• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW bespaart 100 miljoen door samenwerking met Daimler

Auteur: robbie, gepost 1 september 2010 om 21:59 – 25 Reacties

Nog betere vriendjes

Voor de schermen lijkt het net alsof BMW en Mercedes elkaars bloed wel kunnen drinken, maar achter de schermen kunnen beide concerns het (soms) best goed met elkaar vinden. Zo weten we al sinds 2008 dat beide bedrijven samen onderdelen inkopen. En Herbert Diess (hoofd inkoop BMW) heeft bekend gemaakt dat vanaf 2012/2013 het Beierse merk 100 miljoen euro gaat besparen op jaarbasis.

En dat is natuurlijk mooi meegenomen in deze tijden waarbij alles draait om het drukken van kosten en vergroten van de schaal. BMW en Daimler kopen op dit moment al een groot aantal onderdelen gezamenlijk in. Hoeveel willen ze niet zeggen, maar wel dat het getal uit 2 cijfers bestaat. Ook maakten beide concerns enkele maanden geleden bekend dat ze samen stoelframes gaan ontwikkelen (besparing van 200 miljoen per jaar). Ook zou BMW in de toekomst meer onderdelen samen met PSA (Peugeot/Citroen) in willen gaan kopen.

En voordat fanboys gelijk in de stress schieten, het gaat hier natuurlijk alleen maar om “onzichtbare” onderdelen. Het zal je misschien verbazen, maar auto’s van verschillende merken hebben meer uitwisselbare onderdelen dan je zou denken. Uiteraard zullen merkspecifieke zaken gewoon zelf ontwikkeld en ingekocht worden. (via: autonews.com)

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, daimler, Mercedes

Vorig bericht: « Trailer: Ayrton Senna – Beyond the speed of sound
Volgend bericht: Man overleeft val van 122 meter dankzij Dodge Charger »

Lees Interacties

Reacties

  1. rsx zegt

    1 september 2010 om 22:01

    fusie fusie !! :P geintje, vroeg of laat moeten ze toch samenwerken om winstgevend te zijn en laat dat liever een samenwerking zijn met een landgenoot dan iets uit …. (fill in)

    Login om te reageren
    • koos zegt

      1 september 2010 om 22:06

      @rsx: doe dan maar liever BZW, Bayerische Zitronen Werke.

      Login om te reageren
    • xilver zegt

      1 september 2010 om 22:08

      @rsx: Een überfusie zou ik zoiets noemen xD. Wel slim bekeken van beide merken. Alles is goed om kosten te besparen. Kan het vinden met beide merken dus geen fanboy-gelul voor mij :D

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    1 september 2010 om 22:03

    tja ik vind dit wel kut als bmw fan maja als het moet voor de kosten moet het ;) trouwens met kut heb ik het over die franse zooi niet dat ze met mercedes samen werken ;) maja zelfde geld voor andere auto, citroen C1 toyota aygo etc staan ook zelfde platform!

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    1 september 2010 om 22:06

    “onzichtbare onderdelen” !!

    ooooowww .. de “made in China” onderdelen ..

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      1 september 2010 om 23:13

      @lincoln:
      Wil je daarmee zeggen dat BMW en MB bagger zijn?

      Login om te reageren
  4. S3 zegt

    1 september 2010 om 22:07

    ach ja, liever en ster op de motorkap, dan een motorkap in je ster……;)

    Login om te reageren
  5. HDM zegt

    1 september 2010 om 22:16

    Zolang er niets van AMG naar BMW gaat lijkt het me redelijk prima…

    Login om te reageren
  6. roan zegt

    1 september 2010 om 22:29

    verbaasd het verder niemand dat alleen op de ontwikkeling van de stoelframes van bmw al 200 miljoen euro te BESPAREN is! wat voor een onvoorstelbaar godsvermogen moet dat allemaal wel niet kosten dan :|

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      1 september 2010 om 23:37

      @roan:
      BMW (en Merc) zitten ook gewoon heel erg lekker :)

      Login om te reageren
  7. floryn zegt

    1 september 2010 om 23:19

    Nog best knap dat ze het zo lang nog redelijk autonoom hebben volgehouden. Je betaald natuurlijk niet voor niets zo veel geld voor een nieuwe Duitser. En laten ze vooral samenwerken. Zolang het monster VAG zich er maar niet mee gaat bemoeien.

