BMW is niet overdreven enthousiast als het gaat om de toepassing van een een hybride aandrijflijn voor de compactere modellen. De relatieve winst die je met dergelijke aandrijving bij de kleine modellen realiseert, is een stuk geringer dan bij de grote modellen. BMW ziet voor compacte auto’s meer heil in bijvoorbeeld een 2-cilinder. Desondanks hebben de Duitsers nu bevestigd dat er een hybride variant komt van de 3-serie, evenals een nieuwe compacte voorwielaangedreven entry-level hybride.
Tegelijkertijd ook weer geen enorme verrassing, want een hybride 3-serie lag al in de lijn der verwachting, maar de komst hiervan is net als een hybride 5 Serie nu dus officieel bevestigd. We weten immers ook al dat BMW niet zo lang geleden de krachten heeft gebundeld met de Fransen voor de ontwikkeling van hybride technologie. De nieuwe F30 3 Serie staat voor 2012 op de agenda. Allereerst de sedan en touring, later de coupé en cabrio. Of direct bij de introductie al kan worden gekozen voor een hybride uitvoering is nog niet bekend. Ergens in 2014/2015 verwachten we ook het debuut van de compacte voorwielaangedreven entry-level BMW.
Jochempie zegt
Enig idee wat de hybride 3-serie voor techniek zou behelsen? Gaat het om een plug-in met tweecilinder, goed voor een pk of 100? Of is het meer iets van twee extra vliegwielen om de 335i een powerboost te geven?
DIPSHIT zegt
BOEEEEHHHH!! Slechtste nieuws van de week
Jochempie zegt
@DIPSHIT: Waarom dan?
JamesBond007 zegt
@DIPSHIT: Hoezo? ze ‘redden daarmee de aarde’ en jij noemt dat slecht nieuws?
DIPSHIT zegt
@JamesBond007: heb het voornamelijk over de 2 cylinders en de voorwielaandrijving. Wat voor een lelijk kressend geluid gaat daar uit komen? :-)
en ja hybride… gevaar op de baan, was bijna aangereden door een Prius omdat ik hem totaal niet hoorde aankomen langs achter.
captain zegt
@DIPSHIT:
Inderdaad, die waterstofbussen waren ook levensgevaarlijk. Zonder dat je het wist scheurde die af en toe in alle stilte voorbij, ze hadden er dan achteraf voor de veiligheid een trambel op gehangen om heel de tijd te loeien. Ondertussen zijn die bussen al 2 jaar terug verdwenen. Trok wel merkbaar veel harder op dan een gewone bus
Emp zegt
@JamesBond007: eerder: ze ”redden” daarmee de aarde
Svenska Aeroplan AB zegt
Onderdelen van de ‘motor’ in de kleur van de carrosserie… het zou verboden moeten worden!!
Laurens zegt
Tja, ongeacht het merk, rendement versus kosten. Maar als de klant de volle mep voor de techniek betaalt, doet de markt het werk wel. Of doorgaan met de Prius route, dan gaan we uiteindelijk failliet.
OT: wel een mooie “dubbele motorkap”, en “relatief” is “absoluut”?
Beetje Verward zegt
Te verwachten reacties.
Hybride is gewoon een slimme manier om de verhouding tussen prestaties en kosten (voor de gebruiker en/of de omgeving) gunstiger te maken. Dus even krachtig bij minder uitstoot (van CO2, NOx en roet) en minder verbruik (van olie dus).Of bij dezelfde uitstoot en hetzelfde verbruik meer power.
Ik denk niet dat ze bij BMW met zure gezichten aan dit project werken omdat het moet. Maar gewoon omdat het interessant en kansrijk is. Net zoals die jongens bij Toyota en Honda (al jaren).
Laurens zegt
@Beetje Verward: ik twijfel echt aan je “vermogens”. Als 1000 kg CO2 15 Euro kost, waarom er dan via subsidies het 100-voudige voor betalen. Als milieu je aan het hart gaat (wat ik niet geloof, het gaat om puur om de centjes) dan zou je heel wat anders beweren.
Maar goed, hypocriet is je tweede naam, en verhuizen om woon-werk verkeer te verminderen, of CO2 killende velgjes weer van de auto halen, je rijgedrag aanpassen, het zal wel niet in je hoofd opkomen, alleen de makkelijke dingetjes doen, zo typisch…
Vroegwakker zegt
Goed zo van BMW, worden eindelijk ook modern.
Het deed waarschijnlijk even pijn om toe te geven dat Toyota/Lexus ver voorop loopt, maar nu zijn ze op de goede weg.
