Maar, nog geen volledig elektrisch model.
De termen ‘elektrisch’ en ‘elektrificatie’ worden nog wel eens door elkaar gehaald. Dat maakt het persbericht van BMW twijfelachtig, maar met die nuance is het makkelijk(er) te begrijpen. Elektrisch houdt in dat de auto volledig los is geweekt van zijn benzinemotor. Elektrificatie is het toevoegen van elektrische hulpmiddelen aan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat laatste is vandaag belangrijk. BMW schept namelijk niet op over hoe zij al een groot aantal elektrische auto’s aan de man hebben gebracht, want met uitzondering van de i3 kan dat helemaal niet. Nee, elektrificatie is het toverwoord van de dag.
De Beierse autofabrikant zit namelijk op 500.000 verkochte geëlektrificeerde modellen. Dat zijn alle hybrides die het merk nu aanbiedt. Het aanbod is vrij groot, helemaal op het gebied van plug-in hybrides. De welbekende i8 sportwagen, maar ook de xDrive e-versies van zo’n beetje het hele gamma. Zoals je kunt zien op het bovenstaande plaatje: dat zijn er al best wat.
BMW hoopt verder dat de toekomst hen nog veel verder brengt dan deze mijlpaal. De BMW 330e moet bijvoorbeeld dit hybride-succes doorzetten, omdat het de meest bereikbare hybride van het moment wordt. Ook de aankomende iX3 moet volgens Beieren hoog scoren. Een mooi begin, maar nog lang niet het einde.
Dutchcarwizard zegt
Petje af hoor.
grasvreter zegt
Ik vind die reclames die ze maken wel grappig. Stap nu in een bmw, en ruil em later om voor een compleet elektrisch model. Oftewel, we hebben nu nog geen elektrisch model in ons aanbod, maar, we willen je wel als klant als je in de markt bent voor een elektrisch model.
flutterby zegt
@grasvreter: goed ingespeeld op wie nu een auto moet uitkiezen, maar er nog geen geschikt model op de markt is.
Ik ben vooral benieuwd wat ze straks met al die jong gebruikte BMWs gaan doen..
Gulli zegt
@grasvreter: ik ben ook wel benieuwd hoe dat werkt als je nu een schraap 1-serie leaset en daarna bijvoorbeeld een iX3 wil hebben. Ik weet dat je nu een tientje bijbetaalt om van dit privilege gebruik te kunnen maken maar dat gaat de meerprijs van een nieuwe elektrische auto niet dekken denk ik.
Dizono zegt
Knap hoor, Toyota doorbrak in 2017 de grens van 10 miljoen verkochte hybrides.
frank2b zegt
@dizono: moest ik ook aan denken idd.
Maar hé, je kunt niet alles hebben.
Dutchdriftking zegt
@dizono: Klopt, maar zonder BMW had Toyota geen Supra gehad. Ook wat waard.
tortuga zegt
@dutchdriftking: dat weet je niet zeker
neymar zegt
Respect voor grootmacht BMW!
pyrat zegt
Plug-in hybride is een beetje zoals de allseason band: net niet in alle situaties.
Totale life cycle gezien vooral minder schoon dan elektrisch en benzine/diesel.
Verder is die iX3 met die specs natuurlijk 5 jaar te laat als deze in 2021 op de markt komt.
maotje zegt
@pyrat: dat is nou juist t mooie. Je mag het niet bekijken over de totale cycles.
Het kan best zijn dat t op 1 locatie voor extra vervuiling zorgt, maar over de rest van de wereld voor minder. Dus al met al geeft t dan juist een verbetering voor het gros van de mensheid.
pyrat zegt
@maotje: dus als we 1 grote gifhoop van oude accu’s zouden maken ergens in Azië, dan maakt het niet uit, want het gros van de mensen wordt hier niet door geraakt? Juist belangrijk om naar het totale plaatje te kijken en het probleem niet naar een andere locatie te verplaatsen lijkt me.
maotje zegt
@pyrat: hoeveel mensen denk je dat er kanker krijgen als gevolg van de uitlaatgassen?
Weleens gehoord van t gifmeer in tanzania? Google daar even op. Dat water is alle kleuren van de regenboog behalve zoals water hoort te zijn. Hoeveel mensen op aarde hebben daar last van?
pyrat zegt
@maotje: dus mag je 3 onschuldige mensen vermoorden om het leven van 5 anderen te redden? Mogen we de gaskraan weer open draaien omdat maar een paar mensen in Groningen er last van hebben en veel meer er profijt van hebben?
mark997gt3 zegt
@pyrat: dicht draaien van gaskraan is een miskleun van epische proporties!
baklava zegt
Top. Laat ze maar lekker hybrides bouwen en inzetten op de ontwikkeling van waterstofmodellen ipv accu auto’s met een stekker.
donjunior zegt
@baklava: Zou waterstof hybride niet dé heilige graal worden? Altijd electrisch rijden en indien nodig een stoomgenerator op basis van waterstof. Kun je én tanken (waterstof) én inpluggen. (en ja ik weet, waterstof maken en vervolgens weer terug omzetten in stroom is nog niet de meest efficiënte oplossing, maar toch)
donjunior zegt
@donjunior: *stroomgenerator
mashell zegt
@donjunior: die stroomgenerator noemen een brandstof cel. Het enige nog een klein beetje kansrijke waterstof concept, want vergeet niet dat waterstof qua infrastructuur en ontwikkeling al een enorme achterstand op de BEV heeft. Maar als de oliemaatschappijen hier flink in investeren (zo zullen moeten, anders wordt hun infrastructuur waardeloos) kan er nog veel veranderen. De belabberde efficiëntie van waterstof is minder een probleem, dat heeft de verbrandingsmotor met eveneens een belabberd rendement ook nooit tegengehouden. Of dit als maatschappij een verstandige weg is dat is een heel andere discussie.
fanboy zegt
@baklava: Je blijft het roepen, maar wat is nou je argumentatie dat waterstof het gaat worden?
