van het verdienmodel. Of je nou de “kale” of full option rijdt, je betaalt bij de garage de hoofdprijs
Richmond zegt
Als je het nooit gebruikt hoe weet je dan dat het kapot is?
William zegt
“Abonnement” is jargon voor klantjes uitmelken.
Richmond zegt
Dus met jouw Netflix en telefoon wordt je ook uitgemolken?
V8Vantage zegt
Nu is er veel commentaar op deze abonnementen. Maar onze kinderen groeien hier mee op, al dan niet direct. Voor hun is dit dadelijk normaal en over een paar jaar klaagt niemand er over.
Overigens de mensen die dit verzinnen zijn ook gewoon mensen. :-/
rob5nismo zegt
Leuk verdienmodel voor de “tuners” alleen nooit de updates installeren.
Ik zag op een YouTube kanaal hoe een M3 opgeknapt daarvan hadden ze de motor getuned door software.
Ze geven de auto weg de nieuwe eigenaar doet de update en hoppa weer een berg problemen
gregorius zegt
wat een complete onzin.
Waarom: er zit een moeilijker system op de auto dat je niet met die mogelijkheden gebruikt, maar als het kapot gaat, moet je het duurdere moeilijke systeem weer vervangen.
Dus daar wordt je als klant genaaid.
10 of 25 euro per maand extra zodat je je budget auto beter kan laten rijden: logisch;
maar 10 tot 25 euro per maand dat je je premium BMW zo kan laten rijden als je wil; nee. Alsof je 10 euro moet betalen voor 1 biertje op je business class vlucht naar NY in een KLM. 5 euro voor een ranzige Heineken in je Easyjet: sure. Maar 10 voor datzelfde blikje in je Business Class KLM: nope. Dat hoort daarbij te zitten!
Allison Burgers zegt
Ben je net aan het poetsen op de Ring, loopt je abonnement af. Hop, zo de vangrails in.
mashell zegt
Typisch wordt het aflopen pas verwerkt in een nieuwe driving cyclus. Dus niet de motor stoppen en je hebt de feature voor altijd!
driver79 zegt
Bosch gaf al aan dat de consument dit niet pikt. Als je iets aanschaft wil je niet extra betalen voor wat je al op je oprit hebt staan. Het is geen cloud abonnement… Hier hebben me toch een partij product managers PowerPoints op stukgeslagen om uiteindelijk te zien dat het niet werkt.