Hupke zegt
Iemand’s wereld stort nu in. De conservatieven onder ons plegen nu collectief zelfmoord.
Zo shocking is dit nieuws, gelukkig dat ze het nu doen krijgen ze de kans niet de dag mee te maken dat de eerste e-BMW op de markt komt.
Wel zonde dat BMW ook gevallen is voor de hybride hoax terwijl ze zonder veel zuiniger zouden kunnen zijn. Al zou een soort electrische supercharger in combinatie met geregenereerde remenergie nog niet zo slecht zijn.
Waxweazel zegt
@Hupke:
Als die conservatieven vroeger zelfmoord hadden gepleegd, dan stond de wereld nu veel verder qua technologie ;)
En dan bedoel ik wel op letterlijk elk vlak, niet enkel hybride of auto industrie.
Eric zegt
Zouden beter de nieuwe X3 van hybride voorzien.
VantageR zegt
Ze gooien zoveel plastic onder de motorkap dat alle olie die ze met het hybride-systeem hebben bespaard alweer is verbruikt.
antihoofthooft zegt
Is er iemand die al die plastic kappen onder de motorkap mooi vindt?
Simpson zegt
@antihoofthooft: als die er waren, stonden er wel BMW’s met de kap open op de oprit :-)
ot: je moet toch wat als autofabrikant tegenwoordig
Sharp zegt
De plastic kap ziet er fantastisch uit. Het geeft je de indruk dat er een beer van een motor onder huist.
Haal je echter de kap weg dan zie je een naaimachinetje zitten.
Smoke and mirrors, people. Smoke and mirrors.
Emc zegt
Een makkelijkere oplossing is het verkleinen en lichter maken van de modellen. Door de fabrikanten wordt gezegd dat consumenten steeds kleinere auto’s kopen, dit is gewoon niet waar. Een polo van nu is een stuk groter dan een ouder golf. Met kleinere en lichtere auto heb je een minder zware motor nodig (dus nog weer lichter) minder zware versnellingsbak die minder krachten hoeft te verdragen, minder zware remmen etc..
Dan heb je helemaal geen hybride nodig.
Beetje Verward zegt
@eric
Zou het ook EN EN kunnen zijn: gewichtsbespering combineren met slimme technieken zoals ….?
Vroegwakker zegt
@Beetje Verward:
Zoveel logica kunnen veel mensen niet aan.
petsmaster zegt
Lees trouwens net bij jullie .com collega’s dat de Vision ED in productie zou genomen worden? Dàt is pas nieuws, ipv wat gelul over een hybride-aandrijflijn die we 6 jaar geleden al haaden kunnen zien aankomen. Vision ED is een superwagen, al zal er aan de concept wel heel wat bijgeschaafd worden, jammer genoeg.
Laurens zegt
En verhuizen, en je rijstijl aanpassen? Meen je dat echt…
bpc zegt
ach dan is er tenminste 1 mooie hybride die je wil hebben , zolang het maar achterwielaandrijving blijft
Vroegwakker zegt
@bpc:
Hoe weet je dan dat deze mooi zal zijn?
Ik heb geen foto’s gezien.
davidve zegt
@Vroegwakker: weet je misschien niet hoe een huidige 3-serie eruit ziet? voor alle duidelijkheid: het gaat over het huidige 3-serie model! En neen ze gaan geen 101 dinge verandere omda er een hybride versie van komt
Vroegwakker zegt
@davidve:
Ik heb op internet (autozine) nog even gekeken wat je precies bedoeld met een 3 serie. Echt lelijk vind ik dat niet. Maar vergeleken met een Prius 3, nee in mijn ogen een stuk minder mooi.
davidve zegt
@Vroegwakker: en die 101 dinge daarmee bedoel ik het uiterlijk he
jdp1234 zegt
zijn jullie nu echte petrolheads
geef mij maar een echte auto (geen hybride rotzooi) ook al heeft gaat deze sneller!!!!
towi zegt
@jdp1234:
soort van mee eens, maar vroeg of later zal de verbrandingsmotor belanden in n museum/schuurtje met ‘oldtimers’
boygeorge zegt
there you go..less..is more.. er is hoop.. niet vvor bmw.
boygeorge zegt
@boygeorge: oeps..taalvoutje..v.v.or moet zijn.
tank73 zegt
goede zaak dat ook BMW steeds meer hybride omarmt net als Lexus,
Hybride 3 serie voor ma t/m vrij. en voor za en zo de e30!