Er is nog geen enkele reden om aan te nemen dat waterstof bereikbaarder is of zal worden.
En ik hoor de voorstanders van waterstof nooit over het feit dat het proces zo inefficient is dat je uiteindelijk nog meer energie versplild dan een moderne diesel. Terwijl een elektrische auto, al rijdt hij op kolenstroom of gascentrale een enorme winst is, en dus energieverbruik verlaagt. (nog los van duurzaam opwekken)
Volgens mij blijft het gewoon iets voor vrachtwagens.
flutterby zegt
@baklava: met solid state accu’s is er geen enkel argument meer voor waterstof in auto’s, bussen, vrachtwagens, treinen of binnenvaartschepen.
En tot die tijd blijft de lithium accu vele mate voordeliger en duurzamer dan waterstof.
willemveenstra zegt
600kg aan batterijen meenemen om ca 300km ver te komen hoe gek ben je dan. Volledig electrisch op deze manier heeft totaal geen zin.
mashell zegt
@willemveenstra: als we zo gaan redeneren is 1300 kilo auto om 1 persoon van 80 kilo ter verplaatsen ook niet rationeel te verantwoorden.
frank2b zegt
@mashell: En dat is misschien ook wel een beetje zo eigenlijk …..
moveyourmind zegt
En toch…
Niets zo mooi als een BMW met een zescilinder in lijn, dikke V8 of zijdezachte V12…
Freude am Fossiele brandstoffen!
mashell zegt
@moveyourmind: en toch is een elektrische aandrijving weldegelijk soepel en stil op V12 niveau. Maar struisvogels hebben nou eenmaal ook freude aan de kop in het zand te steken.
nopetrolnofun zegt
@mashell: Dat het stil is, dat is nou juist ook het grote probleem, ook omdat er geen motorgeluid meer is vallen andere geluiden meer op, windgeruis, banden etc. Snap trouwens ook niet wat zo’n linkse als jij op Autoblog heeft te zoeken.
mashell zegt
@nopetrolnofun: dan is een V12 ook niet goed, dan wil je als motorgeluid liefhebber het liefst een luchtgekoelde twee takt. Maar op horror als Coldplay na is vind ik eigenlijk alle muzien mooier dan motorgeluid.
Ik snap juist weer niet wat een politieke voorkeur te maken heeft met als dan niet autoblog bezoeken. Ik ben inderdaad aan de linkse kant (zoals alle verstandige mensen) en werk in de auto industrie en houd van autorijden. En ben er helemaal van overtuigd dat elektrisch rijden de enige manier is om het concept van auto (individueel vervoer) in de toekomst te kunnen behouden.
spylegion zegt
@mashell: Waarom? Het is een inefficiënte manier van voortstuwing tov een reguliere verbrandingsmotor op fossiele brandstoffen. Factor 100 minder efficiënt zelfs. Er zijn al (raket)testen met verbranding op metaaldeeltjes. De gaswetten blijken incompleet te zijn, waardoor er nog zeer veel winst te behalen valt in het design van de verbrandingskamer. Enige echte voordeel van elektrisch rijden is voor regulering (vrijheidsberoving dus) van het individueel rijden.
flutterby zegt
@spylegion: inefficient..? Heb je ooit stilgestaan bij de hoeveelheid energie er nodig is om de brandstof überhaupt bij het tankstation te krijgen? Nog voordat het in de tank zit is bijna de helft van de energie al verloren.
spylegion zegt
@flutterby: De realiteit leert ons dat elektrovoortstuwing een factor 100 inefficiënter is (tov voortstuwing met fossiele brandstoffen).
Kun je er van alles bij willen halen (wat niet relevant is aangezien hetzelfde geldt voor de hele keten van de elektrovoorstuwing), dát is echter de realiteit (waarmee deze manier van voortstuwing dus niet geschikt is als vervanging voor ‘ons’ transport).
frank2b zegt
@spylegion: Jongen toch. En gij geleuft da’?
maotje zegt
@nopetrolnofun: dus als je links bent kun je geen autofanaat zijn? Dat klinkt niet echt als goed ontwikkeld.
flutterby zegt
@maotje: je kan natuurlijk niet van mensen én auto’s houden. Niet alleen probeert de een de ander uit te roeien, maar de ander probeert ook de ene uit te roeien..
chills zegt
@moveyourmind: parkeer de auto in de schuur, sluit de deur, zet hem aan, ga er naast zitten met een lekker speciaal biertje en geniet er van… Uiteraard een grapje. Laten we gewoon stoppen met de waarzin van super inefficiënte brandstof motoren.
Jantje_555 zegt
BMW…de alsmaar grotere wordende emotieloze hokken verkoper
willemveenstra zegt
Inderdaad van het ooit zo sportieve merk BMW is niet zoveel meer van over.
mark997gt3 zegt
@willemveenstra: objectief gezien klopt het. Maar blijkbaar wil de consument en de wereld om hem heen iets anders tegenwoordig. Je kan wel stug sportieve auto’s met een 6 in lijn bouwen. Maar feit is dat de consument hem niet wil of dat ie te duur is. Bedrijven overleven alleen door zich aan te passen. Dat doet BMW. Voor de echte liefhebber nog genoeg moois te koop. De M en de M-lights zijn stuk voor stuk nog heerlijke auto’s!