    Login om te reageren
  8. bob zegt

    2 september 2010 om 01:28

    Een BMW met Peugeot wieldoppen.

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    2 september 2010 om 07:35

    Opzich wel geinig dat er flink bespaart wordt. Vooral als je erbij bedenkt dat je gewoon hetzelfde prijskaartje mag blijven betalen ;)

    Login om te reageren
  10. mardec zegt

    2 september 2010 om 07:54

    Dit kan er alleen maar voor zorgen dat de totale kwaliteit van de auto omhoog gaat. Geweldig nieuws dus :-)

    Login om te reageren
  11. Arnold zegt

    2 september 2010 om 08:18

    Ach zie er wel heil in, de merken houden toch hun eigen karakter wel.
    bepaalde elektronica, meschanische stukken, rail voor de stoelen o.a. kan prima worden uitgewisseld.
    Het zal echt neit worden zoals Volkwagen & Audi bijvoorbeeld dat een A3 niets meer is dan een veredelde Golf

    Login om te reageren
  12. Laue zegt

    2 september 2010 om 08:40

    pfff 100 miljoen, waar hebben we het over in de automotive business. kleingeld.

    Login om te reageren
  13. de sjonnies zegt

    2 september 2010 om 10:15

    Doen ze al jaren, op straat ruzie maken, maar in de keuken van elkaars gerechten proeven.
    Koop een Rover 75 en je koopt een BMW 5 serie met voorwielaandrijving.
    Platform is hetzelfde en op de remklauwen staat het BMW logo.

    Login om te reageren
  14. the-budel-guy zegt

    2 september 2010 om 12:00

    heefd BMW soms problemen omdat ze zo gaan besparen ???

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    2 september 2010 om 12:31

    @lincoln: Bestaan er nog andere dan?

    Login om te reageren
  16. Alpinaa zegt

    2 september 2010 om 12:57

    Niks mis mee. De meeste onderdelen komen toch al van merken zoals Bosch en dergelijke.

    HDM: Dat zou idd een schande zijn, de eerste BMW die niet zo strak stuurt.:P

    Login om te reageren
  17. graafWillem zegt

    2 september 2010 om 14:15

    Zo de redactie zo vriendelijke willen zijn om mensen die graag vrouwelijke geslachtsdelen in hun commentaar stoppen, er op te wijzen dat dit niet kan. (spykerboy)

    Overigens zijn er zowel mooie BMW’s als Merc’s.
    Dus laten ze onder de oppervlakte maar rustig dezelfde onderdelen gebruiken. Anders is de autoproductie in Europa helemaal naar China verplaatst.

    Login om te reageren
  18. VAG-LOVER zegt

    2 september 2010 om 14:31

    hahahaha bmw en mercedes en dan nog wa franse rommel ertussen! Leuk nieuws!

    Login om te reageren
  19. bob zegt

    2 september 2010 om 15:32

    @ VAG-LOVER
    je klinkt behoorlijk wereldvreemd.

    Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    2 september 2010 om 16:12

    @bob: Wanneer je als “vag-lover” klaagt over de kwaliteit van BMW, Mercedes of Citroën dan is er wel meer aan de hand..

    OT: Lijkt me een goede maar ook logische oplossing. Door nu op de kosten te letten kun je later nog wat lijden mocht het ineens slecht gaan. (Wat ik me niet voor kan stellen aangezien BMW bijv. onlangs nog haar winst verzevenvoudigd heeft en ook Mercedes goede zaken deed).

    Maar hé, het kan..

    Login om te reageren
  21. mb man zegt

    2 september 2010 om 20:51

    Is toch een goede zet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North